Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Moderator: Redaktion
Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Jag vet att Teslaklubben tidigare delat ut pris till Sveriges sämsta elbilskommun. Jag vill härmed nominera Sundbybergs kommun till detta pris!
På kommunens hemsida står följande:
”Sundbybergs mål är att övergå till förnybar energi och vara fossilbränslefritt år 2020. För att kunna uppnå målet behöver antalet elbilar och laddhybrider öka i staden”. Fortsatt står det ”Den bästa laddplatsen är vid bilens ordinarie parkeringsplats – att ladda under natten är enkelt och bekvämt.”
Det är inte många månader som kommunen har på sig att bli fossilbränslefria. Hur arbetar då kommunen med att främja användning av elbilar?
2014 installerade kommunen en solelsladdstation med två laddpunkter vid stadshuset. Ena laddpunkten håller inte europeisk standard. Ganska ofta är dessa laddpunkter ur funktion. Dessutom får man endast stå här två timmar, enligt gällande skyltning. Laddaren ger 3,7kW så på två timmar kan en elbil ladda cirka 3-4 mil med dessa laddstationer. Förutom dessa två, finns inga andra publika laddpunkter i Sundbybergs kommun. Nödvändigt att nämna också att denna laddstation står vid en grusparkering, och det finns inga bostäder i närheten. Det är i princip ett industriområde.
I området jag bor finns en stor parkeringsplats vid en återvändsgränd. Denna plats är optimal för installation av laddstationer. Här finns dessutom minst 5 laddbara bilar som parkerar varje natt. Plus ett antal Aimo-bilar. För 2 år sen skrev jag till kommunen i ärendet men fick som svar att laddinfrastruktur är komplext och måste utredas. För 1 år sen skrev jag på deras Facebook-sida och fick inget svar alls. Jag kan med lätthet säga att Sundbyberg är bland Sveriges sämsta kommuner när det kommer till laddinfrastruktur.
Hur kan en kommun lyfta upp hållbar utveckling för god livsmiljö och hälsa som en av stadens fem strategiska inriktningar och dessutom skriva att man ska vara fossilbränslefria år 2020 utan att ha en enda vettig laddstation i hela kommunen? Hur kan en modern och snabbväxande kommun strunta i en så viktig miljöfråga i dessa tider då alla pratar om klimatet? Varför passar de inte på nu när Klimatklivet finns och de kan få 50% i bidrag?
Hur tycker ni jag ska gå vidare? Vad mer finns det att göra?
På kommunens hemsida står följande:
”Sundbybergs mål är att övergå till förnybar energi och vara fossilbränslefritt år 2020. För att kunna uppnå målet behöver antalet elbilar och laddhybrider öka i staden”. Fortsatt står det ”Den bästa laddplatsen är vid bilens ordinarie parkeringsplats – att ladda under natten är enkelt och bekvämt.”
Det är inte många månader som kommunen har på sig att bli fossilbränslefria. Hur arbetar då kommunen med att främja användning av elbilar?
2014 installerade kommunen en solelsladdstation med två laddpunkter vid stadshuset. Ena laddpunkten håller inte europeisk standard. Ganska ofta är dessa laddpunkter ur funktion. Dessutom får man endast stå här två timmar, enligt gällande skyltning. Laddaren ger 3,7kW så på två timmar kan en elbil ladda cirka 3-4 mil med dessa laddstationer. Förutom dessa två, finns inga andra publika laddpunkter i Sundbybergs kommun. Nödvändigt att nämna också att denna laddstation står vid en grusparkering, och det finns inga bostäder i närheten. Det är i princip ett industriområde.
I området jag bor finns en stor parkeringsplats vid en återvändsgränd. Denna plats är optimal för installation av laddstationer. Här finns dessutom minst 5 laddbara bilar som parkerar varje natt. Plus ett antal Aimo-bilar. För 2 år sen skrev jag till kommunen i ärendet men fick som svar att laddinfrastruktur är komplext och måste utredas. För 1 år sen skrev jag på deras Facebook-sida och fick inget svar alls. Jag kan med lätthet säga att Sundbyberg är bland Sveriges sämsta kommuner när det kommer till laddinfrastruktur.
