Dessutom har vi ett helt påhittat ord som alla här fattar vad det är; Frunk. Det är ju i teknisk betydelse också ett bagageutrymme. Så då blir det i så fall främre bagageutrymme och bakre bagageutrymme. Eller så kallar vi det helt enkelt trunk i för och akter.
Eller som Jaguar vill att man ska säga: Froot eftersom det är ett brittisk frontbagage, dvs Boot framtill
Någon som vet vad man kallade "frunk" på en gammmal folkabubbla? Eller var det kanske så att man sa att bagageluckan sitter fram?
Fast då har man ju bara en bagagelucka, så då blir det ju automatiskt fram på en sådan bil. På Teslorna måste man ju specificera.
Re: Starkare fjädrar till trunköppning
Postat: 28 apr 2019 21:12
av TeslaTissel
TeslaTissel skrev:
helix skrev:
Är det inte så att det blir ännu trögare att stänga luckan manuellt med de nya dämparna installerade?
Om jag skulle vilja ha något så är det hjälp med stängningen av luckan (elektrisk som på S). Själva öppningen är ändå lätt som en fjäder och öppnar upp med bara en lätt touch med handen. Frunken måste ändå öppnas med appen eller från skärmen i bilen. I min värld är det alltså en minimal uppgradering för öppningsförfarandet och eventuellt till och med en försämring när man ska stänga?
Eller missar jag något?
Det där var ju en bra fråga.
Håller med om frågan och hade chansen idag prova då en Model 3 ägare dök upp med denna typ av modifiering både fram och bak.
Tyvärr missade jag att testa.
Ingen som har svar på det?
Hmmm. Ursäkta om jag är envis i jobbigaste laget men.... Frågar igen då? Hur fungerar det med fjädrarna?
Blir det inte svårare stänga bakluckan, eller trunken??
Re: Starkare fjädrar till trunköppning
Postat: 28 apr 2019 21:17
av Tom
Det blir trögare. Annars vore det en evihetsmaskin. Dock kanske inte trögare än att man kan leva med det.
Tänk även på att gasfjädrar är temperaturberoende. Inte säkert funktionen funkar när det är riktigt kallt och den upplevs svårstängd en solig sommardag.
Har någon en Saab 9-3 sedan är det bara att häkta upp de mekaniska fjädrarna ett steg. Finn flera steg beroende på om den har spoiler.
Re: Starkare fjädrar till trunköppning
Postat: 28 apr 2019 21:19
av Jeppe_E
TeslaTissel skrev:
TeslaTissel skrev:
helix skrev:
Är det inte så att det blir ännu trögare att stänga luckan manuellt med de nya dämparna installerade?
Om jag skulle vilja ha något så är det hjälp med stängningen av luckan (elektrisk som på S). Själva öppningen är ändå lätt som en fjäder och öppnar upp med bara en lätt touch med handen. Frunken måste ändå öppnas med appen eller från skärmen i bilen. I min värld är det alltså en minimal uppgradering för öppningsförfarandet och eventuellt till och med en försämring när man ska stänga?
Eller missar jag något?
Det där var ju en bra fråga.
Håller med om frågan och hade chansen idag prova då en Model 3 ägare dök upp med denna typ av modifiering både fram och bak.
Tyvärr missade jag att testa.
Ingen som har svar på det?
Hmmm. Ursäkta om jag är envis i jobbigaste laget men.... Frågar igen då? Hur fungerar det med fjädrarna?
Blir det inte svårare stänga bakluckan, eller trunken??
Jo, enligt i1 Tesla så är det lite (lite) jobbigare att stänga bakluckan. Man kan inte dra igen den med handtaget på insidan (alltså dra/rycka hårt och sen släppa, så att den låser). Man måste stänga den genom att trycka uppe på luckan.
Re: Starkare fjädrar till trunköppning
Postat: 28 apr 2019 21:20
av TeslaTissel
Tom skrev:
Det blir trögare. Annars vore det en evihetsmaskin. Dock kanske inte trögare än att man kan leva med det.
Tänk även på att gasfjädrar är temperaturberoende. Inte säkert funktionen funkar när det är riktigt kallt och den upplevs svårstängd en solig sommardag.
Har någon en Saab 9-3 sedan är det bara att häkta upp de mekaniska fjädrarna ett steg. Finn flera steg beroende på om den har spoiler.
UNDERBART Tack alla för svar!!
Skall fundera på om det är värt modifiera mina?
Re: Starkare fjädrar till trunköppning
Postat: 28 apr 2019 22:43
av Crappy
Kan man få fram specifikationerna på dessa?
Alternativt om de är en reservdel till något?
