Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?
Postat: 08 dec 2018 12:02
Är det inte rätt kasst med personalbil, om man funderar över förlorad pensionsavättning och lägre sjuklönegrund om något skulle hända en?
ippii skrev:Är det inte rätt kasst med personalbil, om man funderar över förlorad pensionsavättning och lägre sjuklönegrund om något skulle hända en?
Det kan ändå vara fördelaktigt, man får bara räkna med den aspekten.ippii skrev:Är det inte rätt kasst med personalbil, om man funderar över förlorad pensionsavättning och lägre sjuklönegrund om något skulle hända en?
Var tittar du på leasing som bara inkluderar 1000 mil/år?mrchisholm skrev:1000 mil / år är ju inte mycket, klarar man inte ens pendlingen till jobbet på .. vad blir det för merkostnader för privatleasing om man tex skulle komma upp i 1500/ år?
JoJeppe_E skrev:Hittade inte heller, men DNB har ju lån med restvärdeKlintan skrev:Var? Hittar ingen länk. Har du beställt en bil redan?Crappy skrev:På "kontot" Längst nerJeppe_E skrev:Vilken länk är det?Crappy skrev:Kollade på DNB via Teslas länk
De verkar inte erbjuda något privat alternativ med restvärde?
En länk till DNB
https://www.dnb.se/se/sv/finansiering/b ... varde.html#
Jag frågade DNB om det finns möjlighet till privat lån med restvärde när man köper en Model 3. De svarar att jag måste fråga Tesla.tompet skrev:Pratade precis med Teslasäljare i Täby C och inom en vecka kommer mer info om finansiering på hemsidan. Men vill man veta mer innan så ringer man DNB. Det kommer inte vara nån restvärdesgaranti men ska gå att köpa med restvärde även som privat. Det blir dyrt som privatköpare men har man som jag ingen möjlighet att köpa via företag så får men välja.
Så det som står på konfigurerings sidan gäller alltså bara företag?tompet skrev:Pratade precis med Teslasäljare i Täby C och inom en vecka kommer mer info om finansiering på hemsidan. Men vill man veta mer innan så ringer man DNB. Det kommer inte vara nån restvärdesgaranti men ska gå att köpa med restvärde även som privat. Det blir dyrt som privatköpare men har man som jag ingen möjlighet att köpa via företag så får men välja.
Fel tråd men att foliera bilen skulle kosta ca 20 000. Vet ej vilket företag dock.
thogr skrev:Jag frågade DNB om det finns möjlighet till privat lån med restvärde när man köper en Model 3. De svarar att jag måste fråga Tesla.tompet skrev:Pratade precis med Teslasäljare i Täby C och inom en vecka kommer mer info om finansiering på hemsidan. Men vill man veta mer innan så ringer man DNB. Det kommer inte vara nån restvärdesgaranti men ska gå att köpa med restvärde även som privat. Det blir dyrt som privatköpare men har man som jag ingen möjlighet att köpa via företag så får men välja.
Vet ej men har för mig att det inte går att ändra så mycket på den sidan. Inte mer än 2000 mil. Det skulle som sagt komma mer info inom en vecka när jag pratade med dom igår.Kalle skrev:Så det som står på konfigurerings sidan gäller alltså bara företag?tompet skrev:Pratade precis med Teslasäljare i Täby C och inom en vecka kommer mer info om finansiering på hemsidan. Men vill man veta mer innan så ringer man DNB. Det kommer inte vara nån restvärdesgaranti men ska gå att köpa med restvärde även som privat. Det blir dyrt som privatköpare men har man som jag ingen möjlighet att köpa via företag så får men välja.
Fel tråd men att foliera bilen skulle kosta ca 20 000. Vet ej vilket företag dock.
De (Alltså Tesla & DNB) ska väl försöka komma till någon sorts konsesus när det gäller restvärdet. men normalt sett så är det väl brukligt med 50% efter 3 år. Det är ivf så som DNBs egna kalylator räknar. Man kan mata in priset på sin TM3 där och få ut en ungefärlig månadskostnad med restvärde och kontantinsats. Dock står det inget om hur bonusen hanteras.tompet skrev:thogr skrev:Jag frågade DNB om det finns möjlighet till privat lån med restvärde när man köper en Model 3. De svarar att jag måste fråga Tesla.tompet skrev:Pratade precis med Teslasäljare i Täby C och inom en vecka kommer mer info om finansiering på hemsidan. Men vill man veta mer innan så ringer man DNB. Det kommer inte vara nån restvärdesgaranti men ska gå att köpa med restvärde även som privat. Det blir dyrt som privatköpare men har man som jag ingen möjlighet att köpa via företag så får men välja.
