Råd önskas för att köpa begagnad Model S
Moderator: Redaktion
Re: Råd önskas för att köpa begagnad Model S
Då är det nog en S jag ska ha tror jag...
En sak till då angående köpa från Tesla. Som jag fattar det så får man nya 4år och 8000 mil i garantier om man köper via dem. Vad är det eg. värt? Det ligger ju några 85 och 85D på deras hemsida nu. Om man bortser från deras miltal och tänker att jag har garantier i 8000 mil till känns ju priserna överkomliga. Hur mycket billigare kan jag eg. få motsvarande bilar nån annan stans?
En sak till då angående köpa från Tesla. Som jag fattar det så får man nya 4år och 8000 mil i garantier om man köper via dem. Vad är det eg. värt? Det ligger ju några 85 och 85D på deras hemsida nu. Om man bortser från deras miltal och tänker att jag har garantier i 8000 mil till känns ju priserna överkomliga. Hur mycket billigare kan jag eg. få motsvarande bilar nån annan stans?
Re: Råd önskas för att köpa begagnad Model S
Model S sväljer MYCKET MER än en XC60 så där behöver du inte går ner i utrymme alls. Det här verkar vara en av de vanligaste missuppfattningarna när det gäller Model S.abagewitz skrev:Visst är det väl så att bagageutrymmet är mindre i model 3 än i model S? Utrymmet där är viktigt för mig. Jag har idag en XC60 och eg. vill jag inte gå ner så mycket i bagageutrymmet.
Model 3 är däremot en mellanklass-sedan. Typ S60.
Re: Råd önskas för att köpa begagnad Model S
Kvdbilen var ju fin. Reporna kan man ju chipexa. S60 är prisvärda med 75batteri
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Råd önskas för att köpa begagnad Model S
Priserna kan vara lite höga ibland hos tesla, sen finns det en del lycksökare på blocket såklart.abagewitz skrev:Då är det nog en S jag ska ha tror jag...
En sak till då angående köpa från Tesla. Som jag fattar det så får man nya 4år och 8000 mil i garantier om man köper via dem. Vad är det eg. värt? Det ligger ju några 85 och 85D på deras hemsida nu. Om man bortser från deras miltal och tänker att jag har garantier i 8000 mil till känns ju priserna överkomliga. Hur mycket billigare kan jag eg. få motsvarande bilar nån annan stans?
Min är tex billig.
Den har visserligen inte garanti kvar på bilen men den har lite mer än 4 år kvar på batteriet och motorerna.
Den är välskött och kan all historia om den.
Udda med min är att det är låg registrerad effekt för att få ner premien på försäkringen, stålfjädring så man slipper problem med luftfjädringen och nextgen säten i bak som endast fanns några månader i början av 2015.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: Råd önskas för att köpa begagnad Model S
Remuz skrev:Kvdbilen var ju fin. Reporna kan man ju chipexa. S60 är prisvärda med 75batteri
Ja, nu blev jag sugen på att köpa den och byta vår 100D mot en P3D. Fan också.

- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1114
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Råd önskas för att köpa begagnad Model S
Bagaget i sig tyckte jag var helt ok på 3:an. Skulle förmodligen räcka för oss, men man förlorar halvkombin. Den där gången man behöver köra hem en byrå, tvättmaskin eller valfritt skrymmande föremål, så är det stopp.Remuz skrev:S sväljer galet med bagage. 3an är klart mindre, men galet mycket större än jag trodde innan jag såg den i verkligheten.
För mig är det nog en större showstopper än drag.
Model S Standard Range Raven
Re: Råd önskas för att köpa begagnad Model S
Bagagetutrymmet var största showstoppern för mig kring Model 3. Alldeles för stor skillnad mot S.
Kan släppa min P85 från April 2014, RWD, soltak, takräcken 7.5k mil på mätaren och väldigt varsamt behandlad, för 630k. Den hade i princip allt man kunde välja då, utom premium-hifi-ljud!
Ska du dock komma 35 mil på en laddning, på vintern, så hade jag dock köpt en 100D. Kommer bli tight annars.