Re: Starkare fjädrar till trunköppning
Postat: 28 apr 2019 23:14
av fredli74
Tom skrev:
Det blir trögare. Annars vore det en evihetsmaskin. Dock kanske inte trögare än att man kan leva med det.
Tänk även på att gasfjädrar är temperaturberoende. Inte säkert funktionen funkar när det är riktigt kallt och den upplevs svårstängd en solig sommardag.
Appropå det. Min är otroligt känslig om jag låter luckan stå öppen ett par minuter om det är soligt. Första gången trodde jag skiten hade gått sönder och fastnat. Aldrig varit med om det så markant på någon annan bil, men det kanske är helt normalt?
För övrigt heter det inte motorhuv utan kanske bagagehuv fram?
Lycka till med era mods.
Re: Starkare fjädrar till trunköppning
Postat: 29 apr 2019 07:05
av Wahll
Bjelke skrev:
Kungligt förvaringsutrymme = apanage,
Utrymme för desserter = fromage,
Stort nog för en hel bil = garage,
Hemligt utrymme = spionage,
Flera olika tillsammans = collage,
Första hjälpen-utrymme = bandage,
Fullt med konst = vernissage.
Re: Starkare fjädrar till trunköppning
Postat: 29 apr 2019 11:47
av gellerstam
selfish skrev:
För övrigt heter det inte motorhuv utan kanske bagagehuv fram?
Jag röstar på bagagehuv och bagagelucka!
Re: Starkare fjädrar till trunköppning
Postat: 29 apr 2019 21:52
av Tom
fredli74 skrev:
Tom skrev:
Det blir trögare. Annars vore det en evihetsmaskin. Dock kanske inte trögare än att man kan leva med det.
Tänk även på att gasfjädrar är temperaturberoende. Inte säkert funktionen funkar när det är riktigt kallt och den upplevs svårstängd en solig sommardag.
Appropå det. Min är otroligt känslig om jag låter luckan stå öppen ett par minuter om det är soligt. Första gången trodde jag skiten hade gått sönder och fastnat. Aldrig varit med om det så markant på någon annan bil, men det kanske är helt normalt?
Det kan säkert höja kraften ca 20% men värmen skall inte göra så att det känns som det låser sig. Har de stått uppe en längre stund kan packboxarna fastna lite mot väggarna och skapa en initiellt högre kraft. Om infästningar till gasfjädrarna ser ut att böja sig innan luckan börjar röra sig kan du hålla koll så att de inte deformeras, annars är det nog bara att vänta och se hur det utvecklar sig.
Satan va sugen jag blev på att uppgradera min halvautomagiska nu.
Orkar dock inte installera den mod själv, så får se om jag orkar jaga fatt i någon som kan tänka sig göra det åt mig
Satan va sugen jag blev på att uppgradera min halvautomagiska nu.
Orkar dock inte installera den mod själv, så får se om jag orkar jaga fatt i någon som kan tänka sig göra det åt mig
Wow, ja det där är ju en game-changer, den där är ju inte bara ball utan också praktisk.
Re: Starkare fjädrar till trunköppning
Postat: 01 maj 2019 18:35
av Hebbe
Dum fråga. Påverkas Tesla-garantin med sådana modifieringar. Man ger sig ju in på el-systemet och CAN-bussen.
Re: Starkare fjädrar till trunköppning
Postat: 01 maj 2019 19:10
av Jeppe_E
Hebbe skrev:
Dum fråga. Påverkas Tesla-garantin med sådana modifieringar. Man ger sig ju in på el-systemet och CAN-bussen.
Det kan man nog förutsätta att Tesla skulle ha synpunkter på om bilen skulle börja strula ja.
Re: Starkare fjädrar till trunköppning
Postat: 01 maj 2019 19:43
av perre
tor skrev:
HelectriC skrev:
fredli74 skrev:
Dessutom har vi ett helt påhittat ord som alla här fattar vad det är; Frunk. Det är ju i teknisk betydelse också ett bagageutrymme. Så då blir det i så fall främre bagageutrymme och bakre bagageutrymme. Eller så kallar vi det helt enkelt trunk i för och akter.
Eller som Jaguar vill att man ska säga: Froot eftersom det är ett brittisk frontbagage, dvs Boot framtill
Någon som vet vad man kallade "frunk" på en gammmal folkabubbla? Eller var det kanske så att man sa att bagageluckan sitter fram?
Tror vi sa framlucka helt sonika, men kommer inte riktigt ihåg. Det var ett tag sen.
Re: Starkare fjädrar till trunköppning
Postat: 01 maj 2019 20:55
av bylund
perre skrev:
Tror vi sa framlucka helt sonika, men kommer inte riktigt ihåg. Det var ett tag sen.
Rimligt, då åtminstone jag oftare kallar den bakre för baklucka än bagagelucka.