Första inlägget, long time lurker

Har haft bokning sedan Augusti 2016 och fick idag äntligen mailet jag (och många andra) väntat på: Designa din Model 3! Woop woop!
Nu till det mindre roliga, kostnaden. Jag kommer köpa bilen privat och när jag går in för att designa den så ser jag två val:
1. Kontant
2. Leasing
Jag trodde först att "leasing" var privatleasing, men efter att läst längre ner i modalen som poppar upp står det:
"Företagsleasing:
Leasing beräknad på 20% första förhojd hyra, 36 månader, samt ett 50% restvarde, administrationsavgift 55 kr, uppläggningsavgift 595 kr."
Ska jag tolka detta som att det bara finns kontantbetalning för privatpersoner och "leasing" syftar till företagsleasing?
Läser jag vidare i FAQn står det:
"Vilka betalningsalternativ finns för min Model 3?
Vi stöder för närvarande kontantköp och köp genom tredjeparts finansieringsinstitutioner. När ditt leveransdatum närmar sig kommer du kunna bekräfta dina alternativ för slutbetalning i ditt Tesla-konto."
Ref: https://www.tesla.com/sv_SE/support/mod ... nt-options
Kan dock inte läsa mig till vilka detta alternativ är, eller hur det fungerar. All in all vill jag ju veta hur jag ska tänka med finansieringen, för Model S/X har jag förstått det som att man som privatperson kan ha ett "privatbilslån" som påminner om leasing där man går in med 20% kontantinsats, har fullt ägande och betalar av 50% av lånebeloppet över 36 månader + räntepåslag.
Vilka andra sitter i en liknande sits? Någon som kan hjälpa mig att bli klokare?