Sida 2 av 2

Re: Snedslitna däck

Postat: 10 nov 2019 22:09
av Grammi
Mina har rullat strax under 2000 och se bilden :-(
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.

Re: Snedslitna däck

Postat: 10 nov 2019 22:23
av Svenssons
Grammi skrev:
Mina har rullat strax under 2000 och se bilden :-(
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Aldrig very low? Mina första sommardäck slet jag ut på mindre än en säsong. Bytte till andra däck i mars 2018 och dessa har hållt och klarar sig nog hela 2020 också. Snedslitningen fick jag när jag körde i Very low.

Re: Snedslitna däck

Postat: 10 nov 2019 22:46
av Grammi
Svenssons skrev:
Grammi skrev:
Mina har rullat strax under 2000 och se bilden :-(
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Aldrig very low? Mina första sommardäck slet jag ut på mindre än en säsong. Bytte till andra däck i mars 2018 och dessa har hållt och klarar sig nog hela 2020 också. Snedslitningen fick jag när jag körde i Very low.
Endast någon enstaka gång när man förevisar den.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Snedslitna däck

Postat: 10 nov 2019 23:03
av taliz
Grammi skrev:
Mina har rullat strax under 2000 och se bilden :-(
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Ser ju inte direkt snedslitet ut? Kanske lite lite men de där hade varit slut oavsett.
Om du tycker de borde hålla längre skaffa mindre sportiga däck eller gasa mindre. Bild

Re: Snedslitna däck

Postat: 11 nov 2019 01:16
av lator
taliz skrev:
Grammi skrev:
Mina har rullat strax under 2000 och se bilden :-(
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Ser ju inte direkt snedslitet ut? Kanske lite lite men de där hade varit slut oavsett.
Om du tycker de borde hålla längre skaffa mindre sportiga däck eller gasa mindre. Bild
Nja, det har varit upp förut och det kan visst bli sådär av extremt mycket toe-ut.

Re: Snedslitna däck

Postat: 11 nov 2019 07:54
av Svenssons
Grammi skrev:
Svenssons skrev:
Grammi skrev:
Mina har rullat strax under 2000 och se bilden :-(
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Aldrig very low? Mina första sommardäck slet jag ut på mindre än en säsong. Bytte till andra däck i mars 2018 och dessa har hållt och klarar sig nog hela 2020 också. Snedslitningen fick jag när jag körde i Very low.
Endast någon enstaka gång när man förevisar den.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Risken med det är att bilen kommer ihåg var du ändrat luftfjädringen och sedan gör det automatiskt varje gång du kommer nära den platsen.

Re: Snedslitna däck

Postat: 11 nov 2019 08:43
av taliz
lator skrev:
taliz skrev:
Grammi skrev:
Mina har rullat strax under 2000 och se bilden :-(
Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Ser ju inte direkt snedslitet ut? Kanske lite lite men de där hade varit slut oavsett.
Om du tycker de borde hålla längre skaffa mindre sportiga däck eller gasa mindre. Bild
Nja, det har varit upp förut och det kan visst bli sådär av extremt mycket toe-ut.
På dom där fyra däcken ser ju två av dem blankslitna ut, inte så att ena sidan på dom har massa mönster kvar.
På den separata bilden med bara ett däck där corden syns på ena sidan kan man ana att det slitits lite lite mer just där. Men det finns fortfarande inget mönster kvar på andra sidan,
så jättesnett är det inte.
Kör man på ”normal” skulle det nog bli helt jämnt slitet skulle jag gissa.

Re: Snedslitna däck

Postat: 12 nov 2020 07:56
av El-vis
20201112_080116.jpg
Mina bakdäck var så här slitna efter en säsong och ca 1500 mil. Har bara kört i normal. Tesla tycker att det beror på hjulinställningen som man bör justera varje år. Tror inte de är intresserade av att ersätta några däck, men vi får väl se.

Re: Snedslitna däck

Postat: 12 nov 2020 08:46
av HelectriC
NEO skrev:
Std Tesla, både S och X, körs bilen i low eller very low på X kommer detta att ske även om hjulinställning är gjord och inom referensvärden. Tesla själva står inte för nya däck och de rekommenderar att man kör i std.
nja, vill nog inte säga att det kommer att ske. Låter som det gäller alla. Jag körde båda mina Model S i always low och fick aldrig problem med snedslitning, så det beror på bil och vilka hjulinställningar man har.

