Starkare fjädrar till trunköppning
Moderator: Redaktion
Starkare fjädrar till trunköppning
Är det någon som har bytt ut fjädrarna till starkare variant för att få trunken ska öppnas med fjäderkraft.
Tror att jag sett en youtube som avhandlade detta.
Re: Starkare fjädrar till trunköppning
Har bytt på min.Hebbe skrev:Är det någon som har bytt ut fjädrarna till starkare variant för att få trunken ska öppnas med fjäderkraft.

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Köpte de av en kille i forumet, han hade ett par över. Tror han hade köpt de på amerikanska amazon. De har i alla fall
- selfish
- Teslaägare
Har bytt på både Trunk å Frunk!
Funkar lysande!

P3D | Shareholder
Länkar?
Köpte du från amazon?
Vad var frakten?
Köpte du från amazon?
Vad var frakten?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Det där är inte trunken.frippan skrev:Har bytt på min.Hebbe skrev:Är det någon som har bytt ut fjädrarna till starkare variant för att få trunken ska öppnas med fjäderkraft.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Måste ha varit trött när jag läste. 
Dessa beställde jag till trunken
https://www.liftsupportsdepot.com/stron ... t-support/
Och så beställde jag fjädrar från Lesjöfors

Dessa beställde jag till trunken
https://www.liftsupportsdepot.com/stron ... t-support/
Och så beställde jag fjädrar från Lesjöfors

Alltså.. vi är i Sverige, det heter bagagelucka eller bagageutrymme. Eller pratar ni om en öppningsfunktion till en väska? 

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Ser att du har förhandsbokat en Polstjärna 2... För vi är väl i Sverige?Jeppe_E skrev:Alltså.. vi är i Sverige, det heter bagagelucka eller bagageutrymme. Eller pratar ni om en öppningsfunktion till en väska?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Är det inte så att det blir ännu trögare att stänga luckan manuellt med de nya dämparna installerade?
Om jag skulle vilja ha något så är det hjälp med stängningen av luckan (elektrisk som på S). Själva öppningen är ändå lätt som en fjäder och öppnar upp med bara en lätt touch med handen. Frunken måste ändå öppnas med appen eller från skärmen i bilen. I min värld är det alltså en minimal uppgradering för öppningsförfarandet och eventuellt till och med en försämring när man ska stänga?
Eller missar jag något?

Om jag skulle vilja ha något så är det hjälp med stängningen av luckan (elektrisk som på S). Själva öppningen är ändå lätt som en fjäder och öppnar upp med bara en lätt touch med handen. Frunken måste ändå öppnas med appen eller från skärmen i bilen. I min värld är det alltså en minimal uppgradering för öppningsförfarandet och eventuellt till och med en försämring när man ska stänga?
Eller missar jag något?

Nja man öppnar förhoppningsvis via Siri, bara hon förstår rikssvenska från Borås
Dämparna verkar slut över allt. Alltid....
Det måste gå att hitta motsvarande i Sverige.
(JaJa jag skulle beställt direkt även då det var slut, men råkat ut för lite väl långa väntetider. 8 veckor sedan jag beställde sätesskydd till hunden. Då fanns det på lager)
Dämparna verkar slut över allt. Alltid....
Det måste gå att hitta motsvarande i Sverige.
(JaJa jag skulle beställt direkt även då det var slut, men råkat ut för lite väl långa väntetider. 8 veckor sedan jag beställde sätesskydd till hunden. Då fanns det på lager)
Absolut, men den parallellen var ju sjukt dålig eftersom det är ett märkesnamn, till skillnad från ett vardagsord. Man skall vårda det svenska språket i den mening det går, tycker jag. Sen har vi låneord. Men trunk är inte ett sådant, eftersom det har en helt annan betydelse i SverigeSvenssons skrev:Ser att du har förhandsbokat en Polstjärna 2... För vi är väl i Sverige?Jeppe_E skrev:Alltså.. vi är i Sverige, det heter bagagelucka eller bagageutrymme. Eller pratar ni om en öppningsfunktion till en väska?

