Sida 2 av 3

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 11 maj 2019 14:56
av jeppe_sthlm
Precis vad jag tänkte. Borde bli en varudeklaration, precis som antalet mil. Egentligen är degradering och antal snabbladdningsbara KWh kvar till begränsning mer intressant än antal mil

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 11 maj 2019 14:58
av LarsL
Går det att som på Leaf se hur mycket en Model S har DC laddats?

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 11 maj 2019 15:13
av NEO
LarsL skrev:
Går det att som på Leaf se hur mycket en Model S har DC laddats?
Tesla loggför allt i området laddning på din bil. De kan se exakt hur många kWh du laddat DC och AC på. Känner du ingen på "insidan" blir nog den informationen svår att få ut tyvärr.

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 11 maj 2019 16:08
av LarsL
Det hade ju varit bra om Tesla eller någon annan hade kunnat ta fram loggarna så att man kan se det när man ska köpa begagnat.

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 11 maj 2019 16:12
av jeppe_sthlm
Verkar som att appen ”Scan my Tesla” kan plocka ut ”DC/AC Charge counters” via ODB2. Någon som har en adapter och har testat?

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 11 maj 2019 16:26
av vigge50
När Tesla lanserade 100 kWh batteriet så sa de att de använde samma celler bara lyckats packa de tätare. Nu betyder förvisso flera celler att varje cell får utstå lägre effekt under snabbladdning så det tar kanske längre tid innan det börjar degraderas men det kommer med största sannolikhet ske.

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 11 maj 2019 16:27
av kenny
Jjonas skrev:
Kanske är att föredra framför ett kraftigt degraderat batteri?
Såklart, men idealet hade varit en elbil som är en fullvärdig ersättare till en fossilbil, dvs en bil som inte har en villa som sidobehov. Just fokusen på att man kan ladda hemma är ett riktigt dåligt argument generellt tycker jag, då det i princip utesluter majoriteten av människor som bor i lägenhet, precis som om dom inte behöver en bil ändå. Det är positivt att kunna ladda hemma såklart, men det är inte ett hållbart argument dom en lösning tycker jag.

Men men, det är ju fortfarande tidigt i utvecklingen så nuvarande bil får jag väl byta bort efter tre år då låter det som, och varje generation blir säkert bättre.

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 11 maj 2019 16:33
av OfarligTesla
vigge50 skrev:
När Tesla lanserade 100 kWh batteriet så sa de att de använde samma celler bara lyckats packa de tätare. Nu betyder förvisso flera celler att varje cell får utstå lägre effekt under snabbladdning så det tar kanske längre tid innan det börjar degraderas men det kommer med största sannolikhet ske.
Ja det finns ju rapporter även från ägare av bilar med 100 pack där de fått lägre laddhastighet efter mycket SuC, det verkar ju som mer eller mindre alla storleker blir begränsade vid något tillfälle av mycket DC laddning. Det verkar yttra sig på lite olika sätt och vid olika mycket DC laddning men det verkar finnas på alla.

Sen har ju saker skett med batterikemin över tid så jag antar att nuvarande versioner är bättre än de tidigare.

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 11 maj 2019 16:37
av e5m1r
Nuvarande versioner är biliigare om de är bättre låter jag vara osagt det för tiden utvisa

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 11 maj 2019 17:13
av taliz
kenny skrev:
Jjonas skrev:
Kanske är att föredra framför ett kraftigt degraderat batteri?
Såklart, men idealet hade varit en elbil som är en fullvärdig ersättare till en fossilbil, dvs en bil som inte har en villa som sidobehov. Just fokusen på att man kan ladda hemma är ett riktigt dåligt argument generellt tycker jag, då det i princip utesluter majoriteten av människor som bor i lägenhet, precis som om dom inte behöver en bil ändå. Det är positivt att kunna ladda hemma såklart, men det är inte ett hållbart argument dom en lösning tycker jag.

Men men, det är ju fortfarande tidigt i utvecklingen så nuvarande bil får jag väl byta bort efter tre år då låter det som, och varje generation blir säkert bättre.
Det kommer ju ändras. Allt fler fastighetsägare installerar laddplatser. Inte bara vid boenden utan även vid arbetsplatser och handelsställen.
Tids nog kommer du nog också kunna "långsamladda", antingen hemma, på jobbet, eller där du handlar/spenderar en del tid.

