Ska verkligen ta mig en funderare.Tars skrev:Du har all info om bilen, och har du ytterligare frågor så är det bara skicka pm så får du nr av mig.
CHOCK!-terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Moderator: Redaktion
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Jo, fast i USA kan de göra mer själva än vi kan här, så det säger inget om vad vi kan göra med en 3:a här i EU.TeslaTissel skrev:Hittade detta, i USA monteras dragkrok på Model 3.
Det här ser väldigt diskret ut Jerker!? Etrailer tror ag det heter?
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Jerker skrev:Jo, fast i USA kan de göra mer själva än vi kan här, så det säger inget om vad vi kan göra med en 3:a här i EU.TeslaTissel skrev:Hittade detta, i USA monteras dragkrok på Model 3.
Det här ser väldigt diskret ut Jerker!? Etrailer tror ag det heter?
Jag vet tyvärr, ville bara visa hur det ser ut.

Vilken av följande begagnade bilar är mest lättsåld efter 6-8 månader?
i3 94Ah
Leaf 30
Tesla S (typ den Tars säljer)
i3 94Ah
Leaf 30
- lator
- Teslaägare
Har du provat den? Jag är inte heller överförtjust men de flesta som har dem öser beröm över dem. Jag tittar annars mest på det som skulle bli billigast för dig.Jerker skrev:Jag vet inte, men i3 är nog den elbil som väcker minst habegär hos mig av alla.lator skrev:Man förlorar ju alltid pengar på en ny bil så jag skulle köpa en lätt begagnad bil som du kan ha tills det reder ut sig. BMW i3 är den som jag tycker har bäst pris för räckvidd och kvalitet just nu. En i3 94 kan inte var så fasligt dåligt köp anser jag.

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Äsch, du får köra med ögonbindel då. Jag skulle i det fallet strunta i grodutseendet och tänka pragmatiskt. Det är ju bara temporärt. Och troligen det klart billigaste alternativet. Att köpa en begagnad S är nog inte den mest ekonomiska lösningen skulle jag vilja påstå. Men det är såklart störst ball-faktor.Jerker skrev:Ja, det är ett alternativ. Men det är den gamla designen. Trots att jag egentligen inte bryr mig om utseende på bilar så rodnar jag bara jag ser en sån.
Bjelkes Leaf är väl fortfarande till salu?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Är det inte möjligt att helt besiktiga om bilen om man monterar drag? Jag tänker att det finns ju de som bygger egna bilar, och jag gissar att man kan montera drag på hembyggen. Svårt att förstå att det skulle vara helt omöjligt att regga om en befintlig bil.
Problemet blir kanske att det inte längre är en Tesla, i lagens bemärkelse med allt vad det innebär, eller?
Problemet blir kanske att det inte längre är en Tesla, i lagens bemärkelse med allt vad det innebär, eller?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
- lator
- Teslaägare
Tesla MS men det är också den som du får ligga ute med mest pengar för...Jerker skrev:Vilken av följande begagnade bilar är mest lättsåld efter 6-8 månader?
i3 94Ah
Leaf 30
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- lator
- Teslaägare
Hmm... han vill ju bättre räckvidd säger han... Hmm...mati skrev:Äsch, du får köra med ögonbindel då. Jag skulle i det fallet strunta i grodutseendet och tänka pragmatiskt. Det är ju bara temporärt. Och troligen det klart billigaste alternativet. Att köpa en begagnad S är nog inte den mest ekonomiska lösningen skulle jag vilja påstå. Men det är såklart störst ball-faktor.Jerker skrev:Ja, det är ett alternativ. Men det är den gamla designen. Trots att jag egentligen inte bryr mig om utseende på bilar så rodnar jag bara jag ser en sån.
Bjelkes Leaf är väl fortfarande till salu?

Värdetappet i % är troligen lägst på Teslan. Värdetappet i kronor är lägst för grodan.lator skrev:Tesla MS men det är också den som du får ligga ute med mest pengar för...Jerker skrev:Vilken av följande begagnade bilar är mest lättsåld efter 6-8 månader?
i3 94Ah
Leaf 30
Just det, bjelkes Leaf är en 24. Glöm det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
Hade det varit jag hade jag absolut tagit P85D och glömt Model 3 tills vidare. Kanske det händer mer spännande på den bilen efter ett par år på marknaden?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Jag tycker ju inte att Zoen är värd sina pengar längre. 4250/mån är för mycket för 22 kWh och max 22 kW laddning samt att det är som att köra omkring med en vägg.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Förhoppningsvis tidigare?Teslaspolen skrev:Hade det varit jag hade jag absolut tagit P85D och glömt Model 3 tills vidare. Kanske det händer mer spännande på den bilen efter ett par år på marknaden?
Hur många har hoppat av pga draget?
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Jerker skrev:Vilken av följande begagnade bilar är mest lättsåld efter 6-8 månader?
i3 94Ah
Leaf 30
S
Men du bör inte stirra blint på vilken som tappar medt i värde. Beror också på hur mycket du värdesätter en ordentlig bil med plats för det mesta, oslagbar komfort jämfört med de billigare bilarna, grymt (gratis) laddnätverk, snabba laddtider, reell räckvidd över 280km vintertid i motorvägsfart. Fördelarna är övervägande från min synpunkt, men vi kan såklart ha olika utgångslägen.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Bmw i3 kör jag i jobbet, men vintertid är räckvidden minst sagt usel. Och då har jag stora batteriet och Rex.
Bilen i sig är rolig och väldigt välbyggd och jag gillar den skarpt.
Bilen i sig är rolig och väldigt välbyggd och jag gillar den skarpt.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

Forumet borde väl nästan skramla ihop till en Model X åt Jerker. 
Tycker också i3 är väldigt trevlig. En begagnad Model S är ett större risktagande. Kvaliteten är lite svajig på Tesla, det kommer man inte ifrån.