Hur kan en kommun lyfta upp hållbar utveckling för god livsmiljö och hälsa som en av stadens fem strategiska inriktningar och dessutom skriva att man ska vara fossilbränslefria år 2020 utan att ha en enda vettig laddstation i hela kommunen? Hur kan en modern och snabbväxande kommun strunta i en så viktig miljöfråga i dessa tider då alla pratar om klimatet? Varför passar de inte på nu när Klimatklivet finns och de kan få 50% i bidrag?
Hur tycker ni jag ska gå vidare? Vad mer finns det att göra?
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Sumpan verkar ju inte gilla bilar alls egentligen. Dyr parkering överallt. Samma med Solna skulle jag påstå. Jag tror båda dessa kommuner aktivt motarbetar bilar generellt genom att ha dyr parkering, usel snöröjning och obefintligt underhåll av tex potthål.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Jag betalar 300 kronor i månaden för boendeparkering där jag bor. Har man inte boendeparkering kostar det 10 kronor i timmen att parkera. Du betalar endast mellan 8-18 på vardagar. Helger är det gratis. Så speciellt dyrt är det ju inte jämfört med resten av Stockholm. Att slå ihop Sundbyberg och Solna är fel. Det är två olika kommuner. Jag kan inte svara för Solna men i Sundbyberg funkar snöröjningen mycket bra. Har inte heller märkt av några potthål...?Remuz skrev:Sumpan verkar ju inte gilla bilar alls egentligen. Dyr parkering överallt. Samma med Solna skulle jag påstå. Jag tror båda dessa kommuner aktivt motarbetar bilar generellt genom att ha dyr parkering, usel snöröjning och obefintligt underhåll av tex potthål.
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Ja, den där formuleringen på hemsidan har jag också lyft ett ögonbryn över. 2020 är inte så långt bort nu. Jag gissar att det helt enkelt inte finns någon som tilldelats ett tydligt ansvar för denna fråga.
Notera att avgiften för boendeparkering höjs till 600 kr från och med imorgon, och att avgiftstiden samtidigt utökas till 8-21.Epicure skrev:Jag betalar 300 kronor i månaden för boendeparkering där jag bor. Har man inte boendeparkering kostar det 10 kronor i timmen att parkera. Du betalar endast mellan 8-18 på vardagar.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Du har helt rätt. Boendeavgiften höjs med 100% och parkeringstiderna ändras. Men fortfarande är det billigt jämfört med boendeparkering i andra delar av Stockholm. Jag skulle gladeligen betala 900 kr i boendeavgift om det också fanns möjlighet att ladda sin bil. Om kommunen söker bidrag från Klimatklivet och finansierar andra hälften med förhöjd boendeparkering så har man betalat av investeringen på nolltid. Räcker med 2-3 personer väljer boendeparkering+elbilsladdning per ladduttag så får man igen investeringen på ett år.Surfaren skrev:Ja, den där formuleringen på hemsidan har jag också lyft ett ögonbryn över. 2020 är inte så långt bort nu. Jag gissar att det helt enkelt inte finns någon som tilldelats ett tydligt ansvar för denna fråga.
Notera att avgiften för boendeparkering höjs till 600 kr från och med imorgon, och att avgiftstiden samtidigt utökas till 8-21.Epicure skrev:Jag betalar 300 kronor i månaden för boendeparkering där jag bor. Har man inte boendeparkering kostar det 10 kronor i timmen att parkera. Du betalar endast mellan 8-18 på vardagar.
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Håller med om att Sumpan är en katastrof för elbilar. Sumpan är inte så bra för vanliga bilar heller men elbilssituationen är en katastrof.
