Tycker det är rimligt att man testar utifrån dagens förutsättningar. Att det ser annorlunda ut om några år gäller ju även elbilen (kanske särskilt just Model X (och S) där snabbare laddning bör ligga runt hörnet).
Fler Ionity-laddare innebär ju snabbare laddning även med dagens bilar. Ionity i Värnamo och Helsingborg öppnar ju när som helst och ligger längs den planerade rutten.
0-100 på nästan 10 sekunder, undrar om förespråkarna är medvetna om dessa bilar mediokra prestanda?
Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 10:27
av LarsL
En av de stora nackdelarna med vätgasbilar är ju att de kräver svindyra bränslestationer. Stationen i Mariestad kostade väl 30 miljoner tex. Det kommer inte ploppa upp lika många vätgasstationer som det har kommit upp superladdare, helt enkelt. Dessutom kommer då ett antal explodera lite då och då
Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 10:33
av Legato
LarsL skrev:
En av de stora nackdelarna med vätgasbilar är ju att de kräver svindyra bränslestationer. Stationen i Mariestad kostade väl 30 miljoner tex. Det kommer inte ploppa upp lika många vätgasstationer som det har kommit upp superladdare, helt enkelt. Dessutom kommer då ett antal explodera lite då och då
Tycker den största nackdelen är att de inte är alls lika energieffektiva. Visst, bättre än fossilbilar, men varför inte gå hela vägen till den överlägset mest effektiva tekniken, dvs batteribilen.
Vätgasbilen känns som något som var aktuellt innan det blev solklart att batteripriserna snabbt skulle falla och laddtiderna samtidigt minska snabbt.
Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 10:38
av Zalman3
Har Hyundai Nexo eller Toyota Mirai ens drag?
Vätgasbilens bränslecell ger väl ganska låg effekt.
Den har också ett batteri som tar spikarna.
Men om det går tungt länge så hjälper inte batteriet till.
Att dra en husvagn uppför ett berg med 129hk, går långsamt.
Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 10:42
av Svenssons
LarsL skrev:
En av de stora nackdelarna med vätgasbilar är ju att de kräver svindyra bränslestationer. Stationen i Mariestad kostade väl 30 miljoner tex. Det kommer inte ploppa upp lika många vätgasstationer som det har kommit upp superladdare, helt enkelt. Dessutom kommer då ett antal explodera lite då och då
Ja, NEL har satt av 35 miljoner NOK för att bygga upp stationen som exploderade. Det är inte billiga att bygga...
Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 10:44
av SR-71-BlackBird
Tibor snart framme i Ödeshög.
Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 10:47
av Svenssons
SR-71-BlackBird skrev:
Tibor snart framme i Ödeshög.
Tibor har nog kört ifrån Jönköping innan Sandberg lämnat Mariestad.
Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 10:51
av LarsL
Legato skrev:
LarsL skrev:
En av de stora nackdelarna med vätgasbilar är ju att de kräver svindyra bränslestationer. Stationen i Mariestad kostade väl 30 miljoner tex. Det kommer inte ploppa upp lika många vätgasstationer som det har kommit upp superladdare, helt enkelt. Dessutom kommer då ett antal explodera lite då och då
Tycker den största nackdelen är att de inte är alls lika energieffektiva. Visst, bättre än fossilbilar, men varför inte gå hela vägen till den överlägset mest effektiva tekniken, dvs batteribilen.
Vätgasbilen känns som något som var aktuellt innan det blev solklart att batteripriserna snabbt skulle falla och laddtiderna samtidigt minska snabbt.
Vätgastekniken har flera stora nackdelar.
1. Vätgas har en tendens att explodera, går också under namnet knallgas.
2. Omvandlingen från el till el är enormt ineffektiv och slösar bort minst 2/3 av energin.
3. Påfyllningen av vätgas tar tid. Kraftiga pumpar måste kämpa mot ett tryck av upp emot 800bar, det är inte som bensin som i princip kan rinna ner i tanken.
4. Bilarna är vansinnigt komplicerade med trycktankar, pumpar, rör, kylsystem och batterier. En enda läcka i dessa system och bilen exploderar och du dör om du sitter i bilen.
5. Bilarna väger mycket pga av allt som behövs för att få (skiten) att fungera. Min Model 3 väger 300kg mindre än Mirai tex.
6. Stationerna kostar många 10-tals miljoner att bygga och de måste placeras utanför bebyggda områden, då de riskerar att explodera.
Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 10:52
av LarsL
Svenssons skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Tibor snart framme i Ödeshög.
Tibor har nog kört ifrån Jönköping innan Sandberg lämnat Mariestad.
Verkar som att Tibor har passerat Jönköping innan Sandberg är framme i Mariestad.
Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 10:55
av Pontus
Hoppas inte får dela med en nykter model S, bättre med en hel full norrman då
Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 10:58
av Pontus
LarsL skrev:
Legato skrev:
LarsL skrev:
En av de stora nackdelarna med vätgasbilar är ju att de kräver svindyra bränslestationer. Stationen i Mariestad kostade väl 30 miljoner tex. Det kommer inte ploppa upp lika många vätgasstationer som det har kommit upp superladdare, helt enkelt. Dessutom kommer då ett antal explodera lite då och då
Tycker den största nackdelen är att de inte är alls lika energieffektiva. Visst, bättre än fossilbilar, men varför inte gå hela vägen till den överlägset mest effektiva tekniken, dvs batteribilen.
Vätgasbilen känns som något som var aktuellt innan det blev solklart att batteripriserna snabbt skulle falla och laddtiderna samtidigt minska snabbt.
Vätgastekniken har flera stora nackdelar.
1. Vätgas har en tendens att explodera, går också under namnet knallgas.
2. Omvandlingen från el till el är enormt ineffektiv och slösar bort minst 2/3 av energin.
3. Påfyllningen av vätgas tar tid. Kraftiga pumpar måste kämpa mot ett tryck av upp emot 800bar, det är inte som bensin som i princip kan rinna ner i tanken.
4. Bilarna är vansinnigt komplicerade med trycktankar, pumpar, rör, kylsystem och batterier. En enda läcka i dessa system och bilen exploderar och du dör om du sitter i bilen.
5. Bilarna väger mycket pga av allt som behövs för att få (skiten) att fungera. Min Model 3 väger 300kg mindre än Mirai tex.
6. Stationerna kostar många 10-tals miljoner att bygga och de måste placeras utanför bebyggda områden, då de riskerar att explodera.
Vilka fördelar har vätgasen då? Det måste ju finnas en hel del ändå.
Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 11:02
av krivik
Skulle vara intressant också ifall de körde med en icke-Tesla, dvs en bil som laddar med CCS på de "vanliga" laddstationerna.
Det är ganska stor skillnad att ladda en Tesla jmf med en Leaf, e-Niro på 50kW-stationer. Både laddhastighet och tillgänglighet på laddstationer.
Men ang kartan.
Vad betyder texten "Går ut om 08:29h"? De är dessutom olika tider på de båda bilarna.
Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 11:06
av Svenssons
Pontus skrev:
LarsL skrev:
Vilka fördelar har vätgasen då? Det måste ju finnas en hel del ändå.
En:
-Ladda snabbare
Det förutsätter dock att man är på resande och har en station längs vägen. Normalt behöver batterielbilen inte åka och ladda eftersom den kan ladda vid parkeringen. Måste man ta en omväg på mer än 20-25 minuter för att åka och ladda vätgas så försvinner denna fördel.
Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 11:07
av TiborBlomhall
Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 11:08
av TiborBlomhall
Vi tar dels tiden Stockholm-Frankfurt, dels tiden Jönköping-Frankfurt den sträckan åker vi samma båda två. Nu ska jag vidare!
Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 11:09
av Zalman3
Pontus skrev:
LarsL skrev:
Legato skrev:
LarsL skrev:
En av de stora nackdelarna med vätgasbilar är ju att de kräver svindyra bränslestationer. Stationen i Mariestad kostade väl 30 miljoner tex. Det kommer inte ploppa upp lika många vätgasstationer som det har kommit upp superladdare, helt enkelt. Dessutom kommer då ett antal explodera lite då och då
Tycker den största nackdelen är att de inte är alls lika energieffektiva. Visst, bättre än fossilbilar, men varför inte gå hela vägen till den överlägset mest effektiva tekniken, dvs batteribilen.
Vätgasbilen känns som något som var aktuellt innan det blev solklart att batteripriserna snabbt skulle falla och laddtiderna samtidigt minska snabbt.
Vätgastekniken har flera stora nackdelar.
1. Vätgas har en tendens att explodera, går också under namnet knallgas.
2. Omvandlingen från el till el är enormt ineffektiv och slösar bort minst 2/3 av energin.
3. Påfyllningen av vätgas tar tid. Kraftiga pumpar måste kämpa mot ett tryck av upp emot 800bar, det är inte som bensin som i princip kan rinna ner i tanken.
4. Bilarna är vansinnigt komplicerade med trycktankar, pumpar, rör, kylsystem och batterier. En enda läcka i dessa system och bilen exploderar och du dör om du sitter i bilen.
5. Bilarna väger mycket pga av allt som behövs för att få (skiten) att fungera. Min Model 3 väger 300kg mindre än Mirai tex.
6. Stationerna kostar många 10-tals miljoner att bygga och de måste placeras utanför bebyggda områden, då de riskerar att explodera.
Vilka fördelar har vätgasen då? Det måste ju finnas en hel del ändå.
Vätgas har högt energi innehåll.
Tror tanken för Nexo rymmer 5kg vätgas.
Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 11:12
av Svenssons
krivik skrev:
Skulle vara intressant också ifall de körde med en icke-Tesla, dvs en bil som laddar med CCS på de "vanliga" laddstationerna.
Det är ganska stor skillnad att ladda en Tesla jmf med en Leaf, e-Niro på 50kW-stationer. Både laddhastighet och tillgänglighet på laddstationer.
Men ang kartan.
Vad betyder texten "Går ut om 08:29h"? De är dessutom olika tider på de båda bilarna.
Det finns ju fler CCS-laddare än Supercharger och allt fler av dessa går att ladda i +150kW. Förbrukningen spelar också roll där Model 3 laddar snabbare mätt i km/h än övriga Tesla-bilar även ifall laddhastigheten kan vara lite lägre i kW.
Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 11:14
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Pontus skrev:
LarsL skrev:
Legato skrev:
LarsL skrev:
En av de stora nackdelarna med vätgasbilar är ju att de kräver svindyra bränslestationer. Stationen i Mariestad kostade väl 30 miljoner tex. Det kommer inte ploppa upp lika många vätgasstationer som det har kommit upp superladdare, helt enkelt. Dessutom kommer då ett antal explodera lite då och då
Tycker den största nackdelen är att de inte är alls lika energieffektiva. Visst, bättre än fossilbilar, men varför inte gå hela vägen till den överlägset mest effektiva tekniken, dvs batteribilen.
Vätgasbilen känns som något som var aktuellt innan det blev solklart att batteripriserna snabbt skulle falla och laddtiderna samtidigt minska snabbt.
Vätgastekniken har flera stora nackdelar.
1. Vätgas har en tendens att explodera, går också under namnet knallgas.
2. Omvandlingen från el till el är enormt ineffektiv och slösar bort minst 2/3 av energin.
3. Påfyllningen av vätgas tar tid. Kraftiga pumpar måste kämpa mot ett tryck av upp emot 800bar, det är inte som bensin som i princip kan rinna ner i tanken.
4. Bilarna är vansinnigt komplicerade med trycktankar, pumpar, rör, kylsystem och batterier. En enda läcka i dessa system och bilen exploderar och du dör om du sitter i bilen.
5. Bilarna väger mycket pga av allt som behövs för att få (skiten) att fungera. Min Model 3 väger 300kg mindre än Mirai tex.
6. Stationerna kostar många 10-tals miljoner att bygga och de måste placeras utanför bebyggda områden, då de riskerar att explodera.
Vilka fördelar har vätgasen då? Det måste ju finnas en hel del ändå.
Vätgas har högt energi innehåll.
Tror tanken för Nexo rymmer 5kg vätgas.
6,5 kg ska den rymma men att mäta vikten på vätgasen är ju lite som att mäta viktskillnaden mellan fullt och tomt batteri... Vätgas skalar dock upp mycket bättre än batterier när det kommer till vikten men inte när det kommer till volymen.
Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 11:20
av Svenssons
TiborBlomhall skrev:
Lycka till!
Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 11:27
av LarsL
Pontus skrev:
Vilka fördelar har vätgasen då? Det måste ju finnas en hel del ändå.
Den har det psykologiska försprånget att du ska åka iväg till en station och ladda. Folk förstår hur det funkar, det påminner om bensin och är ju samma sak som naturgasen (fast det är inte det på riktigt). Folk fattar att de kan åka 30 mil sedan stanna och tanka för att sedan åka 30 mil till, det är så de ser sina resor (I verkliga livet stannar man ju för att äta och gå på toa).
Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 11:33
av LarsL
Zalman3 skrev:
Vätgas har högt energi innehåll.
Tror tanken för Nexo rymmer 5kg vätgas.
Måste se till systemet annars blir det poänglöst eller hur? Vad väger i så fall en elektron?
Så är det någon som har vikten på Nero?
Jag har kollat Mirai och den har samma räckvidd som en Model 3 LR och väger lika mycket.
Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 11:34
av dstr
SR-71-BlackBird skrev:
0-100 på nästan 10 sekunder, undrar om förespråkarna är medvetna om dessa bilar mediokra prestanda?
Och toppfart på 179km/h.
Med Teslan kan man ju lätt och ledigt cruisa fram i 150km/h genom Europa. Undrar vad vätgasbilen har för förbrukning i autobahn-fart?
Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 11:35
av _TonyV
Är matchen över redan?
Hyundaien är inte i Mariefred ännu
Teslan på väg ner till Jönköping-Lödde.
Mariefred - Danmark 65 mil. Blir att åka snålt så gasen räcker fram.
Sen lättar det men som sagt. Nä
Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 11:39
av LarsL
Nexo strax framme i Mariestad! Nu får vi se hur snabbt det går i verkligheten. Hoppas att ingen varit där precis innan så att gasen är slut för idag.