Sida 2 av 2

Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar

Postat: 23 jul 2019 20:38
av Delpiero
Vad innebär CPO-bilar?

En annan fråga på ämnet.
Har en Model S som lånebil nu från 2015.
Svängde in på supercharger och laddade fullt.
Kommer det vara gratis laddning för mig eller är bilen på ngt sätt inställt på mig så att allt jag laddar på SuC debiteras mitt kort precis som vanligt?
Har inte fri SuC på egen bil.

Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar

Postat: 23 jul 2019 20:48
av PoloPrinsen
Nu är jag inte dataprogrammerare, men säkert finns det någon av er andra här som skulle kunna estimera en kostnad och så klart även ev genomförbarhet på att programmera om bilar o laddsystemet.
Så att de bilar som i framtiden säljs laddar gratis på sk långresor men blir debiterade en viss kostnad för vardagsladdning på den/de stationer som är närmast där bilen bor. Bilen/tesla vet ju far alla bilar alltid befinner sig så det kan väl inte vara svårt att räkna ut att inom detta geografiska område (rutnät karta eller mobilmastposition etc) härleda bilen till vart den normalt sett skulle laddas för vardagspendling. Sen bara ta betalt typ 5kr kwh på den eller de närmsta SuC.

TaXi kan såklart få andra avtal o egen lunchladding etc.

Jag tror bara tesla inte vågat ra tag i den helt fria laddningen i tid. Fri semesterladdning tror jag på, men inför betald hemma/jobbladdning för de som vill kunna använda elbilen men ej har ström hemma.

De snåla tvingas välja att ladda hemma i garaget eller hos en publik stolpe som ej tesla står för.

Inga appar taggar koder kort eller annat skit ska cara inblandat, bilens identitet finns redan tillgängligt för tesla så som jag ser det bara en fråga om vilja och sen lite(?) dataprogramering.
Mvh PP

Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar

Postat: 23 jul 2019 21:34
av Verdi
Fri SuC for life är väl heligt? No?

Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar

Postat: 23 jul 2019 22:17
av Delta
Verdi skrev:
Fri SuC for life är väl heligt? No?
Borde vara så :mrgreen:

Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar

Postat: 23 jul 2019 23:16
av frippe
Delta skrev:
Verdi skrev:
Fri SuC for life är väl heligt? No?
Borde vara så :mrgreen:
Absolut!

Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar

Postat: 23 jul 2019 23:36
av Tars
juristen skrev:
Jag synar det här lösryckta påståendet om att det är många med fri laddning som "vardagsladdar" och att det skulle innebära ett problem - vare sig ekonomiskt för Tesla eller att det skulle innebära köbildning på Superchargers. Finns det någon källa på det alls?

Det är så klart lätt att spekulera och hitta på orsaker och samband utan grund, men hur kan man egentligen veta att någon som laddar just vardagsladdar eller är på långresa? Går ni fram och frågar? Eller antar ni?

Bilarna som Tesla har sålt med gratis laddning har de tagit betalt för med gratis laddning i kalkylen. Laddningen är redan betald! Varför drar man som Teslaägare kortet att "det är så dyrt för Tesla" i det läget, eller att det är synd om Tesla att de nu betalar för en tjänst som de tagit betalt i förskott för?

De bilar som sålts med gratis laddning är redan nu förhållandevis få jämfört med alla model 3 som nu finns ute på vägarna. Men är det kö på en supercharger så låter det som att det är på grund av att de med gratis laddning "vardagsladdar"? :?

För att inte tala om det konstigaste av allt - de som uttrycker att de som har gratis laddning inte "borde" få utnyttja sin förmån precis hur de vill. Det är inte bara det att bilen är såld med förutsättningen "unlimited supercharging", utan det märkligaste är de som på något sätt tycker att de har bättre förutsättningar att bedöma hur andra "borde" göra än den enskilda människan själv. Trots att de inte har en aning om andras förutsättningar eller prioriteringar.

Själv har jag gratis laddning och använder det flitigt på långresor. Jag skulle aldrig orka åka till Superchargern hemma för att spara de små summorna det handlar om och dessutom slita på batteriet hårdare. Men om nu någon annan tycker det är värt det så är det upp till dom. De kanske inte kan/får ladda hemma, har temporärt dålig ekonomi eller what ever. De har ändå köpt en Tesla och kör den och det är toppen!
Ville svara på fri SuC.
Har för mig att i början så kunde man köpa en s40 utan fri SuC, men att det kostade 20.000:- om man ville ha fri SuC. Till de andra modellerna så ingick det.

Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar

Postat: 23 jul 2019 23:39
av fimpen
Hur som helst verkar det ha slagit igenom nu... fri SuC är borta på de fyra MX CPOer som ligger uppe nu... fast kvar på en gammal MS... kanske sist chansen?

