Sida 2 av 11

Re: Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 22:35
av ovelundkvist
taliz skrev:
Jag har inte skrivit något om ”barnrumpor”.
Men lite roligt att ni tror det.
Sorry, då var det någon annan.

Re: Servicehelvetet

Postat: 28 jan 2020 23:52
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
Kosmetiska grejer är ngt annat än funktionella. Eller?
Ja, nåt annat är det. Funktionella fel vill jag ha åtgärdat bums direkt. Kosmetiska fel kan vänta lite, men inte hur länge som helst. Ska man verkligen behöva gå och reta sig på allt som inte ser ut som det ska? Varför?
Produkter med optiska skavanker brukar i vanliga fall säljas som andra sortering, dvs mycket billigare. Jag kan med andra ord utgå ifrån att min kafferservis eller min pralinask inte har några kosmestiska fel när jag köper den i en vanlig butik. Varför stämplas man då som petig när man vill att en bil för en miljon ska se perfekt ut?
Poängen var varför ödsla energi på ngt man tycker är väldigt jobbigt om man inte absolut måste.

Med det sagt så är det väl på ett sätt bra att ni ändå orkar. Det tvingar ju Tesla att bättra sig.
Skönt för oss andra som inte bryr oss så mkt och slipper anstränga oss. Bild

Re: Servicehelvetet

Postat: 29 jan 2020 06:43
av mati
Det är kanske inte så att man åker till SC enbart pga en sned dörr. Det håller jag med om. Men det brukar ju sällan vara en enda grej som måste fixas utan snarare en hel radda med saker. Då bakar man ihop dem inför nästa besök hos SC. Jag brukade ringa till SC och så skrev de upp mina "concerns" och när listan var tillräckligt lång eller när nåt mer allvarligt hade gått sönder bokade jag tid. Men det var i den gamla goda tiden när det fortfarande gick att ringa och när man kunde boka tid med en veckas varsel eller så. De visste vem jag var och bilens VIN kände de till.
Då var servicen utomordentligt bra och kompenserade med råge för bilens alla brister. Den dagen de kommer upp i samma servicenivå som förr kan Tesla återigen hamna på listan med bilar jag kan tänka mig köpa.

Re: Servicehelvetet

Postat: 29 jan 2020 07:35
av Snap02
Hade ett annat märke innan teslan o det alltid väntetid på ca 2 månader. Audi är väl knappast kända för snabb service? Finns många som aldrig fick service i tid sedan rasade motorn pga felaktig kamkedja o garanti gällde inte då.

Jag tror att många som köper tesla är nojiga för småsaker som många gånger inte är ett problem o det belastar tesla service orginanasation.

Jag hade ett annat märke innan, dom hittade aldrig felet blev aldrig bra. Bilen var inne 12 gånger på 2,5 år sedan gav jag upp.
Är man inte nöjd o man tycker att servicen är så dålig så byt märke.
Överlag tycker jag dom flesta verkar nöjda med servicen från tesla. Någon kan väl starta en tråd om det med röstning?

Re: Servicehelvetet

Postat: 29 jan 2020 07:55
av Jerker
Snap02 skrev:
Någon kan väl starta en tråd om det med röstning?
Du t.ex.? ;)

Jag håller iofs i princip med om att man inte ska acceptera att en dyr bil har en massa fel och självklart ska serviceorganisationen vara anpassad till volymen bilar. Men jag är en sån som inte orkar bråka om småsaker. Jag har bara hittat ett fel i min bil och det är att höger högtalare bak ibland har viss distortion. Vissa här skulle kanske genast boka service för detta men jag orkar inte bry mig. I princip kan jag leva med skönhetsfel och mindre funktionsfel för jag är ur den aspekten så bekväm av mig att jag hellre lever med dem än försöker få dem åtgärdade. Så jag håller bara tummarna för att min bil inte ska drabbas av nåt större fel så jag tvingas in i nåt som kanske kan utvecklas till ett servicehelvete.

Re: Servicehelvetet

Postat: 29 jan 2020 08:35
av Kriper
Det här är min upplevelse av SC från igår morse.

