Det blir hämtning på Lördag yes

Moderator: Redaktion
Igår fick jag ändrad status på My Tesla till:Bjorn skrev:Kollade med Transportstyrelsen. De kan inte se nåt. Idag kör de ärenden som inkom den 18/6, kanske spiller 18:de över lite till i morgon trodde hon. De har alltså bara 2-3 arbetsdagars eftersläpning. inget kan ha legat här i 14 dagar, sa hon. - Är det en Tesla? De skickar alltid rek. så det kan ju inte ha kommit bort utan att nån har noterat det sa hon. Väldigt trevlig och informativ tjej.
Jag frågade DS efter mitt reg. nummer just 18/6. Kan det vara så att DS missat och kom på att skicka in det när jag påminde. Fast de registrerar ju snitt på 2-3 bilar om dan så det låter ju lite märkligt det också.
Brukar inte dessa berätta när bilen redan är leveransklar utan att ge ett exakt datum innan? Då har de lite tid att fixa med strul utan att kunden märker det. Teslas system med att ge ett exakt datum innan bilen ens är i Sverige gör att strulet blir mer uppenbart. Fast jag spekulerar bara, kanske allt flyter utan problem för t ex Audi vid varje leverans.Krill skrev:Jag begriper inte detta trams med att Tesla fortfarande inte lyckas registrera och få skyltar till alla bilar i tid!? Har aldrig haft problem med detta med BMW, Audi, Volvo etc.. Vad är det som är så svårt?
Stämmer med mina erfarenheter från Audi.danni skrev:Jag har huvudsakligen beställt tyska bilar, och om jag uppfattat det rätt så brukar de göra som så att de inregistrerar bilarna så fort de når tysk hamn, vilket är ett par veckor före leverans. Jag har själv kunnat få registreringsnummer på beställda bilar innan de ens anlänt i Sverige. Sen brukar de inte ge ut exakt leveransdatum särskilt långt i förväg, det stämmer. Först anländer de till den svenska anläggningen, och väl där ska det bokas tid för "leveransservice", vilket oftast görs ca 1-2 veckor efter ankomst. Men så fort den tiden är bokad kan man få ett leveransdatum, så min erfarenhet är med andra ord att man kan få ett exakt leveransdatum ca 1-2 veckor före själva leveransen.
Det mesta är nog väldigt komplicerat för trafikverket precis som många andra myndigheter. Dåliga rutiner kombinerat med dåligt utarbetade system som kräver alldeles för mycket manuellt arbete.kanylbullen skrev:Kanske är mer komplicerad procedur hos trafikverket när bilen är tillverkad i USA.
Fast bilen är ju tillverkad i Nederländerna rent juridiskt. Dessutom tror jag inte att det är någon skillnad på reglerna för registrering så länge det gäller en bil typgodkänd i EU.kanylbullen skrev:Kanske är mer komplicerad procedur hos trafikverket när bilen är tillverkad i USA.
Jag tror att skillnaden är att de stora märkenas importörer och handlare har direkt dataaccess till trafikregistret. Ibland via nellanhand. Men Tesla pysslar med papper...kanylbullen skrev:Kanske är mer komplicerad procedur hos trafikverket när bilen är tillverkad i USA.
Som jag skrev, så gör tyskarna i min erfarenhet det när bilarna når tysk hamn. Det kan höra ihop med att de då räknas ha lämnat Tyskland och man gjort pappersarbete för införseln och så. Jag vet faktiskt inte detaljerna.bylund skrev:Fast bilen är ju tillverkad i Nederländerna rent juridiskt. Dessutom tror jag inte att det är någon skillnad på reglerna för registrering så länge det gäller en bil typgodkänd i EU.kanylbullen skrev:Kanske är mer komplicerad procedur hos trafikverket när bilen är tillverkad i USA.
Man får man väl egentligen inte registrera bilen förrän den är fysiskt i Sverige?