Med jämna mellanrum sänks andra bilmärkes priser, Då har de utförsäljning allt skall bort när ny årsmodell kommer. och givetvis är det surt för den som köpte månaden innan för fullpris. men sånt är livet. det är surt gå vidare...
Men seriöst? Att klaga för att något blir billigare är väldigt småsint. Det är BRA och FÖRVÄNTAT att elbilar kommer bli billigare. Bilar sjunker i pris och begagnade SKALL vara ordentligt lägre prissatt än nyare diton. Bara när första ägaren kör över tomtgränsen har vanliga bilar förlorat flera 10 000 i värde. (och det är normalt).
Tesla har höjt priserna allteftersom. Deras lackpriser är absurda. där skulle man kunna lägga klagomålen.
Nja, det är ju inte riktigt jämförbart. När andra bilmärken sänker sina priser så är det oftast på ej sålda lagerbilar. Då är dessutom ytterligare rabatt starkt begränsad eller omöjlig att få. har man köpt bilen till listpris, så är det ju i princip alltid 8-10% rabatt som man kan förhandla fram. Tesla sänker ju priset på BTO-bilarna. Ska man dra paralleller så får det i så fall bli att man kan få "rabatt" vid vissa tillfällen hos Tesla, medan andra blir utan pga att de köpt vid "fel" tillfälle.
Det är förstås bra och kul och allt det där för de som inte köpt någon bil än, men det visar ju också på en otydlighet i vinstmarginalerna hos Tesla, att de helt enkelt leker med prissättningen för att se hur det påverkar försäljningen och vad potentiella köpare verkligen är beredda att betala.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Med jämna mellanrum sänks andra bilmärkes priser, Då har de utförsäljning allt skall bort när ny årsmodell kommer. och givetvis är det surt för den som köpte månaden innan för fullpris. men sånt är livet. det är surt gå vidare...
Men seriöst? Att klaga för att något blir billigare är väldigt småsint. Det är BRA och FÖRVÄNTAT att elbilar kommer bli billigare. Bilar sjunker i pris och begagnade SKALL vara ordentligt lägre prissatt än nyare diton. Bara när första ägaren kör över tomtgränsen har vanliga bilar förlorat flera 10 000 i värde. (och det är normalt).
Tesla har höjt priserna allteftersom. Deras lackpriser är absurda. där skulle man kunna lägga klagomålen.
De andra biltillverkarna följer ändå en slags förutsägbarhet. Alltid dåligt att köpa näst sista årsmodellen av en modell t ex. Sista årsmodellen brukar rabatteras kraftigt och sen när nästa generation kommer så dyker priserna. Då vill man inte ha en nästan ny som man betalat fullt för.
Med Tesla så vet man inte. Man kan bara hoppas att man kommer in rätt. Ibland blir det lite respektlöst mot tidigare kunder och det gillar jag inte riktigt. Det är inte bra för den långsiktiga lojaliteten helt enkelt. Folk gillar inte att känna sig lurade.
Med jämna mellanrum sänks andra bilmärkes priser, Då har de utförsäljning allt skall bort när ny årsmodell kommer. och givetvis är det surt för den som köpte månaden innan för fullpris. men sånt är livet. det är surt gå vidare...
Men seriöst? Att klaga för att något blir billigare är väldigt småsint. Det är BRA och FÖRVÄNTAT att elbilar kommer bli billigare. Bilar sjunker i pris och begagnade SKALL vara ordentligt lägre prissatt än nyare diton. Bara när första ägaren kör över tomtgränsen har vanliga bilar förlorat flera 10 000 i värde. (och det är normalt).
Tesla har höjt priserna allteftersom. Deras lackpriser är absurda. där skulle man kunna lägga klagomålen.
De andra biltillverkarna följer ändå en slags förutsägbarhet. Alltid dåligt att köpa näst sista årsmodellen av en modell t ex. Sista årsmodellen brukar rabatteras kraftigt och sen när nästa generation kommer så dyker priserna. Då vill man inte ha en nästan ny som man betalat fullt för.