Lämnade bilen på SC i Sätra i morse. Blev tvungen att godkänna faktura i förskott på fyra loppor innan de skulle börja arbeta med bilen. 675 kr + moms för att de skulle kolla klonket i framvagnen, 675 kr + moms för att dra någon kod samt resten för att kolla vad felet var när bilen dog. Hårda bud! Jag känner inte igen Tesla som jag lärt mig känna företaget. Senast bilen var på SC så var det kontaktorerna som ingick i garantin och jag fick lånebil. Nu var det bara, "betala!". Tars, kan du öppna en fristående verkstad? Behovet kommer att bli enormt med nuvarande servicenivå på SC.
Jag har alltid varit glad och förhoppningsfull vid mina tidigare möten med SC, men nu kändes bemötandet väldigt instrumentellt. :|

I telefon dagen innan ville SC veta vinnummer så de kunde dra koder. När jag sedan kommer för att lämna bilen har de skrivit upp kostnaderna för felsökningen som jag inte visste skulle kosta mig. Ingen överenskommelse utan pang så satt det på fakturan. Jag känner mig maktlös när man får samtala med en snubbe som ställer ultimatum för att de ska ta emot och börja felsöka. Stressad och sen till jobbet på andra sidan stan så hade inte jag tid att stå och dividera. Och jag behöver bilen.
Jag ställer mig väldigt frågande till deras nya bemötande.

Re: Servicehelvetet

Postat: 29 jan 2020 08:49
av mati
Snap02 skrev:
Hade ett annat märke innan teslan o det alltid väntetid på ca 2 månader. Audi är väl knappast kända för snabb service? Finns många som aldrig fick service i tid sedan rasade motorn pga felaktig kamkedja o garanti gällde inte då.
Det är möjligt. Men Audi är inte Audi utan fristående märkesverkstäder. Är man inte nöjd så går man till en annan verkstad. Den friheten har man inte hos Tesla. Jag kan inte klaga över servicenivån hos Toveks bil här i stan. Jag är nöjd med dem. Att boka service går till ungefär såhär:
- Hej, jag vill boka tid.
- Okej, vilken dag vill du komma?
- Vet ej, nästa vecka nån gång?
- Det går bra, kan du måndag eller tisdag?
- Måndag går bra. Får jag lånebil?
- Självklart.
- Tack
- Då är du välkommen på måndag.

Svårare än så är det inte. Det är precis så jag vill att det ska vara. Och så brukar det vara hos alla verkstäder jag har varit hos. Och så var det även hos Tesla för några år sedan. Synd att de har gått ifrån det.

Re: Servicehelvetet

Postat: 29 jan 2020 09:24
av Jojo
Kriper skrev:
Det här är min upplevelse av SC från igår morse.

Lämnade bilen på SC i Sätra i morse. Blev tvungen att godkänna faktura i förskott på fyra loppor innan de skulle börja arbeta med bilen. 675 kr + moms för att de skulle kolla klonket i framvagnen, 675 kr + moms för att dra någon kod samt resten för att kolla vad felet var när bilen dog. Hårda bud! Jag känner inte igen Tesla som jag lärt mig känna företaget. Senast bilen var på SC så var det kontaktorerna som ingick i garantin och jag fick lånebil. Nu var det bara, "betala!". Tars, kan du öppna en fristående verkstad? Behovet kommer att bli enormt med nuvarande servicenivå på SC.
Jag har alltid varit glad och förhoppningsfull vid mina tidigare möten med SC, men nu kändes bemötandet väldigt instrumentellt. :|

I telefon dagen innan ville SC veta vinnummer så de kunde dra koder. När jag sedan kommer för att lämna bilen har de skrivit upp kostnaderna för felsökningen som jag inte visste skulle kosta mig. Ingen överenskommelse utan pang så satt det på fakturan. Jag känner mig maktlös när man får samtala med en snubbe som ställer ultimatum för att de ska ta emot och börja felsöka. Stressad och sen till jobbet på andra sidan stan så hade inte jag tid att stå och dividera. Och jag behöver bilen.
Jag ställer mig väldigt frågande till deras nya bemötande.
Det är precis min upplevelse med och jag delar känslorna... Jag har haft Tesla nu I fem år och den tidigare servicen var en trevlig upplevelse t o m, nu är den dock värre än bedrövligt :cry: :evil: .

Re: Servicehelvetet

Postat: 29 jan 2020 10:28
av +46
Jag var på ett inbokat verkstadsbesök för några veckor sedan på SC i Upplands Väsby. De fixade felet medan jag väntade. Allt som allt tog det fyra timmar. Under den tiden som jag satt där och väntade så kom det in en jämn ström med kunder. Flera var riktigt upprörda. Andra verkade mest uppgivna. Det blev heller inte bättre av att en av kundmottagarna bara förstod engelska.
Själv har jag alltid fått bästa service och bemötande, inklusive detta besök, så jag är mer än nöjd. Men mitt intryck är att den goda stämningen på SC är som bortblåst. Påminde mer om hur det var att besöka en auktoriserad VW verkstad i början på 2000-talet.

