Sida 2 av 9

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 08:47
av Jeppe_E
taliz skrev:
Skulle inte förvåna mig om nya S och X kommer med stöd för Supercharger v3(antagligen CCS), och att Tesla gör så att endast nya S och X kan ladda där närmaste åren, inte Model 3.

Sedan sätter de upp någon/några sådana per station. Voilà, nya S och X är nu än mer exklusiva. Gamla S och X samt 3an får hålla sig till de "gamla" "sega" Superchargers. :)

Ja, för 117 kW är ju verkligen segt :lol: (Model 3).

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 08:48
av Zalman3
taliz skrev:
Skulle inte förvåna mig om nya S och X kommer med stöd för Supercharger v3(antagligen CCS), och att Tesla gör så att endast nya S och X kan ladda där närmaste åren, inte Model 3.

Sedan sätter de upp någon/några sådana per station. Voilà, nya S och X är nu än mer exklusiva. Gamla S och X samt 3an får hålla sig till de "gamla" "sega" Superchargers. :)
Spännande tanke att Tesla sätter upp nya CCS stolpar med tex 400kW.(som kan delas på 2 bilar).

Då kan Tesla hävda att deras laddare är snabbare än Ionitys 350kW laddare.
Och kan nya S och X ladda i 200- 250kW med CCS, då spöar man Audis 150kW rejält.
Samtidigt kan man hävda att man kan ladda både hos Tesla och Ionity=dubbelt så många laddmöjligheter.

Spännande tider!

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 08:49
av frippe
HelectriC skrev:
Se där ja, nu blev plötsligt Tesla ändå mindre intressant när det är dags för bilbyte :cry: inget öppningsbart tak längre, ingen batteristorlek som är tillräckligt stor och där man inte bär runt på onödig last som jag aldrig har behövt.
Kan bara hålla med.
Förstår inte vad man ska med så pass stora batterier för normal körning. Vikten på dem blir väldigt stor och ett onödigt ont att släpa runt på.

Men visst, alla har vi olika behov att fylla. För vår del, som kör en 70D så hade en 75D räckt långt. Även om vi åker vissa längre sträckor, men att stanna och ladda har inte vi upplevt som något problem, snarare tvärt om.

Med än större batterier är man tillbaka till vansinnet att stå på i 45-50mil på en gång utan paus.

På något sätt behövs kompromisser, om S och X ska vara flaggskeppen med lång räckvidd m.m. Vilken modell ska vi som behöver utrymmena i en S men inte räckvidden välja då? Då blir det troligen inte en model 3 utan ett annat märke.

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 08:51
av Zalman3
frippe skrev:
HelectriC skrev:
Se där ja, nu blev plötsligt Tesla ändå mindre intressant när det är dags för bilbyte :cry: inget öppningsbart tak längre, ingen batteristorlek som är tillräckligt stor och där man inte bär runt på onödig last som jag aldrig har behövt.
Kan bara hålla med.
Förstår inte vad man ska med så pass stora batterier för normal körning. Vikten på dem blir väldigt stor och ett onödigt ont att släpa runt på.

Men visst, alla har vi olika behov att fylla. För vår del, som kör en 70D så hade en 75D räckt långt. Även om vi åker vissa längre sträckor, men att stanna och ladda har inte vi upplevt som något problem, snarare tvärt om.

Med än större batterier är man tillbaka till vansinnet att stå på i 45-50mil på en gång utan paus.

På något sätt behövs kompromisser, om S och X ska vara flaggskeppen med lång räckvidd m.m. Vilken modell ska vi som behöver utrymmena i en S men inte räckvidden välja då? Då blir det troligen inte en model 3 utan ett annat märke.
Tesla Y lanseras ju kanske 15 mars. Stor som en BMW X3.

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 08:52
av Jeppe_E
frippe skrev:

På något sätt behövs kompromisser, om S och X ska vara flaggskeppen med lång räckvidd m.m. Vilken modell ska vi som behöver utrymmena i en S men inte räckvidden välja då? Då blir det troligen inte en model 3 utan ett annat märke.
Model Y?

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 08:54
av Zalman3
Teslas aktiekurs behöver ligga över 360 dollar 30 mars.

Kan tänka mig att S och X med större batterier.
V3 SuC och Tesla Y nyheterna hinner komma innan 30 mars.
Köp Tesla aktien säger jag bara!

