Kablar, adaptrar och laddare
Moderator: Redaktion
Kablar, adaptrar och laddare
Jag vet att det finns en tråd någonstans, men hittar den inte. Så skapar en ny Tibor får ursäkta mina dåliga sökkunskaper.
Laddbox
Är alla överensom att man ska ha, Teslas billigast och med fast kabel och med lucköppnarknapp. plus jfb såklart
Kablage
Medföljande är typ2->typ2, bra
En blå adapter, för enfas....
Då lär man antigen behöva skaffa en för trefas, via Tesla. Dyr om jag förstod rätt?
Adapter
En röd trefas till en blå (husvagns) Så man kan använda den medföljande
Röd 32-16, alternativ 32-blå, om det går
Vad kör man behöva mer, och framför allt var köper man det?
Länkar uppskattas
Laddbox
Är alla överensom att man ska ha, Teslas billigast och med fast kabel och med lucköppnarknapp. plus jfb såklart
Kablage
Medföljande är typ2->typ2, bra
En blå adapter, för enfas....
Då lär man antigen behöva skaffa en för trefas, via Tesla. Dyr om jag förstod rätt?
Adapter
En röd trefas till en blå (husvagns) Så man kan använda den medföljande
Röd 32-16, alternativ 32-blå, om det går
Vad kör man behöva mer, och framför allt var köper man det?
Länkar uppskattas
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Hur vida du behöver något beror snarare på var du tänker ladda. Om du vill veta vilken standard som behövs införskaffas kan du få fram både standard och landsspecifika laddnätverk på Teslas hemsida:Crappy skrev:Jag vet att det finns en tråd någonstans, men hittar den inte. Så skapar en ny Tibor får ursäkta mina dåliga sökkunskaper.
Laddbox
Är alla överensom att man ska ha, Teslas billigast och med fast kabel och med lucköppnarknapp. plus jfb såklart
Kablage
Medföljande är typ2->typ2, bra
En blå adapter, för enfas....
Då lär man antigen behöva skaffa en för trefas, via Tesla. Dyr om jag förstod rätt?
Adapter
En röd trefas till en blå (husvagns) Så man kan använda den medföljande
Röd 32-16, alternativ 32-blå, om det går
Vad kör man behöva mer, och framför allt var köper man det?
Länkar uppskattas
https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-abroad
Behöver du hemsidor som säljer laddkablar kan du kika på dessa:
- https://evconnect.se
- https://evchargeplus.com/sv
- https://www.clasohlson.com/se/b/Bygg/Fo ... onsladdare
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
- Model 3 bokad 10/8-16
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Om det är fet blå som man kan sätta direkt på Teslas UMC så kan jag sälja dig en sån
jag kan säkert sälja en trefas UMC ochså bara jag kan få tag i en trefasdel till min norska som jag kommer behålla. Är det liten blå du vill ha så kostar den 100kr på biltema

Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Kablar, adaptrar och laddare
En trefas UMC är nog intressant, om de kommer funka till 3-an?
En liten blå ja, husvagnsvarianten. Men jag behöver själva adaptern från röd trefas till den blå. Jag hittar bara till chucko
Stor blå, vet jag inte vad det är, så den hoppas jag att jag slipper
En liten blå ja, husvagnsvarianten. Men jag behöver själva adaptern från röd trefas till den blå. Jag hittar bara till chucko
Stor blå, vet jag inte vad det är, så den hoppas jag att jag slipper

