Sida 2 av 6
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 17:06
av ippodrome
fth skrev:ippodrome skrev:oscfor skrev:ippodrome skrev:oscfor skrev:Det här är en bra uppställning, tycker jag!
Den där bilden ser ut att ha ett fel enligt mig!

Kolla kolumnen längst till höger och mittenalternativet, det enda som funkar.
Med lösningen på bilden kan jag garantera att det INTE funkar!

Ursäkta, men nu snackar du gallimatias. Titta på bilden och läs texten. De fungerar utmärkt. Jag förstår att du kanske inte sett hur den nuvarande UMCn ser ut och fungerar, men nu har du chansen, åtminstone i teorin.
Eftersom svar längre upp i tråden om avsökningars uttag och tvärsäkerheten kring att det inte fanns något mindre än elbjörn, var rejält felaktig, kanske det är dags att läsa lite lugnt först, sedan kommentera. Övergången från Conrad som länkades fungerar för övrigt utmärkt.
Ok.
Hur ska du koppla in ladd-sladdens röda 3-fas han-kontakt i den adaptern som är avbildad?
Den går från 3-fas hane till 1-fas hona.
Lycka till säger jag!

@ippodrome har förstås rätt här, det skall vara en "tvärtom"-adapter för att det skall fungera, dvs en 1-fas hane till en 3-fas CEE hona, typ denna:
cee.jpg
/fth
Tack för att du orkade leta upp ett exempel så dom som inte kan se skillnad på en bild förstår!

Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 17:26
av ippodrome
Jag tycker informationen om medföljande laddkabel till Model 3 är under all kritik.
Bilden nedan är den man kan hitta på Teslas svenska sida gömd i en FAQ om Model 3.
Det framgår inte vad det är för 1-fas handske som medföljer men jag som är Tesla novis tolkar det som 16A då dom anger 17,5km/t med den och 14km/t med schuko-adaptern. 16A mot 10A gissar jag att dom räknar då.

Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 18:02
av fth
ippodrome skrev:Jag tycker informationen om medföljande laddkabel till Model 3 är under all kritik.
Bilden nedan är den man kan hitta på Teslas svenska sida gömd i en FAQ om Model 3.
Det framgår inte vad det är för 1-fas handske som medföljer men jag som är Tesla novis tolkar det som 16A då dom anger 17,5km/t med den och 14km/t med schuko-adaptern. 16A mot 10A gissar jag att dom räknar då.

Schuko i gamla UMC är begränsad till 13A.
17.5*13/16 = 14.2, den nya har alltså samma begränsning.
/fth
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 18:08
av Crappy
Jösses
Jo vi har en 32a i garaget på jobbet. Lämpligt placerad, så med en adapter slipper jag dra 20 meter kabel.
Jo jag har också sett de kablar och adaptrar som är "tvärt om" det vill säga FRÅN 16 till 32.
Därav min fråga var hittar jag en som är rätt. Jag är rätt irriterad över att vi kommer få med en 1 fasare.
Det betyder att jag måste antigen köpa en för trefas av Tesla, eller en adapter till adaptern........
Jag sökte hjälp och läsningar för att
Jag vill kunna ladda bilen från vårt 32a urtag på jobbet. Helst då med trefas
Jag vill kunna ladda bilen på vettigt sätt, minst med blå endfas
Vill inte hålla på att ladda med Scucko
Tänkte göra ett "lifehack" Sätta en trefashandske på Tesla WC
Funkar det att om man har trefashandske på WC och en blå adapter och koppla in det på husvagnsstolpen? Vill inte dra fram kabeln varje gång
Något mer man behöver?
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 18:09
av ippodrome
fth skrev:ippodrome skrev:Jag tycker informationen om medföljande laddkabel till Model 3 är under all kritik.
Bilden nedan är den man kan hitta på Teslas svenska sida gömd i en FAQ om Model 3.
Det framgår inte vad det är för 1-fas handske som medföljer men jag som är Tesla novis tolkar det som 16A då dom anger 17,5km/t med den och 14km/t med schuko-adaptern. 16A mot 10A gissar jag att dom räknar då.

