Hata blinkers

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1866
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Hata blinkers

Inlägg av pefreli »

Så olika man kan vara. :mrgreen:
Jag föredrar definitivt BMW’s blinkerlösning framför den spak som fastnar i ett fysiskt läge som vissa bilar har.

En spak som fastnar i ett fysiskt läge för att sedan återgå känns 1900-tal för mig och knappast Tesla.

Sen kanske det finns något med Teslas mjukvara som är problematiskt. Det får jag testa när bilen kommer inom kort. :P
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hata blinkers

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
mati skrev:
Vad är det som skiljer sig mellan blinkersen på Model 3 och andra bilar? Jag har aldrig provat en Model 3. Är de annorlunda? Har Tesla återigen försökt att lösa ett problem som inte fanns? Ungefär som med regnsensorn?
Trycker du på spaken för att börja blinka stannar den inte kvar utan återgår på en gång till mittenläget.
Ahaaa. Okej. Nu fattar jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Hata blinkers

Inlägg av Syncronauten »

pefreli skrev:
Så olika man kan vara. :mrgreen:
Jag föredrar definitivt BMW’s blinkerlösning framför den spak som fastnar i ett fysiskt läge som vissa bilar har.

En spak som fastnar i ett fysiskt läge för att sedan återgå känns 1900-tal för mig och knappast Tesla.

Sen kanske det finns något med Teslas mjukvara som är problematiskt. Det får jag testa när bilen kommer inom kort. :P
Problemet uppstår tex när man tar över ett misslyckat försök till autopilotfilbyte, då kan man inte stänga av blinkersen åt samma håll. Det är helt enkelt inte konsekvent.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 716
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Hata blinkers

Inlägg av Elix747 »

Hej
Tycker M3 blinkers fungerar bra och jag gillar den.

Helt tryck. Startar blinkers. Slutar automatiskt efter stor sväng. Stäng av manuellt genom halvt tryck upp eller ner.

Halvt ”snabbt” tryck. Startar tre blink.

Halvt ”långt” tryck. Blinkar så länge som du håller halvt tryck. Fungerar för valfritt antal blink.

Gjorde även en extra provtur för att verifiera blinker funktionen.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hata blinkers

Inlägg av LarsL »

TiborBlomhall skrev:
LarsL skrev:
Model 3 är ju byggd för självkörning så blinkersspaken ska inte fysiskt låsa sig i något läge som Model S och X dvs Mercedes blinkersspaken gör.
Vid självkörning kommer bilen ändå blinka själv så hur blinkersspaken fungerar påverkar inte det.
Om bilen hade som Model S så kan inte bilen själv sluta blinka om du har startat blinkersen. Enda sättet att få den att komma ur blink läget är att dra i spaken elller att göra färdigt en sväng.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hata blinkers

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Om bilen hade som Model S så kan inte bilen själv sluta blinka om du har startat blinkersen. Enda sättet att få den att komma ur blink läget är att dra i spaken elller att göra färdigt en sväng.
Jag är övertygad om att den visst kan stoppa blinket, oavsett spakens läge. Det är nog inte någon direktkoppling mellan blinkers och spak, utan det styrs nog av mjukvara. Fast detta är spekulation från min sida, jag har inte sett kopplingsschemat.

Det kan ju då såklart bli förvirrat när man slutar med självkörning, och spaken är i position för att blinka.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hata blinkers

Inlägg av LarsL »

Jag har en MB med exakt samma spak och den har mekaniska fysiska lägen för spaken. Självklart kan mjukvaran stänga av blinkandet om den vill men spaken kommer vara kvar i exakt samma läge. Tror inte de byggt in en liten servo som puttar tillbaka blinkersen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hata blinkers

Inlägg av mati »

Jag inbillade mig att blinkerspaken dras tillbaka av någon form av don som styrs elektriskt. Är det verkligen fortfarande en mekanisk plupp i ratten som tar med sig spaken tillbaka till utgångsläget när man kör rakt fram igen? Det kanske är så, jag har ingen aning. Men allting styrs ju elektriskt numera, själva ratten har väl heller ingen mekanisk koppling till framhjulen längre eller? Och dörrhandtagen osv inte heller. Konstigt att just blinkerspaken fortfarande är helt mekanisk då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hata blinkers

Inlägg av bylund »

Steer by wire är väl fortfarande väldigt ovanligt? Mest koncept som jag känner till.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Hata blinkers

Inlägg av wector »

TiborBlomhall skrev:
wector skrev:
går den inte tillbaka till nollläge så är det bara att dutta den åt vilket håll som helst så slutar den.
Ett ord: nej

Oftast gör den det. Men inte alltid. Och det är just det som gör en galen.
Isåfall är det olika beroende på bil. Min har åkt 150mil nu och verkligen inga problem alls. Och jo det funkar visst Bild
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hata blinkers