Skulle även vilja nominera Salems kommun som helt saknar offentliga laddplatser. Finns inte en enda...
Skulle även vilja nominera Salems kommun som helt saknar offentliga laddplatser. Finns inte en enda...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
När jag bodde hos det kommunala bostadsbolaget (Förvaltaren) så fick jag dem att installera en laddstation, vilket väl indirekt kan sägas vara kommunen. Men allmänna gatuladdplatser är det riktigt dåligt i med Sumpan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Jag körde Leaf mellan 2014-2018. 4år av förundring kring laddinfra.Epicure skrev:Jag vet att Teslaklubben tidigare delat ut pris till Sveriges sämsta elbilskommun. Jag vill härmed nominera Sundbybergs kommun till detta pris!
Hur tycker ni jag ska gå vidare? Vad mer finns det att göra?
Jag noterade likt dig att kommunerna hade fina mål, fina beslut osv men de var inte intresserade av att agera. Ljungby där jag bor skulle enligt beslut i fullmäktige installera X antal semisnabba laddstolpar X antal hemmaladdare och 1st snabbladdare.
Jag och en annan elbilsprofil satt i möte med rådgivaren green charge sydost och då frmagick det glasklart att dom inte heller var på kartan. Dom lobbade för semisnabba "zoe pinnar" och hade allmänt noll koll tyvärr. Deras affärsidé var att sälja greenwashing till kommunerna. Själva tuffade dom runt i en V60 D6 diesel och när jag nämnde det så blev vi fiender för livet.
Kommunen var heller inte intresserad utan det kom bara upp en "semisnabb" stolpe mitt på torget som är låst med en Green charge kort du får låna på turistbyrån. Greencharge håvar in en summa varje år från kommunen med resultat NOLLA! Sydöstra sverge blev känt som greenchargeland. "ladda innan du kör in i Greenchargeland"
Då trodde jag det var lönt att engagera sig, men det var det absolut inte. Nu är "problemet" löst av privata aktörer och Ljungby har 3st snabbladdare.


Nära till öltältet iaf om man stället laddstolpen mitt på torget.

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Jag gjorde en dagsutflykt till Uppsala förra veckan och häpnade över hur dåligt det var i denna stora kommun med laddstoplar. Jag hittade dock en plats där man erbjöd laddning på (tror jag) 8 stolpar. Två av dessa skulle ge 22 kW och det stod mycket riktigt 22 kW på luckan till laddkontakten, men den visade sig bara ge 9 kW. Vi gick och åt middag på restaurang. När jag kollade med appen tyckte jag att laddningen gick misstänkt långsamt och gick bort och kollade. Då hade en laddhybrid ställt sig att ladda på den andra 22 kW-stolpen intill och nu fick jag bara 3 kW!
Jag fick iaf tillräckligt för att åka en bit hemåt och i en annan kommun ladda upp så jag kom hem igen.
Jag fick iaf tillräckligt för att åka en bit hemåt och i en annan kommun ladda upp så jag kom hem igen.
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Jag har sett en laddare med två uttag inne i ett garage i Hallonbergen. Verkar vara Förvaltaren som installerat den. De gånger jag varit där har den alltid stått ledig. För det första är det endast de boende som kommer in i garaget. För det andra kanske den typiska elbilisten inte bor i Hallonbergen direkt...Hur som helst så räknas den inte som en publik laddstation.bylund skrev:När jag bodde hos det kommunala bostadsbolaget (Förvaltaren) så fick jag dem att installera en laddstation, vilket väl indirekt kan sägas vara kommunen. Men allmänna gatuladdplatser är det riktigt dåligt i med Sumpan.