Kan släppa min P85 från April 2014, RWD, soltak, takräcken 7.5k mil på mätaren och väldigt varsamt behandlad, för 630k. Den hade i princip allt man kunde välja då, utom premium-hifi-ljud!
Ska du dock komma 35 mil på en laddning, på vintern, så hade jag dock köpt en 100D. Kommer bli tight annars.
Re: Råd önskas för att köpa begagnad Model S
ok. Bra med 100D synpunkten. Jag får fundera lite. Jag får inte laddbox installerad hemma förens i slutet av februari/mars så jag har lite tid att bestämma mig.
Re: Råd önskas för att köpa begagnad Model S
abagewitz skrev:ok. Bra med 100D synpunkten. Jag får fundera lite. Jag får inte laddbox installerad hemma förens i slutet av februari/mars så jag har lite tid att bestämma mig.
Får man fråga mellan vilka orter du ska köra? Finns det en supercharger mellan så klarar sig alla Teslor 35 mil om man tar en 20 minuters kaffe och pisspaus vid en sån.
Testa olika modeller och olika väderlekar här https://abetterrouteplanner.com/
Re: Råd önskas för att köpa begagnad Model S
Jo jag vet, jag kommer passera Gävle så eg. är det inte ett jätteproblem men jag vill helst kunna köra utan att stanna då jag åker sträckan rätt ofta och inte stannar idag 
Men jag förstår vad du menar

Men jag förstår vad du menar
Råd önskas för att köpa begagnad Model S
Med S60 antar jag du menar Volvo S60?Verdi skrev:Model S sväljer MYCKET MER än en XC60 så där behöver du inte går ner i utrymme alls. Det här verkar vara en av de vanligaste missuppfattningarna när det gäller Model S.abagewitz skrev:Visst är det väl så att bagageutrymmet är mindre i model 3 än i model S? Utrymmet där är viktigt för mig. Jag har idag en XC60 och eg. vill jag inte gå ner så mycket i bagageutrymmet.
Model 3 är däremot en mellanklass-sedan. Typ S60.
Jag sålde nyss min Volvo V60, som ju är ~samma bil. Omöjligt för mig att få plats i baksätet på den(190cm), men i Model 3 fanns gott om utrymme.
Men visst, ska man lasta mycket och ofta så är ju kombi eller åtminstone halvkombi trevligare.
Sälj 100D till trådstartarn här. Do it!Verdi skrev:Ja, nu blev jag sugen på att köpa den och byta vår 100D mot en P3D. Fan också.Remuz skrev:Kvdbilen var ju fin. Reporna kan man ju chipexa. S60 är prisvärda med 75batteri

Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Råd önskas för att köpa begagnad Model S
abagewitz skrev:Jo jag vet, jag kommer passera Gävle så eg. är det inte ett jätteproblem men jag vill helst kunna köra utan att stanna då jag åker sträckan rätt ofta och inte stannar idag
Men jag förstår vad du menar
Jag förstår vad du menar. Men då är det nog 100D som gäller. Möjligen 90D men då kan man få hålla igen lite om det är dåligt väder.
Re: Råd önskas för att köpa begagnad Model S
Coolt med abetterrouteplanner.com. Kan man lita på de sifforna, dvs är de "verkliga" eller utgår de bara från tillverkarnas siffror?
Att hålla igen lite är inget problem tycker jag. Bara jag kommer fram...
Att hålla igen lite är inget problem tycker jag. Bara jag kommer fram...
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Råd önskas för att köpa begagnad Model S
abetterrouteplanner.com är det blincoln här på forumet som står bakom (riktigt grym tjänst). Utgår ifrån faktiska data från bilarna (iaf när det gäller Tesla) och så länge du lägger in rätt parametrar är den väldigt exakt (förbrukningssiffrorna som föreslås för bilarna är väldigt nära sanningen redan från start dock, tänkte mest på temp och etc).abagewitz skrev:Coolt med abetterrouteplanner.com. Kan man lita på de sifforna, dvs är de "verkliga" eller utgår de bara från tillverkarnas siffror?
Att hålla igen lite är inget problem tycker jag. Bara jag kommer fram...
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Råd önskas för att köpa begagnad Model S
Ok o bra. Bra tjänst.