Med Tesla så vet man inte. Man kan bara hoppas att man kommer in rätt. Ibland blir det lite respektlöst mot tidigare kunder och det gillar jag inte riktigt. Det är inte bra för den långsiktiga lojaliteten helt enkelt. Folk gillar inte att känna sig lurade.
japp, håler med helt och lite i samma riktning som jag kommenterat tidigare inlägg. Nej Tesla måste lugna sig med hur de bollar med priser upp och ner..
Att ny teknologi är dyrare i början och priset faller vartefter volymerna ökar och skaleffekterna kommer in gäller nästan oavsett vad för teknik man köper. Att man får betala extra för att vara allra först med det senaste är i stort sett en självklarhet. Jag förstår inte det här gnället. Du har köpt en bil och betalat en summa du tyckte den bilen var värd när du köpte den, så varför gnälla för att någon annan senare kan köpa den billigare? Var istället tacksam att Tesla faktiskt sänker priserna.
Jo de är ju sant men på en bil som ofta har väldigt stabila priser så tror jag inte detta har med kostnad att göra utan de styr för tillfället mer efter vad de kan ta ut och hur de vill styra produktionen.
De som gör detta extra tydligt är ju hur priset för awd har pendlat som en jojo... Nej jag jag håller med kritiken sen kan priset självklart förändras med tiden men detta är alldeles för snabba förändringar.
Bilar har inte väldigt stabila priser. Inte alls. Däremot är de flesta andra bilmärken inte närapå lika transparenta som Tesla. Tesla justerar helt enkelt priset, du ser vad det kostar. Andra bilmärken börjar med att lansera en ny bil, och då finns inga som helst kampanjer och ingen utrustning ingår. Sen efter ett halvår, ett år, så börjar det poppa upp generösa utrustningspaket ("Comfort Edition", "Sports Edition", "Business Edition" för företagskunderna, osv). Sen efter ytterligare lite tid ingår ännu mer utrustning och de börjar köra kampanjer av olika slag. Och till slut, före bilen ska ersättas, kör de en slutspurt för att hålla igång försäljningen, bli av med lager, osv. Det är i det skedet Volvo kör sina "Classic"-utgåvor. Så inte så stabilt, tycker jag inte.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Att ny teknologi är dyrare i början och priset faller vartefter volymerna ökar och skaleffekterna kommer in gäller nästan oavsett vad för teknik man köper. Att man får betala extra för att vara allra först med det senaste är i stort sett en självklarhet. Jag förstår inte det här gnället. Du har köpt en bil och betalat en summa du tyckte den bilen var värd när du köpte den, så varför gnälla för att någon annan senare kan köpa den billigare? Var istället tacksam att Tesla faktiskt sänker priserna.
Jo de är ju sant men på en bil som ofta har väldigt stabila priser så tror jag inte detta har med kostnad att göra utan de styr för tillfället mer efter vad de kan ta ut och hur de vill styra produktionen.
De som gör detta extra tydligt är ju hur priset för awd har pendlat som en jojo... Nej jag jag håller med kritiken sen kan priset självklart förändras med tiden men detta är alldeles för snabba förändringar.
Bilar har inte väldigt stabila priser. Inte alls. Däremot är de flesta andra bilmärken inte närapå lika transparenta som Tesla. Tesla justerar helt enkelt priset, du ser vad det kostar. Andra bilmärken börjar med att lansera en ny bil, och då finns inga som helst kampanjer och ingen utrustning ingår. Sen efter ett halvår, ett år, så börjar det poppa upp generösa utrustningspaket ("Comfort Edition", "Sports Edition", "Business Edition" för företagskunderna, osv). Sen efter ytterligare lite tid ingår ännu mer utrustning och de börjar köra kampanjer av olika slag. Och till slut, före bilen ska ersättas, kör de en slutspurt för att hålla igång försäljningen, bli av med lager, osv. Det är i det skedet Volvo kör sina "Classic"-utgåvor. Så inte så stabilt, tycker jag inte.
Också brukar det finns ordentligt med prutmån som kan justeras i storlek beroende på prisutvecklingen utan att det officiella priset ändrats.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Att ny teknologi är dyrare i början och priset faller vartefter volymerna ökar och skaleffekterna kommer in gäller nästan oavsett vad för teknik man köper. Att man får betala extra för att vara allra först med det senaste är i stort sett en självklarhet. Jag förstår inte det här gnället. Du har köpt en bil och betalat en summa du tyckte den bilen var värd när du köpte den, så varför gnälla för att någon annan senare kan köpa den billigare? Var istället tacksam att Tesla faktiskt sänker priserna.
