Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Moderator: Redaktion
Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Jag pendlar 6mil enkel väg till jobbet. Jag bor i Norrbotten dvs ofta - 20 på vintrarna. Jag funderar på att köpa en beg Nissan leaf 30kw. Jag tänker främst ladda bilen hemma på natten. har elbilsplatser på jobbet dock ej garanterat lediga så vill garanterat ta mig hem utan laddning på jobb dock tillgång till vanlig motorvärmarstolpe. Vad tror ni funkar räckvidden på leafen med dessa förutsättningar även på vintern?
Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
6 mil x2 blir svårt med Nissan Leaf. Om du inte har laddning på jobbet titta på en bil med längre tex räckvidd 40 kWh Leaf eller annan bil... Tesla Model 3 SR+.
Har du laddning, även 1-fas 8-10 A så funkar det med Leaf 30 kWh.
Har du laddning, även 1-fas 8-10 A så funkar det med Leaf 30 kWh.
Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Jag har haft min 30 kWh sedan februari, endast någon dag med minus 15 grader. Det blir för nära gränsen att använda varje dag, någon gång kommer du inte ha mer än 90% på morgonen o då blir det jobbigt med t.o.r. Kanske en Zoe 41 kWh är bättre val för ungefär samma pengar. Eller en ny eUp.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Om du har garanterat minst motorvärmarstolpe på jobbet och en ställbar kabel som kan justera ned till 6A om det är lågt avsäkrat, så får du in minst 50km räckvidd under en åttatimmars arbetsdag.
Med Leaf är det viktigt att veta hastighetsbegränsningen på vägen man åker, är det 90-väg och man kan ligga i max 90, då kommer man flera mil längre, än om man måste ligga i verklig fart 100 eller högre.
Sedan är det också viktigt att veta om du har varmgarage hemma eller på jobbet, om batteriet är ljummet, säg 15-20 plusgrader kommer du också mycket längre än om batteriet har stått ute över natten (med laddning) och har hunnit bli kallt.
Nästa grej är om du är frusen av dig eller gillar kallt och vet hur man klär på sig? När det är kallare än -5 ute så slutar värmepumpen i Leaf att leverera, så då blir det resistiv värmning om man vill ha värme i kupén. För bästa räckvidd har man värmaren på lägsta och fläkten på lägsta, riktat enbart mot vindrutan, och så sätesvärmaren och rattvärmen på full fräs.
Summa summarum, 12 mil om dagen med en Leaf kan vara helt problemfritt eller helt omöjligt beroende på dessa faktorer. Med tre år med Leaf i bagaget skulle jag nog tveka hursom, speciellt om det inte finns en laddstolpe eller CHAdeMO-laddare nånstans på vägen där man kan toppa upp lite om Leafen har en dålig dag.
Med Leaf är det viktigt att veta hastighetsbegränsningen på vägen man åker, är det 90-väg och man kan ligga i max 90, då kommer man flera mil längre, än om man måste ligga i verklig fart 100 eller högre.
Sedan är det också viktigt att veta om du har varmgarage hemma eller på jobbet, om batteriet är ljummet, säg 15-20 plusgrader kommer du också mycket längre än om batteriet har stått ute över natten (med laddning) och har hunnit bli kallt.
Nästa grej är om du är frusen av dig eller gillar kallt och vet hur man klär på sig? När det är kallare än -5 ute så slutar värmepumpen i Leaf att leverera, så då blir det resistiv värmning om man vill ha värme i kupén. För bästa räckvidd har man värmaren på lägsta och fläkten på lägsta, riktat enbart mot vindrutan, och så sätesvärmaren och rattvärmen på full fräs.