Lite av moment 22 alltså, hänvisar till varandra. Får hoppas att det kommer information på Teslas hemsida. Får hoppas att det ska finnas den möjligheten.
Vi får väl vänta och se om det kommer info från Tesla.Jeppe_E skrev:De (Alltså Tesla & DNB) ska väl försöka komma till någon sorts konsesus när det gäller restvärdet. men normalt sett så är det väl brukligt med 50% efter 3 år. Det är ivf så som DNBs egna kalylator räknar. Man kan mata in priset på sin TM3 där och få ut en ungefärlig månadskostnad med restvärde och kontantinsats. Dock står det inget om hur bonusen hanteras.tompet skrev:thogr skrev:Jag frågade DNB om det finns möjlighet till privat lån med restvärde när man köper en Model 3. De svarar att jag måste fråga Tesla.tompet skrev:Pratade precis med Teslasäljare i Täby C och inom en vecka kommer mer info om finansiering på hemsidan. Men vill man veta mer innan så ringer man DNB. Det kommer inte vara nån restvärdesgaranti men ska gå att köpa med restvärde även som privat. Det blir dyrt som privatköpare men har man som jag ingen möjlighet att köpa via företag så får men välja.
Lite av moment 22 alltså, hänvisar till varandra. Får hoppas att det kommer information på Teslas hemsida. Får hoppas att det ska finnas den möjligheten.
Inte vid leasing. Då är DNB ägare av bilen och du är brukare. Bonusen brukar då avspegla sig i en sänkt månadskostnad.thogr skrev:Vi får väl vänta och se om det kommer info från Tesla.Jeppe_E skrev:De (Alltså Tesla & DNB) ska väl försöka komma till någon sorts konsesus när det gäller restvärdet. men normalt sett så är det väl brukligt med 50% efter 3 år. Det är ivf så som DNBs egna kalylator räknar. Man kan mata in priset på sin TM3 där och få ut en ungefärlig månadskostnad med restvärde och kontantinsats. Dock står det inget om hur bonusen hanteras.tompet skrev:thogr skrev:Jag frågade DNB om det finns möjlighet till privat lån med restvärde när man köper en Model 3. De svarar att jag måste fråga Tesla.tompet skrev:Pratade precis med Teslasäljare i Täby C och inom en vecka kommer mer info om finansiering på hemsidan. Men vill man veta mer innan så ringer man DNB. Det kommer inte vara nån restvärdesgaranti men ska gå att köpa med restvärde även som privat. Det blir dyrt som privatköpare men har man som jag ingen möjlighet att köpa via företag så får men välja.
Lite av moment 22 alltså, hänvisar till varandra. Får hoppas att det kommer information på Teslas hemsida. Får hoppas att det ska finnas den möjligheten.
Bonus borde vara en grej mellan dig som ägare och Trafikverket. Du får den efter 6 månader, tror jag. DNB är ju inte ägare till bilen, om du tar ett lån av från dem.
Jo, det verkar nästan för bra för att vara sant. enligt DNB-kalkylen så kostar en Tesla för 737.000 kr bara 778.600 i totalkostnad. Det är bara 41.000kr i räntekostnader på 7 år. Men DNB kommer förmodligen att prata med Tesla om detta. Gissar att Tesla har lite mycket just nuMartey skrev:Beställde äntligen min bil idag! Om jag bara fått tag på Tesla snabbare över tele hade jag kunnat göra det samma dag jag fick mailet (vid närmare eftertanke så hade jag inte huvudet klart med vilken konfig jag ville ha så kanske var lika bra).