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Jerker skrev:Jag gjorde en dagsutflykt till Uppsala förra veckan och häpnade över hur dåligt det var i denna stora kommun med laddstoplar. Jag hittade dock en plats där man erbjöd laddning på (tror jag) 8 stolpar. Två av dessa skulle ge 22 kW och det stod mycket riktigt 22 kW på luckan till laddkontakten, men den visade sig bara ge 9 kW. Vi gick och åt middag på restaurang. När jag kollade med appen tyckte jag att laddningen gick misstänkt långsamt och gick bort och kollade. Då hade en laddhybrid ställt sig att ladda på den andra 22 kW-stolpen intill och nu fick jag bara 3 kW!
Jag fick iaf tillräckligt för att åka en bit hemåt och i en annan kommun ladda upp så jag kom hem igen.
Kollar du uppladdning.nu så finns det ju hur mycket publik laddning som helst i Uppsala. Jag gjorde dagsutflykt dit och parkerade på två olika platser och båda råkade ha laddstationer. Jag behövde inte ens leta i någon karttjänst.
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Övertorneå har kanske inte heller så många publika laddstationer. Men man ska inte stirra sig blind på antalet laddstationer. Det finns andra aspekter som du bör ha med i beräkningen. Sundbyberg är Sveriges folktätaste kommun samt Sveriges snabbast växande kommun sett till befolkning. Det är en Stockholmskommun. De har troligen fler laddbara bilar än Övertorneå. Dessutom så ska Sundbyberg vara fossilfria år 2020.Daf skrev:Och jag som tänkte att Övertorneå var överlägset sist.
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Värmdö kommun ligger på rätt bra också för att hamna på förstaplatsen som sämsta laddkommun. Två snigelladdare vid kommunhuset är vad de klarat av. Tre-fyra långsamma laddare till finns med dessa har privata aktörer bekostat. Till saken hör att man byggt en helt ny stadsdel utan vare sig laddstolpar eller solpaneler på de nya husen. Skandal.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Nej, men det är i linje med ”Den bästa laddplatsen är vid bilens ordinarie parkeringsplats – att ladda under natten är enkelt och bekvämt.”Epicure skrev:Jag har sett en laddare med två uttag inne i ett garage i Hallonbergen. Verkar vara Förvaltaren som installerat den. De gånger jag varit där har den alltid stått ledig. För det första är det endast de boende som kommer in i garaget. För det andra kanske den typiska elbilisten inte bor i Hallonbergen direkt...Hur som helst så räknas den inte som en publik laddstation.bylund skrev:När jag bodde hos det kommunala bostadsbolaget (Förvaltaren) så fick jag dem att installera en laddstation, vilket väl indirekt kan sägas vara kommunen. Men allmänna gatuladdplatser är det riktigt dåligt i med Sumpan.
I mitt garage i Hallonbergen fanns 5 laddplatser, varav två var uthyrda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Jag ska förtydliga mig. Jag använde uppladdning.nu och hittade inte många 22 kW, vilket som jag som Zoe-ägare är ute efter. Och den som låg centralt och påstå sig ge 22 kW gav alltså max 9 kW och bara 3 när en bil till laddade.Epicure skrev:Jerker skrev:Jag gjorde en dagsutflykt till Uppsala förra veckan och häpnade över hur dåligt det var i denna stora kommun med laddstoplar. Jag hittade dock en plats där man erbjöd laddning på (tror jag) 8 stolpar. Två av dessa skulle ge 22 kW och det stod mycket riktigt 22 kW på luckan till laddkontakten, men den visade sig bara ge 9 kW. Vi gick och åt middag på restaurang. När jag kollade med appen tyckte jag att laddningen gick misstänkt långsamt och gick bort och kollade. Då hade en laddhybrid ställt sig att ladda på den andra 22 kW-stolpen intill och nu fick jag bara 3 kW!
Jag fick iaf tillräckligt för att åka en bit hemåt och i en annan kommun ladda upp så jag kom hem igen.
Kollar du uppladdning.nu så finns det ju hur mycket publik laddning som helst i Uppsala. Jag gjorde dagsutflykt dit och parkerade på två olika platser och båda råkade ha laddstationer. Jag behövde inte ens leta i någon karttjänst.
