Sida 2 av 6
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 21:02
av Jerker
Tars skrev:Du har all info om bilen, och har du ytterligare frågor så är det bara skicka pm så får du nr av mig.
Ska verkligen ta mig en funderare.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 21:03
av Jerker
TeslaTissel skrev:Hittade detta, i USA monteras dragkrok på Model 3.
Det här ser väldigt diskret ut Jerker!? Etrailer tror ag det heter?
Jo, fast i USA kan de göra mer själva än vi kan här, så det säger inget om vad vi kan göra med en 3:a här i EU.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 21:06
av TeslaTissel
Jerker skrev:TeslaTissel skrev:Hittade detta, i USA monteras dragkrok på Model 3.
Det här ser väldigt diskret ut Jerker!? Etrailer tror ag det heter?
Jo, fast i USA kan de göra mer själva än vi kan här, så det säger inget om vad vi kan göra med en 3:a här i EU.
Jag vet tyvärr, ville bara visa hur det ser ut.

Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 21:07
av Jerker
Vilken av följande begagnade bilar är mest lättsåld efter 6-8 månader?
i3 94Ah
Leaf 30
Tesla S (typ den Tars säljer)
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 21:10
av lator
Jerker skrev:lator skrev:Man förlorar ju alltid pengar på en ny bil så jag skulle köpa en lätt begagnad bil som du kan ha tills det reder ut sig. BMW i3 är den som jag tycker har bäst pris för räckvidd och kvalitet just nu. En i3 94 kan inte var så fasligt dåligt köp anser jag.
Jag vet inte, men i3 är nog den elbil som väcker minst habegär hos mig av alla.

Har du provat den? Jag är inte heller överförtjust men de flesta som har dem öser beröm över dem. Jag tittar annars mest på det som skulle bli billigast för dig.

Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 21:11
av mati
Jerker skrev:
Ja, det är ett alternativ. Men det är den gamla designen. Trots att jag egentligen inte bryr mig om utseende på bilar så rodnar jag bara jag ser en sån.
Äsch, du får köra med ögonbindel då. Jag skulle i det fallet strunta i grodutseendet och tänka pragmatiskt. Det är ju bara temporärt. Och troligen det klart billigaste alternativet. Att köpa en begagnad S är nog inte den mest ekonomiska lösningen skulle jag vilja påstå. Men det är såklart störst ball-faktor.
Bjelkes Leaf är väl fortfarande till salu?
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 21:11
av kler
Är det inte möjligt att helt besiktiga om bilen om man monterar drag? Jag tänker att det finns ju de som bygger egna bilar, och jag gissar att man kan montera drag på hembyggen. Svårt att förstå att det skulle vara helt omöjligt att regga om en befintlig bil.
Problemet blir kanske att det inte längre är en Tesla, i lagens bemärkelse med allt vad det innebär, eller?
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 21:11
av lator
Jerker skrev:Vilken av följande begagnade bilar är mest lättsåld efter 6-8 månader?
i3 94Ah
Leaf 30
Tesla S (typ den Tars säljer)
Tesla MS men det är också den som du får ligga ute med mest pengar för...
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 21:13
av lator
mati skrev:Jerker skrev:
Ja, det är ett alternativ. Men det är den gamla designen. Trots att jag egentligen inte bryr mig om utseende på bilar så rodnar jag bara jag ser en sån.
Äsch, du får köra med ögonbindel då. Jag skulle i det fallet strunta i grodutseendet och tänka pragmatiskt. Det är ju bara temporärt. Och troligen det klart billigaste alternativet. Att köpa en begagnad S är nog inte den mest ekonomiska lösningen skulle jag vilja påstå. Men det är såklart störst ball-faktor.
Bjelkes Leaf är väl fortfarande till salu?
Hmm... han vill ju bättre räckvidd säger han... Hmm...

Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 21:13
av mati
lator skrev:Jerker skrev:Vilken av följande begagnade bilar är mest lättsåld efter 6-8 månader?
i3 94Ah
Leaf 30
Tesla S (typ den Tars säljer)
Tesla MS men det är också den som du får ligga ute med mest pengar för...
Värdetappet i % är troligen lägst på Teslan. Värdetappet i kronor är lägst för grodan.
Just det, bjelkes Leaf är en 24. Glöm det.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 21:15
av Teslaspolen
Hade det varit jag hade jag absolut tagit P85D och glömt Model 3 tills vidare. Kanske det händer mer spännande på den bilen efter ett par år på marknaden?
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 21:17
av Jerker
Jag tycker ju inte att Zoen är värd sina pengar längre. 4250/mån är för mycket för 22 kWh och max 22 kW laddning samt att det är som att köra omkring med en vägg.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 21:17
av TeslaTissel
Teslaspolen skrev:Hade det varit jag hade jag absolut tagit P85D och glömt Model 3 tills vidare. Kanske det händer mer spännande på den bilen efter ett par år på marknaden?
Förhoppningsvis tidigare?
Hur många har hoppat av pga draget?
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 21:26
av NEO
Jerker skrev:Vilken av följande begagnade bilar är mest lättsåld efter 6-8 månader?
i3 94Ah
Leaf 30
Tesla S (typ den Tars säljer)
S
Men du bör inte stirra blint på vilken som tappar medt i värde. Beror också på hur mycket du värdesätter en ordentlig bil med plats för det mesta, oslagbar komfort jämfört med de billigare bilarna, grymt (gratis) laddnätverk, snabba laddtider, reell räckvidd över 280km vintertid i motorvägsfart. Fördelarna är övervägande från min synpunkt, men vi kan såklart ha olika utgångslägen.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 21:34
av Tars
Bmw i3 kör jag i jobbet, men vintertid är räckvidden minst sagt usel. Och då har jag stora batteriet och Rex.
Bilen i sig är rolig och väldigt välbyggd och jag gillar den skarpt.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 22:27
av Verdi
Forumet borde väl nästan skramla ihop till en Model X åt Jerker.
Tycker också i3 är väldigt trevlig. En begagnad Model S är ett större risktagande. Kvaliteten är lite svajig på Tesla, det kommer man inte ifrån.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 22:35
av Jerker
Verdi skrev:Forumet borde väl nästan skramla ihop till en Model X åt Jerker.