Tycker också i3 är väldigt trevlig. En begagnad Model S är ett större risktagande. Kvaliteten är lite svajig på Tesla, det kommer man inte ifrån.
Eller hur?Verdi skrev:Forumet borde väl nästan skramla ihop till en Model X åt Jerker.

- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Ska du äga bilen en kort tid och inte vill få en för hård smäll, är nyckeln nog att du köper bilen privat - till rätt pris - och sedan säljer den privat.
Köper och säljer du via bilfirma åker det indirekt en hygglig summa båda gångerna. En uppdragsförsäljning hos en bra försäljare kostar väl en 30-40k om jag inte minns fel. Ska du bara ha bilen ett halvår är det en 5-6k per månad. Kör du både köp och sälj via firma/förmedling och lägger på värdeminskning på det börjar det bli dyrt.
Utslaget på 3 år blir det ju inte alls samma sak.
Köper och säljer du via bilfirma åker det indirekt en hygglig summa båda gångerna. En uppdragsförsäljning hos en bra försäljare kostar väl en 30-40k om jag inte minns fel. Ska du bara ha bilen ett halvår är det en 5-6k per månad. Kör du både köp och sälj via firma/förmedling och lägger på värdeminskning på det börjar det bli dyrt.
Model S Standard Range Raven
Ja, det är klart. Mer jobb själv, men bättre ekonomi.jeppe_sthlm skrev:Ska du äga bilen en kort tid och inte vill få en för hård smäll, är nyckeln nog att du köper bilen privat - till rätt pris - och sedan säljer den privat.
- Elektrokungen
- Teslaägare
Jag har sålt firmans tre model S av 2015 års modell i år. De har alla varit löjligt lättsålda samt bra betalt!Jerker skrev:Ja, det är klart. Mer jobb själv, men bättre ekonomi.jeppe_sthlm skrev:Ska du äga bilen en kort tid och inte vill få en för hård smäll, är nyckeln nog att du köper bilen privat - till rätt pris - och sedan säljer den privat.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
För min bils del så har jag möjlighet att gå igenom bilen och visa allt som är utfört på bilen sen den va ny.
De som träffat mig eller gjort affärer med mig kan jag tänka mig att uppfattas som väldigt ärlig, även till min egen nackdel, för jag vill inte att det ska bli problem även efter en affär.
De som träffat mig eller gjort affärer med mig kan jag tänka mig att uppfattas som väldigt ärlig, även till min egen nackdel, för jag vill inte att det ska bli problem även efter en affär.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

Vad är det Jerker skall dra runt med på sin krok?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nästan så vi skulle behöva ett nålat inlägg på forumet med svar på den frågan då den besvarats många gånger förut. Testa sökfunktionen så hittar du säkert svaret.taliz skrev:Vad är det Jerker skall dra runt med på sin krok?
Vi är/var lite i samma sits, vi behöver bara en bil och med hus så vill man gärna ha dragkrok och/eller bagage modell större (tänk att få en eldriven passat-liknande bil).
Model 3 är för dyr i förhållande till vad man får tycker jag, och när vi tog beslutet så var det fortarande osäkert hur tillgången på e-niro skulle vara.
Så vi högg en leaf på privatleasing i 1 år. 2995 per månad. Innebär att vi har ett år på oss att "lösa problemet", och hittar vi något innan så är det bara att slå till.
Leafen är nästintill "gratis" i sammanhanget då den ersatte dieselbil med betydligt högre milkostnad, så vi kan ha dubbla bilar under en övergångsperiod.
Nu finns väl inte så mkt annat än just M3 och e-niro som kommer 2019, men M3 lär ju komma med de mindre batterierna och kanske då att någon av dom kommer
med dragkrok under denna tiden.
Bara kört elbil i 3 dagar, och då bara en vända på 25mil för att hämta den, men har svårt att se att man går tillbaka till fossilbil igen
Model 3 är för dyr i förhållande till vad man får tycker jag, och när vi tog beslutet så var det fortarande osäkert hur tillgången på e-niro skulle vara.
Så vi högg en leaf på privatleasing i 1 år. 2995 per månad. Innebär att vi har ett år på oss att "lösa problemet", och hittar vi något innan så är det bara att slå till.
Leafen är nästintill "gratis" i sammanhanget då den ersatte dieselbil med betydligt högre milkostnad, så vi kan ha dubbla bilar under en övergångsperiod.
Nu finns väl inte så mkt annat än just M3 och e-niro som kommer 2019, men M3 lär ju komma med de mindre batterierna och kanske då att någon av dom kommer
med dragkrok under denna tiden.
Bara kört elbil i 3 dagar, och då bara en vända på 25mil för att hämta den, men har svårt att se att man går tillbaka till fossilbil igen

Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Ja precis, jag vill inte uppfattas som ohövlig, men just den diskussionen för jag inte i den här tråden. Vänligen acceptera bara grundförutsättningen att jag behöver en bil med dragkrok eller avstå från att kommentera.Kevork skrev:Nästan så vi skulle behöva ett nålat inlägg på forumet med svar på den frågan då den besvarats många gånger förut. Testa sökfunktionen så hittar du säkert svaret.taliz skrev:Vad är det Jerker skall dra runt med på sin krok?