Jag har labbat lite och som det ser ut är det väl som du/ni skrev tajt ut med en 85D. Det är 320km dit jag åker och med ideala förhållanden så går det men så fort jag drar ner temperaturen eller lägger in lite regn blir det kört eller i alla fall väldigt liten marginal. Även med en 90D verkar det tajt. För att få marginal verkar det ju då behövas en 100D... Jag kanske får tänka om lite. Det kanske inte är värt de extra pengarna att gå från en 85D till en 100D för att slippa stanna i Gävle i 20 minuter...
Jag har labbat lite och som det ser ut är det väl som du/ni skrev tajt ut med en 85D. Det är 320km dit jag åker och med ideala förhållanden så går det men så fort jag drar ner temperaturen eller lägger in lite regn blir det kört eller i alla fall väldigt liten marginal. Även med en 90D verkar det tajt. För att få marginal verkar det ju då behövas en 100D... Jag kanske får tänka om lite. Det kanske inte är värt de extra pengarna att gå från en 85D till en 100D för att slippa stanna i Gävle i 20 minuter...
Re: Råd önskas för att köpa begagnad Model S
Om du nu inte passerar Gävle precis i början av resan så lär det ju inte behövas några 20 minuters stopp om det bara gäller att få lite marginal. Det kan mycket väl räcka med 5. Men när man väl gjort sig omaket att stanna kan man förstås ladda i lite extra för att slippa komma fram med låg laddning.abagewitz skrev:Ok o bra. Bra tjänst.
Jag har labbat lite och som det ser ut är det väl som du/ni skrev tajt ut med en 85D. Det är 320km dit jag åker och med ideala förhållanden så går det men så fort jag drar ner temperaturen eller lägger in lite regn blir det kört eller i alla fall väldigt liten marginal. Även med en 90D verkar det tajt. För att få marginal verkar det ju då behövas en 100D... Jag kanske får tänka om lite. Det kanske inte är värt de extra pengarna att gå från en 85D till en 100D för att slippa stanna i Gävle i 20 minuter...
Re: Råd önskas för att köpa begagnad Model S
abagewitz skrev:Coolt med abetterrouteplanner.com. Kan man lita på de sifforna, dvs är de "verkliga" eller utgår de bara från tillverkarnas siffror?
Att hålla igen lite är inget problem tycker jag. Bara jag kommer fram...
Verkliga siffror. Den räknar även med höjdskillnader, vägförhållanden, temperatur, körstil osv.
Re: Råd önskas för att köpa begagnad Model S
Var så jag tänkte när jag skrev 20 minuter. Lika bra att sträcka på benen lite extra så man inte behöver sitta och snåla resten av resan.Bjorn N skrev:Om du nu inte passerar Gävle precis i början av resan så lär det ju inte behövas några 20 minuters stopp om det bara gäller att få lite marginal. Det kan mycket väl räcka med 5. Men när man väl gjort sig omaket att stanna kan man förstås ladda i lite extra för att slippa komma fram med låg laddning.abagewitz skrev:Ok o bra. Bra tjänst.
Jag har labbat lite och som det ser ut är det väl som du/ni skrev tajt ut med en 85D. Det är 320km dit jag åker och med ideala förhållanden så går det men så fort jag drar ner temperaturen eller lägger in lite regn blir det kört eller i alla fall väldigt liten marginal. Även med en 90D verkar det tajt. För att få marginal verkar det ju då behövas en 100D... Jag kanske får tänka om lite. Det kanske inte är värt de extra pengarna att gå från en 85D till en 100D för att slippa stanna i Gävle i 20 minuter...

- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1114
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Råd önskas för att köpa begagnad Model S
Det blir dyra minuter om du inte åker hiskeligt oftaabagewitz skrev:Det kanske inte är värt de extra pengarna att gå från en 85D till en 100D för att slippa stanna i Gävle i 20 minuter...

Brukar du aldrig stanna på sträckan?
Har du förresten 3-fas i stugan. Kan ta en liten stund att ladda ett tomt 100-batteri på Schuko (speciellt om du kranar ned effekten, vilket man bör göra). Om du åker över en helg tänker jag.
Du kanske med andra ord inte kan starta hemresan med ett smäckfullt batteri och då behöver du likförbannat ett stopp.