/F

Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar

Postat: 23 jul 2019 23:41
av Tars
Såg nu att det har svarats om detta. Och dessutom på en s60. Aja... =)

Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar

Postat: 24 jul 2019 05:47
av Surfaren
Delpiero skrev:
Vad innebär CPO-bilar?
CPO står för Certified Pre-Owned.
Delpiero skrev:
En annan fråga på ämnet.
Har en Model S som lånebil nu från 2015.
Svängde in på supercharger och laddade fullt.
Kommer det vara gratis laddning för mig eller är bilen på ngt sätt inställt på mig så att allt jag laddar på SuC debiteras mitt kort precis som vanligt?
Har inte fri SuC på egen bil.
Med tanke på att man inte behövt betala soppan själv då man fått avgasbil som lånebil (då de haft för få Teslor att låna ut) så vore det ju jäkligt fånigt om de tog betalt för SuC med låne-Tesla. Att ditt kort skulle debiteras automatiskt ser jag som extremt osannolikt.

Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar

Postat: 24 jul 2019 12:10
av Jeppe_E
Tars skrev:
Har för mig att i början så kunde man köpa en s40 utan fri SuC
Kan man ladda en Volvo på SuC?

:lol:

Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar

Postat: 24 jul 2019 17:16
av bylund
Jeppe_E skrev:
Tars skrev:
Har för mig att i början så kunde man köpa en s40 utan fri SuC
Kan man ladda en Volvo på SuC?

:lol:
På samma sätt som att M3 inte gäller BMW på detta forum får man nog anta att det är Model S 40 som avses, även om den aldrig erbjöds i Sverige (och inte hade superladdning som alternativ i USA).

Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar

Postat: 24 jul 2019 18:55
av Tars
Jeppe_E skrev:
Tars skrev:
Har för mig att i början så kunde man köpa en s40 utan fri SuC
Kan man ladda en Volvo på SuC?

:lol:
Mäh.... Bild

Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar

Postat: 24 jul 2019 18:56
av Tars
bylund skrev:
Jeppe_E skrev:
Tars skrev:
Har för mig att i början så kunde man köpa en s40 utan fri SuC
Kan man ladda en Volvo på SuC?

:lol:
På samma sätt som att M3 inte gäller BMW på detta forum får man nog anta att det är Model S 40 som avses, även om den aldrig erbjöds i Sverige (och inte hade superladdning som alternativ i USA).
Trodde den levererades, men i väldigt få exemplar.

Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar

Postat: 24 jul 2019 19:35
av Jeppe_E
Tars skrev:
bylund skrev:
Jeppe_E skrev:
Tars skrev:
Har för mig att i början så kunde man köpa en s40 utan fri SuC
Kan man ladda en Volvo på SuC?

:lol:
På samma sätt som att M3 inte gäller BMW på detta forum får man nog anta att det är Model S 40 som avses, även om den aldrig erbjöds i Sverige (och inte hade superladdning som alternativ i USA).
Trodde den levererades, men i väldigt få exemplar.
Oj, det har alltså funnits en 40kWh-modell :shock: :)

Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar

Postat: 24 jul 2019 19:49
av bylund
Jeppe_E skrev:
Tars skrev:
bylund skrev:
Jeppe_E skrev:
Tars skrev:
Har för mig att i början så kunde man köpa en s40 utan fri SuC
Kan man ladda en Volvo på SuC?

:lol:
På samma sätt som att M3 inte gäller BMW på detta forum får man nog anta att det är Model S 40 som avses, även om den aldrig erbjöds i Sverige (och inte hade superladdning som alternativ i USA).
Trodde den levererades, men i väldigt få exemplar.
Oj, det har alltså funnits en 40kW-modell :shock: :)
Fast den beställdes i så ringa grad att den var att de levererades som strypta 60. Och som CPO såldes de vidare som just 60.

Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar

Postat: 24 jul 2019 20:11
av LarsL
Jeppe_E skrev:
Tars skrev:
bylund skrev:
Jeppe_E skrev:
Tars skrev:
Har för mig att i början så kunde man köpa en s40 utan fri SuC
Kan man ladda en Volvo på SuC?

:lol:
På samma sätt som att M3 inte gäller BMW på detta forum får man nog anta att det är Model S 40 som avses, även om den aldrig erbjöds i Sverige (och inte hade superladdning som alternativ i USA).
Trodde den levererades, men i väldigt få exemplar.
Oj, det har alltså funnits en 40kW-modell :shock: :)
Nä, det hade mycket mer effekt än så.

Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar

Postat: 29 jul 2019 14:27
av RobinG
Jag kan inte se något konstigt alls med att Tesla tar bort den fria laddningen för bilar de köper in och sen säljer på nytt (så länge de inte skriver att det är fri laddning såklart)

Appropå spekulationer om att vissa med fri suc inte vardagsladdar så tror jag alla gamla teslaägare som behövde ladda i Stockholm minns irritationen över väntetiderna i Upplands Väsby pga taxiteslorna med fri suc.. jag tror det är nödvändigt att man fasar bort fri suc för att få bort vardagsladdandet


Skickat från min iPhone med Tapatalk