Fråga om effekt

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenth4336

Fråga om effekt

Inlägg av Kenth »

Hej,

Jag fick ett meddelande från Service Center om att motorn i min bil tydligen ingår i en dålig batch, och skall därför bytas ut.
Jag funderar då på om vilken effekt som gäller numera.
Då jag beställde bilen, en P85:a, så har jag för mig att det var 421 hk. Sedan uppdaterades detta på beställningssidan till drygt 470 (476 ?) hk.
Numera så står det 510 hk på den bakre motorn för P85D, vilket enligt Tesla skall vara samma motor som i P85 (som inte kan köpas längre).

Efter samtal med Service Center nyss så har troligtvis batteripacket betydelse för vilken effekt som kan plockas ut. De har dock inga uppgifter själva vad som gäller.

Min fundering är då om man skulle uppdatera batteripacket till 90 istället för 85, om man då kan ta ut samma effekt som i P85D (den bakre motorn såklart ;) ) ?
Eller behövs den nya säkringen för detta ? Det är dock 2 motorer i P85D, vilka tillsammans behöver de 1500 Amp som denna ger.
Vad tror ni ? Själva ökningen av Range är inte nog för att motivera uppgraderingen, men 510 hk istället för 421 (?) skulle kunna göra det :twisted:

/Kenth
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Fråga om effekt

Inlägg av Svenssons »

Batterieffekten har inget med effekten eller hästkrafterna att göra vid byte från 85 kWh till 90 kWh. Batteriet påverkar endast räckvidden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Det där lär ju styras av mjukvara. Så oavsett vad så ser nog Tesla till att du får vad du betalat för och inte mer.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare

Inlägg av Kenth »

Svenssons skrev:
Batterieffekten har inget med effekten eller hästkrafterna att göra vid byte från 85 kWh till 90 kWh. Batteriet påverkar endast räckvidden.
Nej, på ett nytt batteri så tror jag att det stämmer. T.ex. för att kunna få Ludicrous på befintlig P85D så verkar det inte behövas, förutom nya säkringen då.
Dock är mitt batteripack snart 1,5 år gammalt, och batteriet har uppdaterats kontinuerligt under tiden.
Tror att det finns en bokastav som talar om vilken version av batteri det är, men vet dock ej skillnaderna mellan de olika versionerna.
Åtminstone verkade de på Tesla Service Center (i Upplands Väsby) tro att det kan ha betydelse.

Om jag förstått saken korrekt (vilket jag inte är säker på) så innebär en uppdatering av batteripacket att de eg. byter ut det mot ett nytt pack med nya cellerna.
Så förstod jag det då jag frågade om detta i Tilburg för 1 vecka sedan då vi var där på besök.

/Kenth
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare

Inlägg av Kenth »

matbl skrev:
Det där lär ju styras av mjukvara. Så oavsett vad så ser nog Tesla till att du får vad du betalat för och inte mer.
Eller så gör de som de gjorde med 85D, och tillgängliggör mer effekt gratis :)
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Byta ut batteripacket mot ett 90 kommer att kosta väldigt mycket, kanske 200-300k.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Kanske 30k. Ingen vet.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare

Inlägg av Kenth »

SR-71-BlackBird skrev:
Byta ut batteripacket mot ett 90 kommer att kosta väldigt mycket, kanske 200-300k.
Ja, att byta ut batteri-packet torde säkert kosta någonstans däromkring.
Uppgraderingen verkar dock kosta 3000 $ (+ arbete) vilket torde landa någonstans över 30' kronor gissningsvis.
Men eftersom uppgraderingen inte innebär fler batterier (då plats saknas för detta), så gissar jag att de helt enkelt byter hela batteriet mot ett nytt med nya cellerna, och återanvänder det gamla batteriet. Förstår inte annars hur de kan få till detta.

/Kenth
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Självklart byter de hela packet.

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Niclas skrev:
Öhh. Nä. Ni blandar ihop set nya packet med den nya säkringen. De är inte samna sak. Är inte det här utrett i flera trådar redan?
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare

Inlägg av Kenth »

matbl skrev:
Niclas skrev:
Öhh. Nä. Ni blandar ihop set nya packet med den nya säkringen. De är inte samna sak. Är inte det här utrett i flera trådar redan?
Nej, tror inte det.
Nya säkringen, för att kunna få Ludicrous på P85D, är en sak. Att kunna utöka 85 till 90 innebär (väl) att alla småbatterier (eller någon del på dem) behöver bytas ut.
Inte samma sak alltså.

/Kenth
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Jag blandar inte ihop nåt. Visst är batteri och säkringsuppdatering olika saker. Byta säkring kan man göra på P85D om man vill ha ludacris. Men man ska ju också kunna byta upp sig till 90 om man redan har en bil med 85. Då byter man ju hela packet. Men jag tror inte att P90 då får mer effekt än P85.

