Ah det förklarar ju saken. Tack för förklaringen Tibor.TiborBlomhall skrev:Det är batteristorleken som heter 18650. 18 mm i diameter x 65 mm i längd.
18650 är alltså ett storleksmått för batterier, ungefär som AA och AAA.
spekulationer batteri X
Moderator: Redaktion
Re: spekulationer batteri X
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: spekulationer batteri X
Ja läste nån stans att de tänker ändra till en något annan storlek på cellerna när de kör igång giggafabriken. Anledningen till att de använder 18650 är att de va de som användes mest i övrig industri och va därför billigast. Men när de har sin egna giggafabrik så kan de göra lite som de vill.
Om ja mins rätt så va de något större de va intreserade av, 20700 eller så
Om ja mins rätt så va de något större de va intreserade av, 20700 eller så
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7401
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: spekulationer batteri X
Du läste det här
http://teslaclubsweden.se/analys-av-gigafabriken/
Uppgiften kommer inte från Tesla själva utan en fristående batteriexpert som tycker att det skulle vara mer optimalt.
http://teslaclubsweden.se/analys-av-gigafabriken/
Uppgiften kommer inte från Tesla själva utan en fristående batteriexpert som tycker att det skulle vara mer optimalt.
Re: spekulationer batteri X
När Tesla valde den nuvarande utformningen kan man gissa att det var prioriterat att använda så mycket off-the-shelf komponenter som möjligt.
Idag upplever jag att det nuvarande batteripaketet sätter en hel del gränser.
- Begränsar accelerationen (i P85D).
- Inga supertider på Nürburgring (pga överhettning).
- Ingen dragkrog (pga överhettning).
När nästa steg kommer, ska det bli riktigt intressant att se vad det blir.
Idag upplever jag att det nuvarande batteripaketet sätter en hel del gränser.
- Begränsar accelerationen (i P85D).
- Inga supertider på Nürburgring (pga överhettning).
- Ingen dragkrog (pga överhettning).
När nästa steg kommer, ska det bli riktigt intressant att se vad det blir.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: spekulationer batteri X
Om det är så att det inte finns någon dragkrok på Model S pga överhettning så är ju frågan hur dem ska göra med Model X för att den ska kunna köra med släp. Har dem förbättrat kylningen ordentligt, kör dem på andra batterier fast att dem kör samma bottenplatta, kan dessa förbättringar i så fall föras över på Model S så att dem kan sätta dragkrok på den också? Model X är större och kommer med största sannolikhet att väga mer än Model S vilket leder till att batteriet och motorn kommer vara högre belastat och om man då dessutom ska kunna koppla på ett släp så är frågan varför det inte går på Model S?pegs skrev:När Tesla valde den nuvarande utformningen kan man gissa att det var prioriterat att använda så mycket off-the-shelf komponenter som möjligt.
Idag upplever jag att det nuvarande batteripaketet sätter en hel del gränser.
- Begränsar accelerationen (i P85D).
- Inga supertider på Nürburgring (pga överhettning).
- Ingen dragkrog (pga överhettning).
När nästa steg kommer, ska det bli riktigt intressant att se vad det blir.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7401
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: spekulationer batteri X
Model X ska ha samma bottenplatta som Model S. Enligt Elon på aktieägarmötet inte ens "liknande" utan "samma".
Jag tror Model S klarar dragkrok lika bra som Model X, bara det att det var inte prioriterat hittills. Så snart Model X släppts kommer dragkrok som tillval poppa upp på Model S också.
Och det var nog i pegs inlägg som det för första gången någonsin stått "begränsad acceleration" och P85D i samma mening
Jag tror Model S klarar dragkrok lika bra som Model X, bara det att det var inte prioriterat hittills. Så snart Model X släppts kommer dragkrok som tillval poppa upp på Model S också.