Summa summarum, 12 mil om dagen med en Leaf kan vara helt problemfritt eller helt omöjligt beroende på dessa faktorer. Med tre år med Leaf i bagaget skulle jag nog tveka hursom, speciellt om det inte finns en laddstolpe eller CHAdeMO-laddare nånstans på vägen där man kan toppa upp lite om Leafen har en dålig dag.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Nej 6 plus 6 kommer inte fungera.Rangv skrev:Vad tror ni funkar räckvidden på leafen med dessa förutsättningar även på vintern?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Tack för väldigt bra svar. Tror dessvärre att vanliga motorvärmarstolpe bara ger ström ca 2 timmar innan avfärd beroende på utetemp. Ska undersöka om elbilsplatserna oftast är lediga annars kanske man tar sig hem om man kryper fram i 80 på motorvägen de kallaste dagarna med minimal värme. alternativt får stanna en kvart på en elbilsladdare på vägen hmmm. Svårt att veta kanske får försöka låna en bil och testa. Jag har möjlighet att starta i 10 gradrigt garage hemma.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Hur kul är det att köpa en bil för 250.000kr som du får krypa fram med utan värme? Skulle du behöva om affären så är din bil för en kvarts mille inte användbar eftersom batteriet är tomt osv....Rangv skrev:Tack för väldigt bra svar. Tror dessvärre att vanliga motorvärmarstolpe bara ger ström ca 2 timmar innan avfärd beroende på utetemp. Ska undersöka om elbilsplatserna oftast är lediga annars kanske man tar sig hem om man kryper fram i 80 på motorvägen de kallaste dagarna med minimal värme. alternativt får stanna en kvart på en elbilsladdare på vägen hmmm. Svårt att veta kanske får försöka låna en bil och testa. Jag har möjlighet att starta i 10 gradrigt garage hemma.
Lägg till och köp en 40kwh om det måste vara Leaf.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Det är snarare att jag inte vill köpa en bil för 250k som gör att jag tänker på en leaf 30. Verkar kunna få en 2017 årsmodell för 150-¹170 k
Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Problemet om du inte får ström på jobbet blir dubbelt en riktigt kall dag, dels får du ju inte energi in i batteriet, och dels kyls batteriet ned, så att den energi som finns där inte går att få ut.Rangv skrev:Tack för väldigt bra svar. Tror dessvärre att vanliga motorvärmarstolpe bara ger ström ca 2 timmar innan avfärd beroende på utetemp. Ska undersöka om elbilsplatserna oftast är lediga annars kanske man tar sig hem om man kryper fram i 80 på motorvägen de kallaste dagarna med minimal värme. alternativt får stanna en kvart på en elbilsladdare på vägen hmmm. Svårt att veta kanske får försöka låna en bil och testa. Jag har möjlighet att starta i 10 gradrigt garage hemma.
Du säger "motorväg", innefattar sträckan till jobbet motorväg, då sällar jag mig tyvärr till kören som säger "nej". Det kommer inte att fungera. Du kommer upptäcka den första köldveckan i november att du har 55% kvar i batteriet när du kommer till jobbet, och 0% kvar med 20km kvar hem på tillbakavägen. De två timmarna motorvärmare ger dig bara 10km extra räckvidd.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Jag inser efter alla era fina svar att om jag ska ha en leaf 30 så krävs det att jag kan ladda på jobbet. Jag ska undersök det noggrannare.. . Om inte får jag nog kika på en Renault zoe med det stora batteriet.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Du kan prova dig fram genom att mata in adress, väder och bilmodell i abetterrouteplanner.com/ så kanske du kan få dig en bättre bild över vad som kan fungera! 

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Jag tror en ny eUp 36 kWh blir litet billigare än beggad Zoe 41kWh. 200k efter bidraget, skulle valt den. Bägge är ju mindre än Leaf, men fungerar bättre för dig som pendlarbil. Men då är det ju en okänd väntetid förstås.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Det är bra att gå in på abetterrouteplaner.com och planera resan i olika temperaturer. Där kan du också se om det finns snabbladdare på vägen. En snabbladdare är nyckel till att kunna lösa de där få gångerna.
Jag är ingen fan av Zoe. Främst för att den inte har snabbladdning utan endast 22 kW.
Fundera på månadskostnaden. Vad har du idag? Och vad kan du tänka dig framåt? Elbilen flyttar kostnaden från bränsle till kapital på bilen.
Jag är ingen fan av Zoe. Främst för att den inte har snabbladdning utan endast 22 kW.
Fundera på månadskostnaden. Vad har du idag? Och vad kan du tänka dig framåt? Elbilen flyttar kostnaden från bränsle till kapital på bilen.
Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Skulle också valt en ny e-up framför en äldre Leaf (30kWh och mindre)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Kör idag ford focus diesel. Kan låna upp på huset så kapitalkostnaden blir ju väldigt låg. Enda orosmoment för att köpa dyrare elbil blir att arbetssituation förändras och man vill sälja bilen med stor värdeminskning som följd. Annars känns det som att kalkylen blir ganska fördelaktig med elbil då man pendlar 12 mil om dagen
Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Jag hade valt en lite dyrare elbil och mått betydligt bättre. Andrahandsvärdet på elbilar har varit högt hittills så egentligen bättre att köpa nytt än begagnat.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Har du kollat med din arbetsgivare om du inte kan få en bil och ta kostnade genom bruttolöneavstående (och konstandsneutralt för företaget). Ligger man över brytpunkt och betalar full skatt så blir det cirka 80 kSEK billigare över en treårs period enligt mina beräkningar för en Modell 3 LR AWD inklusive allt.
EDIT. Ingen hänsyn tagen till besparing på själva el vs bensin kostnaden då.
EDIT. Ingen hänsyn tagen till besparing på själva el vs bensin kostnaden då.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Tjenare, jag kapar tråden då vi är i lite samma sits som dig med att byta till elbil. Vi har funderat på en Leaf 30kwh men det som gör mig fundersam är de förhållandevis korta laddtiderna på abetterrouteplanner, någon som vet om dessa är optimistiska?
Vår begränsning i valet av elbil är ju pris, plats för bilbarnstol och vagn samt att det måste gå att få till en lösning där man får med sig cykeln. Leaf verkar ju ha möjlighet till cykel men vi har inte testat bakåtvänd bilbarnstol än. Vi har även varit inne på ioniq men där tappar vi möjlighet till cykeltransport.
Har du övervägt en ioniq istället för en Leaf? Den har nog kanske större möjligheter att klara din resa.
Vår begränsning i valet av elbil är ju pris, plats för bilbarnstol och vagn samt att det måste gå att få till en lösning där man får med sig cykeln. Leaf verkar ju ha möjlighet till cykel men vi har inte testat bakåtvänd bilbarnstol än. Vi har även varit inne på ioniq men där tappar vi möjlighet till cykeltransport.
Har du övervägt en ioniq istället för en Leaf? Den har nog kanske större möjligheter att klara din resa.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Laddtider från dator vet jag inte men 30kwh Leaf matar på rejält upp till nästan 95%. Batteriet blir varmt men den laddar fort. Håller sina 46kW upp till typ 85%.jbark skrev:Tjenare, jag kapar tråden då vi är i lite samma sits som dig med att byta till elbil. Vi har funderat på en Leaf 30kwh men det som gör mig fundersam är de förhållandevis korta laddtiderna på abetterrouteplanner, någon som vet om dessa är optimistiska?
Vår begränsning i valet av elbil är ju pris, plats för bilbarnstol och vagn samt att det måste gå att få till en lösning där man får med sig cykeln. Leaf verkar ju ha möjlighet till cykel men vi har inte testat bakåtvänd bilbarnstol än. Vi har även varit inne på ioniq men där tappar vi möjlighet till cykeltransport.
Har du övervägt en ioniq istället för en Leaf? Den har nog kanske större möjligheter att klara din resa.
Leaf30 laddar in samma antal kwh mycket mycket snabbare än 40kwh.
Sen är det så att du alltid kommer behöva mer än du tror. Gom och procent Soc är inte linjärt
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Utan garanterad möjlighet till laddning skulle jag säga att det blir problematiskt. Det ska ju vara gött att köra elbil!
Kan du inte höra med jobbet om det går att få en garanterad plats till dig? Åtminstone på vintern..
Det kommer funka med ett uppsäkrat helt vanligt eluttag (som inte går på timer, 10A) så det måste inte vara ett ladd-uttag. Då använder du den med bilen medföljande "mormors kabeln". Fixar du bara det är det inga problem med en Leaf 30.
Sen är det bra att trippelgardera sig. Finns det någon laddstation längs vägen? Kolla t.ex http://www.uppladdning.nu efter Chademo stolpar (väljs under fliken "Available plugs" uppe till vänster om kartan). Har du minst en sån längs med vägen så hade jag sagt att du har ditt på det torra.
Kan du inte höra med jobbet om det går att få en garanterad plats till dig? Åtminstone på vintern..
Det kommer funka med ett uppsäkrat helt vanligt eluttag (som inte går på timer, 10A) så det måste inte vara ett ladd-uttag. Då använder du den med bilen medföljande "mormors kabeln". Fixar du bara det är det inga problem med en Leaf 30.
