Hur får Tesla sitt underlag för karttjänsterna i Navigatorn? De verkar släpa ganska ordentligt särskilt gällande hastighetsbegränsningen. I mitt fall gjordes en längre 70-sträcka om för drygt tre år sedan; den skyltades då om till 60. Teslan tror däremot att 70 fortfarande gäller och när autopiloten aktiveras så vill den accelerera upp till 70 fast det är för fort. All info om den nya hastigheten finns sedan länge i nvdb (nationella vägdatabasen) och tillgänglig online för vem som helst att kolla.
Det finns dessutom livräddare, ni vet fartkameror på sträckan så man vill verkligen inte råka köra för fort här.
Det verkar som att skiftet från 50 och 70 till 40/60 och 60/80 till stor del har missats helt.
Jag efterfrågar också lite modernare data.
En relaterad fråga. Sköts uppdateringar till navigationen separat eller ligger det i samma paket som bilens mjukvara?
T ex, jag verkar sitta fast på en ganska gammal mjukvara (2019.16.105.1). Kan jag fortf få senaste navigationsdatan eller måste jag ha senaste bilmjukvaran för det?
Var ju nån som gjorde sig lustig över att någon med bil från annan tillverkare fick åka in till verkstad och betala 1200:- för att få nya kartdata. Fan vet om det inte hade varit bättre. Nu kan man ju inte få nytt även om man vill betala för det. Stör mig på detta varje dag.
För att ha rätt hastighetsinformation kan väl inte vara skyddat av något MobilEye-patent?
Läser inte bilen av vägskyltarna när man kör? Tänker mer på vad händer om det plötsligt är temporär sänkning av hastigheten (vägarbete etc.) det vill ju aldrig finnas med på kartor.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Navigationsuppdateringen ligger separat, tror jag. I somras kom det en väldigt stor uppdatering för just detta, typ 6-7 GB. Då ändrades alltså från version 2018.x... till 2019.x... så de verkar inte komma så ofta.
Det där med fel hastighetsbegränsning är lite störande. Tänker på det varje gång jag ska hälsa på föräldrarna i Uppsala och kör Tycho Hedéns väg. Det är 60 där, men bilen tror att det är 70. Lite störande är det också nu när delar av min väg till jobbet har sänkt hastighetsgränsen från 80 till 70 under "dubbdäcksperioden".
2022 Tesla Model 3 LR 2019 Tesla Model 3 LR 2018 Kia Soul EV 30kWh
Läser inte bilen av vägskyltarna när man kör? Tänker mer på vad händer om det plötsligt är temporär sänkning av hastigheten (vägarbete etc.) det vill ju aldrig finnas med på kartor.
Läser inte bilen av vägskyltarna när man kör? Tänker mer på vad händer om det plötsligt är temporär sänkning av hastigheten (vägarbete etc.) det vill ju aldrig finnas med på kartor.
Jag håller med om att detta är ett mycket stort problem, i alla fall för mig med min M3. Här i Uppsala är det mycket 40 och 60-sträckor, och aldrig visar bilen rätt. Skyltarna har suttit i flera år nu.
Det går absolut inte att lita på den hastighetsskylt som visas i bilens display, den visar oftast fel.
Min navigeringsdata i bilen är 2019.20.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
En anknytande fråga, när kartan faktiskt visar rätt, är det enda sättet få AP använda ny hastighet är att dutta på hastighetsikonen? Tycker det lite svårt pricka och tar fokus från körningen.
Man kan ju iofs skrolla på hjulet, men kan bli mycket skrolla när det ändrats 20 km/h.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör Model 3 LR AWD 2019, PearlWhite, Vit interiör, 18" Aero, FSD Nissan Leaf Tekna 2013
En anknytande fråga, när kartan faktiskt visar rätt, är det enda sättet få AP använda ny hastighet är att dutta på hastighetsikonen? Tycker det lite svårt pricka och tar fokus från körningen.
Man kan ju iofs skrolla på hjulet, men kan bli mycket skrolla när det ändrats 20 km/h.
Skrolla "snabbt" så ändras det 5 km/h i taget, då räcker det med 4 skrollningar. Försökte också pricka in ikonen på skärmen i början men skrollningen fungerar smidigare.
En anknytande fråga, när kartan faktiskt visar rätt, är det enda sättet få AP använda ny hastighet är att dutta på hastighetsikonen? Tycker det lite svårt pricka och tar fokus från körningen.
Man kan ju iofs skrolla på hjulet, men kan bli mycket skrolla när det ändrats 20 km/h.
Nej den ska sköta det automatiskt. Iaf gör min det. Tyvärr gör den lite fel även där och sänker EFTER hastighetsgränsen sänkts.