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 09:19
av frippe
Zalman3 skrev:
frippe skrev:
HelectriC skrev:
Se där ja, nu blev plötsligt Tesla ändå mindre intressant när det är dags för bilbyte :cry: inget öppningsbart tak längre, ingen batteristorlek som är tillräckligt stor och där man inte bär runt på onödig last som jag aldrig har behövt.
Kan bara hålla med.
Förstår inte vad man ska med så pass stora batterier för normal körning. Vikten på dem blir väldigt stor och ett onödigt ont att släpa runt på.

Men visst, alla har vi olika behov att fylla. För vår del, som kör en 70D så hade en 75D räckt långt. Även om vi åker vissa längre sträckor, men att stanna och ladda har inte vi upplevt som något problem, snarare tvärt om.

Med än större batterier är man tillbaka till vansinnet att stå på i 45-50mil på en gång utan paus.

På något sätt behövs kompromisser, om S och X ska vara flaggskeppen med lång räckvidd m.m. Vilken modell ska vi som behöver utrymmena i en S men inte räckvidden välja då? Då blir det troligen inte en model 3 utan ett annat märke.
Tesla Y lanseras ju kanske 15 mars. Stor som en BMW X3.
Jo hade varit ett alternativ, men det är en SUV, varken jag eller min fru gillar SUVs.

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 09:38
av Viper
LarsL skrev:
Jaha då åkte priset på billigaste Model X upp 100000kr till typ? Alltså 300 000kr dyrare än när jag tittade på billigaste modellen 2016. :(
Prisskillnad just nu:

224.900kr för S
184.700kr för X

Är inte alls förvånad att 75:an försvann ... S&X ska distansera sig mot 3:an ... men det är synd tycker jag.

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 09:55
av jeppe_sthlm
Borde ju vara bra för andrahandsvärdet på S iallafall. Om man ser att man vill ha en större bil än en Model 3, är hoppet nästan 600k upp. Då blir en begagnad S ganska attraktiv.

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 09:56
av mickeisol
frippe skrev:
Zalman3 skrev:
frippe skrev:
HelectriC skrev:
Se där ja, nu blev plötsligt Tesla ändå mindre intressant när det är dags för bilbyte :cry: inget öppningsbart tak längre, ingen batteristorlek som är tillräckligt stor och där man inte bär runt på onödig last som jag aldrig har behövt.
Kan bara hålla med.
Förstår inte vad man ska med så pass stora batterier för normal körning. Vikten på dem blir väldigt stor och ett onödigt ont att släpa runt på.

Men visst, alla har vi olika behov att fylla. För vår del, som kör en 70D så hade en 75D räckt långt. Även om vi åker vissa längre sträckor, men att stanna och ladda har inte vi upplevt som något problem, snarare tvärt om.

Med än större batterier är man tillbaka till vansinnet att stå på i 45-50mil på en gång utan paus.

På något sätt behövs kompromisser, om S och X ska vara flaggskeppen med lång räckvidd m.m. Vilken modell ska vi som behöver utrymmena i en S men inte räckvidden välja då? Då blir det troligen inte en model 3 utan ett annat märke.
Tesla Y lanseras ju kanske 15 mars. Stor som en BMW X3.
Jo hade varit ett alternativ, men det är en SUV, varken jag eller min fru gillar SUVs.

Det är ju uppenbart att det behövs mera tillverkare av elbilar som har kapacitet till större volymer av bilar med flera varianter.
Elon säger ju hela tiden att dom själva inte klarar av att göra det själva.

Men möjlighet till större batterier är ändå viktigt, för att ta ett exempel:
Åkte på en tillställning 14 mil bort med 5 personer före jul, nu hade jag ju kollat och det fanns ett typ2 uttag där (clever).
Temperaturen kröp ner till -28 grader och kom fram med 50% (startade med 100%) i batteriet (S85D).
Lyckligtvis så var stolpen ledig så det var bara att plugga in men efter en halvtimme så kom ett meddelande in i telefonen att laddningen hade avbrutits.
Clever support försökte att få igång stolpen men misslyckades.
Ja nu var det ju tur att jag fick en halvtimme laddning, det räckte ju för att ta sig hem med bra värme i bilen (kan tänka vad passagerarna skulle tänka om elbilar ifall jag vore tvungen att köra utan värme).