Re: Kablar, adaptrar och laddare
Här är ett foto på sakerna det är den röda jag har svårt att skiljas från innan jag fått tag på en till
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Som du ser kan man koppla trefas enfas och fet blå direkt till UMC så då behöver man bara biltema adaptern
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Fast de gamla Model S-adaptrarna lär inte passa till den UMC som kommer med Model 3.Smutt skrev:Som du ser kan man koppla trefas enfas och fet blå direkt till UMC så då behöver man bara biltema adaptern
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Nej man kommer behöva en hel UMC av gamla modellen för att ladda trefas
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Jag har beställt easeebox, laddaren från Tiber.
- Nästan lika prisvärd som teslas i inköp
- kräver inte jfb B
- ej fast sladd (men går att låsa). Vilket gör att man kan välja en längd som passar.
- går att seriekoppla upp till 3st, vilka då lastbalanserar mellan varandra
- går att köra med lastvakt, så även om huset bara är uppsäkrat på 3x16 kan du mata laddaren med 3x16, den kommer bara ta det som finns tillgängligt. Och därmed inte klippa en huvudsäkring. (Detta kräver ett tillbehör)
- billigare laddning om man har tibber som elleverantör.
Ja, som ni ser har jag köpt deras koncept rakt av.
Obs. Det är backorder på dem, så lite leveranstid tyvärr
- Nästan lika prisvärd som teslas i inköp
- kräver inte jfb B
- ej fast sladd (men går att låsa). Vilket gör att man kan välja en längd som passar.
- går att seriekoppla upp till 3st, vilka då lastbalanserar mellan varandra
- går att köra med lastvakt, så även om huset bara är uppsäkrat på 3x16 kan du mata laddaren med 3x16, den kommer bara ta det som finns tillgängligt. Och därmed inte klippa en huvudsäkring. (Detta kräver ett tillbehör)
- billigare laddning om man har tibber som elleverantör.
Ja, som ni ser har jag köpt deras koncept rakt av.
Obs. Det är backorder på dem, så lite leveranstid tyvärr
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Att bygga en adapter från 32A till 16A är olagligt (och livsfarligt) om man inte säkrar av den. Utan avsäkring kan du (kraftigt) överbelasta kabel och kontakter.Crappy skrev:Adapter
En röd trefas till en blå (husvagns) Så man kan använda den medföljande
Röd 32-16, alternativ 32-blå, om det går
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Jag har också beställt en från Tibber. Det skulle vara intressant med en lös sladd med "Tesslaknapp" men hittar ingen.dbar skrev:Jag har beställt easeebox, laddaren från Tiber.
- Nästan lika prisvärd som teslas i inköp
- kräver inte jfb B
- ej fast sladd (men går att låsa). Vilket gör att man kan välja en längd som passar.
- går att seriekoppla upp till 3st, vilka då lastbalanserar mellan varandra
- går att köra med lastvakt, så även om huset bara är uppsäkrat på 3x16 kan du mata laddaren med 3x16, den kommer bara ta det som finns tillgängligt. Och därmed inte klippa en huvudsäkring. (Detta kräver ett tillbehör)
- billigare laddning om man har tibber som elleverantör.
Ja, som ni ser har jag köpt deras koncept rakt av.
Obs. Det är backorder på dem, så lite leveranstid tyvärr
2019 Tesla M3 LR röd
2016 Nissan Leaf svart
2016 Nissan Leaf svart
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Här finns en:ulfhe skrev:Jag har också beställt en från Tibber. Det skulle vara intressant med en lös sladd med "Tesslaknapp" men hittar ingen.dbar skrev:Jag har beställt easeebox, laddaren från Tiber.
- Nästan lika prisvärd som teslas i inköp
- kräver inte jfb B
- ej fast sladd (men går att låsa). Vilket gör att man kan välja en längd som passar.
- går att seriekoppla upp till 3st, vilka då lastbalanserar mellan varandra
- går att köra med lastvakt, så även om huset bara är uppsäkrat på 3x16 kan du mata laddaren med 3x16, den kommer bara ta det som finns tillgängligt. Och därmed inte klippa en huvudsäkring. (Detta kräver ett tillbehör)
- billigare laddning om man har tibber som elleverantör.
Ja, som ni ser har jag köpt deras koncept rakt av.
Obs. Det är backorder på dem, så lite leveranstid tyvärr
https://www.evchargeking.com/en/tesla-c ... iphase-16a
Model S 100D
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Det går ju även att koppla tibers app till teslan, så den laddar när elen är som billigast 