Grejen när man som turistar som jag gjorde den dagen är att man ska kunna fylla upp medan man gör nåt annat under tiden. Jag hade kunnat åka ut till ett industriområde och ladda på Bee, men då hade jag blivit fast där utan något annat att göra.
Vi hade varit på Linnés Hammarby under större delen av dagen och åkte in till centrum för att äta middag och ladda innan vi skulle vända åter hem. Nu tog vi en ej planerad promenad i centrala Uppsala för att förlänga laddtiden men fick ändå bara precis halvfullt, vilket inte räckte för att ta oss hem igen.
Jag vidhåller att Uppsala är en usel stad för gästande elbilister.
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Hej på er
Jag har på lite omvägar blivit tillfrågad att komma och träffa ledningsgruppen för kommunens teknikbolag för att prata laddstolpar. Bakgrunden är att kommunen (en liten en) satt upp några laddstolpar men inte riktigt känner att de fått så mycket good-will som de tänkt sig. Laddplatserna används i väldigt liten utsträckning eftersom kommunen valt att samarbeta med Clever/Bee när det gäller betalningen, så priset är hutlöst. Chefen för teknikbolaget har fått arga samtal från personer som laddat och varit slarviga när de läste vad det kostade och upplevde sig som skinnade, vilket jag tycker har rätt i om/när de fick betala 5 kr/kWh. Jag var inne och kollade nu och ser att Bee nu sänkt priset till 3 kr/kWh för AC-laddning så det var ju mera rimligt nu kanske.
Summa summarum, kommunen har byggt några laddplatser som de själva säger kostat ganska mycket men de används mycket lite och har hittills genererat mera ilsken än positiv feed-back. Inte bra...
Men, nu undrar de om jag har några idéer hur de kan lösa detta bättre. Kul tillfälle, men för att ta mitt "uppdrag" lite mera på allvar tänkte be er här på forumet att hjälpa till med lite goda idéer? Hur bör kommunen utforma detta nu och i framtiden? För att bidra till bättre infrastruktur och samtidigt hushålla med sina pengar?
/Fimpen
Jag har på lite omvägar blivit tillfrågad att komma och träffa ledningsgruppen för kommunens teknikbolag för att prata laddstolpar. Bakgrunden är att kommunen (en liten en) satt upp några laddstolpar men inte riktigt känner att de fått så mycket good-will som de tänkt sig. Laddplatserna används i väldigt liten utsträckning eftersom kommunen valt att samarbeta med Clever/Bee när det gäller betalningen, så priset är hutlöst. Chefen för teknikbolaget har fått arga samtal från personer som laddat och varit slarviga när de läste vad det kostade och upplevde sig som skinnade, vilket jag tycker har rätt i om/när de fick betala 5 kr/kWh. Jag var inne och kollade nu och ser att Bee nu sänkt priset till 3 kr/kWh för AC-laddning så det var ju mera rimligt nu kanske.
Summa summarum, kommunen har byggt några laddplatser som de själva säger kostat ganska mycket men de används mycket lite och har hittills genererat mera ilsken än positiv feed-back. Inte bra...
Men, nu undrar de om jag har några idéer hur de kan lösa detta bättre. Kul tillfälle, men för att ta mitt "uppdrag" lite mera på allvar tänkte be er här på forumet att hjälpa till med lite goda idéer? Hur bör kommunen utforma detta nu och i framtiden? För att bidra till bättre infrastruktur och samtidigt hushålla med sina pengar?
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Tillkommer parkeringsavgift på platserna?
Största problemet som jag tror finns är att folk tror att elen på stan ska kosta som där hemma. Själv anser jag att Bee inte tar hutlöst betalt, att ha möjlighet att snabbladda på många platser värdesätter jag när jag kör runt utanför min kommun. Kör jag runt i min kommun bryr jag mig inte alls om laddningen. Skulle det vara så att jag inte kunnat ladda hemma hade jag naturligtvis värdesatte laddning i kommunen men då hade jag skaffat abonnemanget så att laddningen från Bee kostar 0:- per kWh.
