Sida 2 av 2

Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras

Postat: 08 okt 2019 20:11
av LarsL
Verdi skrev:
LarsL skrev:
3. Kolla om det kommer en skarp kurva och sänk hastigheten.

Just nu beter sig bilen som en 18 åring med nytt körkort som blir överraskad av kurvorna och bromsar mitt i.
Fast det är min ganska bra på.
Hmmm... är bilarna olika? Går det att träna sin egen bil? Min åker med fullfart till mitten av kurvan då den upptäcker att de här klarar jag nog inte och då bromsar den. Kommer gå ordentligt dåligt på vintern.

Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras

Postat: 08 okt 2019 20:20
av Verdi
LarsL skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
3. Kolla om det kommer en skarp kurva och sänk hastigheten.

Just nu beter sig bilen som en 18 åring med nytt körkort som blir överraskad av kurvorna och bromsar mitt i.
Fast det är min ganska bra på.
Hmmm... är bilarna olika? Går det att träna sin egen bil? Min åker med fullfart till mitten av kurvan då den upptäcker att de här klarar jag nog inte och då bromsar den. Kommer gå ordentligt dåligt på vintern.

Tycker min är lite för defensiv faktiskt. Model S 2018.

Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras

Postat: 08 okt 2019 21:44
av Generalbogge
helix skrev:
Tesla använder olika leverantörer och datakällor, men för just vägskyltar så verkar det vara OpenStreetMap som är datakälla.

Stora skärmen för vector+satellite: Google
Motor för navigation: Valhalla
Data för navigationskartor och kartdata: MapBox (som i sin tur sourcar data från olika datakällor, varibland OpenStreetMap är en)
Det verkar inte vara OpenStreetMap som är grund för hastighetsdatan. Jag hörde det för några år sedan, och gick då in och kontrollerade och justerade på vissa vägsträckor där det inte funkade. Tyvärr är det fortfarande samma felaktiga hastighet som visas på just de vägavsnitten. Och då har mina kartor och kartdata? ändå uppdaterats minst tre gånger.

Kan ju vara att hastighetsdatan inte uppdateras, men det verkar då märkligt.

Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras

Postat: 09 okt 2019 08:28
av infelicitas
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
3. Kolla om det kommer en skarp kurva och sänk hastigheten.

Just nu beter sig bilen som en 18 åring med nytt körkort som blir överraskad av kurvorna och bromsar mitt i.
Fast det är min ganska bra på.
Hmmm... är bilarna olika? Går det att träna sin egen bil? Min åker med fullfart till mitten av kurvan då den upptäcker att de här klarar jag nog inte och då bromsar den. Kommer gå ordentligt dåligt på vintern.

Tycker min är lite för defensiv faktiskt. Model S 2018.
Det varierar stort mellan bilarna hur de agerar, det beror helt på vilken tur man har haft med kvaliteten på sin bil.


Kan även jag bekräfta att det inte är OpenStreetMap som ger hastighetsbegränsningarna, i alla fall inte primärt.

Tyvärr får man nog räkna med att detta inte kommer lösas någon gång snart. Det finns många problem gällande hastigheten och AP:n, och inget har hänt på i alla fall 2 år. Vi har bara fått mer spel. :roll:

Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras

Postat: 09 okt 2019 10:33
av Credde
Känns ju extremt dumt att ha tagit bort skyltavläsningen - borde vara en ganska "simpel" ting att återinföra speciellt med alla kameror som bilarna har och det är nånting många nya bilar har i dag. Om inte bilen kan läsa av vägskyltar hur ska den någonsin bli helt autonom?

Jag har för mig att på Volvo's och Audi's senaste systemer ska bilen själv reglera hastigheten - correct me if I am wrong.

Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras

Postat: 09 okt 2019 10:36
av Verdi
Credde skrev:
Känns ju extremt dumt att ha tagit bort skyltavläsningen - borde vara en ganska "simpel" ting att återinföra speciellt med alla kameror som bilarna har och det är nånting många nya bilar har i dag. Om inte bilen kan läsa av vägskyltar hur ska den någonsin bli helt autonom?

Jag har för mig att på Volvo's och Audi's senaste systemer ska bilen själv reglera hastigheten - correct me if I am wrong.

Sägs att MobilEye har patent på skyltavläsning. Kan det verkligen vara sant? Idiotiska patent...

Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras

Postat: 09 okt 2019 11:27
av Bjelke
Verdi skrev:
Credde skrev:
Känns ju extremt dumt att ha tagit bort skyltavläsningen - borde vara en ganska "simpel" ting att återinföra speciellt med alla kameror som bilarna har och det är nånting många nya bilar har i dag. Om inte bilen kan läsa av vägskyltar hur ska den någonsin bli helt autonom?

Jag har för mig att på Volvo's och Audi's senaste systemer ska bilen själv reglera hastigheten - correct me if I am wrong.

Sägs att MobilEye har patent på skyltavläsning. Kan det verkligen vara sant? Idiotiska patent...
Det som slog mig först när jag hörde det första gången var att man kanske skulle ta ett patent på "mikrofon" och möjligheten att spela in ljud,
det vore precis lika jäkla stört nästan...

Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras

Postat: 09 okt 2019 18:51
av Elmil
Jag har i mitt närområde åtminstone två platser med hastighetssänkning 90-70-90 där AP avviker från hastigheterna i kartdata. På dessa ställen blir det så att vid 70-skyltarna sänks hastigheten korrekt till 70, men strax efteråt (olika tid/sträcka på platserna) kommer 90-ikonen upp på den blå "farthållarratten" och bilen börjar gasa på. Men den högra hastighetsikonen visar fortfarande den korrekta hastigheten (70), och det är ganska långt till 90-skyltarna. Det hela inträffar på exakt samma ställe på respektive plats varje gång.

Någon mer som noterat detta beteende? Jag tycker det verkar som att AP använder en separat kopia av hastighetsbasen men som av någon anledning inte är helt lika..

Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras

Postat: 21 nov 2019 15:51
av Vulgarsonic
Elmil skrev:
Jag har i mitt närområde åtminstone två platser med hastighetssänkning 90-70-90 där AP avviker från hastigheterna i kartdata. På dessa ställen blir det så att vid 70-skyltarna sänks hastigheten korrekt till 70, men strax efteråt (olika tid/sträcka på platserna) kommer 90-ikonen upp på den blå "farthållarratten" och bilen börjar gasa på. Men den högra hastighetsikonen visar fortfarande den korrekta hastigheten (70), och det är ganska långt till 90-skyltarna. Det hela inträffar på exakt samma ställe på respektive plats varje gång.

Någon mer som noterat detta beteende? Jag tycker det verkar som att AP använder en separat kopia av hastighetsbasen men som av någon anledning inte är helt lika..
Har EXAKT samma beteende.
Bästa förklaringen/gissningen jag hört hittills är att den tolkar fältet för vänstersväng (som finns på den 70-sträcka där det händer för mig) som att vägen blir tvåfilig och tillåter därmed högre hastighet fast det står 70 som begränsning.

Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras

Postat: 21 nov 2019 21:19
av LarsL
Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Credde skrev:
Känns ju extremt dumt att ha tagit bort skyltavläsningen - borde vara en ganska "simpel" ting att återinföra speciellt med alla kameror som bilarna har och det är nånting många nya bilar har i dag. Om inte bilen kan läsa av vägskyltar hur ska den någonsin bli helt autonom?

Jag har för mig att på Volvo's och Audi's senaste systemer ska bilen själv reglera hastigheten - correct me if I am wrong.

Sägs att MobilEye har patent på skyltavläsning. Kan det verkligen vara sant? Idiotiska patent...
Det som slog mig först när jag hörde det första gången var att man kanske skulle ta ett patent på "mikrofon" och möjligheten att spela in ljud,
det vore precis lika jäkla stört nästan...
Ibland är ju patent så korkade. Det ären ny tillämpning av gammal teknik och då går det att patentera. Sen är ju ett patent egentligen bara en licens för att bli stämd. Det betyder att någon ska ta MoblEye till domstol och övertyga domstolen om att det här med att läsa skyltar inte är något nytt som de kommit på utan att det funnits länge eller att vem som helst fattar att en dator kan förstå en hastighetsskylt.

”Alla andra bilar” har just mobleye och kan därför läsa av hastighetsskyltar.

Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras

Postat: 21 nov 2019 21:23
av bylund
LarsL skrev:
Ibland är ju patent så korkade. Det ären ny tillämpning av gammal teknik och då går det att patentera. Sen är ju ett patent egentligen bara en licens för att bli stämd. Det betyder att någon ska ta MoblEye till domstol och övertyga domstolen om att det här med att läsa skyltar inte är något nytt som de kommit på utan att det funnits länge eller att vem som helst fattar att en dator kan förstå en hastighetsskylt.

”Alla andra bilar” har just mobleye och kan därför läsa av hastighetsskyltar.
Är det inte tvärtom upp till Mobile Eye att ta någon till domstol för att försvara sitt patent, om de anser att någon inkräktar på det?

Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras

Postat: 21 nov 2019 21:55
av LarsL
bylund skrev:
LarsL skrev:
Ibland är ju patent så korkade. Det ären ny tillämpning av gammal teknik och då går det att patentera. Sen är ju ett patent egentligen bara en licens för att bli stämd. Det betyder att någon ska ta MoblEye till domstol och övertyga domstolen om att det här med att läsa skyltar inte är något nytt som de kommit på utan att det funnits länge eller att vem som helst fattar att en dator kan förstå en hastighetsskylt.

”Alla andra bilar” har just mobleye och kan därför läsa av hastighetsskyltar.
Är det inte tvärtom upp till Mobile Eye att ta någon till domstol för att försvara sitt patent, om de anser att någon inkräktar på det?
Går att göra åt bägge håll. Har mest varit med om att behöva försvara oss mot andra som tycker att våra patent är svaga.

Re: Gammal info i karttjänsten som inte uppdateras

Postat: 21 nov 2019 22:32
av dd88
Är dock intressant att det var MobileEye som avslutade samarbetet med Tesla, kort innan dom blev uppköpta av Intel som nu är en av Teslas största konkurenterna inom autonom körning.
“I think in a partnership, we need to be there on all aspects of how the technology is being used, and not simply providing technology and not being in control of how it is being used,” said Mobileye Chief Technical Officer Amnon Shashua during an earnings call with analysts.
https://www.wsj.com/articles/mobileye-e ... -146954402


Är nog inte bara att ”betala licensen” som de andra tillverkarna, handlar nog lika mycket om att räta sig i ledet.


Patentet är giltigt till 2030

https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en