Re: Servicehelvetet
Postat: 28 jan 2020 22:35
Sorry, då var det någon annan.taliz skrev:Jag har inte skrivit något om ”barnrumpor”.
Men lite roligt att ni tror det.
Sorry, då var det någon annan.taliz skrev:Jag har inte skrivit något om ”barnrumpor”.
Men lite roligt att ni tror det.
Poängen var varför ödsla energi på ngt man tycker är väldigt jobbigt om man inte absolut måste.mati skrev:Ja, nåt annat är det. Funktionella fel vill jag ha åtgärdat bums direkt. Kosmetiska fel kan vänta lite, men inte hur länge som helst. Ska man verkligen behöva gå och reta sig på allt som inte ser ut som det ska? Varför?taliz skrev:Kosmetiska grejer är ngt annat än funktionella. Eller?
Produkter med optiska skavanker brukar i vanliga fall säljas som andra sortering, dvs mycket billigare. Jag kan med andra ord utgå ifrån att min kafferservis eller min pralinask inte har några kosmestiska fel när jag köper den i en vanlig butik. Varför stämplas man då som petig när man vill att en bil för en miljon ska se perfekt ut?
Du t.ex.?Snap02 skrev:Någon kan väl starta en tråd om det med röstning?
Det är möjligt. Men Audi är inte Audi utan fristående märkesverkstäder. Är man inte nöjd så går man till en annan verkstad. Den friheten har man inte hos Tesla. Jag kan inte klaga över servicenivån hos Toveks bil här i stan. Jag är nöjd med dem. Att boka service går till ungefär såhär:Snap02 skrev:Hade ett annat märke innan teslan o det alltid väntetid på ca 2 månader. Audi är väl knappast kända för snabb service? Finns många som aldrig fick service i tid sedan rasade motorn pga felaktig kamkedja o garanti gällde inte då.
Det är precis min upplevelse med och jag delar känslorna... Jag har haft Tesla nu I fem år och den tidigare servicen var en trevlig upplevelse t o m, nu är den dock värre än bedrövligtKriper skrev:Det här är min upplevelse av SC från igår morse.
Lämnade bilen på SC i Sätra i morse. Blev tvungen att godkänna faktura i förskott på fyra loppor innan de skulle börja arbeta med bilen. 675 kr + moms för att de skulle kolla klonket i framvagnen, 675 kr + moms för att dra någon kod samt resten för att kolla vad felet var när bilen dog. Hårda bud! Jag känner inte igen Tesla som jag lärt mig känna företaget. Senast bilen var på SC så var det kontaktorerna som ingick i garantin och jag fick lånebil. Nu var det bara, "betala!". Tars, kan du öppna en fristående verkstad? Behovet kommer att bli enormt med nuvarande servicenivå på SC.
Jag har alltid varit glad och förhoppningsfull vid mina tidigare möten med SC, men nu kändes bemötandet väldigt instrumentellt.
I telefon dagen innan ville SC veta vinnummer så de kunde dra koder. När jag sedan kommer för att lämna bilen har de skrivit upp kostnaderna för felsökningen som jag inte visste skulle kosta mig. Ingen överenskommelse utan pang så satt det på fakturan. Jag känner mig maktlös när man får samtala med en snubbe som ställer ultimatum för att de ska ta emot och börja felsöka. Stressad och sen till jobbet på andra sidan stan så hade inte jag tid att stå och dividera. Och jag behöver bilen.
Jag ställer mig väldigt frågande till deras nya bemötande.
Sen när är det så? undrar jag. Jag var där för ett par månader sedan och laddade och då gick jag in och lånade toa och bytte några ord med flera olika i personalen och de talade svenska allihop.+46 skrev:Jag var på ett inbokat verkstadsbesök för några veckor sedan på SC i Upplands Väsby. De fixade felet medan jag väntade. Allt som allt tog det fyra timmar. Under den tiden som jag satt där och väntade så kom det in en jämn ström med kunder. Flera var riktigt upprörda. Andra verkade mest uppgivna. Det blev heller inte bättre av att en av kundmottagarna bara förstod engelska.
Själv har jag alltid fått bästa service och bemötande, inklusive detta besök, så jag är mer än nöjd. Men mitt intryck är att den goda stämningen på SC är som bortblåst. Påminde mer om hur det var att besöka en auktoriserad VW verkstad i början på 2000-talet.