Re: Kablar, adaptrar och laddare
Ja jag har inga planer på att bygga en självippodrome skrev:Att byggaCrappy skrev:Adapter
En röd trefas till en blå (husvagns) Så man kan använda den medföljande
Röd 32-16, alternativ 32-blå, om det går
en adapter från 32A till 16A är olagligt (och livsfarligt) om man inte säkrar av den. Utan avsäkring kan du (kraftigt) överbelasta kabel och kontakter.
Däremot köpa.
Kablar, adaptrar och laddare
Fast en övergång från 32A->16A blir rätt otymplig om du ska köpa, tänk typ el-Björn byggplint.Crappy skrev:Ja jag har inga planer på att bygga en självippodrome skrev:Att byggaCrappy skrev:Adapter
En röd trefas till en blå (husvagns) Så man kan använda den medföljande
Röd 32-16, alternativ 32-blå, om det går
en adapter från 32A till 16A är olagligt (och livsfarligt) om man inte säkrar av den. Utan avsäkring kan du (kraftigt) överbelasta kabel och kontakter.
Däremot köpa.
Allt annat blir nog specialbygge.

Senast redigerad av ippodrome, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Det här är en bra uppställning, tycker jag!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8124
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Det har tagits upp tidigare i andra trådar, det finns avsäkrade övergångar i tämligen hanterbart format, t.ex. denna:ippodrome skrev:Fast en övergång från 32A->16A blir rätt otymplig om du ska köpa, tänk typ el-Björn byggplint.
Allt annat blir nog specialbygge.
https://www.conrad.se/p/pce-9436422-cee ... E&vat=true
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Den varianten har jag faktiskt inte sett förut, dock känns det som mkt pengar för en halvdan lösning.fth skrev:Det har tagits upp tidigare i andra trådar, det finns avsäkrade övergångar i tämligen hanterbart format, t.ex. denna:ippodrome skrev:Fast en övergång från 32A->16A blir rätt otymplig om du ska köpa, tänk typ el-Björn byggplint.
Allt annat blir nog specialbygge.
https://www.conrad.se/p/pce-9436422-cee ... E&vat=true
/fth
Dessutom mkt vanligare med 16A uttag ibland stugorna och runtom på stan.
En Model 3 kan inte tillgodogöra sig mer än 16A ändå så det är lite bortkastade pengar.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Den funkar perfekt har en själv
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Den där bilden ser ut att ha ett fel enligt mig!oscfor skrev:Det här är en bra uppställning, tycker jag!


Kolla kolumnen längst till höger och mittenalternativet, det enda som funkar.
Med lösningen på bilden kan jag garantera att det INTE funkar!

- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8124
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Nej, iofs, men om det bara finns ett 32A-uttag så kan du ju inte koppla in dig alls utan en 32A-16A-adapter.ippodrome skrev:En Model 3 kan inte tillgodogöra sig mer än 16A ändå så det är lite bortkastade pengar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Jag säger inte att den inte funkar, det förstår jag perfekt att den gör.Smutt skrev:Den funkar perfekt har en själv

