Nissan leaf 30kw ok för mina behov?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?

Inlägg av Teslaspolen »

Henrik Torphammar skrev:
Wahll skrev:
Man kan ju visserligen schemalägga kupévärme men det hjälper ju batteriet föga.
Kan man verkligen det? Har du kört leaf? :lol:

Det är nämligen så att du måste ha laddsladden ansluten för att timern skall fungera. (Leaf40 fixar detta utan laddsladden i)
Nej, timer fungerar utan sladd. Dock går värmen/kylan bara 15 minuter då, istället för 2 timmar om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Rangv skrev:
evilirish skrev:
Utan garanterad möjlighet till laddning skulle jag säga att det blir problematiskt. Det ska ju vara gött att köra elbil!
Kan du inte höra med jobbet om det går att få en garanterad plats till dig? Åtminstone på vintern..
Det kommer funka med ett uppsäkrat helt vanligt eluttag (som inte går på timer, 10A) så det måste inte vara ett ladd-uttag. Då använder du den med bilen medföljande "mormors kabeln". Fixar du bara det är det inga problem med en Leaf 30.
Sen är det bra att trippelgardera sig. Finns det någon laddstation längs vägen? Kolla t.ex http://www.uppladdning.nu efter Chademo stolpar (väljs under fliken "Available plugs" uppe till vänster om kartan). Har du minst en sån längs med vägen så hade jag sagt att du har ditt på det torra.
Jo har kollat och det finns en chademo strategisk placerad. De kanske inte behöver ta mycket längre tid än en tankning diesel att ladda det man behöver vid en sådan stolpe.
Så länge du inte behöver 0-100% så behöver du bara stå där tills du fått tillräckligt för att komma hem. T.ex anländer du med 20% och behöver 50% för att ta dig hem så behöver du ladda en 7-8 minuter.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

Henrik Torphammar skrev:
Wahll skrev:

Det är nämligen så att du måste ha laddsladden ansluten för att timern skall fungera. (Leaf40 fixar detta utan laddsladden i)
Hade 24kwh versionen 2015. Sladden måste vara i (på den)
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Teslaspolen skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Wahll skrev:

Nej, timer fungerar utan sladd. Dock går värmen/kylan bara 15 minuter då, istället för 2 timmar om jag minns rätt.
Nä, appstart går(i den mån appen fungerar) utan sladd ej timerfunktionen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Även om en Leaf kostar betydligt mindre i inköp än en "riktig" elbil(som funkar även på långresa) så tror jag den kommer tappa REJÄLT mycket mer i andrahandsvärde.
I Norge har "gamla" elbilar med begränsad räckvidd rasat i värde, och det blir bara värre och värre. Samma lär ske här. Så man lurar nog sig själv om man tror att det kommer blir väldigt mycket billigare på sikt med en bil som idag är "billig".

Ponera att man köper en Leaf för 250k. Låt säga att den är värd 60k om 3 år.
Jämför det med en Model 3 SR+ för 500k. Är den värd 300k om 3 år är det inte mkt extra man betalat, och då har man kunnat njuta av en bra bil under de 3 åren istället för att plågas med en sunkig Leaf.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare

Inlägg av jbark »

taliz skrev:
Även om en Leaf kostar betydligt mindre i inköp än en "riktig" elbil(som funkar även på långresa) så tror jag den kommer tappa REJÄLT mycket mer i andrahandsvärde.
I Norge har "gamla" elbilar med begränsad räckvidd rasat i värde, och det blir bara värre och värre. Samma lär ske här. Så man lurar nog sig själv om man tror att det kommer blir väldigt mycket billigare på sikt med en bil som idag är "billig".

Ponera att man köper en Leaf för 250k. Låt säga att den är värd 60k om 3 år.
Jämför det med en Model 3 SR+ för 500k. Är den värd 300k om 3 år är det inte mkt extra man betalat, och då har man kunnat njuta av en bra bil under de 3 åren istället för att plågas med en sunkig Leaf.

Jag håller med dig men sen är ju problemet att man skall ha möjlighet att ligga ute med dessa pengar. Exempelvis är ju handpenningen på Leafen i din kalkyl 50% mindre och en bil kan aldrig få ett värde mindre än 0 (möjligen zoe med batterihyra :lol: )
Skriv svar