Att ta in låneord är en del av vårdandet av språket, att försöka cementera ett språk är inte ett positivt vårdande. Huvudsaken är alltid förståelsen av vad man skriver. För alla som har en Tesla Model S/X så är trunk synonymt med utrymmet där bak. Man trycker på "Trunk" för att öppna luckan till detta utrymme. Trunk är bra mycket lättare att skriva än bagageutrymme så det fyller ett syfte under förutsättning att förståelsen finns vilket inte borde vara något problem i detta sammanhang även ifall det nu är en Model 3.Jeppe_E skrev:Absolut, men den parallellen var ju sjukt dålig eftersom det är ett märkesnamn, till skillnad från ett vardagsord. Man skall vårda det svenska språket i den mening det går, tycker jag. Sen har vi låneord. Men trunk är inte ett sådant, eftersom det har en helt annan betydelse i SverigeSvenssons skrev:Ser att du har förhandsbokat en Polstjärna 2... För vi är väl i Sverige?Jeppe_E skrev:Alltså.. vi är i Sverige, det heter bagagelucka eller bagageutrymme. Eller pratar ni om en öppningsfunktion till en väska?
Trunk har inte heller en helt annan betydelse, historiskt har detta ord använts för överbyggnad på lastfartyg. Det är också utrymmet där man oftast lägger väskor, ett utrymme som man packar saker som man ta med sig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Dessutom har vi ett helt påhittat ord som alla här fattar vad det är; Frunk. Det är ju i teknisk betydelse också ett bagageutrymme. Så då blir det i så fall främre bagageutrymme och bakre bagageutrymme. Eller så kallar vi det helt enkelt trunk i för och akter. 

- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Det där var ju en bra fråga.helix skrev:Är det inte så att det blir ännu trögare att stänga luckan manuellt med de nya dämparna installerade?![]()
Eller missar jag något?
Håller med om frågan och hade chansen idag prova då en Model 3 ägare dök upp med denna typ av modifiering både fram och bak.
Tyvärr missade jag att testa.
Ingen som har svar på det?

Alltså, det är ju ballt och kul att visa. Men jag håller med, hur användbart är det? Om du ändå ska fippla upp en telefon för att öppna så har du ju uppenbarligen en hand ledig (om man inte är frekvent användare av Siri). Känns som en funktion som till och med är mer meningslös än vad Summon är idag.helix skrev:I min värld är det alltså en minimal uppgradering för öppningsförfarandet och eventuellt till och med en försämring när man ska stänga?
Eller som Jaguar vill att man ska säga: Froot eftersom det är ett brittisk frontbagage, dvs Boot framtillfredli74 skrev:Dessutom har vi ett helt påhittat ord som alla här fattar vad det är; Frunk. Det är ju i teknisk betydelse också ett bagageutrymme. Så då blir det i så fall främre bagageutrymme och bakre bagageutrymme. Eller så kallar vi det helt enkelt trunk i för och akter.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Någon som vet vad man kallade "frunk" på en gammmal folkabubbla? Eller var det kanske så att man sa att bagageluckan sitter fram?HelectriC skrev:Eller som Jaguar vill att man ska säga: Froot eftersom det är ett brittisk frontbagage, dvs Boot framtillfredli74 skrev:Dessutom har vi ett helt påhittat ord som alla här fattar vad det är; Frunk. Det är ju i teknisk betydelse också ett bagageutrymme. Så då blir det i så fall främre bagageutrymme och bakre bagageutrymme. Eller så kallar vi det helt enkelt trunk i för och akter.
"Hockeytrunk" är ju en benämning på en stor väska. Så trunk i mening "förvaringsutrymme" är nog inte något nytt i svenskan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Släpp det där nu. Jeppe_E är ju känd för att kasta in sina brandfacklor. Ni ger honom bara ved på elden.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Nä nu spånar vi lite, det är som sig bör att trådar ska spåra ur:
Om man tänker ”Bak gage” = bagage så kan ju
”Fram gage” bli framage?
Om man tänker ”Bak gage” = bagage så kan ju
”Fram gage” bli framage?
2019-03-29: Model 3 LR AWD, FSD, Svart/Svart, 19" Sport, HW2.5
Walker skrev:Släpp det där nu. Jeppe_E är ju känd för att kasta in sina brandfacklor. Ni ger honom bara ved på elden.

I England heter det boot och tydligen då, froot. Så då kan vi ju lika gärna använda det också. Starkare fjädrar till bootöppning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Kungligt förvaringsutrymme = apanage,
Utrymme för desserter = fromage,
Stort nog för en hel bil = garage,
Hemligt utrymme = spionage,
Flera olika tillsammans = collage,
Första hjälpen-utrymme = bandage,
Fullt med konst = vernissage.
Utrymme för desserter = fromage,