Sida 2 av 7

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 14:58
av filippb
LarsL skrev:
Storbritannien förbjuder från och med 2040.

Jag förstår att det kan kännas hårt för avgasbil-fanboys men den generationen bilar är på väg bort.
Det låter ofta så självsäkert inifrån bubblan vissa lever i. Klart alla ska köra elbil och givetvis en Tesla! Sedan finns det behov och verklighet utanför övre medelklassen i storstadsområden, och även utanför västvärlden vilket kan vara lätt att glömma ibland.

Globalt tror jag fossilbilar kommer att leva långt längre än vad många här inne tror, även om storstäder eller hela EU-länder förbjuder försäljning (vilket såklart inte kommer att ske förrän europeiska biljättar har ställt om och har gett sitt samtycke till politikerna)

Äger förresten både el- och fossilbil ifall du syftar på mig med dina fanboy-utfall

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 15:00
av ChristerSjo
Omställningar sker sällan i form av mjuk övergång. Helt plötsligt är det ett annat alternativ som gäller och tar över marknaden.

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 15:02
av ChristerSjo
Skulle inte investar i dagens globala företag som enbart satsar på oljeberoende bilar.

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 15:05
av ChristerSjo
Finns ju ett antal exempel historisk hur företag inte lyckas ställa om till marknadens krav/förändring (mobil telefoner Noika/Eriksson).

IBM som trodde att det skulle behövas en PC på varje kontinent. Då var det ändå dom som gick i framkanten för att ta fram PC.

Etc etc.

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 15:06
av ChristerSjo
Det enda vi kan vara säkra på att världen om 10-20 år kommer inte se ut som idag vad gäller fordon/IT etc.

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 15:18
av Fredrik j
ChristerSjo skrev:
Skulle inte investar i dagens globala företag som enbart satsar på oljeberoende bilar.
Och vilket skulle det i så fall vara?
Det tar 3-4år från beslut till lansering. Ibland längre om ny arkitektur ska utvecklas.

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 15:21
av ChristerSjo
Exakt, och dagen multijättar är elefanter som inte hänger med.

Tror Kina eller dylikt kommer att ta över en stor del av fordonsmarknaden om några år.

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 15:23
av ChristerSjo
Jmf med Ericsson/Nokia hur det helt tappade marknaden på mobiler.

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 15:25
av ChristerSjo
Tesla kan man väll säga är motsvarigheten till Apple på 90 talet. Ny tänk och hype som gör att de säljer dyra bilar.

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 15:27
av ChristerSjo
Har dålig koll men hur många Biltillverkare idag säljer bilar som ständigt kan uppdateras/förbättras. Bilar kommer vara en dator på 4 hjul i framtiden.

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 15:28
av Bjelke
filippb skrev:
LarsL skrev:
Storbritannien förbjuder från och med 2040.

Jag förstår att det kan kännas hårt för avgasbil-fanboys men den generationen bilar är på väg bort.
Det låter ofta så självsäkert inifrån bubblan vissa lever i. Klart alla ska köra elbil och givetvis en Tesla! Sedan finns det behov och verklighet utanför övre medelklassen i storstadsområden, och även utanför västvärlden vilket kan vara lätt att glömma ibland.

Globalt tror jag fossilbilar kommer att leva långt längre än vad många här inne tror, även om storstäder eller hela EU-länder förbjuder försäljning (vilket såklart inte kommer att ske förrän europeiska biljättar har ställt om och har gett sitt samtycke till politikerna)

Äger förresten både el- och fossilbil ifall du syftar på mig med dina fanboy-utfall