Sen borde väl tex 45/50kw DC vara lite skonsammare än 100+, så om man inte har brådis kan det väl vara lämpligt att välja en sån ibland.
Om några år kan man antagligen också byta moduler i en Model 3 om de är slitna.
Jag tror inte man skall vara särskilt orolig hursomhelst. Det är ju 8 års garanti dessutom.

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 11 maj 2019 19:49
av kenny
taliz skrev:
Det kommer ju ändras. Allt fler fastighetsägare installerar laddplatser. Inte bara vid boenden utan även vid arbetsplatser och handelsställen.
Tids nog kommer du nog också kunna "långsamladda", antingen hemma, på jobbet, eller där du handlar/spenderar en del tid.

Sen borde väl tex 45/50kw DC vara lite skonsammare än 100+, så om man inte har brådis kan det väl vara lämpligt att välja en sån ibland.
Om några år kan man antagligen också byta moduler i en Model 3 om de är slitna.
Jag tror inte man skall vara särskilt orolig hursomhelst. Det är ju 8 års garanti dessutom.
Jo absolut, jag håller med dig, tänkte också på det där med 50kw osv. Men det är ändå något med själva attityden som många kör med kring att ladda hemma, det håller liksom inte. Vi måste ha laddare som kan ladda batterierna motsvarande en tankning på en bensinstation för att det ska bli riktigt mainstream med elbil oavsett hur man bor. Eller att det finns trådlösa långsamladdare i princip överallt, men då pratar vi ju troligen ett annat tidsperspektiv. :)

Men visst, jag är inte oroad på ett riktigt djupt plan, men just att laddtiden blir sämre är lite svårt att svälja ändå, eftersom det finns i princip bara ett problem med elbilar, just laddtiden. ;)

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 11 maj 2019 20:12
av Nicke Nyfiken
kenny skrev:
Jo absolut, jag håller med dig, tänkte också på det där med 50kw osv. Men det är ändå något med själva attityden som många kör med kring att ladda hemma, det håller liksom inte. Vi måste ha laddare som kan ladda batterierna motsvarande en tankning på en bensinstation för att det ska bli riktigt mainstream med elbil oavsett hur man bor.
Det tror jag absolut inte. Även folk som bor i lägenhet måste parkera sin bil någon stans. De flesta har tillgång till någon typ av parkeringsplats där det skulle gå utmärkt att långsamladda om det fanna laddstolpar. Och de som parkerar längs gatan i kvarteret kan också ladda om det finns laddstolpar längs trottoaren. Det finns redan på vissa ställen och kommer att bli vanligare.

Jag tycker attityden att det måste vara precis som att tanka en fossilbil, är största problemet.

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 11 maj 2019 20:37
av jpetters
Nicke Nyfiken skrev:
kenny skrev:
Jo absolut, jag håller med dig, tänkte också på det där med 50kw osv. Men det är ändå något med själva attityden som många kör med kring att ladda hemma, det håller liksom inte. Vi måste ha laddare som kan ladda batterierna motsvarande en tankning på en bensinstation för att det ska bli riktigt mainstream med elbil oavsett hur man bor.
Det tror jag absolut inte. Även folk som bor i lägenhet måste parkera sin bil någon stans. De flesta har tillgång till någon typ av parkeringsplats där det skulle gå utmärkt att långsamladda om det fanna laddstolpar. Och de som parkerar längs gatan i kvarteret kan också ladda om det finns laddstolpar längs trottoaren. Det finns redan på vissa ställen och kommer att bli vanligare.

Jag tycker attityden att det måste vara precis som att tanka en fossilbil, är största problemet.
Håller helt med. Man sitter fast i gammalt tänk, "åka och tanka".

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 11 maj 2019 22:04
av Svenssons
vigge50 skrev:
När Tesla lanserade 100 kWh batteriet så sa de att de använde samma celler bara lyckats packa de tätare. Nu betyder förvisso flera celler att varje cell får utstå lägre effekt under snabbladdning så det tar kanske längre tid innan det börjar degraderas men det kommer med största sannolikhet ske.
Samma som i 85kWh kanske men just 90kWh batteripack och kanske en viss version av 75kWh batteripack har celler som inte kan snabbladdas för mycket i högre effekt. Därför begränsas just dessa batteripack efter ca 300 snabbladdningar SuC eller Chademo. Det är effekten på SuC som toppeffekten begränsas.