Re: Servicehelvetet

Postat: 29 jan 2020 10:30
av Jerker
+46 skrev:
Jag var på ett inbokat verkstadsbesök för några veckor sedan på SC i Upplands Väsby. De fixade felet medan jag väntade. Allt som allt tog det fyra timmar. Under den tiden som jag satt där och väntade så kom det in en jämn ström med kunder. Flera var riktigt upprörda. Andra verkade mest uppgivna. Det blev heller inte bättre av att en av kundmottagarna bara förstod engelska.
Själv har jag alltid fått bästa service och bemötande, inklusive detta besök, så jag är mer än nöjd. Men mitt intryck är att den goda stämningen på SC är som bortblåst. Påminde mer om hur det var att besöka en auktoriserad VW verkstad i början på 2000-talet.
Sen när är det så? undrar jag. Jag var där för ett par månader sedan och laddade och då gick jag in och lånade toa och bytte några ord med flera olika i personalen och de talade svenska allihop.

Re: Servicehelvetet

Postat: 29 jan 2020 10:34
av metchristian
Jerker skrev:
+46 skrev:
Jag var på ett inbokat verkstadsbesök för några veckor sedan på SC i Upplands Väsby. De fixade felet medan jag väntade. Allt som allt tog det fyra timmar. Under den tiden som jag satt där och väntade så kom det in en jämn ström med kunder. Flera var riktigt upprörda. Andra verkade mest uppgivna. Det blev heller inte bättre av att en av kundmottagarna bara förstod engelska.
Själv har jag alltid fått bästa service och bemötande, inklusive detta besök, så jag är mer än nöjd. Men mitt intryck är att den goda stämningen på SC är som bortblåst. Påminde mer om hur det var att besöka en auktoriserad VW verkstad i början på 2000-talet.
Sen när är det så? undrar jag. Jag var där för ett par månader sedan och laddade och då gick jag in och lånade toa och bytte några ord med flera olika i personalen och de talade svenska allihop.
Jag var där igår och köpte torkarblad.. (oxå för att jag ville checka in hur det såg ut) hörde inget om engelska.. pratades svenska och allt gick smidigt och hjälp inom rimlig tid etc satt lite folk där o väntade.

Re: Servicehelvetet

Postat: 29 jan 2020 10:41
av +46
Jerker skrev:
+46 skrev:
Jag var på ett inbokat verkstadsbesök för några veckor sedan på SC i Upplands Väsby. De fixade felet medan jag väntade. Allt som allt tog det fyra timmar. Under den tiden som jag satt där och väntade så kom det in en jämn ström med kunder. Flera var riktigt upprörda. Andra verkade mest uppgivna. Det blev heller inte bättre av att en av kundmottagarna bara förstod engelska.
Själv har jag alltid fått bästa service och bemötande, inklusive detta besök, så jag är mer än nöjd. Men mitt intryck är att den goda stämningen på SC är som bortblåst. Påminde mer om hur det var att besöka en auktoriserad VW verkstad i början på 2000-talet.
Sen när är det så? undrar jag. Jag var där för ett par månader sedan och laddade och då gick jag in och lånade toa och bytte några ord med flera olika i personalen och de talade svenska allihop.
Jag var där i år. Men det är inte unikt att de har personal på plats som bara pratar engelska. Har hänt mig tidigare.

Re: Servicehelvetet

Postat: 29 jan 2020 10:46
av metchristian
+46 skrev:
Jerker skrev:
+46 skrev:
Jag var på ett inbokat verkstadsbesök för några veckor sedan på SC i Upplands Väsby. De fixade felet medan jag väntade. Allt som allt tog det fyra timmar. Under den tiden som jag satt där och väntade så kom det in en jämn ström med kunder. Flera var riktigt upprörda. Andra verkade mest uppgivna. Det blev heller inte bättre av att en av kundmottagarna bara förstod engelska.
Själv har jag alltid fått bästa service och bemötande, inklusive detta besök, så jag är mer än nöjd. Men mitt intryck är att den goda stämningen på SC är som bortblåst. Påminde mer om hur det var att besöka en auktoriserad VW verkstad i början på 2000-talet.
Sen när är det så? undrar jag. Jag var där för ett par månader sedan och laddade och då gick jag in och lånade toa och bytte några ord med flera olika i personalen och de talade svenska allihop.
Jag var där i år. Men det är inte unikt att de har personal på plats som bara pratar engelska. Har hänt mig tidigare.
Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.

