Sida 2 av 2
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Postat: 24 feb 2020 18:45
av bylund
nek0 skrev:
Kan man garantera att ingen ska gå där? Varför går man över järnvägsrälsen ? Där får man inte gå. Man kan aldrig bygga in tillräckligt med säkerhet. Det är alltid någon som gör som man inte ska.
Det är klart att man inte kan garantera. Men det är alltså inte ett problem att folk i allmänhet går och snubblar där, men de som försöker skapa problem för sig själva kommer såklart att lyckas med detta upplägg.
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Postat: 24 feb 2020 19:59
av nek0
bylund skrev:nek0 skrev:
Kan man garantera att ingen ska gå där? Varför går man över järnvägsrälsen ? Där får man inte gå. Man kan aldrig bygga in tillräckligt med säkerhet. Det är alltid någon som gör som man inte ska.
Det är klart att man inte kan garantera. Men det är alltså inte ett problem att folk i allmänhet går och snubblar där, men de som försöker skapa problem för sig själva kommer såklart att lyckas med detta upplägg.
Jo det är såna jag menade och det blir tyvärr inte bara problem för de, tänk om de skadar laddkontakten på bilen.
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Postat: 24 feb 2020 20:54
av taliz
Tror det kommer se ut ungefär som på Lindhagensgatan.
Finns som sagt många fler laddgator i Stockholm och jag misstänker många ser likadana ut?
Det är inte helt optimalt som sagt, men det är good enough.
Stockholm har ju förövrigt länge haft problem med något så simpelt som att bygga ordentliga cykelbanor. I Malmö har man löst det riktigt bra. Kan man lösa det kan man nog lösa så kablage mellan bil och stolpe inte behöver löpa över gång eller cykelbana.
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Postat: 25 feb 2020 06:43
av Bjelke
För just den här typen av laddplatser så gissar jag på att trådlös laddning kan bli ett vettigt alternativ, jag tror fortfarande inte att det rör sig om
så otroligt många som behöver detta, men för dessa skulle trådlöst kanske vara bästa tekniska lösningen om man väger in alla nackdelar med
sladdvarianterna.
Det förutsätter såklart att alternativet ens finns att välja till sin bil, men det är ju inte en helt okänd teknik precis

(med sämre verkningsgrad också).
Det skulle nog tex bli billigare än "gångjärn i lampa"-modellen och liknande, och slitaget skulle väl bli nära 0%. Men vinterproblematiken återstår att lösa bra och
där kanske det enda riktigt bra måste bli uppvärmd platta? dvs ännu mer förluster dom dagarna varje år men det skulle nog mest synas
i större städer och DÄR är det inte många dagar med problemet förvisso (i mindre städer finns det plats för standard-stolpar på ett helt annat sätt).
Kan man bränna stora summor pengar på "laddvägar" så lär man nog fixa det här på en fika-rast...
Man ska inte heller glömma att just den här tekniken har det pratats om även för "vanlig" hemma-laddning, även om det troligen mest blir dom med
bättre ekonomi som väljer det för bekvämlighetens skull.
"Keep it simple"

Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Postat: 25 feb 2020 06:50
av mati
heldiggrisen skrev:En annan grej som strular till det i Sverige, är lagen om att alltid parkera i ”körriktningen”.
En Teslaägare får då dra laddsladden ”runt bilen”.
I Norge/Danmark får man parkera åt båda håll, så där Finn inte samma problem.
Det var precis det som jag tyckte var så bra med e-tron, den gick att beställa med ladduttag både på vänster och höger sida. Mycket praktiskt och användbart. Jag använder båda uttagen ungefär lika mycket. Tyvärr verkar det som at den möjligheten inte längre finns på nya bilar.
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Postat: 25 feb 2020 07:00
av Bjelke
mati skrev:heldiggrisen skrev:En annan grej som strular till det i Sverige, är lagen om att alltid parkera i ”körriktningen”.
En Teslaägare får då dra laddsladden ”runt bilen”.
I Norge/Danmark får man parkera åt båda håll, så där Finn inte samma problem.
Det var precis det som jag tyckte var så bra med e-tron, den gick att beställa med ladduttag både på vänster och höger sida. Mycket praktiskt och användbart. Jag använder båda uttagen ungefär lika mycket. Tyvärr verkar det som at den möjligheten inte längre finns på nya bilar.
Va, har dom tagit bort det?? Va pruttigt, det är ju sjukt bra ju... Jag skulle lätt välja till det på varenda bil!

Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Postat: 25 feb 2020 07:27
av mati
Bjelke skrev:mati skrev:heldiggrisen skrev:En annan grej som strular till det i Sverige, är lagen om att alltid parkera i ”körriktningen”.
En Teslaägare får då dra laddsladden ”runt bilen”.
I Norge/Danmark får man parkera åt båda håll, så där Finn inte samma problem.
Det var precis det som jag tyckte var så bra med e-tron, den gick att beställa med ladduttag både på vänster och höger sida. Mycket praktiskt och användbart. Jag använder båda uttagen ungefär lika mycket. Tyvärr verkar det som at den möjligheten inte längre finns på nya bilar.
Va, har dom tagit bort det?? Va pruttigt, det är ju sjukt bra ju... Jag skulle lätt välja till det på varenda bil!

Ja, enligt vad min säljare sa till mig så finns det inte längre.
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Postat: 25 feb 2020 08:32
av Niklas Z
Det finns ju flera exempel i bilhistorien på att bensinbilar har möjlighet till påfyllning på båda sidor. Det är ju än mer lämpligt på elbilar att ha möjlighet till laddning på båda sidor.
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Postat: 25 feb 2020 14:22
av Bjelke
Hur funkar det med datumparkering inne i städerna förresten?
Skulle många av dessa bli otillgängliga varannan natt på vintern?
Alltså vanliga parkeringsfickor längs med gator som vi pratar om här...
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Postat: 25 feb 2020 16:52
av Mats79
Bjelke skrev:Hur funkar det med datumparkering inne i städerna förresten?
Skulle många av dessa bli otillgängliga varannan natt på vintern?
Alltså vanliga parkeringsfickor längs med gator som vi pratar om här...
I Stockholm har man istället servicetider för drift av gatorna. På vissa ställen är det några timmar på natten en gång per vecka och på andra ställen några timmar under dagtid en gång per vecka.
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Postat: 25 feb 2020 19:09
av Bjelke
Mats79 skrev:Bjelke skrev:Hur funkar det med datumparkering inne i städerna förresten?
Skulle många av dessa bli otillgängliga varannan natt på vintern?
Alltså vanliga parkeringsfickor längs med gator som vi pratar om här...
I Stockholm har man istället servicetider för drift av gatorna. På vissa ställen är det några timmar på natten en gång per vecka och på andra ställen några timmar under dagtid en gång per vecka.
Ja det låter bekant när du säger det, vill minnas att det var så i Hjorthagen tex, och det är ju bättre
än traditionell datumparkering

när vi snackar laddplatser iaf...