Största problemet som jag tror finns är att folk tror att elen på stan ska kosta som där hemma. Själv anser jag att Bee inte tar hutlöst betalt, att ha möjlighet att snabbladda på många platser värdesätter jag när jag kör runt utanför min kommun. Kör jag runt i min kommun bryr jag mig inte alls om laddningen. Skulle det vara så att jag inte kunnat ladda hemma hade jag naturligtvis värdesatte laddning i kommunen men då hade jag skaffat abonnemanget så att laddningen från Bee kostar 0:- per kWh.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Inte för att de klättrar så många platser uppåt på listan men det finns faktiskt fyra laddplatser på pendelparkering vid Hemmesta vägskäl varav två av dem är 22 kW.Kriper skrev:Värmdö kommun ligger på rätt bra också för att hamna på förstaplatsen som sämsta laddkommun. Två snigelladdare vid kommunhuset är vad de klarat av. Tre-fyra långsamma laddare till finns med dessa har privata aktörer bekostat. Till saken hör att man byggt en helt ny stadsdel utan vare sig laddstolpar eller solpaneler på de nya husen. Skandal.
Värt att notera är ju att det är gratis att ladda där.
Tesla Model Y LR Vit med EAP och Acc.boost "Ice Queen", levererad 2022-03-18
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 874
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Beror helt o håller på vart du parkerade...Jerker skrev:Jag ska förtydliga mig. Jag använde uppladdning.nu och hittade inte många 22 kW, vilket som jag som Zoe-ägare är ute efter. Och den som låg centralt och påstå sig ge 22 kW gav alltså max 9 kW och bara 3 när en bil till laddade.Epicure skrev:Jerker skrev:Jag gjorde en dagsutflykt till Uppsala förra veckan och häpnade över hur dåligt det var i denna stora kommun med laddstoplar. Jag hittade dock en plats där man erbjöd laddning på (tror jag) 8 stolpar. Två av dessa skulle ge 22 kW och det stod mycket riktigt 22 kW på luckan till laddkontakten, men den visade sig bara ge 9 kW. Vi gick och åt middag på restaurang. När jag kollade med appen tyckte jag att laddningen gick misstänkt långsamt och gick bort och kollade. Då hade en laddhybrid ställt sig att ladda på den andra 22 kW-stolpen intill och nu fick jag bara 3 kW!
Jag fick iaf tillräckligt för att åka en bit hemåt och i en annan kommun ladda upp så jag kom hem igen.
Kollar du uppladdning.nu så finns det ju hur mycket publik laddning som helst i Uppsala. Jag gjorde dagsutflykt dit och parkerade på två olika platser och båda råkade ha laddstationer. Jag behövde inte ens leta i någon karttjänst.
Grejen när man som turistar som jag gjorde den dagen är att man ska kunna fylla upp medan man gör nåt annat under tiden. Jag hade kunnat åka ut till ett industriområde och ladda på Bee, men då hade jag blivit fast där utan något annat att göra.
Vi hade varit på Linnés Hammarby under större delen av dagen och åkte in till centrum för att äta middag och ladda innan vi skulle vända åter hem. Nu tog vi en ej planerad promenad i centrala Uppsala för att förlänga laddtiden men fick ändå bara precis halvfullt, vilket inte räckte för att ta oss hem igen.
Jag vidhåller att Uppsala är en usel stad för gästande elbilister.
Finns inte så mkt i city kärnan men lite utanför vid hamnen så finns det en del samt vid st Eriks torg finns 4 platser men i p huset i city är det super dåligt.. svava 2 platser.. tex i Gränby finns platser men du får inte ut några 11kw... utanför citygross 3,7kw stolpar... helt värdelöst. Max i Boländerna har incharge 50kw snabbladdare, Ikea har laddare så nej så dåligt med laddare är det inte men visst det skulle kunna vara ännu bättre så klart...