Re: Servicehelvetet

Postat: 29 jan 2020 10:49
av Jojo
metchristian skrev:
Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Rimligt är det ändå inte.

Re: Servicehelvetet

Postat: 29 jan 2020 10:55
av metchristian
Jojo skrev:
metchristian skrev:
Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Rimligt är det ändå inte.
Varför är det inte rimligt? Tesla är ett amerikanskt bolag, kan ju ha varit person från tesla Hk som vill se hur saker o ting fungerar..

Har själv erfarenhet av såna situationer då jag har arbetat med utländska bolag. Så sen kan det va en som flyttat till Sverige från usa tex som inte hunnit lära sig svenska än.. och innan den personen kanske känner sig 100% bekväm att prata svenska så vill den prata engelska. Svenskar anses va duktiga på engelska och förstå engelska...

Re: Servicehelvetet

Postat: 29 jan 2020 10:58
av OfarligTesla
Jojo skrev:
metchristian skrev:
Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Rimligt är det ändå inte.
Tycker jag verkligen att det är, så länge de kan konversera på engelska så finns det inget att klaga på där. Speciellt inte om man köper en bil från en icke svensk tillverkare.

Re: Servicehelvetet

Postat: 29 jan 2020 10:59
av Jojo
metchristian skrev:
Jojo skrev:
metchristian skrev:
Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Rimligt är det ändå inte.
Varför är det inte rimligt? Tesla är ett amerikanskt bolag, kan ju ha varit person från tesla Hk som vill se hur saker o ting fungerar..

Har själv erfarenhet av såna situationer då jag har arbetat med utländska bolag. Så sen kan det va en som flyttat till Sverige från usa tex som inte hunnit lära sig svenska än.. och innan den personen kanske känner sig 100% bekväm att prata svenska så vill den prata engelska. Svenskar anses va duktiga på engelska och förstå engelska...
Tänk Dig Volvo öppnar i USA och har en nyanlänt Skåning i receptionen som inte har lärt sig tillräckligt engelska än...

Re: Servicehelvetet

Postat: 29 jan 2020 11:03
av +46
Jojo skrev:
metchristian skrev:
Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Rimligt är det ändå inte.
Att prata och förstå vardagsengelska klarar de flesta. Men det kan vara svårare att beskriva eller förstå teknikaliteter och facktermer. Pröva på skoj att laga en middag från ett engelskt recept.

Re: Servicehelvetet

Postat: 29 jan 2020 11:05
av Verdi
OfarligTesla skrev:
Jojo skrev:
metchristian skrev:
Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Rimligt är det ändå inte.
Tycker jag verkligen att det är, så länge de kan konversera på engelska så finns det inget att klaga på där. Speciellt inte om man köper en bil från en icke svensk tillverkare.
Va? Då ska man kunna japanska om man köper en Toyota också då? Och tyska om man köper en Mercedes? Jäkla märklig hållning. Alla kan verkligen inte engelska. Särskilt de lite äldre har svårt.

Re: Servicehelvetet

Postat: 29 jan 2020 11:08
av Verdi
Jojo skrev:
metchristian skrev:
Jojo skrev:
metchristian skrev:
Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Rimligt är det ändå inte.
Varför är det inte rimligt? Tesla är ett amerikanskt bolag, kan ju ha varit person från tesla Hk som vill se hur saker o ting fungerar..

Har själv erfarenhet av såna situationer då jag har arbetat med utländska bolag. Så sen kan det va en som flyttat till Sverige från usa tex som inte hunnit lära sig svenska än.. och innan den personen kanske känner sig 100% bekväm att prata svenska så vill den prata engelska. Svenskar anses va duktiga på engelska och förstå engelska...
Tänk Dig Volvo öppnar i USA och har en nyanlänt Skåning i receptionen som inte har lärt sig tillräckligt engelska än...
Men det är ju bara för att det är en skåning. En svensk som talar rent skulle de förstå ju. :D

Re: Servicehelvetet

Postat: 29 jan 2020 11:08
av metchristian
+46 skrev:
Jojo skrev:
metchristian skrev:
Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Rimligt är det ändå inte.
Att prata och förstå vardagsengelska klarar de flesta. Men det kan vara svårare att beskriva eller förstå teknikaliteter och facktermer. Pröva på skoj att laga en middag från ett engelskt recept.
Jo men om servicekillen/kvinnan är smart så självklart så förklarar de inte på den mest tekniska sätt utan mer på ett förståeligt sätt. Annars blir det ju svårt men finns ju Google translate i värsta fall.