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Det senaste året bara har jag börjat fundera på om det inte tom kan bli länderna utanför västvärlden som
kan byta snabbast, i många länder som Indien och liknande så åker dom (fattigaste) ju omkring i rena vraken, alltså
fordon som knappt borde kallas fordon (ofta skrot som väcker liv i). Det är faktiskt ganska enkelt att sätta
eldrift på "skrot" eller extremt enkla/billiga fordon och det skulle banne mig inte förvåna mig iaf om det
börjar dyka upp enklare eldrift-prylar som man kan montera på diverse "skrot" och hyffsat enkelt kan ladda
lite överallt osv, dvs billigt transportmedel. Sol finns det gott om i dessa länder liksom...
Om det blir så kan dom börja i princip när som helst som helst nästan och inte behöva vänta årtionden som
dom gör nu, dvs en elbil/moped/mc/buss osv tar ju ett jäkla tag innan det blir skrot och börjar användas av dom
fattigaste osv osv...
Jag har redan sett flera exempel på hemmabyggen med diverse fordon drivas med borrmaskiner och liknande, och
det är nåt i den stilen jag ser framför mig, det tillverkas sjukt med batterimaskiner som kan användas på
liknande sätt även om det bästa vore om Makita/Bosch/Milwaukee mfl skulle ta fram lite mer specifika produkter
för ändamålet (lär inte hända men kanske liknande företag gör det)...
Det bästa av allt är kanske att alla dessa fordon som jag syftar på är rena utsläppsmonstren och borde sluta
användas snarast möjligt...
Någonstans häremellan ser man väl elcyklar/mopeder/mc:n redan nu (nya alltså) som säljer bara bättre och bättre,
vilket borde vara jäkligt bra oavsett vilka länder (men antagligen bäst i utvecklingsländer antar jag)...
Det var ju ett kort och koncist inlägg :lol:

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 15:40
av filippb
Bjelke skrev:
filippb skrev:
LarsL skrev:
Storbritannien förbjuder från och med 2040.

Jag förstår att det kan kännas hårt för avgasbil-fanboys men den generationen bilar är på väg bort.
Det låter ofta så självsäkert inifrån bubblan vissa lever i. Klart alla ska köra elbil och givetvis en Tesla! Sedan finns det behov och verklighet utanför övre medelklassen i storstadsområden, och även utanför västvärlden vilket kan vara lätt att glömma ibland.

Globalt tror jag fossilbilar kommer att leva långt längre än vad många här inne tror, även om storstäder eller hela EU-länder förbjuder försäljning (vilket såklart inte kommer att ske förrän europeiska biljättar har ställt om och har gett sitt samtycke till politikerna)

Äger förresten både el- och fossilbil ifall du syftar på mig med dina fanboy-utfall

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Det senaste året bara har jag börjat fundera på om det inte tom kan bli länderna utanför västvärlden som
kan byta snabbast, i många länder som Indien och liknande så åker dom (fattigaste) ju omkring i rena vraken, alltså
fordon som knappt borde kallas fordon (ofta skrot som väcker liv i). Det är faktiskt ganska enkelt att sätta
eldrift på "skrot" eller extremt enkla/billiga fordon och det skulle banne mig inte förvåna mig iaf om det
börjar dyka upp enklare eldrift-prylar som man kan montera på diverse "skrot" och hyffsat enkelt kan ladda
lite överallt osv, dvs billigt transportmedel. Sol finns det gott om i dessa länder liksom...
Om det blir så kan dom börja i princip när som helst som helst nästan och inte behöva vänta årtionden som
dom gör nu, dvs en elbil/moped/mc/buss osv tar ju ett jäkla tag innan det blir skrot och börjar användas av dom
fattigaste osv osv...
Jag har redan sett flera exempel på hemmabyggen med diverse fordon drivas med borrmaskiner och liknande, och
det är nåt i den stilen jag ser framför mig, det tillverkas sjukt med batterimaskiner som kan användas på
liknande sätt även om det bästa vore om Makita/Bosch/Milwaukee mfl skulle ta fram lite mer specifika produkter
för ändamålet (lär inte hända men kanske liknande företag gör det)...
Det bästa av allt är kanske att alla dessa fordon som jag syftar på är rena utsläppsmonstren och borde sluta
användas snarast möjligt...
Någonstans häremellan ser man väl elcyklar/mopeder/mc:n redan nu (nya alltså) som säljer bara bättre och bättre,
vilket borde vara jäkligt bra oavsett vilka länder (men antagligen bäst i utvecklingsländer antar jag)...
Det var ju ett kort och koncist inlägg Bild
En intressant tanke såklart, och det vore ju så himla fint att slippa se tusentals bilar som inte ens har en katalysator registreras dagligen som de gör i ex. Indien. Men även om såna lösningar skull dyka upp så ser jag laddinfrastrukturen som det stora hindret, särskilt i tätbefolkade och ofta fattiga områden. Det är ett stort kliv från att kunna fixa med sin hemmabyggda elbil i ett garage i Rysslands inland till att kunna bo med miljoner andra i Mumbai utan att vara orolig att någon snor laddsladden under natten.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 15:43
av granlundii
filippb skrev:
LarsL skrev:
Storbritannien förbjuder från och med 2040.