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 12 maj 2019 00:17
av Verdi
kenny skrev:
taliz skrev:
Det kommer ju ändras. Allt fler fastighetsägare installerar laddplatser. Inte bara vid boenden utan även vid arbetsplatser och handelsställen.
Tids nog kommer du nog också kunna "långsamladda", antingen hemma, på jobbet, eller där du handlar/spenderar en del tid.

Sen borde väl tex 45/50kw DC vara lite skonsammare än 100+, så om man inte har brådis kan det väl vara lämpligt att välja en sån ibland.
Om några år kan man antagligen också byta moduler i en Model 3 om de är slitna.
Jag tror inte man skall vara särskilt orolig hursomhelst. Det är ju 8 års garanti dessutom.
Jo absolut, jag håller med dig, tänkte också på det där med 50kw osv. Men det är ändå något med själva attityden som många kör med kring att ladda hemma, det håller liksom inte. Vi måste ha laddare som kan ladda batterierna motsvarande en tankning på en bensinstation för att det ska bli riktigt mainstream med elbil oavsett hur man bor. Eller att det finns trådlösa långsamladdare i princip överallt, men då pratar vi ju troligen ett annat tidsperspektiv. :)

Men visst, jag är inte oroad på ett riktigt djupt plan, men just att laddtiden blir sämre är lite svårt att svälja ändå, eftersom det finns i princip bara ett problem med elbilar, just laddtiden. ;)

Du tänker fel. Vi måste upp med fler långsamladdare där folk bor och arbetar. Då behövs inga väntetider och snabbladdning som sliter på batterierna. Förutom på enstaka långkörningar såklart.

Att bygga "mackar" för snabbladdning håller inte. Även om det "bara" tar ca 30 minuter att ladda så blir genomströmningen katastrofal jämfört med en bensinmack. Det skulle behöva finnas snabbladdare ÖVERALLT i städerna. Och så måste man VÄNTA på att den ska ladda klart. Känns inte bra. Bättre att låta bilen ladda när man ändå inte använder den.

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 12 maj 2019 09:45
av kenny
Verdi skrev:
Du tänker fel. Vi måste upp med fler långsamladdare där folk bor och arbetar. Då behövs inga väntetider och snabbladdning som sliter på batterierna. Förutom på enstaka långkörningar såklart.

Att bygga "mackar" för snabbladdning håller inte. Även om det "bara" tar ca 30 minuter att ladda så blir genomströmningen katastrofal jämfört med en bensinmack. Det skulle behöva finnas snabbladdare ÖVERALLT i städerna. Och så måste man VÄNTA på att den ska ladda klart. Känns inte bra. Bättre att låta bilen ladda när man ändå inte använder den.
Ja, du har rätt, jag tänker fel, du tänker rätt. Jag ser fram emot när trottoarerna i stan är kantade med laddstolpar på var femte meter. Det kommer nog hända snart också, inom åtminstone två år. Laddstolpar på varje parkeringsplats på arbetsplatser däremot, det är en bra idé. Det tar nog inte så lång tid innan varje plats i varje parkeringshus har ett ladduttag uppsatt.

Edit:

För att vara seriös och hålla lite god ton. Jag menar inte att du har helt fel, min poäng är bara att jag tycker att utveckling av batterier och dess möjlighet att ladda snabbare och tåligare är högre prio än långsamma laddplatser överallt. Givetvis är det idealiskt att kunna ladda bilen varje gång man inte använder den, men min poäng från början var att det är inte helt uppenbart hur den modellen ska se ut för folk i lägenheter vilket är en hel del människor. Tidsperspektivet för att få upp den mängden laddare är troligen rätt långt, och jag baserar ju tanken på laddstationer på att laddtiden inte ska ligga kvar på 30min givetvis, det första jag skrev var ju att det tråkiga är att det sämsta med en elbil blir sämre med tiden (SuC hastigheten stryps).

