Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Postat: 25 aug 2019 15:28
LR AWD. 441 km vid 90%. Har gått 2000 mil sedan 14/3. Tror det var 448 då
Pluggar in den varje dag.vibrationsfri skrev:Hur kalibrerar man ett tesla batteri och hur ofta bör man göra det för att få så exakta siffror som möjligt ?
vibrationsfri skrev:Hur kalibrerar man ett tesla batteri och hur ofta bör man göra det för att få så exakta siffror som möjligt ?
Min SR+ uttagen 2019-06-30, gått 478 mil. Har laddat några ggr (5?) på SuC och färre än det till 100%. Laddar annars till 80% hemma på WC 13A. Har kanske 1 eller 2 ggr varit under 20%.Ulrica R skrev:SR+ 80% SoC 29,6 km
Innan uppdatering till nuvarande 9.28.3.1 var det 30,1 km. Batteriet har alltså tappat 0,5 km på senaste uppdateringen (installerad 190828)?! Har alltid laddat till 30,1 km vid inställning till 80%. Laddningen går dessutom 3 ggr så långsamt efter senaste uppdateringen! Tur att man inte ska på långsemester och använda SuC. Då får jag ta bussen istället.....
Uttagen 2019-06-28
Har gått 430 mil
Laddar vanligtvis i intervallet 20-80%.
Laddat färre än 10 ggr på SuC och inte alla till 100%.
Laddat till 100% färre än 10 ggr.
Jag kan testa att ladda till 90% SoC för att bidra med statistik.
Stämmer bra detJeppe_E skrev:vibrationsfri skrev:Hur kalibrerar man ett tesla batteri och hur ofta bör man göra det för att få så exakta siffror som möjligt ?
Jag har fått för mig att BMS kalibreras vid tomt eller låg SoC. Det är ju först då som bilens BMS vet att batteriet är tomt. Sen en full laddning på det.
renes skrev:Min SR+ uttagen 2019-06-30, gått 478 mil. Har laddat några ggr (5?) på SuC och färre än det till 100%. Laddar annars till 80% hemma på WC 13A. Har kanske 1 eller 2 ggr varit under 20%.Ulrica R skrev:SR+ 80% SoC 29,6 km
Innan uppdatering till nuvarande 9.28.3.1 var det 30,1 km. Batteriet har alltså tappat 0,5 km på senaste uppdateringen (installerad 190828)?! Har alltid laddat till 30,1 km vid inställning till 80%. Laddningen går dessutom 3 ggr så långsamt efter senaste uppdateringen! Tur att man inte ska på långsemester och använda SuC. Då får jag ta bussen istället.....
Uttagen 2019-06-28
Har gått 430 mil
Laddar vanligtvis i intervallet 20-80%.
Laddat färre än 10 ggr på SuC och inte alla till 100%.
Laddat till 100% färre än 10 ggr.
Jag kan testa att ladda till 90% SoC för att bidra med statistik.
I början hade den vid 80% 308 km och 368 km vid 100%, nu har den 291 km vid 80%, vilket är dryga 5% mindre. Jag vet inte hur det korrelerar med software updates, är nu på 2019.32.1.
Räknar man 80% av 368 km, då blir det 294,4 km och inte 308 km, så jag undrar nu om "80%" inställningen inte har rätt stor variation vi inte ser. Eller för den delen "100%" inställningen.
Jag gör vad jag kan för att inte bry mig...
Såg du till att navigera till SUC? Så det poppade upp "conditioning battery for supercharging", eller vad det nu står, innan du anlände?Ulrica R skrev:Hoppas iaf få upp laddhastigheten igen.
Nope. Det var hemmaladdning. Teslas blå originalkabel och Easee laddbox. Utomhustemperatur var ca 18 grader. Kan kanske vara kallt, men bilen har inte betett sig så tidigare vid samma temperaturförhållanden. Funderar på om kabeln är knepig, eller Easee-boxen eller bilen. Min sambo har en Mitsubishi Phev 2019 och den laddar utan problem och det tar lika lång tid som vanligt enligt honom.taliz skrev:Såg du till att navigera till SUC? Så det poppade upp "conditioning battery for supercharging", eller vad det nu står, innan du anlände?Ulrica R skrev:Hoppas iaf få upp laddhastigheten igen.
