Sida 2 av 2

Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?

Postat: 05 feb 2020 07:49
av Jerker
metchristian skrev:
Jerker skrev:
Epicure skrev:
Jerker skrev:
Jag gjorde en dagsutflykt till Uppsala förra veckan och häpnade över hur dåligt det var i denna stora kommun med laddstoplar. Jag hittade dock en plats där man erbjöd laddning på (tror jag) 8 stolpar. Två av dessa skulle ge 22 kW och det stod mycket riktigt 22 kW på luckan till laddkontakten, men den visade sig bara ge 9 kW. Vi gick och åt middag på restaurang. När jag kollade med appen tyckte jag att laddningen gick misstänkt långsamt och gick bort och kollade. Då hade en laddhybrid ställt sig att ladda på den andra 22 kW-stolpen intill och nu fick jag bara 3 kW!

Jag fick iaf tillräckligt för att åka en bit hemåt och i en annan kommun ladda upp så jag kom hem igen.

Kollar du uppladdning.nu så finns det ju hur mycket publik laddning som helst i Uppsala. Jag gjorde dagsutflykt dit och parkerade på två olika platser och båda råkade ha laddstationer. Jag behövde inte ens leta i någon karttjänst.
Jag ska förtydliga mig. Jag använde uppladdning.nu och hittade inte många 22 kW, vilket som jag som Zoe-ägare är ute efter. Och den som låg centralt och påstå sig ge 22 kW gav alltså max 9 kW och bara 3 när en bil till laddade.

Grejen när man som turistar som jag gjorde den dagen är att man ska kunna fylla upp medan man gör nåt annat under tiden. Jag hade kunnat åka ut till ett industriområde och ladda på Bee, men då hade jag blivit fast där utan något annat att göra.

Vi hade varit på Linnés Hammarby under större delen av dagen och åkte in till centrum för att äta middag och ladda innan vi skulle vända åter hem. Nu tog vi en ej planerad promenad i centrala Uppsala för att förlänga laddtiden men fick ändå bara precis halvfullt, vilket inte räckte för att ta oss hem igen.

Jag vidhåller att Uppsala är en usel stad för gästande elbilister.
Beror helt o håller på vart du parkerade...
Finns inte så mkt i city kärnan men lite utanför vid hamnen så finns det en del samt vid st Eriks torg finns 4 platser men i p huset i city är det super dåligt.. svava 2 platser.. tex i Gränby finns platser men du får inte ut några 11kw... utanför citygross 3,7kw stolpar... helt värdelöst. Max i Boländerna har incharge 50kw snabbladdare, Ikea har laddare så nej så dåligt med laddare är det inte men visst det skulle kunna vara ännu bättre så klart...
För oss som turistar i en stad så är det just laddplatser i city som är det relevanta. Och Uppsala har sina sevärdheter inne i city. Man kan inte tänka sig att man ska parkera bilen flera km utanför och försöka ta bussen in. Då låter man hellre bli att ladda, om man kan.

Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?

Postat: 05 feb 2020 10:05
av bylund
Hamnplan i Uppsala har många laddare, men bara två av dem är 11 kW tror jag. Resten är enfas.

Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?

Postat: 05 feb 2020 10:15
av Jerker
bylund skrev:
Hamnplan i Uppsala har många laddare, men bara två av dem är 11 kW tror jag. Resten är enfas.
Det var där vi stod, på en av 11kW-laddarna. Men de delar uppenbarligen på 11 kW, så det var inte mycket värt.

Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?

Postat: 05 feb 2020 12:02
av bylund
Jerker skrev:
bylund skrev:
Hamnplan i Uppsala har många laddare, men bara två av dem är 11 kW tror jag. Resten är enfas.
Det var där vi stod, på en av 11kW-laddarna. Men de delar uppenbarligen på 11 kW, så det var inte mycket värt.
När samma laddare stod vid stadshuset delade de på 22 kW. Det var bättre förr :)

Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?

Postat: 15 feb 2020 13:16
av Elmil
.
46 nya laddpunkter på gång i lilla Smedjebackens kommun.

När jag kollade adresserna så verkar det faktiskt vara ett hyfsat gott steg, då det kommer att finnas en stolpe vid så gott som samtliga flerfamiljsområden utöver skolor, vårdcentraler osv. Flertalet blir publika och jag antar det blir drift och betalning lika de befintliga, via InCharge, och det kan man väl ha synpunkter på men bra ändå av kommunen :)

På tal om InCharge så kan jag passa på att berätta att vår enda 50kW-laddare efter att från start kostat 3:-/minut numera kostar 2:40/kWh. Mer sådant!!
DT-2020-02-15.jpg

Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?

Postat: 15 feb 2020 21:15
av LarsL
fimpen skrev:
Svenssons skrev:
Tillkommer parkeringsavgift på platserna?
Inte i dagsläget, kommunen har gratis parkering med P-skiva. Men jag tänker att en variant vore att faktiskt ta en rätt låg P-avgift för just elbilsplatserna. Säg 10 kr/h? Gissar att en sådan "betallösning" kostar minimalt jämfört med vad Bee tar betalt mellan kunden och elbolaget i det här fallet. Kommunen säger att de går back ordentligt... Jag tycker det är ohållbart att ett kommunalt bolag sätter upp laddboxar med -kalkyl, men att servicen/prisnivån till elbilsägarna ändå blir så hög att ingen vill ladda, på grund av att någon (Bee) sitter däremellan. Kanske gör inte Bee ohemula vinster heller men oavsett så försvinner pengarna någonstans.

Risken är ju dock att det ändå blir dyrt för en plugin-hybrid med liten laddare, men förstås fyndpris för Zoe-ägare och gamla MS med dubbelladdare. Lite problem med "rättvisan" men bra mot folk som parkerar bilen hela dagen när de är på jobbet.

Jag tänker mig att de borde sätta upp ganska många laddboxar men ta det lite lugnt med effekten på abonnemanget och låta boxarna lastbalansera. Jag gissar att de flesta som laddar under de närmsta åren kommer vara hybrider med rätt små laddare. Nuvarande laddboxar är på 22 kW, står 2 och 2 och klarar att leverera 22 kW samtidigt, d.v.s. de har 63 A abonnemang. Jag skulle vilja påstå att det räcker till 16 stolpar istället för dagens två.

Sedan tycker jag inte att ockerpriser på AC-laddning ska försvaras. DC-laddning är en annan sak och fordrar dyr infrastruktur. AC-laddning ska kosta ungefär som hemma, kWh-priset får ju bli lite högre då eftersom den fasta avgiften som betalas hemma behöver bakas in, men jag anser att 2 - 2,5 kr kWh är det högsta som kan försvaras.

Vad tycker ni?
Ja, är det arbetsplats parkering för de som jobbar i centrum så är det ju bättre med många uttag än några få med hög effekt. Då kommer alla kunna få laddning under dagen och många fler kommer kunna köra på el. Om de har möjlighet att ta betalt för parkering kan det vara en bra lösning och då blir det ju också lättare med en lägre effektnivå. ,ed 3,7 kW så räcker det ju med 5-10 kr/h för plats med el. En annan lösning kan ju vara att sälja månadskort som ska ligga i vindrutan vid laddning. Hur som helst blir ju boxarna väldigt mycket billigare än den Bee lösning de har nu, spara den till turisterna.

Sen kan ju kommunen fundera på hur de gör med sina bostadsparkeringar? Finns det laddstolpar för alla som vill ha? Det borde vara en annan prioritering.