Re: GMs Bolt långt före tesla?
Postat: 30 jun 2015 22:59
Ja precis det kan ju vara hur många bilar som helst som använder samma adapter tex. Inget bra tror jag...
De gör ju iofs inget om priset för supercharging betalas med adaptern, då får de ju in pengarna endå. Men en 30000kr adapter kanske inte sälger så braLarsL skrev:Ja precis det kan ju vara hur många bilar som helst som använder samma adapter tex. Inget bra tror jag...
Chademo kommunicerar inte bilidentitet eller bilmärke vilket det är vad Tesla/Superchargern skulle behöva. Elbilar börjar inte brinna hur som helst men om du ökar effekten mer än dubbelt än vad ledningen till batterier är anpassade till så kan dessa ledningar mycket väl börja brinna. Chademo har som max 62,5 kW laddning. Blir lite märkligt om man bygger en adapter för Supercharger som är Chademo i andra men kan leverera 135 kW. Det lär inte hända. Visst skulle Tesla kunna göra en adapter som levererar max 62,5 kW men vad är vittsen med en Supercharger som bara kan leverera mindre än hälften vad den är byggd för till bilar som inte är anpassade för Supercharger?Martinen skrev:Anledningen till att exempelvis chademo fungerar på flera olika bilfabrikat är för att laddaren kommunicerar med bilen. Den slår inte bara på spänning och hoppas på att strömmen och blir rätt. Kommunikationen går via canbus och gör att bilen kan berätta vad det är för typ, vad den ska ha för spänning samt vilken ström den klarar av att ta emot. Den kommunicerar även lite annan info.Svenssons skrev:
De tappar ju visst kontrollen på vilken bil som laddar om det är adaptern som sköter snacket. Om andra änden är en Chademo-kontakt så kan den kopplas in i vilken annan bil med Chademo som helst. Undra hur en Nissan Leafs batterier mår om de får mer än dubbel beräknad effekt? Vem är ansvarig om bilen börjar brinna vid laddstationen? Ledarna i bilen lär ju inte vara anpassade för SuperCharger.
Det finns alltså lösningar.
Dessutom börjar inte Elbilar brinna hur som helst. Det är inte vanligare än att en bensinbil börjar brinna.
Det måste ju vara en adapter till en kontakt som går att sätta i Bolt, annars är det helt meningslöst. Visst skulle GM kunna välja CCS istället för Chademo till Bolt men den standarden klarar bara upp till 90kW, fortfarande en bråkdel av SuperCharger och det är osäkert om Bolt lär klara av 90 kW. Utan samverkan med eller godkännande från biltillverkaren kommer varje adapter bara bli en eventuell dyr chansning med risk för domstolsstämning mot Tesla och strukna garantier och försäkringar för användaren. Identifikationen av bilmodell krävs så att Supercharger vet att modellen kan laddas via Supercharger utan risk. Jag ser det som uteslutet att det händer och jag säger inte att det inte är tekniskt omöjligt att genomföra. Jag säger ju att det är tekniskt möjligt. Tesla har dock inget att vinna på det och allt att förlora. De vill inte bråka med andra biltillverkare, de vill samarbeta.Martinen skrev:Man kan alltid hitta på en massa anledningar till att saker inte går att utföra. Det finns massor med sätt att lösa det så att det skulle kunna vara genomförbart. För det första så behöver det inte tvunget vara chademo.
Sen spelar det ingen roll egentligen om man inte kan identifiera bilen så länge som den kan identifiera hur den ska ladda optimalt och säkert.
Adaptern hade inte heller behövt vara så dyr. Användaren hade istället kunnat betala för årsabonnemang eller betala per gång. Allt hade kunnat ske automatiskt eftersom Tesla hade kunnat kommunicera med adaptern.
Som jag skrev så är det i dagsläget inte så sannolikt att det kommer komma förrän någon av de andra elbilstillverkarna vill vara med, men jag ser inga bekymmer med att ha en teknisk lösning som fungerar.
Varför skulle de va lättare än att piratkopiera teslas inbygda protokoll och identchip? Om tesla kan bygga in the i bilen kan vell de få in de i en adapter.Herr X skrev:Adapter är bara att glömma. Om den lilla adaptern är allt som krävs för att starta superladdningen så är det en barnlek att piratkopiera både protokoll och identitetschip så att vem som helst kan ladda vilken bil som helst.