Sida 2 av 3
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 28 feb 2020 08:47
av Zalman3
Tiden när fastighetsbranschen bara är en användare av energi är förbi. Idag kan ÖBO vara en leverantör av energitjänster. I kvarteret Karmen lagras energi från solceller för att användas senare när det behövs, elbilar finns som både laddar och levererar el (V2G), smarta batterier samverkar mellan byggnader och elbilar, och det är möjligt att bidra till att kapa effekttoppar och avlasta elnätet.
https://www.obo.se/nyheter-press/tiden- ... -ar-forbi/
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 21 mar 2020 13:39
av Zalman3
V2G för CCS testas av Honda.
Intressant är att Honda E har ett Schukouttag i kupen som ger 1,5kW.
Såg det själv på eCar expo.
Honda & Moixa launch their first V2G project in London.
Honda, together with its Swiss partner EVTec sign responsible for the station design. It is decidedly more compact than other V2G-capable charging stations and offers both ChaDeMo and CCS charging. The latter is a novelty as Honda claims that this will enable the first bi-directional charging capability via CCS, once the Honda E arrives this summer.
https://www.electrive.com/2020/01/16/ho ... in-london/
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 21 mar 2020 14:18
av Svenssons
Zalman3 skrev:V2G för CCS testas av Honda.
Intressant är att Honda E har ett Schukouttag i kupen som ger 1,5kW.
Såg det själv på eCar expo.
honda.jpg
Schucko-uttag på en bil har inget med V2G att göra. Effekten från bilen till nätet går ju via CCS-uttaget och inte via Schuko. Du kan ju ha ett Schuko-uttag i vilken bil du vill, även Tesla, om du vill. Oftast dock med lägre maxeffekt och det krävs växelriktare.
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 21 mar 2020 14:28
av Off Grid Byggaren
Troligen har det 230 volts uttaget i bilen vissa begränsningar.
Men har ni en liten sommarstuga utan el skulle ju i teorin en skarvsladd kunna dras från bilen för att driva kylskåp och TV över helgen.
ESTS - Elbils strömförsörjning till stugan
Nu har väl Hondan ett rätt litet batteri och man vill väl kunna ta sig hem också, så några större energimängder går nog inte att ta ut den vägen.
Undrar hur bra kapacitet växelriktaren har. Och stängs den av automatiskt efter en stund om bilen stängs av?
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 22 mar 2020 08:52
av larsw
Nöjer mig m Shuko för strömavbrott. Dränera batteriet är bara nödvändigt vid strömavbrott. Kör timtaxa på elen, mer lönsamt sälja solelen dyrt dagtid och ladda billigt nattetid. Noll kapitalkostnad.
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 22 mar 2020 09:53
av Mickep
V2h är det folk vill ha. Vid strömavbrott eller vid dyra toppar. Tror det blir dyrt om ström går ut bakvägen.
Tänker mig en laddare som kan kommunicera med bilen att ladda ur eller ta emot laddning.(alt manuell inställning om man tex har en handske med schukuuttag så man tar ström från laddluckan.(ex vid camping)
Det stora problemet är att bilen är rörlig och troligtvis inte närvarande när ett batteri behövs.
Blir batterierna billiga är det någ mest praktiskt med sådana än en dyr elbil.
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 22 mar 2020 17:26
av Svenssons
Tror inte alls det är V2G som folk vill ha. Det är möjligtvis elnätsdistributörerna som vill ha V2G. Vid strömavbrott funkar V2G lika bra som vanligt installerade solceller, det viss säja inte alls. För att kapa topparna är V2G mycket dyr lösning i Sverige och därmed inte särskilt intressant.
El från Schuko-uttag för tillfällig el är klart intressant dock för t.ex. el vid strömavbrott. Det har dock inget alls att göra med V2G.
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 22 mar 2020 17:43
av Jerker
Jag skulle vilja ha V2G för att kunna utnyttja batteriet i mitt eget hus vid strömavbrott, inte att dela med mig på det publika nätet.
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 22 mar 2020 17:53
av LarsL
Nä, det är ju elleverantörer som vill styra batterierna både med laddning och urladdning. Det kan vi om inte annat se med Tibber.
Jag skulle gärna ha 1,5 kW att ta till om det blir strömavbrott. Det skulle kunna driva kylskåp, vattenpump och bredband mm. Värmen måste naturligtvis skötas på något annat sätt, tex en kamin.