Jag förstår att det kan kännas hårt för avgasbil-fanboys men den generationen bilar är på väg bort.
Det låter ofta så självsäkert inifrån bubblan vissa lever i. Klart alla ska köra elbil och givetvis en Tesla! Sedan finns det behov och verklighet utanför övre medelklassen i storstadsområden, och även utanför västvärlden vilket kan vara lätt att glömma ibland.

Globalt tror jag fossilbilar kommer att leva långt längre än vad många här inne tror, även om storstäder eller hela EU-länder förbjuder försäljning (vilket såklart inte kommer att ske förrän europeiska biljättar har ställt om och har gett sitt samtycke till politikerna)

Äger förresten både el- och fossilbil ifall du syftar på mig med dina fanboy-utfall
Håller helt med dig. Även om jag på det stora hela tror på konceptet elbil så behöver man också se med realism på framtiden. Det finns många orsaker varför elbilsförsäljninen inte kommer att "explodera", det kommer att ta tid innan elbilarna utgör en betydande del av den globala fordonsflottan (idag är det väl drygt 0.5% av alla bilar som är laddbara).

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 17:15
av Jerker
Det kommer att vara ett samspel mellan lagstiftning, tillgång på elbilar (vilket i sig beror på tillgången på batterier) och efterfrågan.

I såna här sammanhang finns det ju faktorer som verkar i bakgrunden som inte är så självklara för oss konsumenter. En bilfabrik måste ha en viss lönsamhet annars klarar man inte att driva den särskilt länge. När allt fler vill ha en elbil så minskar efterfrågan på fossilerna och om det inte finns elbilar att tillgå så är det ändå en viss andel köpare som skjuter upp sitt inköp tills dess att det finns en elbil att köpa osv. Detta kan skapa stora förskjutningar i efterfrågan som gör att många bilfabriker som tillverkar fossiler snabbt blir olönsamma. Det kan i sig skapa en kedjereaktion som i slutändan kan fälla en hel biltillverkare inom loppet av några få år. Jag kan inte länka till den nu, men såg för nåt år sedan en jätteintressant föreläsning på Youtube om just detta. Poängen var att det är rätt små förändringar som kan räcka för att få ett etablerat företag att gå i konkurs. Det kan räcka med en nedgång i försäljningen med 20%. Det handlar ju om kassaflöde, rörelsekapital, avtal med underleverantörer etc. Det kan snabbt bli oerhört kostsamt att ha olönsamma fabriker, mycket dyrare än de 20% i minskad försäljning. Det blir liksom en hävstångseffekt i företagets ekonomi som gör att det blöder pengar.

Nu kommer säkert t.ex. den tyska staten inte att acceptera att deras bilindustri går i putten, för hela den tyska ekonomin vilar på den, men om staten ska gå in med pengar så kan de mycket väl kräva att det storsatsas på batteribilar för att framtidssäkra. Och det kommer ju bara att snabba på övergången till elbilar.

Jag är helt övertygad om att det kommer att gå väldigt snabbt när det väl händer, och det är inte särskilt många år dit.

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 17:35
av Svenssons
filippb skrev:
LarsL skrev:
Storbritannien förbjuder från och med 2040.

Jag förstår att det kan kännas hårt för avgasbil-fanboys men den generationen bilar är på väg bort.
Det låter ofta så självsäkert inifrån bubblan vissa lever i. Klart alla ska köra elbil och givetvis en Tesla! Sedan finns det behov och verklighet utanför övre medelklassen i storstadsområden, och även utanför västvärlden vilket kan vara lätt att glömma ibland.

Globalt tror jag fossilbilar kommer att leva långt längre än vad många här inne tror, även om storstäder eller hela EU-länder förbjuder försäljning (vilket såklart inte kommer att ske förrän europeiska biljättar har ställt om och har gett sitt samtycke till politikerna)

Äger förresten både el- och fossilbil ifall du syftar på mig med dina fanboy-utfall

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Det vi pratar om här är försäljningen av bilar och den ser verkligen inte ljus ut för avgasbilar, varken i Sverige eller globalt. Kina har redan tagit beslut om omställningen som redan pågår och det är egentligen hårdare krav än i västvärlden även ifall de inte satt ett datum då avgasbilar inte längre får säljas som flera västländer har gjort. I Kina måste dock omställningen starta redan nu, tillverkarna tvingas till detta och därför tas även bidragen bort från elbilarna.