Försökt ringa dem dagligen men kön är ju ett skämt. Kom äntligen fram och berättade om mitt Moment 22 som jag upplevde - Kan ej beställa innan jag vet vilka möjligheter som finns till finansiering efter jag pyntat in 15k. Norrmannen i luren berättade glatt att jag, oavsett hur jag vill finansiera behöver välja kontantbetalning och sedan fixar med finansieringen efteråt. Sagt och gjort gjorde jag beställningen direkt efter samtalet.
Blev en Midnight Silver Metallic, LR 18" med AP och vit interörTänkte inte att jag skulle spendera massa pengar på däck som man ändå måste köpa till vinterdäck för. Han från Tesla meddelade även att de senare skulle tillkomma möjlighet att köpa till vinterdäck och att det rimligtvis skulle kosta 27-28k(!). Låter helt galet mycket för vintersulor...
DNB-länken som man kan följa från ens konto efter beställning verkar bara ha rent billån som kalkyl. Pratade med DNB själva idag och de erbjuder ju med restvärde, oklart hur det går att ordna med 1.95%. Han jag pratade med från DNB sa att om man vill ha räntan som Tesla ger genom sitt prospekt måste det gå genom dem. Känns som nästa Moment 22![]()
Hursom, blivande Tesla-ägare!
ska inte försvara tesla. men inte får man 4 vinterhjul med sensorer på 18" fälg nya för 10k inte, tpm sensorer 600:- pirelli/nokia, eller motsvarande däck 2000:- fälg vinterklassad! 2500:-, montering balansering 500:-, summa 22400:- detta med internet priser, oj nu försvarade jag visst teslaJeppe_E skrev:Jag tycker också att 27kkr är galet mycket pengar för 4 sulor. Men jag misstänker (även om inte Tesla gör så) att de är prissatta högt, för att bilförsäljaren ska kunna slänga med hjulen som rabatt. Då blir det ju jäääättemycket rabatt....eller nåt.. Sen att värdet kanske snarare är hälften, det hör inte till saken. Man kan köpa 3:e parts vinterhjul för typ 10k ju.
Det är jag som inte alls är van vid hur prisbilden ser ut nu för tiden12man skrev:ska inte försvara tesla. men inte får man 4 vinterhjul med sensorer på 18" fälg nya för 10k inte, tpm sensorer 600:- pirelli/nokia, eller motsvarande däck 2000:- fälg vinterklassad! 2500:-, montering balansering 500:-, summa 22400:- detta med internet priser, oj nu försvarade jag visst teslaJeppe_E skrev:Jag tycker också att 27kkr är galet mycket pengar för 4 sulor. Men jag misstänker (även om inte Tesla gör så) att de är prissatta högt, för att bilförsäljaren ska kunna slänga med hjulen som rabatt. Då blir det ju jäääättemycket rabatt....eller nåt.. Sen att värdet kanske snarare är hälften, det hör inte till saken. Man kan köpa 3:e parts vinterhjul för typ 10k ju.
Och någon bilförsäljare på Tesla kommer nog aldrig att "slänga med" några vinterhjul som rabatt, dom prutar inget på nya grejer...Jeppe_E skrev:Det är jag som inte alls är van vid hur prisbilden ser ut nu för tiden12man skrev:ska inte försvara tesla. men inte får man 4 vinterhjul med sensorer på 18" fälg nya för 10k inte, tpm sensorer 600:- pirelli/nokia, eller motsvarande däck 2000:- fälg vinterklassad! 2500:-, montering balansering 500:-, summa 22400:- detta med internet priser, oj nu försvarade jag visst teslaJeppe_E skrev:Jag tycker också att 27kkr är galet mycket pengar för 4 sulor. Men jag misstänker (även om inte Tesla gör så) att de är prissatta högt, för att bilförsäljaren ska kunna slänga med hjulen som rabatt. Då blir det ju jäääättemycket rabatt....eller nåt.. Sen att värdet kanske snarare är hälften, det hör inte till saken. Man kan köpa 3:e parts vinterhjul för typ 10k ju.![]()
![]()
![]()
19500 kr för en komplett uppsättning 19" vinterhjul. Hoppla.
Vi kommer att lägga in restvärde för privatlån inom kort. Annars går det bra att lägga in det manuellt hos oss tillsvidare.
Privatleasing diskuteras men vi kan tyvärr inte ge något besked än.