Eller hur?

Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 23:16
av jeppe_sthlm
Ska du äga bilen en kort tid och inte vill få en för hård smäll, är nyckeln nog att du köper bilen privat - till rätt pris - och sedan säljer den privat.
Köper och säljer du via bilfirma åker det indirekt en hygglig summa båda gångerna. En uppdragsförsäljning hos en bra försäljare kostar väl en 30-40k om jag inte minns fel. Ska du bara ha bilen ett halvår är det en 5-6k per månad. Kör du både köp och sälj via firma/förmedling och lägger på värdeminskning på det börjar det bli dyrt.
Utslaget på 3 år blir det ju inte alls samma sak.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 15 dec 2018 23:47
av Jerker
jeppe_sthlm skrev:Ska du äga bilen en kort tid och inte vill få en för hård smäll, är nyckeln nog att du köper bilen privat - till rätt pris - och sedan säljer den privat.
Köper och säljer du via bilfirma åker det indirekt en hygglig summa båda gångerna. En uppdragsförsäljning hos en bra försäljare kostar väl en 30-40k om jag inte minns fel. Ska du bara ha bilen ett halvår är det en 5-6k per månad. Kör du både köp och sälj via firma/förmedling och lägger på värdeminskning på det börjar det bli dyrt.
Utslaget på 3 år blir det ju inte alls samma sak.
Ja, det är klart. Mer jobb själv, men bättre ekonomi.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 16 dec 2018 00:10
av Elektrokungen
Jerker skrev:jeppe_sthlm skrev:Ska du äga bilen en kort tid och inte vill få en för hård smäll, är nyckeln nog att du köper bilen privat - till rätt pris - och sedan säljer den privat.
Köper och säljer du via bilfirma åker det indirekt en hygglig summa båda gångerna. En uppdragsförsäljning hos en bra försäljare kostar väl en 30-40k om jag inte minns fel. Ska du bara ha bilen ett halvår är det en 5-6k per månad. Kör du både köp och sälj via firma/förmedling och lägger på värdeminskning på det börjar det bli dyrt.
Utslaget på 3 år blir det ju inte alls samma sak.
Ja, det är klart. Mer jobb själv, men bättre ekonomi.
Jag har sålt firmans tre model S av 2015 års modell i år. De har alla varit löjligt lättsålda samt bra betalt!
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 16 dec 2018 00:13
av Tars
För min bils del så har jag möjlighet att gå igenom bilen och visa allt som är utfört på bilen sen den va ny.
De som träffat mig eller gjort affärer med mig kan jag tänka mig att uppfattas som väldigt ärlig, även till min egen nackdel, för jag vill inte att det ska bli problem även efter en affär.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 16 dec 2018 06:05
av taliz
Vad är det Jerker skall dra runt med på sin krok?
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 16 dec 2018 07:33
av Kevork
taliz skrev:Vad är det Jerker skall dra runt med på sin krok?
Nästan så vi skulle behöva ett nålat inlägg på forumet med svar på den frågan då den besvarats många gånger förut. Testa sökfunktionen så hittar du säkert svaret.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 16 dec 2018 07:42
av dhanjel
Vi är/var lite i samma sits, vi behöver bara en bil och med hus så vill man gärna ha dragkrok och/eller bagage modell större (tänk att få en eldriven passat-liknande bil).
Model 3 är för dyr i förhållande till vad man får tycker jag, och när vi tog beslutet så var det fortarande osäkert hur tillgången på e-niro skulle vara.
Så vi högg en leaf på privatleasing i 1 år. 2995 per månad. Innebär att vi har ett år på oss att "lösa problemet", och hittar vi något innan så är det bara att slå till.
Leafen är nästintill "gratis" i sammanhanget då den ersatte dieselbil med betydligt högre milkostnad, så vi kan ha dubbla bilar under en övergångsperiod.
Nu finns väl inte så mkt annat än just M3 och e-niro som kommer 2019, men M3 lär ju komma med de mindre batterierna och kanske då att någon av dom kommer
med dragkrok under denna tiden.
Bara kört elbil i 3 dagar, och då bara en vända på 25mil för att hämta den, men har svårt att se att man går tillbaka till fossilbil igen

Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Postat: 16 dec 2018 07:42
av Jerker
Kevork skrev:taliz skrev:Vad är det Jerker skall dra runt med på sin krok?
Nästan så vi skulle behöva ett nålat inlägg på forumet med svar på den frågan då den besvarats många gånger förut. Testa sökfunktionen så hittar du säkert svaret.
Ja precis, jag vill inte uppfattas som ohövlig, men just den diskussionen för jag inte i den här tråden. Vänligen acceptera bara grundförutsättningen att jag behöver en bil med dragkrok eller avstå från att kommentera.