CCS laddning till Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist

Re: CCS laddning till Model 3

Inlägg av iAkita »

Är det bara jag som reagerar på att möjligheten att ladda med CCS samtidigt verkar innebära att man inte kan ladda på Teslas egna suc-nätverk? Iallfall inte som det ser ut idag. Presenterades det någon tidsplan för hur lång tid det kommer ta att uppdatera laddarna, och har nämndes det något om att framtida utbyggnad ska byggas med båda alternativen? Har blivit mer och mer sugen på en Model 3 framöver trots allt, men det skulle ju kännas lite lamt att inte kunna utnyttja suc-nätverket om man nu skaffade en.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

gellerstam skrev:
Lophornis skrev:
chaffis75 skrev:
Borde inte andra bilar plötsligt nu kunna ladda på Tesla SuC också om de tillåter de vill säga? Volvo tex skulle kunna samarbeta med Tesla med tanke på att de inte är med i Ionity?
Om/När Volvo kommer med en elbil har den säkert ccs kontakt och kan då ladda på ionity.
Nu har inte jag ngn Volvo men jag killgissar starkt på att de har CCS på sina hybrider.
Killgissa? Vad är det? Finns det tjejgissa också och vad är i så fall skillnaden :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

killgissa så gissar man utan att veta, tjejgissa så gissar man trots att man vet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

ovelundkvist skrev:
killgissa så gissar man utan att veta, tjejgissa så gissar man trots att man vet.
Spot on!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

HelectriC skrev:
gellerstam skrev:
Lophornis skrev:
chaffis75 skrev:
Borde inte andra bilar plötsligt nu kunna ladda på Tesla SuC också om de tillåter de vill säga? Volvo tex skulle kunna samarbeta med Tesla med tanke på att de inte är med i Ionity?
Om/När Volvo kommer med en elbil har den säkert ccs kontakt och kan då ladda på ionity.
Nu har inte jag ngn Volvo men jag killgissar starkt på att de har CCS på sina hybrider.
Killgissa? Vad är det? Finns det tjejgissa också och vad är i så fall skillnaden :?
Nej, Killgissa är när man uttrycker sig som om man verkar veta något. Till skillnad då mot tjejer som antingen håller tyst för att de inte vet, eller säger så som det är ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

gellerstam skrev:
Lophornis skrev:
chaffis75 skrev:
Typ 2, 16A max, 1-fas

Typ 50 km på 2,5 timme :lol: :lol: :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Jag hade hellre velat se en vanlig smidig Type 2-connector istället för den där otympliga CCS-klumpen. Om man vill använda CCS vid behov fungerar väl en adapter alldeles utmärkt. Att man sedan måste komplettera alla Superchargers anser jag som en onödig extrakostnad som man borde kunna investera bättre någon annanstans.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Jojo skrev:
Jag hade hellre velat se en vanlig smidig Type 2-connector istället för den där otympliga CCS-klumpen. Om man vill använda CCS vid behov fungerar väl en adapter alldeles utmärkt. Att man sedan måste komplettera alla Superchargers anser jag som en onödig extrakostnad som man borde kunna investera bättre någon annanstans.
Problemet är väll att standarden CCS inte tillåter adaptrar.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Jojo skrev:
Nu kommer det dock adapter till CCS till Model S/X...

Teslas variant av CCS verkar vara lite smidigare, inte lika otymplig som de som man brukar se på laddarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
MaLund13

Inlägg av MaLund13 »

Jojo skrev:
Det är inte osannolikt att CCS-porten även möjliggör högre laddhastigheter, dagens Superchargers är troligtvis begränsade av kontakterna de använder, så kanske kommer vi se 150 kW eller ännu högre för Model 3 vid Ionitys laddare.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jojo skrev:
Man kan väl fortfarande ladda AC med en typ2 kabel ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Jojo skrev:
Nu kommer det dock adapter till CCS till Model S/X...
:roll:
Hur tänkte jag?

Tesla kanske känner att CCS ser ut att bli den ledande snabbladdningsstandarden i Europa och vill inte säga till sina kunder att de behöver ha med sig(och köpa?) en adapter för att kunna utnyttja dessa.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Jojo skrev:
Man kan väl fortfarande ladda AC med en typ2 kabel ?
Ja det är klart.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Kan man inte använda dagens SuC kontakt i den övre delen på M3 eller varför diskuteras kompletterering av SuC med CCS ?
Känns onödigt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Gustafsson skrev:
Kan man inte använda dagens SuC kontakt i den övre delen på M3 eller varför diskuteras kompletterering av SuC med CCS ?
Känns onödigt.
Blir ju ännu konstigare när de sedan kan erbjuda en adapter till Model S & X, då borde det ju gå att modifiera CCS så att den blir Supercharger kompatibel också.
MaLund13

Inlägg av MaLund13 »

Gustafsson skrev:
Känns onödigt.
Borde vara möjligt men troligtvis något de prioriterat bort av kostnadsskäl.
MaLund13

Inlägg av MaLund13 »

Kontakten i S/X/SuC är aningen modifierad (längre stift), så de hade behövt göra samma modifikation på CCS-kontakten i M3 samt utveckla ny kontrollelektronik som tillåter DC både via Supercharger-protokollet och CCS.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

Nu spekulerar jag, men det har väl varit snack om att man inte skulle få använda adapter till CCS?