Men med en Model 3 kan man ju inte (med nuvarande info) ladda med mer än 16A AC och då betyder det att man skaffar en adapter från 32A->16A som inte innebär snabbare laddning, för ett slags uttag som är rätt mycket ovanligare runtom på stan än vad ett 16A uttag är.
Jag åker runt i jobbet och vi använder sällan 16A för vår utrustning, därför måste vi ta med oss elverk då vi behöver (alltsomoftast) 32A upp till 125A.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
ippodrome skrev:Den där bilden ser ut att ha ett fel enligt mig!oscfor skrev:Det här är en bra uppställning, tycker jag!
Kolla kolumnen längst till höger och mittenalternativet, det enda som funkar.
Med lösningen på bilden kan jag garantera att det INTE funkar!
Ursäkta, men nu snackar du gallimatias. Titta på bilden och läs texten. De fungerar utmärkt. Jag förstår att du kanske inte sett hur den nuvarande UMCn ser ut och fungerar, men nu har du chansen, åtminstone i teorin.
Eftersom svar längre upp i tråden om avsökningars uttag och tvärsäkerheten kring att det inte fanns något mindre än elbjörn, var rejält felaktig, kanske det är dags att läsa lite lugnt först, sedan kommentera. Övergången från Conrad som länkades fungerar för övrigt utmärkt.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Kablar, adaptrar och laddare
Ok.oscfor skrev:ippodrome skrev:Den där bilden ser ut att ha ett fel enligt mig!oscfor skrev:Det här är en bra uppställning, tycker jag!
Kolla kolumnen längst till höger och mittenalternativet, det enda som funkar.
Med lösningen på bilden kan jag garantera att det INTE funkar!
Ursäkta, men nu snackar du gallimatias. Titta på bilden och läs texten. De fungerar utmärkt. Jag förstår att du kanske inte sett hur den nuvarande UMCn ser ut och fungerar, men nu har du chansen, åtminstone i teorin.
Eftersom svar längre upp i tråden om avsökningars uttag och tvärsäkerheten kring att det inte fanns något mindre än elbjörn, var rejält felaktig, kanske det är dags att läsa lite lugnt först, sedan kommentera. Övergången från Conrad som länkades fungerar för övrigt utmärkt.
Hur ska du koppla in ladd-sladdens röda 3-fas han-kontakt i den adaptern som är avbildad?
Den går från 3-fas hane till 1-fas hona.
Lycka till säger jag!

Edit. Ok, jag läste en smula fort. Jag är inte sämre än att jag erkänner det. Men den adaptern som anges som tillbehör kan ju omöjlig fungera. Eller hur?
Edit2. Jag har som jag tidigare skrev inte sett en så liten övergång mellan 32-16A som är avsäkrad och därmed laglig.
Jag har inte tvärsäkert hävdad att det inte finns. Jag skrev att det ”nog innebär specialbygge” så du behöver inte vrida och vända på vad jag sagt.
Alla gör som dom vill med sina pengar, det kvittar mig fullständigt om man vill köpa en övergång för att kunna ladda från ett 32A-uttag (, som är långt mindre vanligt i tex garaget hos din morbror som du besöker 2ggr om året). En övergång som man laddar med samma hastighet som ett desto vanligare 16A-uttag som är mycket lättare att hitta om det inte finns snabbladdare.
Att jag ens kommenterade detta är för att många inte ( vad det verkar som) har koll på 1-fas och 3-fas mm.
Senast redigerad av ippodrome, redigerad totalt 1 gånger.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8124
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Kablar, adaptrar och laddare
@ippodrome har förstås rätt här, det skall vara en "tvärtom"-adapter för att det skall fungera, dvs en 1-fas hane till en 3-fas CEE hona, typ denna:ippodrome skrev:Ok.oscfor skrev:ippodrome skrev:Den där bilden ser ut att ha ett fel enligt mig!oscfor skrev:Det här är en bra uppställning, tycker jag!
Kolla kolumnen längst till höger och mittenalternativet, det enda som funkar.
Med lösningen på bilden kan jag garantera att det INTE funkar!
Ursäkta, men nu snackar du gallimatias. Titta på bilden och läs texten. De fungerar utmärkt. Jag förstår att du kanske inte sett hur den nuvarande UMCn ser ut och fungerar, men nu har du chansen, åtminstone i teorin.
Eftersom svar längre upp i tråden om avsökningars uttag och tvärsäkerheten kring att det inte fanns något mindre än elbjörn, var rejält felaktig, kanske det är dags att läsa lite lugnt först, sedan kommentera. Övergången från Conrad som länkades fungerar för övrigt utmärkt.
Hur ska du koppla in ladd-sladdens röda 3-fas han-kontakt i den adaptern som är avbildad?
Den går från 3-fas hane till 1-fas hona.
Lycka till säger jag!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options