Schuko i gamla UMC är begränsad till 13A.
17.5*13/16 = 14.2, den nya har alltså samma begränsning.
/fth
Kolla, så blir det om man orkar räkna!
Jag hoppas att schukon får ligga och vila i frunken mest hela tiden. Blir en 16A-adapter och om behovet mot förmodan skulle uppstå köper jag en 3-fas laddsladd.
Misstänker dock att det inte kommer bli aktuellt.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 18:22
av ippodrome
Crappy skrev:Jösses
Jo vi har en 32a i garaget på jobbet. Lämpligt placerad, så med en adapter slipper jag dra 20 meter kabel.
Jo jag har också sett de kablar och adaptrar som är "tvärt om" det vill säga FRÅN 16 till 32.
Därav min fråga var hittar jag en som är rätt. Jag är rätt irriterad över att vi kommer få med en 1 fasare.
Det betyder att jag måste antigen köpa en för trefas av Tesla, eller en adapter till adaptern........
Jag sökte hjälp och läsningar för att
Jag vill kunna ladda bilen från vårt 32a urtag på jobbet. Helst då med trefas
Jag vill kunna ladda bilen på vettigt sätt, minst med blå endfas
Vill inte hålla på att ladda med Scucko
Tänkte göra ett "lifehack" Sätta en trefashandske på Tesla WC
Funkar det att om man har trefashandske på WC och en blå adapter och koppla in det på husvagnsstolpen? Vill inte dra fram kabeln varje gång
Något mer man behöver?
Om kostnaden känns rimlig är det ju klockrent med en WC som har en 32-handske på jobbet.
Annars en adapter likt den som länkades hos conrad men då behövs ju som du skriver också en adapter från 3-fas 16 till 1-fas 16.
Är inte riktigt med på vad du menar med ”en blå adapter och koppla in det på husvagnsstolpen? Vill inte dra fram kabeln varje gång”
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 19:02
av Crappy
Jag menar att jag på semestern släpar med mig min Lifehackade WC och kopllar in den till Den blå enfasaren som finns på stolpen vid villavagnen. (Eller ja, jag har en skarv) Jag vill inte släpa fram Teslas mobila laddare, ryktet säger att den inte tål vind och vatten i större omfattning och då vill man inte ha den liggandes
Så tänker jag
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 19:17
av Smutt
Varför en klumpig WC istället för en smidig UMC äldre model, båda laddar ju en M3 med samma Max effekt
WC på Lös Kabel är klumpigt och kommer se så märkligt ut att folk ringer fastighetsskötaren
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 20:00
av Tellus
Smutt skrev:Varför en klumpig WC istället för en smidig UMC äldre model, båda laddar ju en M3 med samma Max effekt
WC på Lös Kabel är klumpigt och kommer se så märkligt ut att folk ringer fastighetsskötaren
Denna borde vara ett smidigt alternativ
https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... -fas-400-v
Här står lite om man kan eller inte kan köpa trefas mobile connector till model 3
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 20:16
av Crappy
Alternativet till WC är såklart en trefas UMC. Men hur klarar de väder och vind?
Finns det knapp för laddeluckan på dem också?
Vem vill säja mig en sådan?

Smutt verkar ha sålt sin?
En WC under min altan tror jag att jag som "fastighetsskötare" kan acceptera

Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 21:25
av Smutt
Crappy skrev:Alternativet till WC är såklart en trefas UMC. Men hur klarar de väder och vind?
Finns det knapp för laddeluckan på dem också?
Vem vill säja mig en sådan?

Smutt verkar ha sålt sin?
En WC under min altan tror jag att jag som "fastighetsskötare" kan acceptera

Den är kvar
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 21:29
av Trean
Är det någon som vet vilken typ 2-kabel som följer med bilen?
Är det en Tesla-kabel eller en blå Mennekes-kabel eller något annat?
Vilken typ 2-kabel följer med till Model S/X?
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 30 jan 2019 21:33
av evilirish
Trean skrev:Är det någon som vet vilken typ 2-kabel som följer med bilen?
Är det en Tesla-kabel eller en blå Mennekes-kabel eller något annat?
Vilken typ 2-kabel följer med till Model S/X?
Det är ganska exakt en sån här:
https://m.clasohlson.com/se/Laddkabel%2 ... r367273000
Edit: Som följer med S/X
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 31 jan 2019 16:23
av oscfor
evilirish skrev:Trean skrev:Är det någon som vet vilken typ 2-kabel som följer med bilen?
Är det en Tesla-kabel eller en blå Mennekes-kabel eller något annat?
Vilken typ 2-kabel följer med till Model S/X?
Det är ganska exakt en sån här:
https://m.clasohlson.com/se/Laddkabel%2 ... r367273000
Edit: Som följer med S/X
Och det är den på 32A, trefas, för 2799:- som ingår.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 31 jan 2019 16:39
av fth
oscfor skrev:Och det är den på 32A, trefas, för 2799:- som ingår.
För S/X ja, vi vet (väl?) inte vilken som ingår med 3?
Eftersom den kan ladda med max 16A så kanske det är en sådan lite smidigare kabel som följer med?
/fth
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 31 jan 2019 17:09
av oscfor
Låg sannolikhet att man väljer två olika kablar.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 31 jan 2019 17:19
av fth
oscfor skrev:Låg sannolikhet att man väljer två olika kablar.
Man valde ju två olika UMC.
/fth
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 31 jan 2019 17:20
av oscfor
Inte enligt hemsidan...
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 02 feb 2019 07:57
av Jjonas
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 02 feb 2019 08:47
av Trean
Det är nog 32A trefas-kabel som ingår med bilen. Den finns listad som tillbehör for Model 3 i Teslas EU-shop nu.
https://shop.eu.teslamotors.com
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 02 feb 2019 08:48
av oscfor
Nej. Det står ju klart och tydligt att den inte följer med. På två ställen.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 02 feb 2019 08:49
av Jjonas
Det som ingår är en Umc enfas och en type 2 mode 3 trefas laddkabel.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 02 feb 2019 09:27
av Trean
Just det, och den typ 2 mode 3 trefas-kabel borde vara den jag länkade till.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 02 feb 2019 09:28
av oscfor
Trean skrev:Just det, och den typ 2 mode 3 trefas-kabel borde vara den jag länkade till.
Sorry, trodde du menade UMCn.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 02 feb 2019 13:57
av Crappy
Jag är helt säker på att när jag beställde stod det att bilen skulle komma med den röda trefas UMC.
Men hur man än letar i dokumenten nämner de inget av vad som ska följa med.
Trist som fan.
Undra om man kan bestrida det på något sätt. Hitta en cashad version av sidan med de uppgifterna kanske?