Fred Lambert på Electrek är sur på Elon
Moderator: Redaktion
Fred Lambert på Electrek är sur på Elon
Efter att Tesla sänkt priset på performancevarianten av model 3 med $5000 igår skrev Fred Lambert en riktigt sur artikel:
https://electrek.co/2018/10/26/tesla-mo ... n-holders/
Sen fick han Elon att på Twitter erbjuda alla som känner sig lurade att få tillbaka $5000 mot att bli av med den fria Supercharging som ingått i köpet av 3P fram till nu:
https://electrek.co/2018/10/26/tesla-mo ... n-holders/
Sen fick han Elon att på Twitter erbjuda alla som känner sig lurade att få tillbaka $5000 mot att bli av med den fria Supercharging som ingått i köpet av 3P fram till nu:
Re: Fred Lambert på Electrek är sur på Elon
Oj. Några reflektioner:
- Håller med, lite risigt att pungslå de mest engagerade kunderna som köpte en bil tidigt, bara för att man kan
- Lite roligt är det dock att Fred blir chockad av att han blir så kritiserad när den stora bristen på Electrek alltid har varit en stark pro-Tesla-biasering (som Fred själv bidragit till i allra högsta grad)
- Kul att Elon svarar direkt, men:
- Läskigt att sådana här beslut tas så lättvindigt på ett företag i den här storleken (både prishöjningen inför lanseringen och den omedelbara kompensationen då en journalist framförde kritik)
Att följa nyheter om Tesla är inte riktigt som att följa andra företag. Men det är kul!
- Håller med, lite risigt att pungslå de mest engagerade kunderna som köpte en bil tidigt, bara för att man kan
- Lite roligt är det dock att Fred blir chockad av att han blir så kritiserad när den stora bristen på Electrek alltid har varit en stark pro-Tesla-biasering (som Fred själv bidragit till i allra högsta grad)
- Kul att Elon svarar direkt, men:
- Läskigt att sådana här beslut tas så lättvindigt på ett företag i den här storleken (både prishöjningen inför lanseringen och den omedelbara kompensationen då en journalist framförde kritik)
Att följa nyheter om Tesla är inte riktigt som att följa andra företag. Men det är kul!
Intressant också att Elon skriver att $2000 för fri SC var för billigt och att $5000 är mer rimligt. Det ger en helt annan bild av kostnaden för SC-nätet.
- Gustafsson
- Teslaägare
Svagt av Fred Lambert att bli sur på det. Det är ju så hela tiden i inte bara Tesla-världen. Totalt sett mycket bra att priserna kan sänkas efter hand, för att ge fler möjlighet att köpa en bra elbil.
Nån som köpt en dator eller telefon som blivit outdated kort efter köp ?
Sånt är livet !
Nån som köpt en dator eller telefon som blivit outdated kort efter köp ?
Sånt är livet !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det är ju väldigt bra att Tesla sänker priserna när domför bättre lönsamhet på varje bil.
Det är inte så många som skulle göra så.
Ju billigare bilen blir desto fler kommer beställa.
Det är inte så många som skulle göra så.
Ju billigare bilen blir desto fler kommer beställa.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Elon på Twitter humör igen. Den här kommentaren om samtalet till kundservice var 

70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Väldigt sunt att bilarna blir billigare över tid, så funkar det ju med all annan teknik. Köper du en tv, telefon eller dator precis när den släpps får du betala mer än efter några månader/år. Eller det kostar att ligga på topp.
Inte hur samtalet "var" dock, det är ett imaginärt samtal. Men ändåmatsm skrev:Elon på Twitter humör igen. Den här kommentaren om samtalet till kundservice var

Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Intressant, så då går det bara att få P3D+ numera? Eller missade jag något? Jag hade tänkt mig en P3D- i då jag inte ville ha 20 tumsdäck, främst inte på vintern. En ”strealth” P3 kan ju vara roligt också.
Edit: De kanske kommer med en betald ”Uncork” till 3D istället.
Edit: De kanske kommer med en betald ”Uncork” till 3D istället.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja jag kommer sluta läsa Electrek iaf. Någon som bara bryr sig när det rör den egna plånboken är en individ som är lätt att köpa, dvs kan man inte lita på ett ord den personen säger.
Tesla har ju kontinuerligt gjort om prissättningen, senast i våras när de inkluderade premiumpaketet i S/X till en lägre prisjustering, då var det inga snyftartiklar från hans håll. Gissningsvis för han inte drabbades.
Jag tycker inte det är något att gråta om alls.
Tesla har ju kontinuerligt gjort om prissättningen, senast i våras när de inkluderade premiumpaketet i S/X till en lägre prisjustering, då var det inga snyftartiklar från hans håll. Gissningsvis för han inte drabbades.