Ja bara det exemplet, vad hade hänt ifall det var fler som hade behövt ladda där eller att stolpen hade varit trasig innan, det var väl ungefär 50 bilar till där.
Tänker man framåt när andelen elbilar ökar ännu mera, skall det vara 50 laddstolpar på ett sånt ställe, vilken effekt på huvudsäkringen behövs, 200A?
Med ett 100kwh batteri så hade jag klarat utan laddning fram och tillbaka.
Hursomhelst så kommer jag nog att byta bil eventuellt ifall det blir 120-130kwh (och helst med dragkrok)

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 10:08
av kallekula
Är väl självklart att det kommer fler förändringar framöver. Man behöver nog inte hänga läpp för detta.

75 kWh är för lite för X i vilket fall som helst. Har kört X90D i 2,5 år och det är på gränsen. Absolut, oftast i vardagen så räcker det långt men när det börjar gå fort så går förbrukningen upp rejält.

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 10:11
av akeller
Hade varit nice om man hade kunnat köra omkring med ett lite mindre batteri till vardags och kunna hyra ett större batteri när man skulle på långsemester.

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 11:02
av Remuz
akeller skrev:
Hade varit nice om man hade kunnat köra omkring med ett lite mindre batteri till vardags och kunna hyra ett större batteri när man skulle på långsemester.
Den vore kanon. Skulle behöva 30kWh till vardags och 100kWh när jag kör långt (kan ha större än 100kWh också)

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 11:06
av Zalman3
"Företaget Nomadic Power får två miljoner euro i anslag av EU för att utveckla en räckviddsförlängande batteri-trailer."

Batterisläp vid långresor?

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 11:19
av Verdi
Zalman3 skrev:
"Företaget Nomadic Power får två miljoner euro i anslag av EU för att utveckla en räckviddsförlängande batteri-trailer."

Batterisläp vid långresor?

Intressant, men bilarna måste isf tillåta att man kör med en laddningskabel inkopplad. Det går inte idag.

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 11:32
av AnteF
Zalman3 skrev:
"Företaget Nomadic Power får två miljoner euro i anslag av EU för att utveckla en räckviddsförlängande batteri-trailer."

Batterisläp vid långresor?
Tack men nej tack. 130-140kWh i X vore nog optimalt. Bra prestanda och snabb laddning med Supercharger V3.

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 12:27
av LarsL
taliz skrev:
LarsL skrev:
Jaha då åkte priset på billigaste Model X upp 100000kr till typ? Alltså 300 000kr dyrare än när jag tittade på billigaste modellen 2016. :(
Vad trodde du? Att de skulle bli billigare med åren?
S och X är ju Teslas motsvarighet till tex Mercedes S klass. Och S klass har knappast blivit billigare...
Jag förväntade mig en $35000 bil med möjlighet till dragkrok. Jag förväntade mig att Tesla skulle erbjuda bättre produkter till bättre pris. Just nu verkar det som om Model 3 kostar som en S och då lägger de ner billigaste S istället för att sälja 3 billigare.

Spelplanen är fortfarande öppen för någon annan.

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 12:28
av chaffis75
mickeisol skrev:


Det är ju uppenbart att det behövs mera tillverkare av elbilar som har kapacitet till större volymer av bilar med flera varianter.
Elon säger ju hela tiden att dom själva inte klarar av att göra det själva.

Men möjlighet till större batterier är ändå viktigt, för att ta ett exempel:
Åkte på en tillställning 14 mil bort med 5 personer före jul, nu hade jag ju kollat och det fanns ett typ2 uttag där (clever).
Temperaturen kröp ner till -28 grader och kom fram med 50% (startade med 100%) i batteriet (S85D).
Lyckligtvis så var stolpen ledig så det var bara att plugga in men efter en halvtimme så kom ett meddelande in i telefonen att laddningen hade avbrutits.
Clever support försökte att få igång stolpen men misslyckades.
Ja nu var det ju tur att jag fick en halvtimme laddning, det räckte ju för att ta sig hem med bra värme i bilen (kan tänka vad passagerarna skulle tänka om elbilar ifall jag vore tvungen att köra utan värme).

Ja bara det exemplet, vad hade hänt ifall det var fler som hade behövt ladda där eller att stolpen hade varit trasig innan, det var väl ungefär 50 bilar till där.
Tänker man framåt när andelen elbilar ökar ännu mera, skall det vara 50 laddstolpar på ett sånt ställe, vilken effekt på huvudsäkringen behövs, 200A?
Med ett 100kwh batteri så hade jag klarat utan laddning fram och tillbaka.
Hursomhelst så kommer jag nog att byta bil eventuellt ifall det blir 120-130kwh (och helst med dragkrok)
Som jag ser de sånär detta inte ett exempel på att de behövs större batteri utan att infrastrukturen för laddning måste bli bättre.
Ju bättre infrastruktur vi har för laddning de stor mindre behov finns de för jättestora batterier. Dock anser jag fortfarande att man ska ha möjlighet att köra ca 2 timmar i motorväg hastighet innan man måste ladda.
Sen är de viktigt att de går så snabbt som möjligt att ladda när man är på lång resa, här är ju tesla duktiga men de kan säkert blir ännu bättre.