Jag var där igår och köpte torkarblad.. (oxå för att jag ville checka in hur det såg ut) hörde inget om engelska.. pratades svenska och allt gick smidigt och hjälp inom rimlig tid etc satt lite folk där o väntade.Jerker skrev:Sen när är det så? undrar jag. Jag var där för ett par månader sedan och laddade och då gick jag in och lånade toa och bytte några ord med flera olika i personalen och de talade svenska allihop.+46 skrev:Jag var på ett inbokat verkstadsbesök för några veckor sedan på SC i Upplands Väsby. De fixade felet medan jag väntade. Allt som allt tog det fyra timmar. Under den tiden som jag satt där och väntade så kom det in en jämn ström med kunder. Flera var riktigt upprörda. Andra verkade mest uppgivna. Det blev heller inte bättre av att en av kundmottagarna bara förstod engelska.
Själv har jag alltid fått bästa service och bemötande, inklusive detta besök, så jag är mer än nöjd. Men mitt intryck är att den goda stämningen på SC är som bortblåst. Påminde mer om hur det var att besöka en auktoriserad VW verkstad i början på 2000-talet.
Jag var där i år. Men det är inte unikt att de har personal på plats som bara pratar engelska. Har hänt mig tidigare.Jerker skrev:Sen när är det så? undrar jag. Jag var där för ett par månader sedan och laddade och då gick jag in och lånade toa och bytte några ord med flera olika i personalen och de talade svenska allihop.+46 skrev:Jag var på ett inbokat verkstadsbesök för några veckor sedan på SC i Upplands Väsby. De fixade felet medan jag väntade. Allt som allt tog det fyra timmar. Under den tiden som jag satt där och väntade så kom det in en jämn ström med kunder. Flera var riktigt upprörda. Andra verkade mest uppgivna. Det blev heller inte bättre av att en av kundmottagarna bara förstod engelska.
Själv har jag alltid fått bästa service och bemötande, inklusive detta besök, så jag är mer än nöjd. Men mitt intryck är att den goda stämningen på SC är som bortblåst. Påminde mer om hur det var att besöka en auktoriserad VW verkstad i början på 2000-talet.
Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.+46 skrev:Jag var där i år. Men det är inte unikt att de har personal på plats som bara pratar engelska. Har hänt mig tidigare.Jerker skrev:Sen när är det så? undrar jag. Jag var där för ett par månader sedan och laddade och då gick jag in och lånade toa och bytte några ord med flera olika i personalen och de talade svenska allihop.+46 skrev:Jag var på ett inbokat verkstadsbesök för några veckor sedan på SC i Upplands Väsby. De fixade felet medan jag väntade. Allt som allt tog det fyra timmar. Under den tiden som jag satt där och väntade så kom det in en jämn ström med kunder. Flera var riktigt upprörda. Andra verkade mest uppgivna. Det blev heller inte bättre av att en av kundmottagarna bara förstod engelska.
Själv har jag alltid fått bästa service och bemötande, inklusive detta besök, så jag är mer än nöjd. Men mitt intryck är att den goda stämningen på SC är som bortblåst. Påminde mer om hur det var att besöka en auktoriserad VW verkstad i början på 2000-talet.
Rimligt är det ändå inte.metchristian skrev:Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Varför är det inte rimligt? Tesla är ett amerikanskt bolag, kan ju ha varit person från tesla Hk som vill se hur saker o ting fungerar..Jojo skrev:Rimligt är det ändå inte.metchristian skrev:Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Tycker jag verkligen att det är, så länge de kan konversera på engelska så finns det inget att klaga på där. Speciellt inte om man köper en bil från en icke svensk tillverkare.Jojo skrev:Rimligt är det ändå inte.metchristian skrev:Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Tänk Dig Volvo öppnar i USA och har en nyanlänt Skåning i receptionen som inte har lärt sig tillräckligt engelska än...metchristian skrev:Varför är det inte rimligt? Tesla är ett amerikanskt bolag, kan ju ha varit person från tesla Hk som vill se hur saker o ting fungerar..Jojo skrev:Rimligt är det ändå inte.metchristian skrev:Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Har själv erfarenhet av såna situationer då jag har arbetat med utländska bolag. Så sen kan det va en som flyttat till Sverige från usa tex som inte hunnit lära sig svenska än.. och innan den personen kanske känner sig 100% bekväm att prata svenska så vill den prata engelska. Svenskar anses va duktiga på engelska och förstå engelska...