Sen är det bra att trippelgardera sig. Finns det någon laddstation längs vägen? Kolla t.ex http://www.uppladdning.nu efter Chademo stolpar (väljs under fliken "Available plugs" uppe till vänster om kartan). Har du minst en sån längs med vägen så hade jag sagt att du har ditt på det torra.
Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Ja jag behöver också få in ett par barnstolar för lämning på förskola. Därmed går nog de minsta modellerna bort. Jo jag har kikat lite på ioniq. Känns inte som det finns så mycket ute på andrahandsmarknaden dock där..jbark skrev:Tjenare, jag kapar tråden då vi är i lite samma sits som dig med att byta till elbil. Vi har funderat på en Leaf 30kwh men det som gör mig fundersam är de förhållandevis korta laddtiderna på abetterrouteplanner, någon som vet om dessa är optimistiska?
Vår begränsning i valet av elbil är ju pris, plats för bilbarnstol och vagn samt att det måste gå att få till en lösning där man får med sig cykeln. Leaf verkar ju ha möjlighet till cykel men vi har inte testat bakåtvänd bilbarnstol än. Vi har även varit inne på ioniq men där tappar vi möjlighet till cykeltransport.
Har du övervägt en ioniq istället för en Leaf? Den har nog kanske större möjligheter att klara din resa.
Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Jo har kollat och det finns en chademo strategisk placerad. De kanske inte behöver ta mycket längre tid än en tankning diesel att ladda det man behöver vid en sådan stolpe.evilirish skrev:Utan garanterad möjlighet till laddning skulle jag säga att det blir problematiskt. Det ska ju vara gött att köra elbil!
Kan du inte höra med jobbet om det går att få en garanterad plats till dig? Åtminstone på vintern..
Det kommer funka med ett uppsäkrat helt vanligt eluttag (som inte går på timer, 10A) så det måste inte vara ett ladd-uttag. Då använder du den med bilen medföljande "mormors kabeln". Fixar du bara det är det inga problem med en Leaf 30.
Sen är det bra att trippelgardera sig. Finns det någon laddstation längs vägen? Kolla t.ex http://www.uppladdning.nu efter Chademo stolpar (väljs under fliken "Available plugs" uppe till vänster om kartan). Har du minst en sån längs med vägen så hade jag sagt att du har ditt på det torra.
Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Tänker att just Leaf är problematisk i sig utan aktiv temperering av batteriet och en app som åtminstone var helt opålitlig i kommunikationen med bilen.
Man kan ju visserligen schemalägga kupévärme men det hjälper ju batteriet föga.
Titta efter något annat...
Man kan ju visserligen schemalägga kupévärme men det hjälper ju batteriet föga.
Titta efter något annat...
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Kan man verkligen det? Har du kört leaf?Wahll skrev:Man kan ju visserligen schemalägga kupévärme men det hjälper ju batteriet föga.

Det är nämligen så att du måste ha laddsladden ansluten för att timern skall fungera. (Leaf40 fixar detta utan laddsladden i)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Nissan leaf 30kw ok för mina behov?
Nej bilbarnstolar gör ju valet mer begränsat samt att man kanske vill få in en barnvagn ibland. Tyvärr tappar man appmöjligheten med ioniq vilket i princip är en deal breaker för oss. Om ekonomin hade tillåtit hade en SR+ model 3 eller model Y varit det givna valet men med småbarn och en som är föräldraledigt så får det nog vänta ett par år.Rangv skrev:Ja jag behöver också få in ett par barnstolar för lämning på förskola. Därmed går nog de minsta modellerna bort. Jo jag har kikat lite på ioniq. Känns inte som det finns så mycket ute på andrahandsmarknaden dock där..jbark skrev:Tjenare, jag kapar tråden då vi är i lite samma sits som dig med att byta till elbil. Vi har funderat på en Leaf 30kwh men det som gör mig fundersam är de förhållandevis korta laddtiderna på abetterrouteplanner, någon som vet om dessa är optimistiska?
Vår begränsning i valet av elbil är ju pris, plats för bilbarnstol och vagn samt att det måste gå att få till en lösning där man får med sig cykeln. Leaf verkar ju ha möjlighet till cykel men vi har inte testat bakåtvänd bilbarnstol än. Vi har även varit inne på ioniq men där tappar vi möjlighet till cykeltransport.
Har du övervägt en ioniq istället för en Leaf? Den har nog kanske större möjligheter att klara din resa.