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Inte i dagsläget, kommunen har gratis parkering med P-skiva. Men jag tänker att en variant vore att faktiskt ta en rätt låg P-avgift för just elbilsplatserna. Säg 10 kr/h? Gissar att en sådan "betallösning" kostar minimalt jämfört med vad Bee tar betalt mellan kunden och elbolaget i det här fallet. Kommunen säger att de går back ordentligt... Jag tycker det är ohållbart att ett kommunalt bolag sätter upp laddboxar med -kalkyl, men att servicen/prisnivån till elbilsägarna ändå blir så hög att ingen vill ladda, på grund av att någon (Bee) sitter däremellan. Kanske gör inte Bee ohemula vinster heller men oavsett så försvinner pengarna någonstans.Svenssons skrev:Tillkommer parkeringsavgift på platserna?
Risken är ju dock att det ändå blir dyrt för en plugin-hybrid med liten laddare, men förstås fyndpris för Zoe-ägare och gamla MS med dubbelladdare. Lite problem med "rättvisan" men bra mot folk som parkerar bilen hela dagen när de är på jobbet.
Jag tänker mig att de borde sätta upp ganska många laddboxar men ta det lite lugnt med effekten på abonnemanget och låta boxarna lastbalansera. Jag gissar att de flesta som laddar under de närmsta åren kommer vara hybrider med rätt små laddare. Nuvarande laddboxar är på 22 kW, står 2 och 2 och klarar att leverera 22 kW samtidigt, d.v.s. de har 63 A abonnemang. Jag skulle vilja påstå att det räcker till 16 stolpar istället för dagens två.
Sedan tycker jag inte att ockerpriser på AC-laddning ska försvaras. DC-laddning är en annan sak och fordrar dyr infrastruktur. AC-laddning ska kosta ungefär som hemma, kWh-priset får ju bli lite högre då eftersom den fasta avgiften som betalas hemma behöver bakas in, men jag anser att 2 - 2,5 kr kWh är det högsta som kan försvaras.
Vad tycker ni?
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Om man vill bli av med mellanhanden (Bee) så är väl kr/timme enda billiga alternativet.fimpen skrev:Inte i dagsläget, kommunen har gratis parkering med P-skiva. Men jag tänker att en variant vore att faktiskt ta en rätt låg P-avgift för just elbilsplatserna. Säg 10 kr/h? Gissar att en sådan "betallösning" kostar minimalt jämfört med vad Bee tar betalt mellan kunden och elbolaget i det här fallet. Kommunen säger att de går back ordentligt... Jag tycker det är ohållbart att ett kommunalt bolag sätter upp laddboxar med -kalkyl, men att servicen/prisnivån till elbilsägarna ändå blir så hög att ingen vill ladda, på grund av att någon (Bee) sitter däremellan. Kanske gör inte Bee ohemula vinster heller men oavsett så försvinner pengarna någonstans.Svenssons skrev:Tillkommer parkeringsavgift på platserna?
Risken är ju dock att det ändå blir dyrt för en plugin-hybrid med liten laddare, men förstås fyndpris för Zoe-ägare och gamla MS med dubbelladdare. Lite problem med "rättvisan" men bra mot folk som parkerar bilen hela dagen när de är på jobbet.
Jag tänker mig att de borde sätta upp ganska många laddboxar men ta det lite lugnt med effekten på abonnemanget och låta boxarna lastbalansera. Jag gissar att de flesta som laddar under de närmsta åren kommer vara hybrider med rätt små laddare. Nuvarande laddboxar är på 22 kW, står 2 och 2 och klarar att leverera 22 kW samtidigt, d.v.s. de har 63 A abonnemang. Jag skulle vilja påstå att det räcker till 16 stolpar istället för dagens två.