Nu ska jag väl säga att det är ytterst sällan som vi har haft strömavbrott. Jag tror att det bara hänt 1 eller 2 gånger på 15 år att strömmen men varit borta mer än 4-5 timmar.
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 22 mar 2020 19:27
av Zalman3
Bor man i villa och kör elbil så vill man ju ha solceller.
Blir det strömavbrott känns det ju surt att bli av med strömmen då man har egen elproduktion i form av solceller.
Kan man då koppla in bilens batterier, kan solcellerna ladda bilen, och man kan driva huset.
En annan fråga, ni som bor i bostadsrätt och har solceller och laddstolpar för elbilar.
Har ni gratis el under månaderna maj, juni, juli och augusti?
Mellan kl10.00 till kl15.00?
För då har man oftast liten förbrukning och maximal elproduktion.
Och tyvärr så får man mycket dåligt betalt för den överskottsel som man säljer till elbolaget.
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 22 mar 2020 19:31
av Svenssons
Jerker skrev:Jag skulle vilja ha V2G för att kunna utnyttja batteriet i mitt eget hus vid strömavbrott, inte att dela med mig på det publika nätet.
Då är det ju inte V2G, Vehicle to Grid (nätet). Du måste klippa kopplingen till nätet för att kunna koppla in bilen till dit hus så att du får ström i huset från bilen. Du får inte leverera ström till nätet. Det som behövs då är alltså brytare mellan huset och nätet, växelriktare och koppling mellan bilen och växelriktare alternativt kör man från bilens schuko-uttag och behöver ingen växelriktare men effekten är rätt begränsad då antagligen.
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 22 mar 2020 19:53
av Zalman3
Svenssons skrev:Jerker skrev:Jag skulle vilja ha V2G för att kunna utnyttja batteriet i mitt eget hus vid strömavbrott, inte att dela med mig på det publika nätet.
Då är det ju inte V2G, Vehicle to Grid (nätet). Du måste klippa kopplingen till nätet för att kunna koppla in bilen till dit hus så att du får ström i huset från bilen. Du får inte leverera ström till nätet. Det som behövs då är alltså brytare mellan huset och nätet, växelriktare och koppling mellan bilen och växelriktare alternativt kör man från bilens schuko-uttag och behöver ingen växelriktare men effekten är rätt begränsad då antagligen.
V2G är kanske fel sagt, grejen är ju att man vill kunna ut ström ur batteriet på elbilen, på något sätt!
EDIT:
Även med bara 1500W eluttag vore mycket värdefullt för min syster som eldar med ved. Hon skulle kunna driva fläkten till vedpannan och cirkulationspumpen, vore mycket värt vid elavbrott.
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 22 mar 2020 19:55
av Jerker
Svenssons skrev:Jerker skrev:Jag skulle vilja ha V2G för att kunna utnyttja batteriet i mitt eget hus vid strömavbrott, inte att dela med mig på det publika nätet.
Då är det ju inte V2G, Vehicle to Grid (nätet). Du måste klippa kopplingen till nätet för att kunna koppla in bilen till dit hus så att du får ström i huset från bilen. Du får inte leverera ström till nätet. Det som behövs då är alltså brytare mellan huset och nätet, växelriktare och koppling mellan bilen och växelriktare alternativt kör man från bilens schuko-uttag och behöver ingen växelriktare men effekten är rätt begränsad då antagligen.
Jovisst. Men standarden V2G bryr sig väl inte om ifall det bara är ett enskilt hushåll eller hela elnätet som är mottagare.
För att förklara hur jag vill ha det: Jag vill ha solceller på taket och batterier som laddas av dessa och även bilen ska kunna laddas direkt av solcellerna. Om nätet blir strömlöst så kopplas nätet ifrån av ett relä som bryter när elnätet är strömlöst och kopplar in igen när nätet levererar ström igen. När nätet är frånkopplat så använder man ström från batteriet i huset och om så krävs även från bilen.
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 22 mar 2020 19:58
av Zalman3
Jerker skrev:Svenssons skrev:Jerker skrev:Jag skulle vilja ha V2G för att kunna utnyttja batteriet i mitt eget hus vid strömavbrott, inte att dela med mig på det publika nätet.
