frippe skrev:Zalman3 skrev:frippe skrev:HelectriC skrev:Se där ja, nu blev plötsligt Tesla ändå mindre intressant när det är dags för bilbyte

inget öppningsbart tak längre, ingen batteristorlek som är tillräckligt stor och där man inte bär runt på onödig last som jag aldrig har behövt.
Kan bara hålla med.
Förstår inte vad man ska med så pass stora batterier för normal körning. Vikten på dem blir väldigt stor och ett onödigt ont att släpa runt på.
Men visst, alla har vi olika behov att fylla. För vår del, som kör en 70D så hade en 75D räckt långt. Även om vi åker vissa längre sträckor, men att stanna och ladda har inte vi upplevt som något problem, snarare tvärt om.
Med än större batterier är man tillbaka till vansinnet att stå på i 45-50mil på en gång utan paus.
På något sätt behövs kompromisser, om S och X ska vara flaggskeppen med lång räckvidd m.m. Vilken modell ska vi som behöver utrymmena i en S men inte räckvidden välja då? Då blir det troligen inte en model 3 utan ett annat märke.
Tesla Y lanseras ju kanske 15 mars. Stor som en BMW X3.
Jo hade varit ett alternativ, men det är en SUV, varken jag eller min fru gillar SUVs.
Det är ju uppenbart att det behövs mera tillverkare av elbilar som har kapacitet till större volymer av bilar med flera varianter.
Elon säger ju hela tiden att dom själva inte klarar av att göra det själva.
Men möjlighet till större batterier är ändå viktigt, för att ta ett exempel:
Åkte på en tillställning 14 mil bort med 5 personer före jul, nu hade jag ju kollat och det fanns ett typ2 uttag där (clever).
Temperaturen kröp ner till -28 grader och kom fram med 50% (startade med 100%) i batteriet (S85D).
Lyckligtvis så var stolpen ledig så det var bara att plugga in men efter en halvtimme så kom ett meddelande in i telefonen att laddningen hade avbrutits.
Clever support försökte att få igång stolpen men misslyckades.
Ja nu var det ju tur att jag fick en halvtimme laddning, det räckte ju för att ta sig hem med bra värme i bilen (kan tänka vad passagerarna skulle tänka om elbilar ifall jag vore tvungen att köra utan värme).
Ja bara det exemplet, vad hade hänt ifall det var fler som hade behövt ladda där eller att stolpen hade varit trasig innan, det var väl ungefär 50 bilar till där.
Tänker man framåt när andelen elbilar ökar ännu mera, skall det vara 50 laddstolpar på ett sånt ställe, vilken effekt på huvudsäkringen behövs, 200A?
Med ett 100kwh batteri så hade jag klarat utan laddning fram och tillbaka.
Hursomhelst så kommer jag nog att byta bil eventuellt ifall det blir 120-130kwh (och helst med dragkrok)