Att prata och förstå vardagsengelska klarar de flesta. Men det kan vara svårare att beskriva eller förstå teknikaliteter och facktermer. Pröva på skoj att laga en middag från ett engelskt recept.Jojo skrev:Rimligt är det ändå inte.metchristian skrev:Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Va? Då ska man kunna japanska om man köper en Toyota också då? Och tyska om man köper en Mercedes? Jäkla märklig hållning. Alla kan verkligen inte engelska. Särskilt de lite äldre har svårt.OfarligTesla skrev:Tycker jag verkligen att det är, så länge de kan konversera på engelska så finns det inget att klaga på där. Speciellt inte om man köper en bil från en icke svensk tillverkare.Jojo skrev:Rimligt är det ändå inte.metchristian skrev:Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Men det är ju bara för att det är en skåning. En svensk som talar rent skulle de förstå ju.Jojo skrev:Tänk Dig Volvo öppnar i USA och har en nyanlänt Skåning i receptionen som inte har lärt sig tillräckligt engelska än...metchristian skrev:Varför är det inte rimligt? Tesla är ett amerikanskt bolag, kan ju ha varit person från tesla Hk som vill se hur saker o ting fungerar..Jojo skrev:Rimligt är det ändå inte.metchristian skrev:Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Har själv erfarenhet av såna situationer då jag har arbetat med utländska bolag. Så sen kan det va en som flyttat till Sverige från usa tex som inte hunnit lära sig svenska än.. och innan den personen kanske känner sig 100% bekväm att prata svenska så vill den prata engelska. Svenskar anses va duktiga på engelska och förstå engelska...
Jo men om servicekillen/kvinnan är smart så självklart så förklarar de inte på den mest tekniska sätt utan mer på ett förståeligt sätt. Annars blir det ju svårt men finns ju Google translate i värsta fall.+46 skrev:Att prata och förstå vardagsengelska klarar de flesta. Men det kan vara svårare att beskriva eller förstå teknikaliteter och facktermer. Pröva på skoj att laga en middag från ett engelskt recept.Jojo skrev:Rimligt är det ändå inte.metchristian skrev:Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
metchristian skrev:Jo men om servicekillen/kvinnan är smart så självklart så förklarar de inte på den mest tekniska sätt utan mer på ett förståeligt sätt. Annars blir det ju svårt men finns ju Google translate i värsta fall.+46 skrev:Att prata och förstå vardagsengelska klarar de flesta. Men det kan vara svårare att beskriva eller förstå teknikaliteter och facktermer. Pröva på skoj att laga en middag från ett engelskt recept.Jojo skrev:Rimligt är det ändå inte.metchristian skrev:Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
Men oavsett skall serviceställen leverera bra service och då spelar Inte språket in så mkt för om man levererar bra service så ser man till att kunden ifråga förstår oavsett språk
Nej det sa jag inte, men engelska är världsspråket helt enkelt och köper man en bil från en tillverkare som inte är svensk så är det ju inget konstigt om man ibland måste konversera på engelska med folk från andra länder eller om felbeskrivningar registeras på engelska så tekniker från huvudkontoren kan gå igenom dem.Verdi skrev:Va? Då ska man kunna japanska om man köper en Toyota också då? Och tyska om man köper en Mercedes? Jäkla märklig hållning. Alla kan verkligen inte engelska. Särskilt de lite äldre har svårt.OfarligTesla skrev:Tycker jag verkligen att det är, så länge de kan konversera på engelska så finns det inget att klaga på där. Speciellt inte om man köper en bil från en icke svensk tillverkare.Jojo skrev:Rimligt är det ändå inte.metchristian skrev:Anser inte det va ett problem att det är någon som pratar engelska.. de flesta bör ju kunna konversera på engelska ju.
All kommunikation inför mitt besök i Upplands Väsby är på engelska också för övrigt. Alla felbeskrivningar osv. Tror dock jag skrev på svenska först men att de på Tesla sen har översatt till engelska. Är även helt övertygad om att jag sms:ade med en svensk kille på Tesla på engelska tidigare. Är lite töntigt. Lite som att det finns restauranger och klädaffärer i Sverige med svensk personal där man ändå förväntas snacka engelska. Because we're so international...![]()
Jag tycker faktiskt att engelska används alldeles för mycket i Sverige. Det snackas om "koncernspråk" osv hit och dit och att all dokumentation osv ska vara på engelska. But why? Min engelska är över medel, iaf i skriven form, och jag får fan utslag av alla svengelska uttryck som förekommer.
Absolut, visst är det så. Nu var det bara en iakttagelse bland flera. Och som sagt, det är inte unikt att SC ibland har personal på plats som bara förstår engelska.Verdi skrev:Jag antar att om det kommer in en kund som absolut inte kan engelska så byter de mottagare till en som kan svenska.