Inlägg av Walker »

wector skrev:
TiborBlomhall skrev:
wector skrev:
går den inte tillbaka till nollläge så är det bara att dutta den åt vilket håll som helst så slutar den.
Ett ord: nej

Oftast gör den det. Men inte alltid. Och det är just det som gör en galen.
Isåfall är det olika beroende på bil. Min har åkt 150mil nu och verkligen inga problem alls. Och jo det funkar visst Bild
Min har rullat 222 mil. Inga problem.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Hata blinkers

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bylund skrev:
Steer by wire är väl fortfarande väldigt ovanligt? Mest koncept som jag känner till.
Det finns inga serietillverkade bilar med steer by wire. Finns bara på långsamtgående fordon typ traktor och liknande, som inte får gå fortare än 45 km/h.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Hata blinkers

Inlägg av Lucidor »

Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
Steer by wire är väl fortfarande väldigt ovanligt? Mest koncept som jag känner till.
Det finns inga serietillverkade bilar med steer by wire. Finns bara på långsamtgående fordon typ traktor och liknande, som inte får gå fortare än 45 km/h.
Infiniti Q50 har haft steer by wire sedan 2013.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hata blinkers

Inlägg av mati »

Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
Steer by wire är väl fortfarande väldigt ovanligt? Mest koncept som jag känner till.
Det finns inga serietillverkade bilar med steer by wire. Finns bara på långsamtgående fordon typ traktor och liknande, som inte får gå fortare än 45 km/h.
Då har man lärt sig nåt nytt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Hata blinkers

Inlägg av HenrikM76 »

Lucidor skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
Steer by wire är väl fortfarande väldigt ovanligt? Mest koncept som jag känner till.
Det finns inga serietillverkade bilar med steer by wire. Finns bara på långsamtgående fordon typ traktor och liknande, som inte får gå fortare än 45 km/h.
Infiniti Q50 har haft steer by wire sedan 2013.
Nja, inte i den mening att ratten inte alls är länkad mekaniskt till styrningen. Det Nissan, (Infinity), kallar "steer by wire" har fortfarande en mekanisk styrstång, men i normalfall så går en hjälpmotor in och underlättar styrningen och du kan även ge den olika styrprogram hur responsiv du vill den ska vara i form av medhjälp, feedback m.m. Se nedan:
Q_50_001_hires.jpg
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 525
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Hata blinkers

Inlägg av Wahll »

mati skrev:
Jag inbillade mig att blinkerspaken dras tillbaka av någon form av don som styrs elektriskt. Är det verkligen fortfarande en mekanisk plupp i ratten som tar med sig spaken tillbaka till utgångsläget när man kör rakt fram igen? Det kanske är så, jag har ingen aning. Men allting styrs ju elektriskt numera, själva ratten har väl heller ingen mekanisk koppling till framhjulen längre eller? Och dörrhandtagen osv inte heller. Konstigt att just blinkerspaken fortfarande är helt mekanisk då.
Det är den garanterat inte.
Den är mjukvarustyrd.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 525
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Hata blinkers

Inlägg av Wahll »

Tror inte man ska kontra till det och tänka för mycket.
Tänk istället en blinkersspak från en volvo 2011 årsmodell.

lätt tryck = treblink
Tryck till låst läge = Blinkar tills ratten vridits mycket och sedan går tillbaka
Tryck åt motsatt håll = Blinkers slutar blinka.

Sedan har Tesla byggt in lite mer funktioner för att man kan det med mjukvara som "lätt kort tryck och lätt långt tryck".
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Hata blinkers

Inlägg av ovelundkvist »

För mig är det extremt liten skillnad mellan ”Tryck åt motsatt håll” och ”Tryck till låst läge åt motsatt håll”.

Nio gånger av tio avslutas mina manuella blinkningar med icke avsedd blinkning åt motsatt håll. Hände aldrig med S.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 716
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Hata blinkers

Inlägg av Elix747 »

Det fungerar även att sluta blinka genom att dra lätt åt samma håll. (iallafall på min M3)
Kanske blir enklare
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Hata blinkers

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Lucidor skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
Steer by wire är väl fortfarande väldigt ovanligt? Mest koncept som jag känner till.
Det finns inga serietillverkade bilar med steer by wire. Finns bara på långsamtgående fordon typ traktor och liknande, som inte får gå fortare än 45 km/h.
Infiniti Q50 har haft steer by wire sedan 2013.
Då får den inte gå fortare än 45 km/h i Europa. Kanske därför den inte är så populär här. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
saltskog
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 apr 2019 18:55

Re: Hata blinkers

Inlägg av saltskog »

För mig är det vänster blinkers som inte fungerar som den ska. Tydligen ett ganska vanligt problem: https://forums.tesla.com/forum/forums/l ... nal-issues
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Hata blinkers

Inlägg av Lucidor »