Då är det ju inte V2G, Vehicle to Grid (nätet). Du måste klippa kopplingen till nätet för att kunna koppla in bilen till dit hus så att du får ström i huset från bilen. Du får inte leverera ström till nätet. Det som behövs då är alltså brytare mellan huset och nätet, växelriktare och koppling mellan bilen och växelriktare alternativt kör man från bilens schuko-uttag och behöver ingen växelriktare men effekten är rätt begränsad då antagligen.
Jovisst. Men standarden V2G bryr sig väl inte om ifall det bara är ett enskilt hushåll eller hela elnätet som är mottagare.
För att förklara hur jag vill ha det: Jag vill ha solceller på taket och batterier som laddas av dessa och även bilen ska kunna laddas direkt av solcellerna. Om nätet blir strömlöst så kopplas nätet ifrån av ett relä som bryter när elnätet är strömlöst och kopplar in igen när nätet levererar ström igen. När nätet är frånkopplat så använder man ström från batteriet i huset och om så krävs även från bilen.
Precis så vill man ha det.
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 22 mar 2020 20:13
av Svenssons
Jerker skrev:Svenssons skrev:Jerker skrev:Jag skulle vilja ha V2G för att kunna utnyttja batteriet i mitt eget hus vid strömavbrott, inte att dela med mig på det publika nätet.
Då är det ju inte V2G, Vehicle to Grid (nätet). Du måste klippa kopplingen till nätet för att kunna koppla in bilen till dit hus så att du får ström i huset från bilen. Du får inte leverera ström till nätet. Det som behövs då är alltså brytare mellan huset och nätet, växelriktare och koppling mellan bilen och växelriktare alternativt kör man från bilens schuko-uttag och behöver ingen växelriktare men effekten är rätt begränsad då antagligen.
Jovisst. Men standarden V2G bryr sig väl inte om ifall det bara är ett enskilt hushåll eller hela elnätet som är mottagare.
För att förklara hur jag vill ha det: Jag vill ha solceller på taket och batterier som laddas av dessa och även bilen ska kunna laddas direkt av solcellerna. Om nätet blir strömlöst så kopplas nätet ifrån av ett relä som bryter när elnätet är strömlöst och kopplar in igen när nätet levererar ström igen. När nätet är frånkopplat så använder man ström från batteriet i huset och om så krävs även från bilen.
Du kommer att behöva dubbla växelriktare och något sätt att få ut effekt från bilen. I dagsläget finns inga bilmodeller som levereras med någon lösning för detta i Europa. Tror inte att de V2G-lösningar som finns för t.ex. Nissan i Japan kommer att fungera eftersom de räknar med att få ström från nätet för laddning och för att kunna leverera ström. Kommer ingen ström från nätet misstänker jag att de inte kommer att fungera. Det är V2H, Vehicle to Home, som är det som man är ute efter då och här är möjligheterna ännu färre än för V2G eftersom nätägarna inte är intresserade av V2H och därför inte satsar några pengar på detta.
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 22 mar 2020 20:20
av Jerker
[quote="Svenssons"Du kommer att behöva dubbla växelriktare och något sätt att få ut effekt från bilen. I dagsläget finns inga bilmodeller som levereras med någon lösning för detta i Europa. Tror inte att de V2G-lösningar som finns för t.ex. Nissan i Japan kommer att fungera eftersom de räknar med att få ström från nätet för laddning och för att kunna leverera ström. Kommer ingen ström från nätet misstänker jag att de inte kommer att fungera. Det är V2H, Vehicle to Home, som är det som man är ute efter då och här är möjligheterna ännu färre än för V2G eftersom nätägarna inte är intresserade av V2H och därför inte satsar några pengar på detta.[/quote]
Det kommer nog att komma sådana lösningar. Om Sono Sion kommer ut på marknaden så kommer den att kunna användas så. Den har nämligen ett typ2-uttag 11 kW med tanke på att ladda en annan elbil. Så det borde ju gå att ha ett interface i huset som simulerar en elbil som tar emot laddning.
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 22 mar 2020 22:27
av Zalman3
Jerker skrev:[quote="Svenssons"Du kommer att behöva dubbla växelriktare och något sätt att få ut effekt från bilen. I dagsläget finns inga bilmodeller som levereras med någon lösning för detta i Europa. Tror inte att de V2G-lösningar som finns för t.ex. Nissan i Japan kommer att fungera eftersom de räknar med att få ström från nätet för laddning och för att kunna leverera ström. Kommer ingen ström från nätet misstänker jag att de inte kommer att fungera. Det är V2H, Vehicle to Home, som är det som man är ute efter då och här är möjligheterna ännu färre än för V2G eftersom nätägarna inte är intresserade av V2H och därför inte satsar några pengar på detta.