Model S Standard Range Raven
Re: Råd önskas för att köpa begagnad Model S
Räckvidd är bara ett problem innan man har bilen. Så upplevde jag det och de flesta med mig. Nu med abrp är det ju inte ens en utmaning längre. Den slår på 0.2% på min bil...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1114
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Råd önskas för att köpa begagnad Model S
Jag resonerar så här: Om den här planeten ska ha en chans att klara sig, så behöver vi ändra en hel mängd beteenden. Something’s got to give.Remuz skrev:Räckvidd är bara ett problem innan man har bilen. Så upplevde jag det och de flesta med mig. Nu med abrp är det ju inte ens en utmaning längre. Den slår på 0.2% på min bil...
Om det enda omaket med att köra fossilfritt var att jag behöver stanna en gång eller två extra på långresor, så var det helt klart överkomligt. Dessutom kom en massa andra fördelar på köpet, så i det stora hela var det en no-brainer.
För inte så länge sedan hivade vi alla sopor i ett sopnedkast 2 meter från dörren. Nu går vi snällt ut med soporna, sorterar mat, plast, papper osv. Det skulle jag säga var en betydligt större beteendeomställing än ett stopp extra och det klarade vi galant

Model S Standard Range Raven
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Råd önskas för att köpa begagnad Model S
Låter som oss.jeppe_sthlm skrev:Jag resonerar så här: Om den här planeten ska ha en chans att klara sig, så behöver vi ändra en hel mängd beteenden. Something’s got to give.Remuz skrev:Räckvidd är bara ett problem innan man har bilen. Så upplevde jag det och de flesta med mig. Nu med abrp är det ju inte ens en utmaning längre. Den slår på 0.2% på min bil...
Om det enda omaket med att köra fossilfritt var att jag behöver stanna en gång eller två extra på långresor, så var det helt klart överkomligt. Dessutom kom en massa andra fördelar på köpet, så i det stora hela var det en no-brainer.
För inte så länge sedan hivade vi alla sopor i ett sopnedkast 2 meter från dörren. Nu går vi snällt ut med soporna, sorterar mat, plast, papper osv. Det skulle jag säga var en betydligt större beteendeomställing än ett stopp extra och det klarade vi galant
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: Råd önskas för att köpa begagnad Model S
Mycket bra skrivet! Hoppas verkligen att TS hittar sin bil. Vilken du än väljer kommer du vara fast och få äckelkänslor när en fossilbil kallstartar och går på tomgång i 15 minuter - innan den går att köra med utan att få frostskador.jeppe_sthlm skrev:Jag resonerar så här: Om den här planeten ska ha en chans att klara sig, så behöver vi ändra en hel mängd beteenden. Something’s got to give.Remuz skrev:Räckvidd är bara ett problem innan man har bilen. Så upplevde jag det och de flesta med mig. Nu med abrp är det ju inte ens en utmaning längre. Den slår på 0.2% på min bil...
Om det enda omaket med att köra fossilfritt var att jag behöver stanna en gång eller två extra på långresor, så var det helt klart överkomligt. Dessutom kom en massa andra fördelar på köpet, så i det stora hela var det en no-brainer.
För inte så länge sedan hivade vi alla sopor i ett sopnedkast 2 meter från dörren. Nu går vi snällt ut med soporna, sorterar mat, plast, papper osv. Det skulle jag säga var en betydligt större beteendeomställing än ett stopp extra och det klarade vi galant
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: Råd önskas för att köpa begagnad Model S
Det är helt klart att det blir en elbil. Min fråga är eg bara om vilken bil de t ska bli ☺
Jag har under förra året jobbat in aå att vi precis beställt 26 laddboxar till garaget o bostadsrättsföreningen. Så förhoppningsvis är det inte bara jag som kommer att gå ifrån fossilfri bil inom det närmaste året.
Hur som helst. Tack för all hjälp
Jag har under förra året jobbat in aå att vi precis beställt 26 laddboxar till garaget o bostadsrättsföreningen. Så förhoppningsvis är det inte bara jag som kommer att gå ifrån fossilfri bil inom det närmaste året.
Hur som helst. Tack för all hjälp