Min spellaptop sänktes 1000kr en vecka efter jag köpte den. Hade returrätt men orka. Borde skrivit en artikel och twittrat till asus vd...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Svagt av honom. Med tanke på att han kommer få en Roadster 2 Founders Edition gratis via referral då känns det väldigt gnälligt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Fred är inte ensam i sin reaktion. Tycker det är en ganska förstålig reaktion från de som köpt tidigt och kanske till och med varit och köat från början. Man sträcker sig gärna lite extra när man köper en Tesla, det är många som gör. Och känner att man både får något riktigt bra och stödjer Tesla i sin mission.
Tesla ändra sina priser titt som tätt, men att sänka priset abrupt med $5000 så tidigt på P varianten är inte direkt trevligt mot ”early adopters”. Ett mer gradvis pris sänk hade kanske varit smartare.
Men om några månader så är nog allt glömt. Då finns det något annat att raljera om. Tesla uppför sig ju inte direkt som något annat bilföretag.
Tesla ändra sina priser titt som tätt, men att sänka priset abrupt med $5000 så tidigt på P varianten är inte direkt trevligt mot ”early adopters”. Ett mer gradvis pris sänk hade kanske varit smartare.
Men om några månader så är nog allt glömt. Då finns det något annat att raljera om. Tesla uppför sig ju inte direkt som något annat bilföretag.

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Fast oavsett om de sänker priset vecka 2 eller gradvis över ett år spelar ingen roll så för de som redan köpt om de inte säljer bilen första året. Däremot är det bra för alla som inte redan köpt om de sänker direkt.
Det handlar helt enkelt om avundsjuka, en väldigt meningslös känsla som bara hämmar produktivitet.
Det handlar helt enkelt om avundsjuka, en väldigt meningslös känsla som bara hämmar produktivitet.
Precis. Nu kan jag iofs förstå de som blir lite buttra över en så pass drastisk sänkning men oavsett så är det bättre att göra hela sänkningen på en gång och då eventuellt göra som Elon nämnde ,$5k tillbaka och ej gratis SuC för de som önskar det.OfarligTesla skrev:Fast oavsett om de sänker priset vecka 2 eller gradvis över ett år spelar ingen roll så för de som redan köpt om de inte säljer bilen första året. Däremot är det bra för alla som inte redan köpt om de sänker direkt.
Sen har Tesla stora marginaler på P modellen och vad jag förstår så är i princip alla AWD bilar P kapabla. Så att de vill sälja fler P modeller är lätt att förstå.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag har förstått nu att Electrek INTE består av flera journalister, fick en kommentar på ”Fejk-book” att han jobbar ensam!?OfarligTesla skrev:Ja jag kommer sluta läsa Electrek iaf. Någon som bara bryr sig när det rör den egna plånboken är en individ som är lätt att köpa, dvs kan man inte lita på ett ord den personen säger.
Electrec, har en enorm spridning och det finns klara risker med det.
Många media hämtar ju material därifrån.
Det bästa, när det gäller att hämta information är ju att inte lita till få källor.
- Svårt det här... när det gäller sådant smalt intresse som TESLA.
Det försöker jag göra är inte genast köpa grundkällan.
Twitter är ännu knepigare.

Fred Lambert skriver det mesta men är inte ensam:TeslaTissel skrev:Jag har förstått nu att Electrek INTE består av flera journalister, fick en kommentar på ”Fejk-book” att han jobbar ensam!?
https://electrek.co/about/
Klurigt läge. Visst gnäller Fred lite mycket och att han talar för egen sak gör han lite mer jävig i det här fallet. Fast Elon hade aldrig ändrat sig om det inte fanns fog för kritiken. Klart dom ville maximera vinsten Q3. Nu vill Tesla öka beställningarna på P3D så då paketerar man in premium paketet.
Electrek är en av de bästa källorna om man gillar elbilar och Fred ska ha mycket cred för det.
Electrek är en av de bästa källorna om man gillar elbilar och Fred ska ha mycket cred för det.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Jag kan ju tycka att artikeln istället borde handla om hur priserna på modell 3 har gått lite väl upp och ner. Jag tycker inte de är ok mot kunderna att ändra priserna så ofta som man nu har gjort med 4 hjul drift och nu även performance uppenbarligen.
Sen att priser ändras på längre sikt är väl inte så konstigt men denna höga takt i ett skede då alla inte ens kan beställa än är konstigt.
Ja just de midrange batteriet ändrades ju också i pris.. Ja något mer jag glömt?
Sen att priser ändras på längre sikt är väl inte så konstigt men denna höga takt i ett skede då alla inte ens kan beställa än är konstigt.
