Råd önskas för att köpa begagnad Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Råd önskas för att köpa begagnad Model S

Inlägg av abagewitz »

Hej

Det verkar ju finnas extremt mycket Teslakunskap här på forumet så jag provar en fråga för att se om jag kan få lite råd.

Jag är intresserad av att köpa en begagnad Tesla Model S då jag inte vill betala de summor en ny kostar. Mina "krav" är att jag vill kunna köra till mitt landställe dit det är ca 35 mil och jag vill kunna köra dit även på vintern (så jag behöver räkna med att köra i typ -15grader). Jag tror att jag då behöver en (minst) 85D. Jag ser inte att jag kommer att ha denna bil i 10 år utan mer i typ 2 år och sen byta bil igen då jag tror det kommer att hända mycket på ebilsmarknaden under de närmaste åren. Min budget är runt 600-700'.

Frågorna nu.
- Är det rätt tänkt att köpa en begagnad?
- Vad är det viktigt att jag tänker på när jag kollar på olika modeller/versioner? Vad ska jag leta efter och vad vill jag INTE ha? Autopilot? Supercharge? 2WD eller 4WD?
- Vilka seriösa handlare finns det? Jag är "livrädd" att köpa av en privatperson.
- Hur mycket påverkar eg. miltalen på en Tesla? Jag ser att det finns en hel del bilar med miltal runt 5000-9000 mil.
- Hur påverkar årsmodeller? I mitt prisintervall känns det som att det mest finns 2014 och 2015 och enstaka 2016.
- Övriga råd och tips?

Tacksam för all hjälp jag kan få

mvh
Anders
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: Råd önskas för att köpa begagnad Model S

Inlägg av OfarligTesla »

Är det något speciellt som får dig att kika på en begagnad model S och inte en ny model 3?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jag tror det blir tufft med 35 mil vintertid. Särskilt om det är mycket motorväg. Men kanske åker du förbi en SuC?

Om jag skulle köpa en privat så hade jag åkt och tittat på den där Taxi-teslan för 550 tkr. Den var ute för 500 tkr nyligen så det finns nog en hel del prutmån, särskilt om man inte vill ha med taxi-utrustningen. https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... 9.htm?aw=1 Visst, den kanske är ett vrak men chansen finns ju att den är fräsch och att batteriet inte är så degraderat. Efter 20 tusen mil borde den ha minst 90% kvar iaf.

Den är en faceliftad 2016 med AWD och har många års drivlinegaranti kvar. Dessutom har den nextgen-stolar, premiuminredning osv. (den är svart egentligen och inte gul...) Det är flera fördelar jämfört med en äldre med gamla fronten, xenonlampor (ist för LED som det är på facelift), sämre stolar, plastigare inredning osv.

Visst, den har gått långt men den är ju flera hundra tusen billigare än jämförbara bilar. Vet inte vad som slits? Bromsskivor och sånt byts ju löpande t ex. Hjulupphängningar? Dämpare?

Jag tycker även Borenos (medlem här) bil är prisvärd. https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... 2.htm?aw=1

Det skiljer dock bara 3-4 mil i räckvidd mellan en 75D och en 90D.

Vill man ha en P85D kan man köpa Tars (medlem här) för 610 tkr. Har också gått långt men den har fått nya batterier. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 21&t=13998

Men rent generellt är det bättre att köpa från Tesla pga garantier men ofta tar de rejält betalt också så det går nog på ett ut.

Svårt att ge generella tips i övrigt. Men jag skulle åtminstone försöka få s.k. next gen-stolar då de första stolarna inte är så roliga. Var även uppmärksam på om AP är aktiverat eller ej. Det är ganska dyrt att göra i efterhand så om man är intresserad av det så är det en stor bonus. Ta gärna premiuminredningen också. Lyfter hela kupén. Pre-facelift bilar utan premium tycker jag känns plastiga.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Inlägg av abagewitz »

@OfarligTesla. Skälet till Model S är att den ju finns att få tag i nu, Model 3 lär väl inte gå att få tag i under 2019 om man inte redan står i kö väl?

@Verdi. En taxi tycker känns sådär. Tack för övriga tips. När det gäller Autopilot, jag ser att det står AP 1, finns det något annat än Autopilot 1? Eller är det antingen autopilot eller inte?

