Re: Mercedes EQV
Postat: 14 sep 2019 09:10
15 mil är ointressant.
För oss funkar det tyvärr inte.BrooklynS skrev:Det räcker nog mer än väl för en genomsnittlig hantverkare i storstäder. Vilket gissningsvis är målgruppen.
Kör man 10 mil om dagen är det 200 mil i månaden och lika många liter diesel i den miljön. 3200/mån mindre i drift.
Samt det där med kostnader för biltullar, service osv osv.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Har kikat på det där inför upphandlingar mm. En servicebil i kommunal verksamhet, tex vaktmästare, mattransporter osv rullar inte särskilt många mil och däremellan står den ofta vid stolpe. 15 mils räckvidd räcker gott för väldigt många - men såklart inte alla!Tars skrev:För oss funkar det tyvärr inte.BrooklynS skrev:Det räcker nog mer än väl för en genomsnittlig hantverkare i storstäder. Vilket gissningsvis är målgruppen.
Kör man 10 mil om dagen är det 200 mil i månaden och lika många liter diesel i den miljön. 3200/mån mindre i drift.
Samt det där med kostnader för biltullar, service osv osv.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Då har de missuppfattat vad den genomsnittlige hantverkaren gör om dagarna.
Helt plötsligt måste man tex slänga sig i bilen och korsa stan och då är man rökt.
De tänkte lika långsiktigt som regeringen med sina miljömål.
Vi bor inte i Stockholm c och kan ej ta cykeln.
Inget riktat mot dig, utan snarare mot de som tror vad vi behöver.
Om peugoet, Citroen eller annan biltillverkare kommer med en HANTVERKARBIL som går 35-50 mil på en laddning, då har vi en succé för oss hantverkare.
Vårt företag finns i Mälardalen och vi snittar 15 mil om dagen.BrooklynS skrev:Har kikat på det där inför upphandlingar mm. En servicebil i kommunal verksamhet, tex vaktmästare, mattransporter osv rullar inte särskilt många mil och däremellan står den ofta vid stolpe. 15 mils räckvidd räcker gott för väldigt många - men såklart inte alla!Tars skrev:För oss funkar det tyvärr inte.BrooklynS skrev:Det räcker nog mer än väl för en genomsnittlig hantverkare i storstäder. Vilket gissningsvis är målgruppen.
Kör man 10 mil om dagen är det 200 mil i månaden och lika många liter diesel i den miljön. 3200/mån mindre i drift.
Samt det där med kostnader för biltullar, service osv osv.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Då har de missuppfattat vad den genomsnittlige hantverkaren gör om dagarna.
Helt plötsligt måste man tex slänga sig i bilen och korsa stan och då är man rökt.
De tänkte lika långsiktigt som regeringen med sina miljömål.
Vi bor inte i Stockholm c och kan ej ta cykeln.
Inget riktat mot dig, utan snarare mot de som tror vad vi behöver.
Om peugoet, Citroen eller annan biltillverkare kommer med en HANTVERKARBIL som går 35-50 mil på en laddning, då har vi en succé för oss hantverkare.
Jag känner väldigt få snickare, rörmokare eller golvläggare som kör mer än 15 mil om dagen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Det räcker säkert för vissa men med så litet batteri måste den vara billigare än 460k om fossila varianten kostar 222k.BrooklynS skrev:Det räcker nog mer än väl för en genomsnittlig..
https://www.electrive.net/2020/05/26/me ... en-eqv-an/Mercedes har öppnat orderböckerna för EQV.
Den förstklassiga elektriska skåpbilen finns ursprungligen i en variant med en lång hjulbas.
Priset börjar för närvarande på 71 388,10 euro.
Efter eVito och eSprinter designad för kommersiella kunder är EQV den tredje elektriska skåpbilen från Daimler och efter EQC den andra EQ-modellen. Medan de två kommersiella modellerna ser exakt ut som sina förbränning motsvarigheter, tar EQV upp några designelement i EQC och skiljer sig därmed från V-klass - till exempel i kylargaller eller det svarta designelementet som omger gallret.
Uppgifterna på frekvensomriktaren är kända: den 150 kW elmotorn, kraftelektroniken och växellådan med ett fast förhållande är tätt packade i framkanten av motorrummet. Litiumjonbatteriet är installerat i fordonets underkropp och påverkar därför inte interiören. Bruttokapaciteten är 100 kWh, varav 90 kWh kan användas enligt meddelandet. Delphi-laddaren ombord möjliggör trefasströmladdning med upp till 11 kW. Mercedes specificerar DC-laddningseffekten maximalt 110 kW, men namnger också en laddningstid från 10 till 80 procent från "under 45 minuter". Den maximala laddningseffekten är därför begränsad vid en viss punkt, men den är fortfarande 84 kW över det nämnda SoC-området.
Den provisoriska områdespecifikationen på 405 kilometer kan ökas till upp till 418 kilometer efter den slutliga WLTP-homologeringen. Det Stuttgart-baserade företaget specificerar standardförbrukningen på 19,7 till 20,8 kWh / 100 km. Maxhastigheten ex fungerar är begränsad till 140 km / h, vilket valfritt kan höjas till 160 km / h.
https://www.vibilagare.se/nyheter/svens ... r-elbussen38 mils räckvidd
Att värma upp kupén i förväg går bra så länge bilen är inkopplad till elnätet. Mercedes vill inte ta av batterikapaciteten för att värma upp kupén om bilen inte är inkopplad för laddning.
Batteripaketet är på 100 kWh (varav 90 kWh är användbart) vilket ska ge en räckvidd på 38 mil enligt WLTP-körcykeln. Det är placerat under golvet för att sänka tyngdpunkten. Bilen är framhjulsdriven och har en elmotor på 204 hästkrafter.
Ombordladdaren är på 11 kW och Mercedes EQV kan snabbladdas med upp till 110 kW.
Prislappen för Mercedes EQV 300, som modellen heter, ligger på 855 000 kronor inklusive MBUX-systemet och sex separata fåtöljer.
Den har MBUX, men inte senaste instrumentkluster.Anonymous FTW skrev:Är väl bara en tidsfråga innan den utrustas med MBUX också. Ett system som fått bra kritik.
Då känns det mer märkligt.HelectriC skrev:Den har MBUX, men inte senaste instrumentkluster.Anonymous FTW skrev:Är väl bara en tidsfråga innan den utrustas med MBUX också. Ett system som fått bra kritik.
Beror säkert på att dom inte behöver designa om interiören så mkt, bara att köra vidare på samma. EQV kanske inte appellerar lika mycket till tech freaks, så då kanske dom tänker att det är ok att spara på en del gimmicks.Anonymous FTW skrev:Då känns det mer märkligt.HelectriC skrev:Den har MBUX, men inte senaste instrumentkluster.Anonymous FTW skrev:Är väl bara en tidsfråga innan den utrustas med MBUX också. Ett system som fått bra kritik.