Kan det vara så att Tesla lovar att gå över till enbart CCS på nya modeller och haft kravet att få tillstånd att använda adapter på sina gamla? Ett stort steg i att få en gemensam laddkontakt i Europa. Dessutom borde ionity (och andra aktörer) vara positiva till detta då det ger dem större möjligheter att få högre intäkter, speciellt på kort sikt.
Senast redigerad av ellerstrom, redigerad totalt 2 gång.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

MaLund13 skrev:
Kontakten i S/X/SuC är aningen modifierad (längre stift), så de hade behövt göra samma modifikation på CCS-kontakten i M3 samt utveckla ny kontrollelektronik som tillåter DC både via Supercharger-protokollet och CCS.
Det är ju betydligt mindre jobb att modifiera en kontakt emot att sätta dit en extra kabel(?) påkalla Superchargers.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

LarsL skrev:
gellerstam skrev:
Lophornis skrev:
chaffis75 skrev:
Kommer de verkligen ha snabbladdning till hybriderna? Hoppas verkligen inte... med tanke på köer och blockering av laddare
Jag har chademo på min Outlander och kan således snabbladda på snabbladdare. Egentligen så blir det ju inte att snabbladda efter som den tar emot max 20kw. Min killgissning, som enligt annat inlägg, visades vara fel var basserat på min bil.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
MaLund13 skrev:
Det är ju betydligt mindre jobb att modifiera en kontakt emot att sätta dit en extra kabel(?) påkalla Superchargers.
Grejen är att modifikationen medför dyrare hårdvara, i varje bil. Så på sikt kan det säkert löna sig att sätta dit en extra kabel på alla SuC's istället.
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Det hela är väldigt enkelt. CCS-standarden tillåter inte att en CCS-handske sätts in i ett modifierat uttag. Kontakten måste vara EXAKT enligt specifikation. Dvs, skulle Model 3 ha den övre delen modifierad enligt Teslas Type2-DC lösning så skulle det inte godtas att sätta in en standard CCS-handske i denna port.

Tesla har nu alltså löst biffen genom att sätta ett standard CCS-uttag på Model 3 för att därmed kunna ladda CCS i alla sammanhang. Tesla har också certifierat en adapter för Model X/S där Tesla gör en konvertering från sin egen Type2-DC -> Standard CCS-port via adaptern. Det är således OK utifrån ett CCS perspektiv eftersom laddhandsken från CCS-laddaren sätts in i en kontakt enligt CCS-standarden. Man kan likna det med att istället för att låta elektroniken sitta på insidan i Model X/S så hänger en del av elektroniken på utsidan i form av en CCS-adapter.

Givet ovan är det självklart att detta är den enda/bästa lösningen och Tesla måste således erbjuda två laddkontakter på SuC. Alternativet hade varit att helt sonika byta ut alla SuC till BARA CCS, men i sådant fall hade Model X/S-ägare fått ladda med adapter på SuC varje gång, vilket också hade varit konstigt. Om några år när Teslas Type2-DC kontakt successivt fasas ut så övergår man säkert till att bara ha CCS även på SuC och de som har kvar äldre Tesla S/X får använda sig av en CCS adapter om de vill SuC:a :D
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

Undrar om inte supercharger v.3 bygger på CSS och M3 kommer klara att ladda med lite mer effekt?Kanske är svårt att dra mer ström i teslas ganska små uttag?
Fast då kan man ju undra hur tanken är i USA...
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

tor skrev:
Undrar om inte supercharger v.3 bygger på CSS och M3 kommer klara att ladda med lite mer effekt?Kanske är svårt att dra mer ström i teslas ganska små uttag?
Fast då kan man ju undra hur tanken är i USA...
I och med gårdagens nyheter skulle jag nog säga att allt tyder på att Supercharger 3.0 bygger på CCS i Europa. Hur de kommer göra i USA vettefan...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

helix skrev:
Om några år när Teslas Type2-DC kontakt successivt fasas ut så övergår man säkert till att bara ha CCS även på SuC och de som har kvar äldre Tesla S/X får använda sig av en CCS adapter om de vill SuC:a :D
Frågan är om det dröjer några år. Tänker mig att man går över till CCS på S/X så fort alla befintliga SuC's i Europa har CCS kontakter. Nytt lamphus med större lucka i stil med Model 3 så är det klart. Skulle jag vara Tesla så skulle jag även göra som Audi med e-Tron och sätta en lucka på varje sida. Det är trots allt en premium bil vi pratar om.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar