GMs Bolt långt före tesla?
Moderator: Redaktion
GMs Bolt långt före tesla?
Läste just en artikel om at GMs Bolt med "mer en 200 miles räkvidd" redan har massa pre production bilar ute och kör och testar.
De ligger alltså Lååångt före tesla i utväklingen av en billigare elbil med lång räckvid.
Undra hur de kommer påvärka framtida försäljnings sifror? De blir en rak konkurent till model 3 kanske ett par år innan den fins att köpa..
De ligger alltså Lååångt före tesla i utväklingen av en billigare elbil med lång räckvid.
Undra hur de kommer påvärka framtida försäljnings sifror? De blir en rak konkurent till model 3 kanske ett par år innan den fins att köpa..
Re: GMs Bolt långt före tesla?
Den som lever får se. Att tesla inte kommit så långt som till en prototyp är oroväckande. Å andra sidan har tesla något gm inte har; ett ladd nätverk. BIlen är ganska värdelös om den inte går att snabbladda på ett vettigt vis.
Det är minst ett år till produktion av Bolt, troligen mer. Men om den bara levererar på räckvidd och prestanda och lite så och kommer ut innan konkurrenterna så kommer den nog att sälja bra. Alla vi här skulle givetvis hellre springa barfota och vänta på M3 men jag tror att alla elbilar för under 400kkr som har en verklig räckvidd kommer att sälja som smör. Klart att det hjälper till lite om man har en egen batterifabrik och det finns ett värdigt laddnätverk.
Nu är jag givetvis sjukt bias men jag tror också att för varje annan elbil som fungerar praktiskt som säljs så banar det bara vägen för Tesla. Det som kommer att naggas i kanten är snarare is-bilarna (ICE, dåligt ordskämt?).
Nu är jag givetvis sjukt bias men jag tror också att för varje annan elbil som fungerar praktiskt som säljs så banar det bara vägen för Tesla. Det som kommer att naggas i kanten är snarare is-bilarna (ICE, dåligt ordskämt?).
Jag skulle inte kalla den värdelös utan SC, en 32 mils reckvidd plus chademo skulle recka för mig, (och nog många fler) då kan jag ta mig från stockholm till linköping med ett lunchstopp på sillekrog eller nyköping (går nog att köra med leafen nu men med två laddningar, och lite läskit att nå sillekrog norrifrån)
Om när Bolt kommit ut jag måste välja mellan Bolt nu och tesla om några år (kanske) så blir de nog en bolt.
Tesla i all ära men de är inte bra på att hålla deadlines. Har nog faktiskt alldrig hänt, nån gång..
Om när Bolt kommit ut jag måste välja mellan Bolt nu och tesla om några år (kanske) så blir de nog en bolt.
Tesla i all ära men de är inte bra på att hålla deadlines. Har nog faktiskt alldrig hänt, nån gång..
Tycker bara det Är bra att det finns lite alternativ. Det kommer gynna alla med lite konkurrens. Driver på utvecklingen ännu mer.
Även Model 3 skulle vara klar idag så kan ju Tesla inte tillverka bilar till alla i hela världen. Om det ska bli så mycket elbilar som vi vill ha, så måste majoriteten av nuvarande biltillverkare ha ett antal elbilar.
Även Model 3 skulle vara klar idag så kan ju Tesla inte tillverka bilar till alla i hela världen. Om det ska bli så mycket elbilar som vi vill ha, så måste majoriteten av nuvarande biltillverkare ha ett antal elbilar.
+1Martinen skrev:Tycker bara det Är bra att det finns lite alternativ. Det kommer gynna alla med lite konkurrens. Driver på utvecklingen ännu mer.
Håller med

En sak man får tänka på i denna diskutionen är vad företagen har lovat. GM presenterade Bolt i vintras och har sagt att dem ska börja producera i slutet av 2016 och leverera i början av 2017. Tesla har sagt att dem ska börja att leverera i slutet av 2017 vilket är nästan ett helt år senare. Detta betyder att om Tesla visar upp en första prototyp av Model III ett år efter Bolt visades upp så är dem lika väl i planerna som GM. Sen om Tesla prototyp är närmre slutversionen än vad GM var så betyder det att Tesla ligger bättre till i planeringen än GM. Men som sagt, den som lever får se hur det blir.
Tesla har ju bjudit in andra biltillverkare att använda deras laddnätverk. Undrar vad som skulle hända om Bolt kommer med tillgång till gratis superladdning i Teslas nätverk? Då borde intresset för Bolt öka drastiskt och Bolt skulle skörda alla lågt hängande frukter 1,5 år innan Tesla kommer ut med Model 3.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Tror faktiskt att model 3 kommer att hålla tidsplanen under förutsättning att batterifabriken börjar leverera under 2016 som det är sagt (och verkar bli).
Att model X är försenad, är nog också en batterianledning (kräver 10% mera batteri för att ha samma räckvidd som model s, och då har dom inte kunnat hålla försäljningsvolymerna med begränsade batteritillgångar. Men nu när 70D har 30% av försäljningen, så finns ju mera batterier.)
Även Bolt lär ju inte sälja i så stora volymer ifrån början kan jag tro.
Det blir nog i praktiken ungefär samtidigt som model 3 och bolt rosar marknaden.
Att model X är försenad, är nog också en batterianledning (kräver 10% mera batteri för att ha samma räckvidd som model s, och då har dom inte kunnat hålla försäljningsvolymerna med begränsade batteritillgångar. Men nu när 70D har 30% av försäljningen, så finns ju mera batterier.)
Även Bolt lär ju inte sälja i så stora volymer ifrån början kan jag tro.
Det blir nog i praktiken ungefär samtidigt som model 3 och bolt rosar marknaden.
Rent historiskts så har alldrig tesla levererat nån ny produckt i tid. Roadster, model s och model x e försenade. (Samma gäller space x ochså faktiskt, har för mig att paypal (eller X.com som de då hette) ochså tog längre tid en väntat)
De är nog Elons största svaghet. Så jag tror vi får en försening på model 3 ochså
De är nog Elons största svaghet. Så jag tror vi får en försening på model 3 ochså
SuperCharging för Bolt låter som något som vore en rejäl fördel vid långfärder. Samtidigt, så lär inte Tesla ge bort det gratis till GM.Herr X skrev:Tesla har ju bjudit in andra biltillverkare att använda deras laddnätverk. Undrar vad som skulle hända om Bolt kommer med tillgång till gratis superladdning i Teslas nätverk? Då borde intresset för Bolt öka drastiskt och Bolt skulle skörda alla lågt hängande frukter 1,5 år innan Tesla kommer ut med Model 3.
( En rejäl intäktsmöjlighet för Tesla.)
Bolt lär bli en tuff konkurrent till e-Golf, Leaf och alla de andra elbilarna som redan finns därute.
Resten av bilvärlden sitter ju inte och väntar på att Tesla ska släppa 3:an.
Där Model S saknat konkurrens från andra elbilar i samma segment, så finns det en chans att Model 3 kommer att få konkurrens från dag 1.
Som bilköpare (och "Tesla addict") tror jag det blir spännande att följa

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Kräver dock bra tillgång till prisvärda batterier för GM om det ska bli mycket mer än några tiotal tusen bilar. De kommande åren är intressanta med både GM, Nissan, Tesla och troligen några till kommer ut med rena elbilar i prisklassen runt 300 tkr med en räckvid på runt 300 km.Herr X skrev:Tesla har ju bjudit in andra biltillverkare att använda deras laddnätverk. Undrar vad som skulle hända om Bolt kommer med tillgång till gratis superladdning i Teslas nätverk? Då borde intresset för Bolt öka drastiskt och Bolt skulle skörda alla lågt hängande frukter 1,5 år innan Tesla kommer ut med Model 3.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag tror inte Model S-köpare kommer känna sig så nöjda vid Superchargers i framtiden när det är 17 Bolt framför i kö.
Model X, Pearl White
Så du tror GM kommer att köpa in sig i Teslas Superchargers. Det vira intressant om inte för annat att vi troligen kommer att få många, många fler snabbt med en stor spelare som GM med i bilden.Telsa skrev:Jag tror inte Model S-köpare kommer känna sig så nöjda vid Superchargers i framtiden när det är 17 Bolt framför i kö.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Jag tror inte dom kommer göra det, eller ens få göra det, om Tesla är intresserade av att sälja sin Model 3. Om någon köper in sig lär det nog bli något som inte direkt konkurrerar med Tesla, men jag kan tänka fel förstås.
Model X, Pearl White
Tror GM hellre laddar sina bilar genom vitaladelar än att ansluta sig till Tesla Superchargers. Om de efter att ha prövat att ladda genom dessa delar ändå beslutar sig för att ansluta sig så gynnar ju det ju bara Tesla. Tesla skulle då få en slant för varje Bolt som säljs utan att behöva bekymra sig om att vare sig bygga dem eller hitta batterier till dem. Dessutom skulle SC nätverket framstå som än mer mirakulöst - Tesla är elbilar osv.