Och det var nog i pegs inlägg som det för första gången någonsin stått "begränsad acceleration" och P85D i samma mening
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1738
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: spekulationer batteri X
Även med exakt likadant batteripaket skulle ovanstående kunna bli mycket bättre. De växelriktare som Tesla använder är baserade på kiselkretsar. Det finns numera nya material att bygga dessa kretsar på och då används så kallade "wide bandgap"-halvledare. Dessa är gjorda av kiselkarbid och galliumnitrid. De används idag i vissa växelriktare för solceller och möjliggör verkningsgrader på över 99%. Till råga på allt är de dessutom mycket mer värmetåliga. I Teslan så överbelastas kretsarna vid behov vilket gör att för mycket värme avges samtidigt som det verkar vara så att verkningsgraden sjunker medan överbelastningen görs.pegs skrev:När Tesla valde den nuvarande utformningen kan man gissa att det var prioriterat att använda så mycket off-the-shelf komponenter som möjligt.
Idag upplever jag att det nuvarande batteripaketet sätter en hel del gränser.
- Begränsar accelerationen (i P85D).
- Inga supertider på Nürburgring (pga överhettning).
- Ingen dragkrog (pga överhettning).
När nästa steg kommer, ska det bli riktigt intressant att se vad det blir.
Det är lite svårt att säga hur effektiva växelriktarna är idag. Om vi antar att de har 95% verkningsgrad så innebär det att ifall man t.ex. plockar ut 100 kW från batterierna så skulle "bara" 95 kW nå själva motorn medan 5 kW skulle behöva avgå som värme i växelriktaren. Om vi då skruvar upp verkningsgraden till 99% så får vi alltså 99 kW till motorn och bara 1 kW i värme i växelriktaren. Var vi bara ute efter 95 kW till motorerna så skulle vi alltså bara behöva ta ut knappt 96 kW från batterierna och få ungefär 0,96 kW i värme. D.v.s. "bara" 4% ökad verkningsgrad skulle kunna få ganska stora konsekvenser förutom då >4% längre räckvidd.
95% verkningsgrad idag är nog för övrigt i överkant, särskilt för de äldre motorerna. Om verkningsgraden idag var närmare 90% skulle konsekvenserna vara mycket mer långtgående.
Driver sajten Car.info
Re: spekulationer batteri X
Trevligt. Skulle kunna vara det äss i rockärmen som Tesla tar fram för att unvika att X får kortare räckvidd.Franz skrev:Det finns numera nya material att bygga dessa kretsar på och då används så kallade "wide bandgap"-halvledare.
(Möjligen skulle formuleringen om "10% högre förbrukning" som nämnts tidigare i tråden tala emot att dom sänkt förbrukningen på X. Eller?)
Men sade han samma batteripack? Finns det tolkningsutrymme där?TiborBlomhall skrev:Model X ska ha samma bottenplatta som Model S. Enligt Elon på aktieägarmötet inte ens "liknande" utan "samma".
Ja, ja. Erkänner att jag aldrig suttit i en P85D Det jag syftade på var att det återigen är batteriet som begränsar. Det lär krävas någon typ av ändring för att det ska gå att nå de 2.8s som nämnts. (Eller har jag fått det om bakfoten?)TiborBlomhall skrev:Och det var nog i pegs inlägg som det för första gången någonsin stått "begränsad acceleration" och P85D i samma mening
Sammantaget, är det inte mycket som talar för att någon typ av uppdatering/uppgradering av batteriet på gång?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: spekulationer batteri X
Jag tror att det kommer vara samma batterier för att spara på komplexiteten i fabriken. Tror tyvärr inte på något 100kWh batteri...
Re: spekulationer batteri X
Håller med men kanske redan i slutet av nästa år kan vi nog få se nya batteripack till både Model X och Model S. Om det blir nya lättare eller samma vikt men med 100 kWh är jag osäker på. De lär troligen gå att ladda lite snabbare och när de kommer är de troligen förbättrade på fler punkter. Tror också att vi inom ett par år kommer kunna uppgradera batteripacken om vi vill.apkungen skrev:Jag tror att det kommer vara samma batterier för att spara på komplexiteten i fabriken. Tror tyvärr inte på något 100kWh batteri...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: spekulationer batteri X
Vad är det för celler i 70D?
Dom kanske är bättre och om fyller packet totalt så blir det kanske mer än 85 kWh
Dom kanske är bättre och om fyller packet totalt så blir det kanske mer än 85 kWh
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021