HenrikM76 skrev:
Lucidor skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
Steer by wire är väl fortfarande väldigt ovanligt? Mest koncept som jag känner till.
Det finns inga serietillverkade bilar med steer by wire. Finns bara på långsamtgående fordon typ traktor och liknande, som inte får gå fortare än 45 km/h.
Infiniti Q50 har haft steer by wire sedan 2013.
Nja, inte i den mening att ratten inte alls är länkad mekaniskt till styrningen. Det Nissan, (Infinity), kallar "steer by wire" har fortfarande en mekanisk styrstång, men i normalfall så går en hjälpmotor in och underlättar styrningen och du kan även ge den olika styrprogram hur responsiv du vill den ska vara i form av medhjälp, feedback m.m. Se nedan:
Nej, det stämmer inte. Bilen har visserligen en rattstång, men den är mekaniskt frikopplad från hjulen vid normal körning. Det är först vid fel på det elektroniska styrsystemet som den kopplingen greppar. Se beskrivningen nedan.

Steer-by-Wire - Infiniti Q50 Direct Adaptive Steering (2013)
You might not notice, most of the driver controls of modern cars have been replaced with electronic ones or so-called "by-wire" controls, such as electronic throttle, electronic gearshift and brake-by-wire. This allows computer to intervene the controls to improve safety and driving precision. Moreover, it paves the way for the future semi or full autonomous driving. The last control to accept by-wire conversion is steering. There are 2 major hurdles steer-by-wire has to overcome: 1. The system shall be fault-proof to avoid accidents. Many legislations require a mechanical backup system to function in case of electronic or software failures. 2. Since the physical connection between steering wheel and front wheels no longer exists, the steer-by-wire system should be able to generate artificial feedback to the driver, otherwise the driving experience would be as unreal as playing video games.

In 2013, Nissan's Infiniti Q50 became the first production car to employ steer-by-wire technology. Its DAS (Direct Adaptive Steering) system consists of the following parts:
SBW_Infiniti_Q50.jpg
How does it work?
1. The steering wheel sensor detects the steering angle and torque applied by the driver, then tells the ECU.
2. ECU takes also other parameters, such as speed and vehicle stability into account to determine the amount of steering needed.
3. Two assist motors at the steering rack actuate the steering according to the command of ECU.
4. ECU tells the steering wheel motor to generate resistance as a feedback to the driver.

How to avoid system failure?
1. The ECU actually consists of 3 individual ECUs doing the same computation in parallel. Their results will be compared before sending out commands. In case one of them fails, its result will be different from the other two, thus the system will adopt the result of the other two.
2. What if 2 of them or all of them fail? The system will activate the clutch and revert to mechanical steering connection. Since the clutch opens only when energized, in case of electronics failure or engine shutdown the clutch will close automatically.

What is the benefit of DAS?
Firstly, it allows the steering to be fully variable, no matter ratio or assistance, and the adjustment range could be widened as it is no longer limited by mechanical design. Secondly, the complete separation of steering rack from the steering wheel means the latter is no longer troubled by steering kickback or vibration, so the car can mount the steering rack rigidly to the chassis without using rubber bushings. This minimizes slack thus speeds up steering response and improves precision. Thirdly, steer-by-wire allows more parameters to be taken into consideration. For example, ECU can adjust the steering angle to offset the influence of bump steer, road camber or side wind. Lastly but not least, although this function is not yet available to Infiniti Q50, it is compatible with autonomous driving technology. The computer may simply use it to drive or park the car by itself without the intervention of human.

And the drawback?
Feel, or the lack of it. The DAS uses a simple motor to generate resistance back to the driver's hand. Judging from its actual performance on Q50, it is obviously not up to the job to mimic the feedback of conventional steering. Without a direct connection to the rack, in principle it is impossible to deliver the tactile feedback of a good steering, because the motor cannot generate kickback and small vibration which are also vital to know what's going on at the front wheels. Another drawback is the additional costs, especially the need for 3 powerful ECUs. That is probably why other manufacturers are reluctant to introduce steer-by-wire.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Hata blinkers

Inlägg av ovelundkvist »

saltskog skrev:
För mig är det vänster blinkers som inte fungerar som den ska. Tydligen ett ganska vanligt problem: https://forums.tesla.com/forum/forums/l ... nal-issues
Ja men då så! Då är det bara att vänta på att det blir löst.
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: Hata blinkers

Inlägg av rosjon »

saltskog skrev:
För mig är det vänster blinkers som inte fungerar som den ska. Tydligen ett ganska vanligt problem: https://forums.tesla.com/forum/forums/l ... nal-issues
Samma här, rapporterat till SC, fått SMS om att delarna beställts och kommit finns men inte fått tid än. Trodde det var ett inställningsproblem, men de måste tydligen byta något.
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Hata blinkers

Inlägg av ovelundkvist »

Nu har jag jämfört med annan M3 och min funkar helt klart annorlunda, eller snarare inte alls, åt vänster. Den andra bilen funkade precis som det ska, både med kort drag tillbaka och åt samma håll som blinkningen. Det gör inte min.
Skriv svar