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 12:31
av OfarligTesla
Skall bli intressant att se vad som händer framöver, kommer de ersätta 100 packet med något nytt skoj och inte ha 75 nivån alls? Eller ser vi ett pack med samma räckvidd som 100 har idag för 75 priset och ett som har säg 30% mer för samma pris som 100 har idag?

Allt handlar om hur de vill segmentera och om de är rädda för att förlora kunderna som behöver/vill ha en S framför en 3a men inte vill betala för det största batteriet.

Skulle ju inte tacka nej till mer räckvidd för samma pris men 75an tycker jag varit lite av en sweet spot faktiskt.

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 12:52
av NEO
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

För det är verkligen dags att komma med ett större batteri.
Dagens 100kWh är ju inte så mycket större än 2012 års 85kWh.
15kWh mera på 7 år känns inte mycket.
Inte hela sanningen, 85kWh batteriet är snarare 81.1kWh och 100kWh är egentligen 102.5kWh.

Det blir ju 21.4kWh.

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 12:59
av jeppe_sthlm
MDurante skrev:
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

För det är verkligen dags att komma med ett större batteri.
Dagens 100kWh är ju inte så mycket större än 2012 års 85kWh.
15kWh mera på 7 år känns inte mycket.
Inte hela sanningen, 85kWh batteriet är snarare 81.1kWh och 100kWh är egentligen 102.5kWh.

Det blir ju 21.4kWh.
73.4kWh enligt:
https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 13:00
av NEO
jeppe_sthlm skrev:
MDurante skrev:
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

För det är verkligen dags att komma med ett större batteri.
Dagens 100kWh är ju inte så mycket större än 2012 års 85kWh.
15kWh mera på 7 år känns inte mycket.
Inte hela sanningen, 85kWh batteriet är snarare 81.1kWh och 100kWh är egentligen 102.5kWh.

Det blir ju 21.4kWh.
73.4kWh enligt:
https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/
Nja det stämmer definitivt inte, 73.4kWh netto kanske men inte brutto med brick-protection, då är siffran närmare 81.

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 13:02
av Jeppe_E
Zalman3 skrev:
"Företaget Nomadic Power får två miljoner euro i anslag av EU för att utveckla en räckviddsförlängande batteri-trailer."

Batterisläp vid långresor?

Bygger ju på att bilen får dra :lol:

Så då måsta alla köpa en Model X ;)

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 13:32
av Gustafsson
MDurante skrev:
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

För det är verkligen dags att komma med ett större batteri.
Dagens 100kWh är ju inte så mycket större än 2012 års 85kWh.
15kWh mera på 7 år känns inte mycket.
Inte hela sanningen, 85kWh batteriet är snarare 81.1kWh och 100kWh är egentligen 102.5kWh.

Det blir ju 21.4kWh.
Dock bara en del av detta som är användbart i praktiken. Opraktiskt att ladda > ca 85 % och köra helt tomt. Ska man köra så smidigt som möjligt måste man kunna utnyttja den snabba laddningen och inte bli stressad över att batteriet börjar sina. Så skillnaden blir mycket större i praktiken.

Re: Slut på 75kWh S och X

Postat: 10 jan 2019 13:38
av Verdi
LarsL skrev:
taliz skrev:
LarsL skrev:
Jaha då åkte priset på billigaste Model X upp 100000kr till typ? Alltså 300 000kr dyrare än när jag tittade på billigaste modellen 2016. :(
Vad trodde du? Att de skulle bli billigare med åren?
S och X är ju Teslas motsvarighet till tex Mercedes S klass. Och S klass har knappast blivit billigare...
Jag förväntade mig en $35000 bil med möjlighet till dragkrok. Jag förväntade mig att Tesla skulle erbjuda bättre produkter till bättre pris. Just nu verkar det som om Model 3 kostar som en S och då lägger de ner billigaste S istället för att sälja 3 billigare.

Spelplanen är fortfarande öppen för någon annan.
Men du måste väl ha varit medveten om att det tillkommer moms och tull?