Tesla har inviterat andra biltillverkare att använda laddnätet så länge de gör det på samma premiss som Tesla själva, dvs. inkluderar det som en del av bilens pris. Det hade inte sett bra ut för Tesla om de skulle ta tillbaka detta för att blockera för konkurrenter. Nej, de skulle nog stå vid sitt ord och de skulle nog heller inte kunna debitera några ocker-priser eftersom en konkurrerande elbilstillverkare då skulle kunna läcka detta, vilket också skulle påverka Teslas rykte negativt. Den dörren är nog öppen för GM om de vill, men GM kan ha andra samtal på gång - alla i fordonsbranschen måste ha sett hur bra och viktigt Teslas infrastruktur är för elbilsförsäljningen, och om de menar allvar med elbilar så borde de också fundera kring att snickra ihop en egen infrastruktur för laddning. Och handen på hjärtat så skulle vilken som helst fordonstillverkare kunna replikera Teslas nät snabbt - ett världsomspännande supercharger-nät skulle GM kunna finansiera omedelbart om de minskade kostnadsposten "gem och andra pappersklips" med 10 procent.Telsa skrev:Jag tror inte dom kommer göra det, eller ens få göra det, om Tesla är intresserade av att sälja sin Model 3. Om någon köper in sig lär det nog bli något som inte direkt konkurrerar med Tesla, men jag kan tänka fel förstås.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Å andra sidan om det säljs 2000 Bolt i Sverige och varje bil betalar exempelvis 20 000 till utbyggnaden av superchargers, så hade det varit ganska många fler ställen att ladda på.Telsa skrev:Jag tror inte Model S-köpare kommer känna sig så nöjda vid Superchargers i framtiden när det är 17 Bolt framför i kö.
Vilket i sin tur kommer göra det ännu enklare att sälja ännu fler elbilar inkl Model 3
Säljs det 2000 Bolt med 20 000kr/st i medlemsavgift till SC då drar Tesla in 40 000 000kr. Mums säger Tesla... Som sagt i te en chans i världen att en stor biltillverkare går med på att ge Tesla det stödet. Mycket bättre att bygga ett eget laddningsnätverk i så fall.
Kanske större chans att någon av dom små tillverkarna gör en deal med Tesla. Även detta kan gynna båda. Ett 3e alternativ är om Tesla tillverkar någon adapter så att exempelvis Bolt kan laddas på Teslas laddare. Då kan ägarna själva köpa in sig, och på det sättet inte ens blanda in GM i processen.LarsL skrev:Säljs det 2000 Bolt med 20 000kr/st i medlemsavgift till SC då drar Tesla in 40 000 000kr. Mums säger Tesla... Som sagt i te en chans i världen att en stor biltillverkare går med på att ge Tesla det stödet. Mycket bättre att bygga ett eget laddningsnätverk i så fall.
Finns massor av alternativ.
Tror inte Tesla vill skapa en adapter eftersom de då skulle tappa kontrollen över vilka bilar som laddar.
Nej behöver dom inte göra.LarsL skrev:Tror inte Tesla vill skapa en adapter eftersom de då skulle tappa kontrollen över vilka bilar som laddar.
Dom kan ju styra detta. Det enda som krävs är att i adaptern så Ska finnas ett unikt id. Som kommunicerar med laddarna, så skulle man till och med kunna spärra dom om dom exempelvis inte betalat eller liknande.
I dagsläget håller jag med om att det är långsökt, men möjligheten finns. Detta ger Tesla ännu mer möjlighet att bygga ut med fler laddare.
De tappar ju visst kontrollen på vilken bil som laddar om det är adaptern som sköter snacket. Om andra änden är en Chademo-kontakt så kan den kopplas in i vilken annan bil med Chademo som helst. Undra hur en Nissan Leafs batterier mår om de får mer än dubbel beräknad effekt? Vem är ansvarig om bilen börjar brinna vid laddstationen? Ledarna i bilen lär ju inte vara anpassade för SuperCharger.Martinen skrev:Nej behöver dom inte göra.LarsL skrev:Tror inte Tesla vill skapa en adapter eftersom de då skulle tappa kontrollen över vilka bilar som laddar.
Dom kan ju styra detta. Det enda som krävs är att i adaptern så Ska finnas ett unikt id. Som kommunicerar med laddarna, så skulle man till och med kunna spärra dom om dom exempelvis inte betalat eller liknande.
I dagsläget håller jag med om att det är långsökt, men möjligheten finns. Detta ger Tesla ännu mer möjlighet att bygga ut med fler laddare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Anledningen till att exempelvis chademo fungerar på flera olika bilfabrikat är för att laddaren kommunicerar med bilen. Den slår inte bara på spänning och hoppas på att strömmen och blir rätt. Kommunikationen går via canbus och gör att bilen kan berätta vad det är för typ, vad den ska ha för spänning samt vilken ström den klarar av att ta emot. Den kommunicerar även lite annan info.Svenssons skrev:
De tappar ju visst kontrollen på vilken bil som laddar om det är adaptern som sköter snacket. Om andra änden är en Chademo-kontakt så kan den kopplas in i vilken annan bil med Chademo som helst. Undra hur en Nissan Leafs batterier mår om de får mer än dubbel beräknad effekt? Vem är ansvarig om bilen börjar brinna vid laddstationen? Ledarna i bilen lär ju inte vara anpassade för SuperCharger.
Det finns alltså lösningar.
Dessutom börjar inte Elbilar brinna hur som helst. Det är inte vanligare än att en bensinbil börjar brinna.