Re: Snedslitna däck

Postat: 12 nov 2020 09:46
av HX100
Jag har en liten misstanke om att det är dessa Michelin sport pilot eller vad fan de heter som följer med många Teslas som är extremt benägna till att slitas. Mina föregående all around däck sålde jag med gott samvete begagnade och fina för att sätta på Michelin tesla sommardäck. Dessa har jag behövt byta nya varje säsong. Men vinterdäcken som jag köpt begagnade och kört två Norrlandssäsonger har fortfarande fint mönster trots att man gasar oxh har sig.

Re: Snedslitna däck

Postat: 06 mar 2021 16:11
av Ozto
Är det någon här som har bytt till justerbara toe/camber armar bak för att kunna justera hjulvinklar även i låg eller mycket låg på luftfjädringen?

Tänker på det här eller liknande kit.

https://n2itive.me/

Hur nära en bra inställning kommer man med original?

Re: Snedslitna däck

Postat: 07 mar 2021 00:18
av martinot
NinjaNiklas skrev:
Vad kör alla med för lufttryck?
Mina är slitna också och jag kör kallt på 2.9bar. Blir typ 3.1 varmt på motorväg enligt bilen, främst bak.
Kör kallt/parkerat med 3,1 på alla fyra hjulen, som sedan blir 3,2-3,3 vid körning/varmt (M3 AWD).

Re: Snedslitna däck

Postat: 07 mar 2021 10:06
av Monark1954
Ozto skrev:
Är det någon här som har bytt till justerbara toe/camber armar bak för att kunna justera hjulvinklar även i låg eller mycket låg på luftfjädringen?

Tänker på det här eller liknande kit.

https://n2itive.me/

Hur nära en bra inställning kommer man med original?
Original har ju bara toe in justerbar.
Min X 2016 har mer - camber är tolerans. Mätt två gånger på två nyare maskiner.
Tesla tömde bilen på allt löst, sladdar, spolarvätska kanske till och med pennor.
Då kunde de mäta in alla värden inom tolerans, strax under max - värden.
Har slitage på sommardäcken som i trådens start.
Min lösning var att köpa billigare men bra däck som även håller något fler mil.
Slitagebilden finns inte allt på mjukare vinterdäck.

Får göra en kalkyl om justerbara armar går att räkna hem.

Mätvärden och namn på de sommardäck jag använder har jag inte just nu.

Re: Snedslitna däck

Postat: 07 mar 2021 12:56
av Yxel
På min X 2017 lyckades däckfirman få in mätvärdena enligt Teslas rekommendationer. Bad dem göra inställningen i low.
De stod förövrigt helt galet fel i Toe-värdena. Även om Tesla själva påstod sig gjort en hjulinställning.
Cambern är som sagt inte mycket att göra åt med originaldelar. Och jag skulle passa mig för att byta om jag hade garantier kvar.
Det är dock inte Camber som sliter på däcken. Det är felaktiga Toe-värden.

Re: Snedslitna däck

Postat: 07 mar 2021 17:11
av lator
Ozto skrev:
Är det någon här som har bytt till justerbara toe/camber armar bak för att kunna justera hjulvinklar även i låg eller mycket låg på luftfjädringen?

Tänker på det här eller liknande kit.

https://n2itive.me/

Hur nära en bra inställning kommer man med original?
Jag vet en X-ägare som har monterat dessa men har inte hört vad hans däck-konto har blivit efter detta. Jag har dock svårt att tro att man sparar in de $850 +frakt och tull som ett par camberarmar kostar. Dessutom hävdar firman att de är tillverkade av både 4140 cromoly stål och "automotive aluminium" vilket ju antagligen kommer att resultera i helt orörliga justerskruvar och senare troligen haverier...
Som nämnts så är det toe som sliter däck, inte felaktig camber. Att sen bakvagnen är "felbyggd" så att toe ändras med olika höjder kan ju vara något att titta på.