Jo de är ju sant men på en bil som ofta har väldigt stabila priser så tror jag inte detta har med kostnad att göra utan de styr för tillfället mer efter vad de kan ta ut och hur de vill styra produktionen.
De som gör detta extra tydligt är ju hur priset för awd har pendlat som en jojo... Nej jag jag håller med kritiken sen kan priset självklart förändras med tiden men detta är alldeles för snabba förändringar.
Bilar har inte väldigt stabila priser. Inte alls. Däremot är de flesta andra bilmärken inte närapå lika transparenta som Tesla. Tesla justerar helt enkelt priset, du ser vad det kostar. Andra bilmärken börjar med att lansera en ny bil, och då finns inga som helst kampanjer och ingen utrustning ingår. Sen efter ett halvår, ett år, så börjar det poppa upp generösa utrustningspaket ("Comfort Edition", "Sports Edition", "Business Edition" för företagskunderna, osv). Sen efter ytterligare lite tid ingår ännu mer utrustning och de börjar köra kampanjer av olika slag. Och till slut, före bilen ska ersättas, kör de en slutspurt för att hålla igång försäljningen, bli av med lager, osv. Det är i det skedet Volvo kör sina "Classic"-utgåvor. Så inte så stabilt, tycker jag inte.
Men priserna går inte upp och ner varannan vecka... Men visst nej priserna går på ett förutsägbart sätt ner under åren som modellen finns och de som skiljer är just att de är förutsägbart men ser ju hur du själv beskriver hur priset kommer förändras under tiden på en fossil, en sådan beskrivning skulle vara omöjlig att göra på en Tesla... Transparent eller inte, nja jag håller nog inte med dig på denna punkten även om jag normalt tycker du har liknande åsikter som mig.
Men priserna går inte upp och ner varannan vecka... Men visst nej priserna går på ett förutsägbart sätt ner under åren som modellen finns och de som skiljer är just att de är förutsägbart men ser ju hur du själv beskriver hur priset kommer förändras under tiden på en fossil, en sådan beskrivning skulle vara omöjlig att göra på en Tesla... Transparent eller inte, nja jag håller nog inte med dig på denna punkten även om jag normalt tycker du har liknande åsikter som mig.
Problemet med att bilen tappar i värde blir dock detsamma. De allra flesta har bilarna i 3 år (leasing) och då blir man inte direkt gladare om tillverkaren sänker priset samt ger rabatter på +30 %:
Förändringarna på AWD priset rör sig om +-25 000 SEK. Ingen större summa på en bil i 500 000 kr klassen. Prestandamodellen = 62 000 kr. Lite mer pengar men samtidigt får man också gratis SuC. Så även om jag kan tycka att de borde ha skött det lite snyggare så tycker jag samtidigt att det har blivit en höna av en fjäder.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Att ny teknologi är dyrare i början och priset faller vartefter volymerna ökar och skaleffekterna kommer in gäller nästan oavsett vad för teknik man köper. Att man får betala extra för att vara allra först med det senaste är i stort sett en självklarhet. Jag förstår inte det här gnället. Du har köpt en bil och betalat en summa du tyckte den bilen var värd när du köpte den, så varför gnälla för att någon annan senare kan köpa den billigare? Var istället tacksam att Tesla faktiskt sänker priserna.
Jo de är ju sant men på en bil som ofta har väldigt stabila priser så tror jag inte detta har med kostnad att göra utan de styr för tillfället mer efter vad de kan ta ut och hur de vill styra produktionen.
De som gör detta extra tydligt är ju hur priset för awd har pendlat som en jojo... Nej jag jag håller med kritiken sen kan priset självklart förändras med tiden men detta är alldeles för snabba förändringar.