Ok, många som verkar ha samma problem. Bra, eller ja, dåligt kanske man ska säga. Det här förtar lite av tjusningen med autopiloten när det är så pass gammal data den har i sig. MEN själva vägnätet uppdateras iallafall snabbt (helt ny väg och avfart till motorvägen i närheten av mig dök upp mycket fort. Det konstiga är ju att detta redovisas i samma system; nationella vägdatabasen. Det är det här jag tycker är konstigt. Skulle det vara dyrare, mer komplicerat eller stökigt att även hämta in just hastighetsgränserna för respektive vägavsnitt?
Ja, just detta som gör att jag gissar på en bugg av någon sort. Att köpa uppdaterad kartdata är ju en baggis, så problemet måste ligga någon annanstans.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
En anknytande fråga, när kartan faktiskt visar rätt, är det enda sättet få AP använda ny hastighet är att dutta på hastighetsikonen? Tycker det lite svårt pricka och tar fokus från körningen.
Man kan ju iofs skrolla på hjulet, men kan bli mycket skrolla när det ändrats 20 km/h.
Nej den ska sköta det automatiskt. Iaf gör min det. Tyvärr gör den lite fel även där och sänker EFTER hastighetsgränsen sänkts.
Menar du att bilen automatiskt ska anpassa hastigheten efter vad den tror är rätt hastighet? För det har aldrig funkat för mig. Behöver alltid slå av/på autopilot eller sänka farten med spaken när den ändras (trots att jag ställt in dynamisk hastighet på +10km/h vs gällande hastighetsbegränsning.
En anknytande fråga, när kartan faktiskt visar rätt, är det enda sättet få AP använda ny hastighet är att dutta på hastighetsikonen? Tycker det lite svårt pricka och tar fokus från körningen.
Man kan ju iofs skrolla på hjulet, men kan bli mycket skrolla när det ändrats 20 km/h.
Antar att du vet att man kan rulla snabbt för att få 5 km/h steg? Men jag har faktiskt gått över till att klicka på skärmen istället, särkilt om den nya hastigheten syns där då det bara räcker att klicka på den.
Men det är ju ett ganska allvarligt problem att bilen är så dålig på att sänka hastigheten. Vissa sträckor reagerar den inte alls på sänkningen medan den bara är seg på andra. Den skulle helt klar kugga uppkörningen då den sänker hastigheten först 100 meter efter skylten. Fattar inte att det ska vara så svårt att se lite längre framåt och sänka innan den kommer fram till skylten.
En anknytande fråga, när kartan faktiskt visar rätt, är det enda sättet få AP använda ny hastighet är att dutta på hastighetsikonen? Tycker det lite svårt pricka och tar fokus från körningen.
Man kan ju iofs skrolla på hjulet, men kan bli mycket skrolla när det ändrats 20 km/h.
Nej den ska sköta det automatiskt. Iaf gör min det. Tyvärr gör den lite fel även där och sänker EFTER hastighetsgränsen sänkts.
Menar du att bilen automatiskt ska anpassa hastigheten efter vad den tror är rätt hastighet? För det har aldrig funkat för mig. Behöver alltid slå av/på autopilot eller sänka farten med spaken när den ändras (trots att jag ställt in dynamisk hastighet på +10km/h vs gällande hastighetsbegränsning.
Bilen ändrar hastighet automatiskt (på de flesta vägsträckor). Om du sänkt manuellt, med hjul eller skärm, måste du konfirmera en höjning genom att klicka på hastigheten på skärmen (eller rulla upp). Om bilen sänkt själv höjer den hastigheten automatiskt igen om det är en 80-70-60 väg. Hade varit supersmidigt om den varit lika snabb på att sänka hastigheten som att höja den.
Tesla använder olika leverantörer och datakällor, men för just vägskyltar så verkar det vara OpenStreetMap som är datakälla.
Stora skärmen för vector+satellite: Google
Motor för navigation: Valhalla
Data för navigationskartor och kartdata: MapBox (som i sin tur sourcar data från olika datakällor, varibland OpenStreetMap är en)
Oavsett om datakällan uppdateras så håller det ju ändå inte i längden att förlita sig på denna typ av data. Kartorna verkar dessutom uppdateras en till två gånger per år och då blir det ett snapshot av vad som finns just då och det blir såklart daterat.
Tesla måste såklart få till det med skyltavläsning och vad som pågår för snack bakom kulisserna kring MobilEyes patent är ett stort frågetecken. Hoppas det kommer en lösning snart för Autopiloten skulle bli så mycket skönare att använda då utanför motorväg eller motortrafikled. Det här problemet som diskuteras är ju främst på landsväg och i städer.
Även utan att blanda in skyltavläsning borde det vara en enkel procedur för Tesla:
1. uppdatera navigationsdata till data som visar aktuella hastighetsbegränsningar
2. programmera att bilen börjar sänka hastigheten x meter före ny skylt med lägre hastighet
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5