Re: Snedslitna däck

Postat: 10 apr 2021 11:39
av alma83
Väcker en tråd här. Ser att frågan om däcktryck är lite oklar. Ger ett högre däcktryck mindre slitage?
Har 20” och 2,9 bar. Gå högre?

Re: Snedslitna däck

Postat: 10 apr 2021 20:00
av niklasha01
alma83 skrev:
Väcker en tråd här. Ser att frågan om däcktryck är lite oklar. Ger ett högre däcktryck mindre slitage?
Har 20” och 2,9 bar. Gå högre?
Ja då tycker jag att du ska högre, jag har haft 3,1 på min 20, vinterdäck men finns en tendens till mindre mönster till yttre sidorna, har nu 3,2 på mina sommardäck kalla för att se hur det blir. 2,9 tror jag är för lågt.

Re: Snedslitna däck

Postat: 10 apr 2021 20:39
av alma83
Nu har jag 3,1 :D

Antar att teslans mätare inte är helt korrekt då den pendlar mellan 3,0-3,1 (kallt)...

Re: Snedslitna däck

Postat: 10 apr 2021 20:41
av kenjon
Har du 3,05 så blir det så.

Re: Snedslitna däck

Postat: 11 apr 2021 01:03
av AAKEE
alma83 skrev:
Nu har jag 3,1 :D

Antar att teslans mätare inte är helt korrekt då den pendlar mellan 3,0-3,1 (kallt)...
10 graders tempskillnad gör runt 0.1 bar.

Angivna tryckvärden är med kalla däck( tolkar inlägget som du har koll på det :D )
Har man bilen i garage måste man kompensera för tempskillnaden.

Re: Snedslitna däck

Postat: 11 apr 2021 06:22
av alma83
Vad anses vara kallt? När Tesla skriver 2,9 bar, menar de 30 grader i Kalifornien?

Re: Snedslitna däck

Postat: 11 apr 2021 09:57
av Bjelke
alma83 skrev:
Vad anses vara kallt? När Tesla skriver 2,9 bar, menar de 30 grader i Kalifornien?
Egentligen menar man vilken temperatur som helst, är det 10 grader ute så ska trycket vara 2,9 och
är det 35 grader ute så trycket vara 2,9 även då, man måste alltså justera trycket efter temperatur ute om man
ska vara noga :)
Det som kan bli fel är ju tex om du pumpar däcken när det är nollgradigt ute och sedan blir det tex 25 grader ute
för då stiger trycket i däcken (till ca 3,15 i exemplet) och blir lite för högt osv...
det här händer också när man kör en längre sträcka för då blir ju däcken varma, vilket syns tydligt i bilens display...
Så en angiven rekommendation är alltså oberoende av temperatur (egentligen).

Re: Snedslitna däck

Postat: 20 apr 2021 07:46
av alma83
Oavsett vilket däcktryck jag provar (2,9 eller 3,1) bli däcken varma på insidan efter körning vilket ju talar för ökad friktion där. Därtill känner jag lätta vibrationer vid lätt acceleration (gasar lätt i chill) upp till 50-60 km/h

Antar att jag måste göra hjulinställning. Har bokat tid på SC i andra ärenden. Ska man låta dem göra hjulinställningen eller boka tid på däckverkstad typ vianor, euromaster etc.?

Re: Snedslitna däck

Postat: 20 apr 2021 13:58
av AAKEE
Bjelke skrev:
Så en angiven rekommendation är alltså oberoende av temperatur (egentligen).
Ja, trycket anpassas till aktuell utetemperatur.
Däcken ska vara kalla, dvs samma temp som omgivningen. Kör man 3km är inte däcken kalla efter det.

Kollar man trycket i tex garage, så korrigerar man för temperaturskillnaden till ungefärlig normal utetemperatur för årstiden. +15 i garage och -5 ute ger delta 20 grader = 0.2 bar högre än tabellen i bilen. Man korrigerar 0.1 bar /10 grader.

Re: Snedslitna däck

Postat: 21 apr 2021 12:08
av alma83
Märker att bakdäcken, ffa vänster, blir varmt på insidan trots körning i ”normal” fjädring. Inte lika tydligt fram. Någon idé att lämna in för justering eller vara acceptera att så är det med tesla? Får också lätta vibrationer kring 50-55 km/h, men osäker på samband med ovan...