Men sammanfattning hittils alltså med saker att leta efter:
- Autopliot
- next-gen stolar
- premiuminredning

Typ denna? https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E2XFF112856
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Vill du ha en AWD LR 3a så kan du väl reservera idag och få den i mars fortfarande?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
MaLund13

Inlägg av MaLund13 »

Skulle tro du får en Model 3 under 2019, åtminstone om det är spec som reservationshållare kan beställa nu du är ute efter. Även reservationshållare som reserverade nyligen (icke teslaägare) har redan kunnat beställa för leverans i vinter/vår. Produktionsvolym är inte längre flaskhals på samma sätt som det var i USA.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Autopilot tycker jag det är många som underskattar innan det använt den ett tag. Rekommenderas. AP 1 är det fram till och med September 2016, sen kom AP 2 hårdvaran. Nu när vi vet att vi inte får helt självkörande Teslor ens med AP2 så tycker jag inte att det är så stor skillnad på vilken man får.

Gratis Supercharging är bara nödvändigt om du tror att du kommer att använda det ofta. Tycker jag.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Om bilen har nybilsgaranti kvar, dvs. att den är <4 år från första reg. datum och har gått <8000 mil, så skulle jag säga att det är rätt tryggt att köpa privat. Har bilen garanti kvar tillför inte en bilfirma speciellt mycket, förutom att det är smidigt med betalning och grejor såklart. Hos bilfirmor förlorar man ofta möjligheten att få reda på vad som åtgärdats på bilen - köper man privat har man i alla fall den möjligheten. Är det en äldre bil, är det helt klart tryggast att köpa via Tesla, då man får minst 2 års/4000 mils garanti.

Att köpa från en aktiv entusiast här på forumet, skulle jag nog också se som en rätt trygg affär. Svårt att se att någon med tusentals inlägg här och med stor sannolikhet större kunskap om bilarna än någon handlare i Sverige, skulle blåsa någon medvetet. Men jag kanske är blåögd :)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Hade samma fundering som dig för 2 år sedan och köpte nytt demoex som gått 5 mil m AP1 då beg utbudet var mkt litet m hög prisnivå.

Prisbilden på de äldre kommer nog vika som AudiA8, bmw750 etc och det ligger många ute på blocket som ej blir sålda.

Tips:
Lägg in en annons här
Bilarna är bra och håller ihop
Räkna m lite småstrul m handtag etc som kommer kosta
Värdesätt årsmodell före Lull-lull (mycket hänt)
Värdesätt Lull-lull före mil (bilarna tål mil)
Provkör AP1 o värdera detta
Privatköp är inte farligt

Idag hade jag köpt begagnat men prutat hårt och skippat 4hjulsdrift men valt AP.
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

abagewitz skrev:
@OfarligTesla. Skälet till Model S är att den ju finns att få tag i nu, Model 3 lär väl inte gå att få tag i under 2019 om man inte redan står i kö väl?

@Verdi. En taxi tycker känns sådär. Tack för övriga tips. När det gäller Autopilot, jag ser att det står AP 1, finns det något annat än Autopilot 1? Eller är det antingen autopilot eller inte?

Men sammanfattning hittils alltså med saker att leta efter:
- Autopliot
- next-gen stolar
- premiuminredning

Typ denna? https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E2XFF112856
Om du tar en long range med 4-hjulsdrift (passar i din budget) så kan du nog reservera idag och bjuds nog in till att konfigurera snabbt. Kanske skulle du ha bilen redan till mars. Om du inte behöver ha storleken av lastutrymmet eller som jag gillar det extra i interiörkvalitén som S har så tycker jag nog det är ett bättre alternativ med en model 3. Du får längre räckvidd, helt ny bil med alla garantier osv för samma pengar.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

jeppe_sthlm skrev:
Om bilen har nybilsgaranti kvar, dvs. att den är <4 år från första reg. datum och har gått <8000 mil, så skulle jag säga att det är rätt tryggt att köpa privat. Har bilen garanti kvar tillför inte en bilfirma speciellt mycket, förutom att det är smidigt med betalning och grejor såklart. Hos bilfirmor förlorar man ofta möjligheten att få reda på vad som åtgärdats på bilen - köper man privat har man i alla fall den möjligheten. Är det en äldre bil, är det helt klart tryggast att köpa via Tesla, då man får minst 2 års/4000 mils garanti.

