juristen skrev:Jag synar det här lösryckta påståendet om att det är många med fri laddning som "vardagsladdar" och att det skulle innebära ett problem - vare sig ekonomiskt för Tesla eller att det skulle innebära köbildning på Superchargers. Finns det någon källa på det alls?
Det är så klart lätt att spekulera och hitta på orsaker och samband utan grund, men hur kan man egentligen veta att någon som laddar just vardagsladdar eller är på långresa? Går ni fram och frågar? Eller antar ni?
Det är inte lösryckt utan tydliga intryck från att ha varit Teslaägare i snart 5 år och har läst i stort sett alla inlägg på detta forum samt flertal grupper på Facebook. Ett konkret exempel - här om dagen frågar nån i en Teslagrupp på nätet om någon vet när SuC i Sturup kommer igång. Jag söker på personens namn i gruppen och bara nån vecka tidigare har personen skrivit att hen som bor i Malmö har köpt en Tesla med fri SuC och inte riktigt orkar skaffa egen laddare. Veckor senare efterlyser personen när SuC 2 mil hemmifrån kommer upp.
Ett annat färskt exempel, sålde min gamla X för 2 mån sedan till en person som bor i centrala Sthlm (mitt i en djungel av laddare). Det tog Tesla 6 veckor att få bort bilen från mitt konto. Under den perioden fick jag meddelande i appen i stort sett varannan dag att SuC laddningen håller på att bli klar. Varje gång var det i Upplands Väsby.
juristen skrev:Bilarna som Tesla har sålt med gratis laddning har de tagit betalt med gratis laddning i kalkylen. Laddningen är redan betald! Varför drar man som Teslaägare kortet att "det är så dyrt för Tesla" i det läget, eller att det är synd om Tesla att de betalar för något som de frivilligt har gett bort?
Det är inte synd om Tesla. Dom har frivilligt erbjudit fri SuC för att sälja bilar. Men Tesla är ett företag som går med förlust i stort sett hela tiden, så laddning kanske är betald, men inte av bilägarna utan aktieägarna som skjuter till kapital. Det kan och kommer inte fortgå för evigt. Att bygga och driva SuC har massa MASSOR. Bygget kostar 7-siffrigt belopp. Sedan har man i många fall kostnader för mark/hyra, höga kostnader för el-distribution, service och underhåll på stationerna (Folk har ingen som helst respekt för utrustningen. Kolla lite närmare på stationerna så ser man att var och vartannat uttag är sönderslaget. Vad tror du det kostar skicka ut el elektriker att byta ett uttag?). Slutligen kostar elen i många fall LÅNGT mycket mer än vad vi betalar hemma. Såg i veckan elräkningen för Greenway som driver laddnätverk i Polen och Slovakien. Dom betalar så mycket som 3.40 PLN/kWh (ca 8 kr/kWh), där elpriset för förbrukningen i hemmen i Polen ligger på ca 0.55-0.60 PLN/kWh (alltså Greenway betalar 8 ggr mer för elen än Kowalski som steker korv hemma). I Spanien där elpriserna är ännu mycket högre (3-5 SEK/kWh för invånare) och där Tesla haft väldigt mycket problem att få tag på elanslutning till sina stationer p.g.a. monopolsituationen vågar jag inte ens gissa hur mycket Tesla betalar för elen.
Dom flesta förutsätter att bara för att dom betalar 0.90 kr/kWh och Tesla tar 2.5 kr/kWh att Tesla blir rika på deras laddning. Det kanske inte riktigt är så enkelt.
juristen skrev:De bilar som sålts med gratis laddning är redan nu förhållandevis få jämfört med alla model 3 som nu finns ute på vägarna. Men är det kö på en supercharger så låter det som att det är på grund av att de med gratis laddning "vardagsladdar"?

Jag har aldrig skyllt köerna på fri SuC. Jag skrev att den som laddar 100 ggr per år, kostar Tesla mycket mer än den som laddar 10 ggr per år, och det är enkel matte att den som använder 1 miljon kronors utrustning 100 ggr kostar mer än den som använder den 10 ggr.
juristen skrev:För att inte tala om det konstigaste av allt - de som uttrycker att de som har gratis laddning inte "borde" få utnyttja sin förmån precis hur de vill. Det är inte bara det att bilen är såld med förutsättningen "unlimited supercharging", utan det märkligaste är de som på något sätt tycker att de har bättre förutsättningar att bedöma hur andra "borde" göra än den enskilda människan själv. Trots att de inte har en aning om andras förutsättningar eller prioriteringar.
Jag skrev aldrig att dom som har fri SuC inte ska få ladda. Jag skrev att Tesla med nuvarande ekonomiska förutsättningar inte har råd att bygga infrastruktur för folks vardagsladdning, oavsett vad, när och hur man har sålt det förut. Jag vill inte bedöma någon. Jag bara konstaterar faktum att den som laddar på SuC 100 ggr per år kostar Tesla massor. Sedan kan man leva i tron att bara för att man har köpt en bil så har Tesla råd med detta. Men kolla deras bokslut så säger siffrorna nått annat.
juristen skrev:Själv har jag gratis laddning och använder det flitigt på långresor. Jag skulle aldrig orka åka till Superchargern hemma för att spara de små summorna det handlar om och dessutom slita på batteriet hårdare. Men om nu någon annan tycker det är värt det så är det upp till dom. De kanske inte kan/får ladda hemma, har temporärt dålig ekonomi eller what ever. De har ändå köpt en Tesla och kör den och det är toppen!
Jag har oxå gratis laddning och nyttjar den på långresor. Jag skulle inte heller slösa min tid på att åka till en SuC för att gratisladda. Det är inte där problemet ligger. Problemet är att Tesla kämpar med ekonomin. Företaget överlever kvartal till kvartal tack vare att personalen sliter som djur vid varje kvartalsslut och genom att erbjuda kortfristiga kampanjer med fri-SuC som på lång sikt kostar mycket mer än dom smakar. Tesla behöver styra upp sin ekonomi och börja tänka mer långsiktigt och inte hur dom ska överleva nästa kvartalsrapport.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre