Sida 2 av 2

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Postat: 22 jul 2020 22:25
av Off Grid Byggaren
Nu finns det företag som stoppar i rejäla 680 kWh batterier i Volvos ellastbilar.

De har ett mindre 340 kWh batteri också. Vikt 2300 kg.

Då borde detta väga 4600 kg.

Lastförmågan med diesel brukar vara 9-10 ton på tvåaxlig bil, så med detta jättebatteri borde det vara runt 5 ton. För lättare gods funkar det bra.

https://www.electrive.com/2020/06/14/dp ... h-battery/

https://www.futuricum.com/wp-content/up ... k9nlslOmnI

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Postat: 23 jul 2020 07:55
av heldiggrisen
frippe skrev:
heldiggrisen skrev:
frippe skrev:
Fast Volvo satsar stort på ellösning på sina varubilar som går i närfart, dvs inom stadstrafik. Det tror jag är en större framgångsfaktor än att satsa på ellastbilar för fjärrfart som teslas semi.
Du ska fortfarande avskriva dina lastbilar ekonomisk över 10 år, och med 45% högre servicekostnader över 10 år pga batteribyten (Volvo), så kommer inte transportföretagen att sälja sina diesel/gas lastbilar i förtid för att byta till el.

Däremot så tror jag att ett åkeri som ska köpa ny bil absolut kommer att se på Volvo's och andras elbilar, men att ersätta 50% av flotten i Sverige via en "naturlig" övergång tar inte 2 år.
För att nå det målet, så måste antingen förbudszoner eller tunga subsidier in, och det har Norge försökt redan utan att lyckas, så hur ska Sverige klara det?
Oj, men tror faktiskt inte jag skrev något om det du hoppade på.

Min reflektion handlade bara om att jag upplevde det som mer framgångsrikt att satsa på elektrifiering av närfart före fjärrfart. Om man vill uppnå resultat i elektrifiering.
Förlåt, citerade fel inlägg, vet inte hur det hände, då&då är det svårt att förstå hur telefonen agerar, sorry :?

Anyway, TS ställde frågan om 50% av godstransporten i Sverige kommer att gå via elfordon om 2 år?
Svaret är nej.
Jag beneker inte att elfordon som kan ta över efter dieselfordon finns, men även om absolut alla närmaste två åren ersätter sin diesellastbil med en eldriven när dieselbilen ”går av med pension”, så räcker inte det för att byta ut flotten på två år.
För att det skal få, så måste man börja byta ut fullt fungerande fordon med elfordon, och just nu finns inget ekonomiskt incitament för det

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Postat: 23 jul 2020 22:34
av bylund
Off Grid Byggaren skrev:
Lastförmågan med diesel brukar vara 9-10 ton på tvåaxlig bil, så med detta jättebatteri borde det vara runt 5 ton. För lättare gods funkar det bra.
Typ chipspåsar?

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Postat: 23 jul 2020 23:39
av Off Grid Byggaren
En större chipspåse väger runt 500 gram så tiotusen påsar skulle funka bra. Kanske möbler och styckegods även kunde vara lämplig.

https://www.mynewsdesk.com/se/svenska-r ... ll-2989100

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Postat: 24 jul 2020 08:14
av mati
En av de största arbetsgivarna här i Götene är ett åkeri, Götene Kyltransporter. De har högsta snittlönen av alla företag i kommunen och de letar med ljus och lykta efter fler chaufförer. Det går mao allt annat än dåligt för dem, och jag tror inte att jag kommer uppleva den dagen då alla dessa megastora lastbilar går på el. Idag går de på biogas, och jag tror det är ett mycket vettigt alternativ. Batterier är bra, men de funkar inte överallt. Inte än i alla fall.

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Postat: 24 jul 2020 09:12
av thnis
bylund skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Lastförmågan med diesel brukar vara 9-10 ton på tvåaxlig bil, så med detta jättebatteri borde det vara runt 5 ton. För lättare gods funkar det bra.
Typ chipspåsar?
Funkar nog även med ostkrokar! :D

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Postat: 24 jul 2020 09:42
av Bjelke
Vanlig post jagar ju volym och inte vikt, men dom kör ju jäkligt långt då istället.

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Postat: 24 jul 2020 11:11
av Beigler
Off Grid Byggaren skrev:
Nu finns det företag som stoppar i rejäla 680 kWh batterier i Volvos ellastbilar.

De har ett mindre 340 kWh batteri också. Vikt 2300 kg.

Då borde detta väga 4600 kg.

Lastförmågan med diesel brukar vara 9-10 ton på tvåaxlig bil, så med detta jättebatteri borde det vara runt 5 ton. För lättare gods funkar det bra.

https://www.electrive.com/2020/06/14/dp ... h-battery/

https://www.futuricum.com/wp-content/up ... k9nlslOmnI
Väger inte dieselmotorn och tank full med diesel någonting? Blir det verkligen så lite lastvikt kvar?