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 12 maj 2019 09:55
av OfarligTesla
kenny skrev:
För att vara seriös och hålla lite god ton. Jag menar inte att du har helt fel, min poäng är bara att jag tycker att utveckling av batterier och dess möjlighet att ladda snabbare och tåligare är högre prio än långsamma laddplatser överallt. Givetvis är det idealiskt att kunna ladda bilen varje gång man inte använder den, men min poäng från början var att det är inte helt uppenbart hur den modellen ska se ut för folk i lägenheter vilket är en hel del människor. Tidsperspektivet för att få upp den mängden laddare är troligen rätt långt, och jag baserar ju tanken på laddstationer på att laddtiden inte ska ligga kvar på 30min givetvis, det första jag skrev var ju att det tråkiga är att det sämsta med en elbil blir sämre med tiden (SuC hastigheten stryps).
Vad skulle problemet vara med att ha laddplatser där man ändå parkerar för natten? Jag bor i lägenhet och det finns fullt med laddplatser runt omkring. Finns några på gatan (dessa skulle kunna bli fler även om det typ alltid finns lediga platser), massvis i olika parkeringsgarage osv. Det är alltså inga problem att bygga det så. Snabbladdning behövs ju i princip bara vid långresor så det är inget man behöver i vardagen.

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 12 maj 2019 10:00
av kenny
OfarligTesla skrev:
kenny skrev:
Verdi skrev:
För att vara seriös och hålla lite god ton. Jag menar inte att du har helt fel, min poäng är bara att jag tycker att utveckling av batterier och dess möjlighet att ladda snabbare och tåligare är högre prio än långsamma laddplatser överallt. Givetvis är det idealiskt att kunna ladda bilen varje gång man inte använder den, men min poäng från början var att det är inte helt uppenbart hur den modellen ska se ut för folk i lägenheter vilket är en hel del människor. Tidsperspektivet för att få upp den mängden laddare är troligen rätt långt, och jag baserar ju tanken på laddstationer på att laddtiden inte ska ligga kvar på 30min givetvis, det första jag skrev var ju att det tråkiga är att det sämsta med en elbil blir sämre med tiden (SuC hastigheten stryps).
Vad skulle problemet vara med att ha laddplatser där man ändå parkerar för natten? Jag bor i lägenhet och det finns fullt med laddplatser runt omkring. Finns några på gatan (dessa skulle kunna bli fler även om det typ alltid finns lediga platser), massvis i olika parkeringsgarage osv. Det är alltså inga problem att bygga det så. Snabbladdning behövs ju i princip bara vid långresor så det är inget man behöver i vardagen.
Nä det är inget problem, jag är bara inte så övertygad om att det kommer hända inom de närmsta åren, men det innebär ju inte att jag inte hoppas.

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 12 maj 2019 10:11
av Jeppe_E
kenny skrev:
OfarligTesla skrev:
kenny skrev:
Verdi skrev:
För att vara seriös och hålla lite god ton. Jag menar inte att du har helt fel, min poäng är bara att jag tycker att utveckling av batterier och dess möjlighet att ladda snabbare och tåligare är högre prio än långsamma laddplatser överallt. Givetvis är det idealiskt att kunna ladda bilen varje gång man inte använder den, men min poäng från början var att det är inte helt uppenbart hur den modellen ska se ut för folk i lägenheter vilket är en hel del människor. Tidsperspektivet för att få upp den mängden laddare är troligen rätt långt, och jag baserar ju tanken på laddstationer på att laddtiden inte ska ligga kvar på 30min givetvis, det första jag skrev var ju att det tråkiga är att det sämsta med en elbil blir sämre med tiden (SuC hastigheten stryps).
Vad skulle problemet vara med att ha laddplatser där man ändå parkerar för natten? Jag bor i lägenhet och det finns fullt med laddplatser runt omkring. Finns några på gatan (dessa skulle kunna bli fler även om det typ alltid finns lediga platser), massvis i olika parkeringsgarage osv. Det är alltså inga problem att bygga det så. Snabbladdning behövs ju i princip bara vid långresor så det är inget man behöver i vardagen.
Nä det är inget problem, jag är bara inte så övertygad om att det kommer hända inom de närmsta åren, men det innebär ju inte att jag inte hoppas.