Visst kommer avgasbilar leva kvar även efter stopp i försäljningen liksom det fortfarande finns tjock-TV i hemmen och delvis även i försäljningen. Det kommer dock vara en mycket liten bråkdel mot dagens försäljning och det kommer troligen vara rätt avskalade budgetmodeller för att kunna konkurrera mot de i totalkostnad billigare elbilarna.

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 17:49
av ChristerSjo
Jerker skrev:

Jag är helt övertygad om att det kommer att gå väldigt snabbt när det väl händer, och det är inte särskilt många år dit.
Exakt, teknik skiften går alltid snabbt, dvs frågan om 1-3 år.

Olja/Bensin kommer vara en bristvara om inte konsumtionsmöstret minskar inom 10-20 år och i och med det höjda priser.

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 17:54
av ChristerSjo
Nokia, är ju ett lysande exempel på att gå som en sol till pankakaka och många felaktiga beslut. https://sv.wikipedia.org/wiki/Nokia

Stora företag är för långsamma för att hinna förändra sig. Dvs hela Europeiska fordonsinsindustrin är i fara.

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 18:02
av filippb
ChristerSjo skrev:
Nokia, är ju ett lysande exempel på att gå som en sol till pankakaka och många felaktiga beslut. https://sv.wikipedia.org/wiki/Nokia

Stora företag är för långsamma för att hinna förändra sig. Dvs hela Europeiska fordonsinsindustrin är i fara.
Det som få tänker på här är att om hela Europeiska fordonsindustri går under så kommer ingen av oss här i Sverige vars ekonomi är starkt beroende av export till ex. Tyskland behöva fundera på elbilar överhuvudtaget. Då har vi andra, mycket större problem.

Om något så ligger det i vårt egna intresse att omställningen till elbilar går sansat och lugnt till.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 18:09
av vigge50
Säger inte att det kommer gå fort men enligt denna artikeln så sjönk försäljningen av icke laddbara bilar i både EU, USA och Kina förra året jämfört med 2017. Nu säger den förvisso ”light vehicles” för USA vilket betyder att de inte räknar med pickup och SUVar men om detta sker på världens tre största marknader så är marknaden i rullning. Hur fort detta går framöver är dock väldigt osäkert och det återstår att se.

https://cleantechnica.com/2019/02/16/fo ... europe-us/

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 18:16
av Fredrik j
Men allvaligt. Det är väl få som vill fortsätta köra med fossila bränslen om det finns ett fullgott elbilsalternativ. Inte jag iallafall.
Jag är helt övertygad om att det finns gott om såna till 2030 och jag tror inte heller europeisk bilindustri kommer att dö utan jag tror flertalet bilar fortfarande kommer därifrån.

Tvärtom ser ju framtiden ljus ut för bilindustrin på lite sikt. Väldigt många fordon som ska bytas ut. Nya grupper som köper bil. Har här läst om flera model3-ägare som säger att teslan är deras första bil. Människor som tidigare bara sett bilen som ett problem har blivit något som liknar en bilentusiast.
Dessutom är köpare mer intresserade av att spendera mer pengar på sin bil när man slipper tanka den.

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 18:18
av ChristerSjo
filippb skrev:
Om något så ligger det i vårt egna intresse att omställningen till elbilar går sansat och lugnt till.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Men detta bestämmar bara "marknaden" är inte företagen med på det så "dör" de.

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 18:20
av ChristerSjo
Bästa investeringstipset idag är att blanka aktier i de företag som inte har tagit konverteringen på allvar

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 18:21
av ChristerSjo
Bara att ta förra höjdaren för Scania som säger att Tesla kommer att dö.

Han har en dinosarie som inte fattar att det är ett teknikskifte på gång.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... lit=scania

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 18:25
av ChristerSjo
När väl elektrifiereing kommer över i buss och lastbilssegmentet kommer både Scania och Volvo få problem om de inte är med på tåget.

Gamla uvar är bra, men inte när det gälller att hantera teknikskiften då går det som för Ericsson/Nokia/IBM.

Re: Elbilsförsäljningen faller?

Postat: 12 okt 2019 18:33
av ChristerSjo
IBM sålde sin PC divsion till Kina pga de inte fick lönsamhet i det, men jag tror att de bygger mycket på att de inte kunde producera för en massmarknad. Ett stor steg från stordatorer till PC.

Men de hade marknaden i sitt grepp men tog den inte. https://sv.wikipedia.org/wiki/IBM_PC