Annars var batteriet antagligen för kallt.
Om det går segt hemma brukar det inte vara bilen som begränsar. Ser du att tex volten går ner är det inte sällan pga att ngt annat drar mkt ström, hushållsapparater tex.Ulrica R skrev:Nope. Det var hemmaladdning. Teslas blå originalkabel och Easee laddbox. Utomhustemperatur var ca 18 grader. Kan kanske vara kallt, men bilen har inte betett sig så tidigare vid samma temperaturförhållanden. Funderar på om kabeln är knepig, eller Easee-boxen eller bilen. Min sambo har en Mitsubishi Phev 2019 och den laddar utan problem och det tar lika lång tid som vanligt enligt honom.taliz skrev:Såg du till att navigera till SUC? Så det poppade upp "conditioning battery for supercharging", eller vad det nu står, innan du anlände?Ulrica R skrev:Hoppas iaf få upp laddhastigheten igen.
Annars var batteriet antagligen för kallt.
Ska testa kabeln i Täby C om de har laddare som passar.
Jadå i kombinerad landsväg och statstrafik har jag flera gånger fått bättre än den angivna rangen på min SR+. Idag hade jag kommit ca 45-50 mil istället för 38-40 som är det angivna. Den trivs bra i landsvägstempo och i stadsmiljö så regenererar den vid rödlysen och liknande.bonath skrev:OHt skrev:339 km @90 % efter 7670 km 343 km strax efter lev, 190627 (SR+)
Hur långt kommer ni då i verkligheten? Verkar det vara "i närheten"???
Intressant:Syncronauten skrev:416km vid 90% har laddat fullt en gång sedan jag hämtade bilen och kanske 7st laddningar på suc. Normalt laddar jag till 80% hemma. Har nog aldrig varit under 10%.
LR awd
vibrationsfri skrev:Jadå i kombinerad landsväg och statstrafik har jag flera gånger fått bättre än den angivna rangen på min SR+. Idag hade jag kommit ca 45-50 mil istället för 38-40 som är det angivna. Den trivs bra i landsvägstempo och i stadsmiljö så regenererar den vid rödlysen och liknande.bonath skrev:OHt skrev:339 km @90 % efter 7670 km 343 km strax efter lev, 190627 (SR+)
Hur långt kommer ni då i verkligheten? Verkar det vara "i närheten"???
Men det är roligt att gasa efter rödljusen också och på slingriga landsvägar så..
I motorvägsfart så påverkas bilen endel av luftmotståndet (trots att den är aerodynamisk) körde 28mil. 24 mil i 110-120 kmh därefter 80-100 kmh i 4 mil använde 80% av batteriet.
Har 27-28 mil till vårat landställe.Så länge det inte är riktigt kallt ute så borde jag komma dit om jag laddar till 90% med 10% kvar. Har några Soc på vägen om jag behöver.
Tack för tips Taliz!taliz skrev:Om det går segt hemma brukar det inte vara bilen som begränsar. Ser du att tex volten går ner är det inte sällan pga att ngt annat drar mkt ström, hushållsapparater tex.Ulrica R skrev:Nope. Det var hemmaladdning. Teslas blå originalkabel och Easee laddbox. Utomhustemperatur var ca 18 grader. Kan kanske vara kallt, men bilen har inte betett sig så tidigare vid samma temperaturförhållanden. Funderar på om kabeln är knepig, eller Easee-boxen eller bilen. Min sambo har en Mitsubishi Phev 2019 och den laddar utan problem och det tar lika lång tid som vanligt enligt honom.taliz skrev:Såg du till att navigera till SUC? Så det poppade upp "conditioning battery for supercharging", eller vad det nu står, innan du anlände?Ulrica R skrev:Hoppas iaf få upp laddhastigheten igen.
Annars var batteriet antagligen för kallt.
Ska testa kabeln i Täby C om de har laddare som passar.
Syncronauten skrev:416km vid 90% har laddat fullt en gång sedan jag hämtade bilen och kanske 7st laddningar på suc. Normalt laddar jag till 80% hemma. Har nog aldrig varit under 10%.
LR awd