Sedan tycker jag inte att ockerpriser på AC-laddning ska försvaras. DC-laddning är en annan sak och fordrar dyr infrastruktur. AC-laddning ska kosta ungefär som hemma, kWh-priset får ju bli lite högre då eftersom den fasta avgiften som betalas hemma behöver bakas in, men jag anser att 2 - 2,5 kr kWh är det högsta som kan försvaras.
Vad tycker ni?
Man måste då se till att kr/kwh inte bli hutlöst högt och samtidigt måste platserna kosta mer än omgivande parkering så att alla fossilbilister håller sig borta.
Gillar egentligen inte kr/h för laddning men om man ser det som en vanlig p-plats med högre standard än de runt omkring så kan man kanske svälja den debiteringsformen.
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Jo, dom känner jag till när jag tänker efter. Skulle vara bra med liknande stolpar vid Värmdö marknads pendelparkering. Dom som finns är på 3,7 kw och tre timmars parkering. Ingen laddar där.Hellplant skrev:Inte för att de klättrar så många platser uppåt på listan men det finns faktiskt fyra laddplatser på pendelparkering vid Hemmesta vägskäl varav två av dem är 22 kW.Kriper skrev:Värmdö kommun ligger på rätt bra också för att hamna på förstaplatsen som sämsta laddkommun. Två snigelladdare vid kommunhuset är vad de klarat av. Tre-fyra långsamma laddare till finns med dessa har privata aktörer bekostat. Till saken hör att man byggt en helt ny stadsdel utan vare sig laddstolpar eller solpaneler på de nya husen. Skandal.
Värt att notera är ju att det är gratis att ladda där.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
P-skiva? Hur lång tid får man stå där? Är det AC-laddning och max 1-2 timmar så är det ju rätt meningslöst.fimpen skrev:Inte i dagsläget, kommunen har gratis parkering med P-skiva.Svenssons skrev:Tillkommer parkeringsavgift på platserna?
Jag skulle aldrig räkna med att elen på stan skulle kosta runt 2:- inklusive ytan. Det skulle vara rätt billigt enligt mig. Jag brukar jämföra med buteljerat vatten. Hemma kostar vattnet troligtvis mindre än 5 öre per liter. Köper du vatten på Pressbyrån så kan det ligga 30:- per liter (600 gånger priset hemma). Det är ju inte enbart själva vattnet eller elen som man köper utan även möjligheten att få den paketerad och levererad på ett ställe där man behöver den.
Är jag på resande fot och ska besöka en kommun under en halvdag eller mer så har jag inga bekymmer att betala 3-5 kr per kWh. Det är visserligen bra mycket mer än vad jag betalar hemma men jag är ju inte hemma och kan därmed inte jämföra priset med vad jag betalar per kWh. Det går inte heller enbart räkna produktionskostnad för elen eftersom det kommer till investeringskostnad i elnät, laddare och anläggning samt driftskostnader och underhåll för stationen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Pusha kommunen att bygga laddinfra?
Vad menar man egentligen med att man som kommun ska bli fossilfri? Betyder det att inga fossila bränslen ska eldas inom kommungränsen? Att man ska försöka stöta bort invånare som har sin inkomst beroende av fossila bränslen? Kommer det inte finnas en enda bensinmack i Sundbyberg till årsskiftet? Räknar man även in produkter som tillverkas av olja?Epicure skrev:Övertorneå har kanske inte heller så många publika laddstationer. Men man ska inte stirra sig blind på antalet laddstationer. Det finns andra aspekter som du bör ha med i beräkningen. Sundbyberg är Sveriges folktätaste kommun samt Sveriges snabbast växande kommun sett till befolkning. Det är en Stockholmskommun. De har troligen fler laddbara bilar än Övertorneå. Dessutom så ska Sundbyberg vara fossilfria år 2020.Daf skrev:Och jag som tänkte att Övertorneå var överlägset sist.