Nog många som väntat på en BEV van. Betydligt mer intressant än EQC enligt mig.
Tyvärr har ju V-klass dåligt rykte, dålig kvalitet, mycket rost, gammaldags features etc.
Men med 100kwh kan man nog stå ut med en del.
Ja jag tyckte den verkade lite kul för att de inte har snikat på batteristorleken. Så den kanske faktiskt blir användbar och inte bara har 12 mils räckvidd.
De fyrhjulsdrivna V-klass är grymma landsvägslok.
Är inne på min andra och ca 20k näst intill problemfria mil (gillar inte höga hastigheter när temperaturen går under -30).
Hade absolut varit ett alternativ för mig om den eldrivna funnits när jag beställde Tesla.
Tror dock att räckvidden kommer att vara i underkant i verkliga förhållanden.
Dock mycket trevligt det kommer fler sorters elbilar.
Ja det låter verkligen helt galet. Med 90 kWh tillgängligt så vore 40 verkliga mil i partitet med en Model S i förbrukning. Det känns faktiskt helt omöjligt.
Men, men, även om det är 30 mil vilket känns mer troligt så duger det ju gott och väl bara laddarna finns där...
Dock mycket trevligt det kommer fler sorters elbilar.
Ja det låter verkligen helt galet. Med 90 kWh tillgängligt så vore 40 verkliga mil i partitet med en Model S i förbrukning. Det känns faktiskt helt omöjligt.
Men, men, även om det är 30 mil vilket känns mer troligt så duger det ju gott och väl bara laddarna finns där...
Säkert 40 mil WLTP. Så ja, då känns ~30 mil mer troligt.
I tidigare diskussioner här på forumet har vi ju kunnat konstatera att den här typen av bilar ofta (men absolut inte alltid) rullar
ganska få mil per dag och med mycket stillestånd (vilket skulle kunna nyttjas för laddning), så jag tror fortfarande att den kan sälja riktigt bra,
dom kommer antagligen få problem med leveranstider på den (tyvärr vanligt i den här delen av branschen men men...)
Dock mycket trevligt det kommer fler sorters elbilar.
Ja det låter verkligen helt galet. Med 90 kWh tillgängligt så vore 40 verkliga mil i partitet med en Model S i förbrukning. Det känns faktiskt helt omöjligt.
Men, men, även om det är 30 mil vilket känns mer troligt så duger det ju gott och väl bara laddarna finns där...
Säkert 40 mil WLTP. Så ja, då känns ~30 mil mer troligt.
Hm, e-tron har drygt 40 mil i WLTP med bara något mindre tillgänglig batterikapacitet än EQV. Det går att uppnå med lätt högerfot under bra förhållanden. Men hur den här kryssaren ska gå att köras i princip lika långt är inte helt uppenbart för mig. Hos Mercedes är man kanske än mer kreativ i räckviddsberäkningen än hos Audi. För jag tror inte att de har kringått fysikens lagar. De kanske menar i vakuum?
Oavsett så håller jag med, riktigt kul att det kommer sådana bilar nu. 30 riktiga mil vore helt okej.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dock mycket trevligt det kommer fler sorters elbilar.
Ja det låter verkligen helt galet. Med 90 kWh tillgängligt så vore 40 verkliga mil i partitet med en Model S i förbrukning. Det känns faktiskt helt omöjligt.
Men, men, även om det är 30 mil vilket känns mer troligt så duger det ju gott och väl bara laddarna finns där...
Säkert 40 mil WLTP. Så ja, då känns ~30 mil mer troligt.
Hm, e-tron har drygt 40 mil i WLTP med bara något mindre tillgänglig batterikapacitet än EQV. Det går att uppnå med lätt högerfot under bra förhållanden. Men hur den här kryssaren ska gå att köras i princip lika långt är inte helt uppenbart för mig. Hos Mercedes är man kanske än mer kreativ i räckviddsberäkningen än hos Audi. För jag tror inte att de har kringått fysikens lagar. De kanske menar i vakuum?
Oavsett så håller jag med, riktigt kul att det kommer sådana bilar nu. 30 riktiga mil vore helt okej.
6-7 kWh mer batteri och tvåhjulsdrift kan nog kompensera för det förmodade högre luftmotståndet, sen har den säkerligen smalare däck också.
Den har väl lägre markfrigång och betydligt mindre hjul. Inte säker på att den är mkt sämre än étron.
Kan vara så. Det vore ju riktigt bra i så fall. Men jag förbehåller mig rätten att vara skeptisk.
V klass förbrukar från 0.67l/mil enligt WLTP så helt omöjligt är det inte. Men man bör nog hålla nere hastigheten för att komma i närheten av den förbrukningen och samma då med EQV. 90 snarare än 120 km/h..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Speciellt i Tyskland, så används V-klass ofta som hotell-flygplats shuttle eller direktörsvagn och i båda fall så kör de sällan mer än kanske 50-100km en väg, så det finns nog potential. Väldigt trevligt om de kan stå på tomgång utanför ett departement eller hotell med en elversion kontra diesel. Jag vet inte hur många gånger jag stört mig i Berlin på alla chaufförsbilar som står och spyr avgaser i timmar framför diverse myndigheter bara för att den som ska hämtas ska få en behaglig temperatur när de behagar komma ut och sätta sig i bilen. Nu kan de ju bli ändring på de
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verkar ha lagt mindre jobb på att "digitalisera" den än EQC. Analoga mätare liksom, och nyckel....
Å andrasidan kommer ju dessa rulla med chaufförer så who cares.