danni skrev:Jo, absolut. Jag menar bara att om beräkningen att en bensinmack motsvarar 30 laddpunkter stämmer så innebär det inte att Uddevalla skulle behöva 30 laddpunkter, utan 240 laddpunkter. Jag tror säkert Tesla kan hantera expansionen i takt med att de säljer bilar. En fördel med laddställena är ju dock att de inte egentligen behöver ersätta bensinmackar helt och hållet, eftersom den mesta tankningen sker hemma.
Och?
I scenariot där *all trafik* är elektriskt driven så är 240 laddpunkter i uddevalla fortfarande inget problem. Dessutom är det sannolikt färre laddpunkter än så. Med stigande batteri storlekar minskar behoven av explicita anabb laddplatser och behovet av destinationsladdning och boendeladdning ökar. Det är inte orimligt att man inom säg en 10 års period har möjlighet att ta sig såväl fram och tillbaka mellan göteborg och oslo med bara stödladdning i form av destinationsladdning på säg 6kw/h.
Vi är hursom helst långt från 100% penetration i dagsläget, och även om andelen elbilar ökar är det inte så svårt att hålla jämna steg med att bygga ut ladd-nätverket i Teslas fall eftersom de får in pengar allteftersom för utbyggnation. Det är egentligen bara att utöka uddevalla om det är ett problem där. Den stora kosten i form av anslutning till 20 kv nätet är ju taget, att sätta upp ytterligare 3-4 laddare är ju en liten kostnad i sammanhanget.
Ett större problem är destinations och boendeladdning om inte annat därför att det är rejäla volymer av installationer som behöver göras. Vartenda P-hus, varenda parkeringsplats. När man bygger ett nytt bostadområde borde varje parkeringyta har åtminstone 16a enfas vida varje p-plats. Vid dimensionering av ett nytt villaområde borde varje hus ha möjlighet till att vika en andel till billaddning och så vidare. Även om man tänker sig en bilpools lösning för framtiden behövs laddpunkterna som sådana. Här finns mycket att göra för stadsplanerare enligt min ringa mening.
Plus o minus för induktionsladdning i väg:
+ Man behöver inte stanna för att ladda
+ På pappret stor kapacitet
- Svårt att få lokalt näringsliv att sponsra
- Dyrt, till och med väldigt dyrt.
- Laddningen följer just den vägens riktning...
- Single point of failure.
- Frågetecken kring effektiviteten. Jag har funderingar på hur enkelt detär att få till praktiskt också...
Samma för traditionell snabb laddning:
+ laddpunkten betjänar alla far riktningar
+ kräver inte att du åker hel sträckan för full laddning, eller att du åker alls.
+ Enkel att installera, dimensionera och underhålla.
+ Enkel att massproducera, och därmed få ned priset på installationen.
+ Enkelt för människor i gemen att förstå sig på (vilket underlättar uppsättning och adoption av systemet).
+ Multipla aktörer kan bygga de här systemen.
+ Viss redundans ingår redan från början (en enskild laddare som blir trasig är inte hela världen), och denna kan utökas genom multipla ström matningar från olika stammar ex.
+ Man kan få lokalt näringsliv att bli delaktiga eftersom de i allmänhet tjänar på att folk kommer till dem.
- Man måste stanna för att ladda
- Man kan råka ut för multipla standarder just för att flera aktörer kan engagera sig...
Sammantaget i dagsläget ser jag inte behöver av induktionsladdning i väg. Kan se det som en lösning på boendeladdning dock under förutsättning att det är effektivt nog (lätt att lägga ut induktionsplattor i parkeringshusen)
Men det är mina åsikter, och de är i dagsläget inte mer värda än någon annans