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Hmm har dom verkligen sagt att befintliga 85-kunder kan uppgradera till 90 kWh för den låga summan?
Som jag fattat det så var det uppgradering till Ludicrous som gick att eftermontera, men det stod väl inte samma sak om batteriet? Har jag missat nått?
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare

Inlägg av Kenth »

Martinen skrev:
Hmm har dom verkligen sagt att befintliga 85-kunder kan uppgradera till 90 kWh för den låga summan?
Som jag fattat det så var det uppgradering till Ludicrous som gick att eftermontera, men det stod väl inte samma sak om batteriet? Har jag missat nått?
Det skall gå att uppgradera batteripacket för befintliga kunder med 85 batteriet. Elon menade att detta nog inte behövde göras innan 15% hade tappats i Range.
Dock finns inga uppgifter om pris ännu. Uppgraderingen fick jag för mig skulle landa kring 3000 $, men borde betyda att hela batteripacket behöver bytas ut.
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

3000 dollar för att få ett helt nytt batteri är ju jättebilligt. Om jag byter om jag byter i början på nästa år eller nått så har ju min gått nästan 6000 mil, då hade det varit fint med ett nytt batteri om det gamla tappat 5-6 procent
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Enligt min enkla mening avser priset för uppgradering 85 -> 90 om man gör det redan i konfiguratorn, dvs skillnaden i pris mellan de båda alternativen på en ännu otillverkad bil. Råvaran som blir skrot måste rimligen kosta mycket mer än 3000 usd.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Om man ska beställa en ny bil idag så kostar det $3000 extra för 90 kW batteri men detta har ingenting med priset för att byta ut ett 85 kW batteri i befintlig bil till 90 kW batteri. Det sades även att det skulle kosta $5000 plus arbete för befintliga ägare av P85D att byta till den nya säkringen som möjliggör Ludicrous mode. Men som sagt så finns det inga uppgifter om vad det skulle kosta för befintliga ägare att byta ut sitt 85 kW batteri till ett nytt 90 kW batteri.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Det var lite det jag menade. Jag har inte sett nån siffror på det och 3000 låter väldigt billigt om det skulle vara samma pris att eftermontera. Känns som att bara logistiken med att byta och transportera batterierna borde kosta mer än det.
Senast redigerad av Martinen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare

Inlägg av Kenth »

Martinen skrev:
Det var lite det jag menade. Jag Jag har inte sett nån siffror på det och 3000 låter väldigt villigt om det skulle vara samma i i efterhand. Känns som att bara logistiken med att byta och transporter batterierna borde kosta mer än det.
Ja, priset återstår att se vad det hamnar på.
Dock har jag svårt att se att de inte behöver byta ut hela batteripacket för att få upp den till 90.
Samtidigt så tror jag inte heller att någon kommer att uppgradera om priset blir samma som att köpa ett helt nytt batteri heller.
Kanske blir det samma som för uppgraderingen till Ludicrous, d.v.s. att befintliga ägare får denna billigare än nya kunder till någon form av självkostnadspris.
Om detta pris sedan blir 3000 $ (+ arbete) eller något annat återstår att se. Tror att extremt få kommer att uppgradera om priset hamnar över 50' för att få några mil extra.

/Kenth
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

För att gå från 85kWh till 90kWh måste hela paketet bytas eftersom det är kemin i varje enskild cell som uppdaterats. Kostnaden för bytet kommer så klart bli hög förmodligen i nivå med ett normalt byte pga slitage som sänker effekten under 15-20%, vad den blir är det ingen som vet än eftersom garantin är kvar.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Niclas skrev:
Jag blandar inte ihop nåt. Visst är batteri och säkringsuppdatering olika saker. Byta säkring kan man göra på P85D om man vill ha ludacris. Men man ska ju också kunna byta upp sig till 90 om man redan har en bil med 85. Då byter man ju hela packet. Men jag tror inte att P90 då får mer effekt än P85.
Att byta hela packet på en 85 för att få 90 har jag inte sett något om alls från Tesla. Referens tack?
Sen kan man välja 90 istället för 85 på en NY bil för 3000 USD. Men det är något helt annat.
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare

Inlägg av Kenth »

matbl skrev:
Niclas skrev:
Att byta hela packet på en 85 för att få 90 har jag inte sett något om alls från Tesla. Referens tack?
Sen kan man välja 90 istället för 85 på en NY bil för 3000 USD. Men det är något helt annat.
Att de byter hela packet vid uppgradering från 85 till 90 är egna spekulationer. Tror inte att de går in i alla enskilda celler och uppgraderar dem, utan att de helt enkelt tar och byter ut hela packet. Sedan borde de kunna återanvända det gamla packet förhoppningsvis.
Nedan referens jag hittade på följande adress "http://www.autoblog.com/2015/07/17/tesl ... h-battery/"
Existing owners can also purchase the pack upgrade, but I wouldn't recommend doing so unless your usage is on the edge of current range. On average, we expect to increase pack capacity by roughly 5% per year. Better to wait until you have more time on your existing pack and there is a larger accumulated pack energy difference..
Sedan vet vi inget om priset, men att det skulle kosta som att byta hela batteriet tolkar jag som inte troligt eftersom det då är just ett batteribyte och inte en uppgradering. Bara min egen gissning dock ;)
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Elon har ju sagt det själv på bloggen på Teslas hemsida. Priset är dock oklart

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Att uppgradera en 85 till 90 är nu prisat till 22.500 dollar, vilket bör bli 250k i Sverige.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Har vi då ett pris på batteriet? Alltså när batteriet i en Model S 85 ska bytas så kostar det Max 250kkr, förmodligen billigare.
Skriv svar