Ja just de midrange batteriet ändrades ju också i pris.. Ja något mer jag glömt?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Avundsjuka? De känner väl att de blivit blåsta på nästan 50 tusen SEK. Hade de sänkt priset gradvis hade inte den känslan blivit lika stark. Jag förstår de precis. Tesla kan inte behandla sina kunder som skit utan måste vara lite smidiga. Annars blir folk arga.OfarligTesla skrev:Fast oavsett om de sänker priset vecka 2 eller gradvis över ett år spelar ingen roll så för de som redan köpt om de inte säljer bilen första året. Däremot är det bra för alla som inte redan köpt om de sänker direkt.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Att ny teknologi är dyrare i början och priset faller vartefter volymerna ökar och skaleffekterna kommer in gäller nästan oavsett vad för teknik man köper. Att man får betala extra för att vara allra först med det senaste är i stort sett en självklarhet. Jag förstår inte det här gnället. Du har köpt en bil och betalat en summa du tyckte den bilen var värd när du köpte den, så varför gnälla för att någon annan senare kan köpa den billigare? Var istället tacksam att Tesla faktiskt sänker priserna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja precis, det är helt irrationellt att tycka det är bättre med gradvis sänkning än allt direkt om du redan köpt bilen (såvida du inte skall sälja den direkt såklart) då det påverkar dig på exakt samma sätt. Att folk känner istället för att använda hjärnan är roten till de flesta problem vi har här på planeten.Verdi skrev:Avundsjuka? De känner väl att de blivit blåsta på nästan 50 tusen SEK. Hade de sänkt priset gradvis hade inte den känslan blivit lika stark. Jag förstår de precis. Tesla kan inte behandla sina kunder som skit utan måste vara lite smidiga. Annars blir folk arga.OfarligTesla skrev:Fast oavsett om de sänker priset vecka 2 eller gradvis över ett år spelar ingen roll så för de som redan köpt om de inte säljer bilen första året. Däremot är det bra för alla som inte redan köpt om de sänker direkt.
En prissänkning efter köp höjer kostnaden för dig då det även sänker andrahandsvärdet.danni skrev:Att ny teknologi är dyrare i början och priset faller vartefter volymerna ökar och skaleffekterna kommer in gäller nästan oavsett vad för teknik man köper. Att man får betala extra för att vara allra först med det senaste är i stort sett en självklarhet. Jag förstår inte det här gnället. Du har köpt en bil och betalat en summa du tyckte den bilen var värd när du köpte den, så varför gnälla för att någon annan senare kan köpa den billigare? Var istället tacksam att Tesla faktiskt sänker priserna.
När jag "köper" en bil så tittar jag inte på prislappen. Jag räknar ut TCO. Sänks priset med 50 tusen så sänks i praktiken även andrahandsvärdet med lika mycket. Och det gör en dyrare TCO.
Jo de är ju sant men på en bil som ofta har väldigt stabila priser så tror jag inte detta har med kostnad att göra utan de styr för tillfället mer efter vad de kan ta ut och hur de vill styra produktionen.danni skrev:Att ny teknologi är dyrare i början och priset faller vartefter volymerna ökar och skaleffekterna kommer in gäller nästan oavsett vad för teknik man köper. Att man får betala extra för att vara allra först med det senaste är i stort sett en självklarhet. Jag förstår inte det här gnället. Du har köpt en bil och betalat en summa du tyckte den bilen var värd när du köpte den, så varför gnälla för att någon annan senare kan köpa den billigare? Var istället tacksam att Tesla faktiskt sänker priserna.
De som gör detta extra tydligt är ju hur priset för awd har pendlat som en jojo... Nej jag jag håller med kritiken sen kan priset självklart förändras med tiden men detta är alldeles för snabba förändringar.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Med jämna mellanrum sänks andra bilmärkes priser, Då har de utförsäljning allt skall bort när ny årsmodell kommer. och givetvis är det surt för den som köpte månaden innan för fullpris. men sånt är livet. det är surt gå vidare...
Men seriöst? Att klaga för att något blir billigare är väldigt småsint. Det är BRA och FÖRVÄNTAT att elbilar kommer bli billigare. Bilar sjunker i pris och begagnade SKALL vara ordentligt lägre prissatt än nyare diton. Bara när första ägaren kör över tomtgränsen har vanliga bilar förlorat flera 10 000 i värde. (och det är normalt).
Tesla har höjt priserna allteftersom. Deras lackpriser är absurda. där skulle man kunna lägga klagomålen.
Men seriöst? Att klaga för att något blir billigare är väldigt småsint. Det är BRA och FÖRVÄNTAT att elbilar kommer bli billigare. Bilar sjunker i pris och begagnade SKALL vara ordentligt lägre prissatt än nyare diton. Bara när första ägaren kör över tomtgränsen har vanliga bilar förlorat flera 10 000 i värde. (och det är normalt).
Tesla har höjt priserna allteftersom. Deras lackpriser är absurda. där skulle man kunna lägga klagomålen.