Det är självuppfyllande. Så länge det inte finns ett behov, så byggs det inga nya stolpar. När nyttjandegraden når en viss % så kommer det att byggas ut. Tyvärr tror jag att det kommer att dröja, vi får inte glömma att alla vi här inne är entusiaster och ser det som självklart. Utanför vår filterbubbla är läget ett annat. Även om elbilsförsäljningen ökar, så är det fortfarande en liten volym.

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 12 maj 2019 10:14
av Verdi
Men hur snabbt får du upp snabbladdare som ska kunna ladda hundratusentals elbilar i t ex Stockholm? De flesta vill dessutom ladda ungefär samma tid. Före eller efter jobbet antagligen. Du skulle behöva flera hundra SuC med 20 platser på varje. Finns den nätkapaciteten? Och hur kul är det att sitta 30-40 minuter och ladda i vardagen?

Då tror jag det är enklare att få upp vanliga 3,7 kW stolpar som kan ladda varje natt eller under arbetstid. Då kan man även styra belastningen smartare.

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 12 maj 2019 10:15
av LarsL
Det är mycket, mycket lättare att bygga ut normalladdning till alla än att bygga snabbladdare så att det räcker åt alla. Kolla hur tätt det finns gatubelysning, där är en första rimlig nivå på hur tätt laddarna enkelt skulle kunna sitta inom några år. Rören ligger ju redan där i marken bara att dra nya kablar, om de som är där inte räcker till.
Alla nya parkeringar som byggs borde tvingas lägga ner rör i backen, åtminstone, så att bi inte måste gräva igen.

Det är viktigt att få bort bensinpumpstänket!

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 12 maj 2019 10:24
av OfarligTesla
kenny skrev:
Nä det är inget problem, jag är bara inte så övertygad om att det kommer hända inom de närmsta åren, men det innebär ju inte att jag inte hoppas.
Du pratar som att det inte redan hänt, det har ju redan hänt i flera städer redan så varför skulle det inte hända i andra?

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 12 maj 2019 10:26
av jeppe_sthlm
Personligen tycker jag att snabbladdare för nära-hemma-laddning inte är optimalt. Jag har en 22kW-stolpe och en Chademo inom ca 1km radie hemifrån. Åker jag och laddar på Chademo:n blir jag sittande och vänta i kanske en 45 minuter.

Tar jag 22kW-stolpen kan jag lämna bilen på väg hem från jobbet. Knata eller åka t-bana hem, fixa middag, göra läxor med barnen osv och sedan knata tillbaks och hämta bilen ett par timmar senare. Tycker det är mycket bättre.

Det går att panga upp mängder med 11/22kW-stolpar för samma pengar som en snabbladdare. Kör man inte mer än 3-4 mil per dag till vardags, så räcker det med en laddning per vecka med ett hyggligt stort batteri. Finns det bara tillgängliga platser att ladda är det inte ett jätteproblem.

Bor man i t.ex. innerstan i Stockholm med bil utan egen parkering är man ändå van vid att snurra runt och jaga parkeringar, så att åka och ladda en gång i veckan tillför inte mycket extra krångel.

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 12 maj 2019 10:30
av LarsL
Det räcker med 2 kW uttag för att få en bra parkeringsladdning. Jag har använt 10A 1-fas i 3 år med det och då kör jag ändå 7-8 mil per dag, har aldrig haft några problem med att bilen inte hinner ladda tillräckligt under natten. Vi måste till slut få upp många lågeffekts uttag så att alla kan plugga in där de parkerar.

Re: SuC påverkan på batteriet

Postat: 12 maj 2019 10:32
av frippe
Om man nu envisas med bensinpumpstanken så är redan 30min laddning för långsamt. Både för att få bra snurr på antalet som kan ladda över tid men även väntetid för de som laddar.

Bättre att lägga energi på många långsamma uttag där bilar parkera längre stunder. På jobbet har vi fått många 3,7kw uttag. Först tyckte jag det var usel kapacitet men har nu vänt och tycker det är helt acceptabelt, står man åtta timmar blir det en hel del laddat.

Precis som sagts, lycktstolpar m.m. borde kunna vara en utgångspunkt för att få till en bra infrastruktur. Helst hade jag sett uttag med fast sladd, för smidighetens skull, men förstår att det nog skulle vara för känsligt och problematiskt.