Att köpa från en aktiv entusiast här på forumet, skulle jag nog också se som en rätt trygg affär. Svårt att se att någon med tusentals inlägg här och med stor sannolikhet större kunskap om bilarna än någon handlare i Sverige, skulle blåsa någon medvetet. Men jag kanske är blåögd :)
Om det är bla mig du syftar på är jag duktig på att förädla det jag äger samt att jag gjort en hel del affärer med olika forummedlemmar. Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Kolla vilka bilar som Shiftgear har ute och ring sen och prata med Stefan där. Han är rätt person att hjälp dig att hitta en beggad Tesla utanför Tesla.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Inlägg av abagewitz »

Tack för all input. En fråga kring autopiloten (känner mig som en idiot här... :?: )

Den autopilot som beskrivs här: https://www.tesla.com/sv_SE/autopilot

Finns den i Model S och är det AP1 eller AP2?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Den finns i Model S, X och 3, och det är det som avses med AP 2 eller rentav AP 2,5.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Inlägg av abagewitz »

Tack bylund. Om det som beskrivs där är AP2, vad finns då för funktionalitet i AP1 då?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

abagewitz skrev:
Tack bylund. Om det som beskrivs där är AP2, vad finns då för funktionalitet i AP1 då?
Adaptiv farthållare med automatisk styrning. Funkar bra i köer och på motorväg upp till 150km/h
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
abagewitz skrev:
Adaptiv farthållare med automatisk styrning. Funkar bra i köer och på motorväg upp till 150km/h
AP1 och AP2 skiljer sig inte nämnvärt i funktionalitet i dagsläget. Framförallt inte i europeiska bilar. Det som beskrivs i länken ovan avser planerade framtida funktioner. Just sayin....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Tars skrev:
Om det är bla mig du syftar på är jag duktig på att förädla det jag äger samt att jag gjort en hel del affärer med olika forummedlemmar. Bild
Typ :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Verdi

Inlägg av Verdi »

Vill man komma potentiellt riktigt billigt undan och ändå köra en facelift så finns denna på KVD nu. https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... 9.htm?aw=1

Får man till ett bra pris på den så blir totalekonomin väldigt bra. Verkar inte ha nån som helst extrautrustning, förutom möjligen AP aktiverat, och då är förmånsvärdet 3 850:-/mån brutto (utan AP).

Man ska heller inte avskräckas av att det är en 60 kWh-bil heller. Det sitter samma fysiska batteri i som i en 75 kWh-bil och det skiljer bara ca 10 kWh i verkligheten. (62,4 vs 72,6) Bild

Det betyder att 100% på 60-batteriet är 86% av fysiska kapaciteten vilket innebär att man med gott samvete kan ladda till 100% till vardags. Ett 75-batteri kanske man skulle ladda till 90% men i praktiken är det samma sak. Samma med långresor. De laddar lika snabbt. Den enda gång det spelar roll är när man måste ladda fullt för att klara en viss sträcka.

Kan man få den ner mot 550 tkr så är det riktigt bra skulle jag säga.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Vill man komma potentiellt riktigt billigt undan och ändå köra en facelift så finns denna på KVD nu. https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... 9.htm?aw=1
Det är väl en AP1-bil vilket betyder att den är från 2016 och inte 2017. Eller ser jag fel?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Det är väl en AP1-bil vilket betyder att den är från 2016 och inte 2017. Eller ser jag fel?
Car.info hävdar att den är byggd i april 2017. Den har iaf premiumstolarna och inte next gen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Om det inte är något specifikt med Model S du är ute efter så skulle jag definitivt råda dig att beställa en ny Model 3 istället. Din budget verkar ju passa perfekt.
Förbokar du nu så lär du få den om 2-3 mån.

Då får du ju en helt ny bil som du kan speca precis som du vill. Utan trist slitage, med alla garantier i många år framåt, vilket ger lägre kostnad för bl.a. försäkring. Dessutom en smidigare och roligare bil som har betydligt längre range, lär inte vara några problem alls att köra 35 mil på vintern med LR AWD.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Inlägg av abagewitz »

Visst är det väl så att bagageutrymmet är mindre i model 3 än i model S? Utrymmet där är viktigt för mig. Jag har idag en XC60 och eg. vill jag inte gå ner så mycket i bagageutrymmet.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

abagewitz skrev:
Visst är det väl så att bagageutrymmet är mindre i model 3 än i model S? Utrymmet där är viktigt för mig. Jag har idag en XC60 och eg. vill jag inte gå ner så mycket i bagageutrymmet.
S:en sväljer mer än vad man tror.
Jag personligen är inte ett fan av 3:ans öppning.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

S sväljer galet med bagage. 3an är klart mindre, men galet mycket större än jag trodde innan jag såg den i verkligheten.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Skriv svar