Bilar har inte väldigt stabila priser. Inte alls. Däremot är de flesta andra bilmärken inte närapå lika transparenta som Tesla. Tesla justerar helt enkelt priset, du ser vad det kostar. Andra bilmärken börjar med att lansera en ny bil, och då finns inga som helst kampanjer och ingen utrustning ingår. Sen efter ett halvår, ett år, så börjar det poppa upp generösa utrustningspaket ("Comfort Edition", "Sports Edition", "Business Edition" för företagskunderna, osv). Sen efter ytterligare lite tid ingår ännu mer utrustning och de börjar köra kampanjer av olika slag. Och till slut, före bilen ska ersättas, kör de en slutspurt för att hålla igång försäljningen, bli av med lager, osv. Det är i det skedet Volvo kör sina "Classic"-utgåvor. Så inte så stabilt, tycker jag inte.
Men priserna går inte upp och ner varannan vecka... Men visst nej priserna går på ett förutsägbart sätt ner under åren som modellen finns och de som skiljer är just att de är förutsägbart men ser ju hur du själv beskriver hur priset kommer förändras under tiden på en fossil, en sådan beskrivning skulle vara omöjlig att göra på en Tesla... Transparent eller inte, nja jag håller nog inte med dig på denna punkten även om jag normalt tycker du har liknande åsikter som mig.
Jo priserna du som kund betalar går verkligen upp var och varannan vecka, till och med beroende på var du köper den. Vissa handlare kan t.ex. låta dig kombinera två kampanjer vilket de andra inte gör. Eller så startar en kampanj på en onsdag men blir för populär så de avbryter den redan på fredagen.
När en populär modell som säljs i mindre upplaga släpps är det oftast svårt med rabatt första månaden men om inte försäljningen blivit som de hoppades efter några veckor så behöver man knappt ta upp frågan innan säljaren börjar dra av.
Skillnaden mot Tesla är att Tesla ger detta till alla köpare och visar det öppet.
Lägg till det faktumet att för de flesta köpare spelar det ingen roll om det sänks efter 1 vecka eller 1 år utan de bryr sig om hur mycket det totalt sänkts med efter 2-3 år när de säljer den.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Att ny teknologi är dyrare i början och priset faller vartefter volymerna ökar och skaleffekterna kommer in gäller nästan oavsett vad för teknik man köper. Att man får betala extra för att vara allra först med det senaste är i stort sett en självklarhet. Jag förstår inte det här gnället. Du har köpt en bil och betalat en summa du tyckte den bilen var värd när du köpte den, så varför gnälla för att någon annan senare kan köpa den billigare? Var istället tacksam att Tesla faktiskt sänker priserna.
Jo de är ju sant men på en bil som ofta har väldigt stabila priser så tror jag inte detta har med kostnad att göra utan de styr för tillfället mer efter vad de kan ta ut och hur de vill styra produktionen.
De som gör detta extra tydligt är ju hur priset för awd har pendlat som en jojo... Nej jag jag håller med kritiken sen kan priset självklart förändras med tiden men detta är alldeles för snabba förändringar.
Bilar har inte väldigt stabila priser. Inte alls. Däremot är de flesta andra bilmärken inte närapå lika transparenta som Tesla. Tesla justerar helt enkelt priset, du ser vad det kostar. Andra bilmärken börjar med att lansera en ny bil, och då finns inga som helst kampanjer och ingen utrustning ingår. Sen efter ett halvår, ett år, så börjar det poppa upp generösa utrustningspaket ("Comfort Edition", "Sports Edition", "Business Edition" för företagskunderna, osv). Sen efter ytterligare lite tid ingår ännu mer utrustning och de börjar köra kampanjer av olika slag. Och till slut, före bilen ska ersättas, kör de en slutspurt för att hålla igång försäljningen, bli av med lager, osv. Det är i det skedet Volvo kör sina "Classic"-utgåvor. Så inte så stabilt, tycker jag inte.
Du skriver ju själv att det är förutsägbart.
Fast det som Tesla är mycket bättre på är som du säger att vara transparenta i sin prissättning. Inte en massa specialpaket, ramavtal och rabatter.
Dessutom, när Tesla har sänkt priserna så har ibland beställare som inte hunnit få sina bilar, fått samma sänkning utan att behöva göra något alls, utan att endast upptäcka att bilen blivit billigare. Vilket annat bilmärke skulle göra så?