Men oavsett skall serviceställen leverera bra service och då spelar Inte språket in så mkt för om man levererar bra service så ser man till att kunden ifråga förstår oavsett språk

Re: Servicehelvetet

Postat: 29 jan 2020 11:10
av Verdi
metchristian skrev:
+46 skrev:
Jojo skrev:
metchristian skrev:
Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Rimligt är det ändå inte.
Att prata och förstå vardagsengelska klarar de flesta. Men det kan vara svårare att beskriva eller förstå teknikaliteter och facktermer. Pröva på skoj att laga en middag från ett engelskt recept.
Jo men om servicekillen/kvinnan är smart så självklart så förklarar de inte på den mest tekniska sätt utan mer på ett förståeligt sätt. Annars blir det ju svårt men finns ju Google translate i värsta fall.

Men oavsett skall serviceställen leverera bra service och då spelar Inte språket in så mkt för om man levererar bra service så ser man till att kunden ifråga förstår oavsett språk

Jag antar att om det kommer in en kund som absolut inte kan engelska så byter de mottagare till en som kan svenska.

Re: Servicehelvetet

Postat: 29 jan 2020 11:19
av OfarligTesla
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Jojo skrev:
metchristian skrev:
Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Rimligt är det ändå inte.
Tycker jag verkligen att det är, så länge de kan konversera på engelska så finns det inget att klaga på där. Speciellt inte om man köper en bil från en icke svensk tillverkare.
Va? Då ska man kunna japanska om man köper en Toyota också då? Och tyska om man köper en Mercedes? Jäkla märklig hållning. Alla kan verkligen inte engelska. Särskilt de lite äldre har svårt.

All kommunikation inför mitt besök i Upplands Väsby är på engelska också för övrigt. Alla felbeskrivningar osv. Tror dock jag skrev på svenska först men att de på Tesla sen har översatt till engelska. Är även helt övertygad om att jag sms:ade med en svensk kille på Tesla på engelska tidigare. Är lite töntigt. Lite som att det finns restauranger och klädaffärer i Sverige med svensk personal där man ändå förväntas snacka engelska. Because we're so international... :roll:

Jag tycker faktiskt att engelska används alldeles för mycket i Sverige. Det snackas om "koncernspråk" osv hit och dit och att all dokumentation osv ska vara på engelska. But why? Min engelska är över medel, iaf i skriven form, och jag får fan utslag av alla svengelska uttryck som förekommer. :lol:
Nej det sa jag inte, men engelska är världsspråket helt enkelt och köper man en bil från en tillverkare som inte är svensk så är det ju inget konstigt om man ibland måste konversera på engelska med folk från andra länder eller om felbeskrivningar registeras på engelska så tekniker från huvudkontoren kan gå igenom dem.

Engelska är helt enkelt något jag tycker man förväntas kunna behjälpligt iaf, speciellt när man bor i en nordlig avkrok med få invånare. Om något tycker jag det borde användas mer engelska i samhället, det kommer leda till att folk från olika länder lättare kan arbeta på samma arbetsplats (som det är i många andra länder).

Det sagt så kommer nog ingen tvingas att konversera på engelska om de har problem med det, utan man kan nog helt enkelt be om att få prata med någon som kan svenska. Jag tycker dock inte det är ett problem att utgå från att engelska fungerar i vårt land, vi har ju ändå engelska som en del av läroplanen från låg ålder.

Re: Servicehelvetet

Postat: 29 jan 2020 11:34
av +46
Verdi skrev:
Jag antar att om det kommer in en kund som absolut inte kan engelska så byter de mottagare till en som kan svenska.
Absolut, visst är det så. Nu var det bara en iakttagelse bland flera. Och som sagt, det är inte unikt att SC ibland har personal på plats som bara förstår engelska.

Re: Servicehelvetet

Postat: 29 jan 2020 14:24
av taliz
Jag handlade på Apple Store i Bangkok 2018. Många av säljarna kunde inte ett ord thailändska, endast engelska.
Apple ansåg väl att många av deras kunder där antagligen var betydligt mer intresserade av att prata engelska än thai.

I Sverige kan väl typ 95% av befolkningen engelska, och gissningsvis 100% av teslas kunder. Skulle mot förmodan någon inte kunna det så hänvisar de vidare såklart.