Det kommer nog att komma sådana lösningar. Om Sono Sion kommer ut på marknaden så kommer den att kunna användas så. Den har nämligen ett typ2-uttag 11 kW med tanke på att ladda en annan elbil. Så det borde ju gå att ha ett interface i huset som simulerar en elbil som tar emot laddning.[/quote]
Allt fler elbilar har eluttag, tex Honda e och Mazda MX30.
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 23 mar 2020 06:00
av tor
Jag skulle önska att det fanns en version av powerwall dit solceller ansluts direkt med likström. Vidare skulle den ha ccs för anslutning till bilen. Bilen skulle då kunna laddas från solceller eller batteri via likström med mindre förluster. Det skulle även då vara möjligt att ta ut energi ur bilen och skicka ut i huset via de växelriktare som finns i powerwall.
Är ingen expert på el men känns som det borde funka.
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 23 mar 2020 06:47
av Svenssons
Det skulle då behövas två växelriktare plus en DC-DC omvandlare. Det skulle troligen bli en dyrare installation men effektivare.
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 23 mar 2020 06:56
av tor
Svenssons skrev:Det skulle då behövas två växelriktare plus en DC-DC omvandlare. Det skulle troligen bli en dyrare installation men effektivare.
Varför två växelriktare?
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 23 mar 2020 07:05
av Svenssons
tor skrev:Svenssons skrev:Det skulle då behövas två växelriktare plus en DC-DC omvandlare. Det skulle troligen bli en dyrare installation men effektivare.
Varför två växelriktare?
Om du vill ha el vid strömavbrott och kunna sälja överskottsel så krävs det. Växelriktare som levererar el till nätet måste stängas av inom millisekunder när det blir strömavbrott.
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 23 mar 2020 07:52
av Zalman3
tor skrev:Jag skulle önska att det fanns en version av powerwall dit solceller ansluts direkt med likström. Vidare skulle den ha ccs för anslutning till bilen. Bilen skulle då kunna laddas från solceller eller batteri via likström med mindre förluster. Det skulle även då vara möjligt att ta ut energi ur bilen och skicka ut i huset via de växelriktare som finns i powerwall.
Är ingen expert på el men känns som det borde funka.
Var på en elfackmässa i höstas.
Där pratade man om att köra mera likström.
Vissa spekulerade i att elbilar bara skulle kunna laddas med likström, och att man skippar invertern.
Fördelen skulle vara att slippa inverterkostnaden och att man inte har nån begränsning i hur många kW man kan ladda med(tills man når max A som batteriet tål).
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 23 mar 2020 10:03
av Svenssons
Zalman3 skrev:.
Fördelen skulle vara att slippa inverterkostnaden och att man inte har nån begränsning i hur många kW man kan ladda med(tills man når max A som batteriet tål).
Du måste ju istället ha DC-DC omvandlare och det finns visst en begränsning på antalet kW man kan ladda med.
Förlusterna lär dock vara lägre, särskilt med både solceller och batterier är inblandade
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 23 mar 2020 10:58
av Zalman3
Förstår egentligen inte varför en DC-DC omvandlare skulle behövas.
Om batteriet klarar 400V.
Kollar på syrrans solceller, de ger 300-350V.
Borde gå att koppla direkt till elbilens batterier.
Jag förstår att man inte kan ladda fullt, men till en viss grad i alla fall.
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 23 mar 2020 12:26
av Svenssons
Zalman3 skrev:Förstår egentligen inte varför en DC-DC omvandlare skulle behövas.
Om batteriet klarar 400V.
Kollar på syrrans solceller, de ger 300-350V.
Borde gå att koppla direkt till elbilens batterier.
Jag förstår att man inte kan ladda fullt, men till en viss grad i alla fall.
Normalt ligger serierna på 700-800 V men vad den faktiska spänningen är varierar under dagen. Du ikommer nte kunna ladda särskilt effektivt med 300 V utan att bilarna byggs om för att kunna hantera så låg spänning.