Sida 2 av 2

Re: Fråga om effekt

Postat: 29 sep 2015 07:51
av HelectriC
SR-71-BlackBird skrev:
Att uppgradera en 85 till 90 är nu prisat till 22.500 dollar, vilket bör bli 250k i Sverige.
det var ju løjligt dyrt. Vem ska betala det? kan førstå om några år att man vill byta, men då blir det ju inte från 85 till 90, kanske till 120 eller mer.
250k før att kunna køra 2 mil extra hallå?!

Re: Fråga om effekt

Postat: 29 sep 2015 07:55
av LarsL
Nej det var ju precis vad Elon sa, att man ska vänta tills batteriet är slut. Det här handlar alltså om ett helt komplett nytt batteri, inte bara 5kWh.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Fråga om effekt

Postat: 29 sep 2015 08:12
av HelectriC
LarsL skrev:
Nej det var ju precis vad Elon sa, att man ska vänta tills batteriet är slut. Det här handlar alltså om ett helt komplett nytt batteri, inte bara 5kWh.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
då ær ju frågan vad man får i "pant" før det gamla? som dom kan anvænda till nåt væggbatteri eller så.

Re: Fråga om effekt

Postat: 29 sep 2015 10:15
av SR-71-BlackBird
HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Nej det var ju precis vad Elon sa, att man ska vänta tills batteriet är slut. Det här handlar alltså om ett helt komplett nytt batteri, inte bara 5kWh.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
då ær ju frågan vad man får i "pant" før det gamla? som dom kan anvænda till nåt væggbatteri eller så.
Priset är inklusive inbytesbatteri!

Re: Fråga om effekt

Postat: 29 sep 2015 10:56
av HelectriC
SR-71-BlackBird skrev:
HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Nej det var ju precis vad Elon sa, att man ska vänta tills batteriet är slut. Det här handlar alltså om ett helt komplett nytt batteri, inte bara 5kWh.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
då ær ju frågan vad man får i "pant" før det gamla? som dom kan anvænda till nåt væggbatteri eller så.
Priset är inklusive inbytesbatteri!
det ær ju absurd dyrt! vem vill kosta på en 5 eller 10 år gammal bil nåt før 250k?

Re: Fråga om effekt

Postat: 29 sep 2015 11:09
av bylund
Om 5 eller 10 år kan det dock vara helt andra priser.

Re: Fråga om effekt

Postat: 29 sep 2015 11:10
av stefan007
Vi får väl hoppas att Tesla fixar så det kan komma ytterligare uppsidor vid framtida batteribyte. 85D får 525 hk t.ex. Håller bilen skicket och batteripriserna sjunker kan det vara värt att lägga 150k istället för att skrota bilen om 5-8 år. Min bil har gått upp 160k pga valutan sen jag beställde. Det skulle jag tycka var jobbigare vid nybeställning än att få det senaste batteriet om några år. Övningskörningsbilen är inne på verkstad för lagning, gissar på 25k när jag hämtar den på fredag... Det är riktiga syndapengar :evil:

Re: Fråga om effekt

Postat: 29 sep 2015 11:29
av Pontus
Tanken är väl inte att priset är satt för att man ska byta ett nästan nytt batteri för att få 5 kWh till utan mer bara för att det ska finnas en möjlighet och säkert också för att folk ska få veta att batterier är dyra saker och vänja sig vid det.

Re: Fråga om effekt

Postat: 29 sep 2015 11:31
av Surfaren
Det kan ju hända att det är dyrt för att batterierna idag är dyra, och att man sätter ett pris baserat på detta mest för att få tyst på folk som frågar vad det kostar ("måste du fråga om priset har du förmodligen inte råd"). I en framtid med lägre batteripriser borde priset bli mer rimligt och det är kanske först då som normala människor (som inte har för mycket pengar som ligger och stör) överväger detta.

Re: Fråga om effekt

Postat: 29 sep 2015 12:01
av HelectriC
ja, kanske Elon's ide bara var att få slut på folk som mailar och frågar om batteripriser. Det ær egentligen ingen som ska køpa ett batteri och det har han lagt førutsættningarna før. I framtiden kommer priserna sjælvklart vara lægre, men då slutar væl folk tjata nu iaf?

Fråga om effekt

Postat: 29 sep 2015 14:52
av Surfaren
HelectriC skrev:
då slutar væl folk tjata nu iaf?
Det får vi hoppas. Om någon trots allt är sugen så kan nog Tesla tänka sig att byta batteri för det priset. Borde inte bli allt för lång kö iaf...