Mycket trevlig nyhet

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Re: Mycket trevlig nyhet

Inlägg av Laban »

OfarligTesla skrev:
Så frågan kvarstår, om man bedömer att efterfrågan på stolparna är låg, är det verkligen det vi skall bygga för att sälja fler elbilar. Jag tror som sagt mer på kraftigt utbyggd hemmaladdning i den regionen istället.
Vet inte hur mycket vi behöver sponsra hemmaladdning i dagsläget. Tycker det är relativt billigt som det är.

När det gäller subventionerade laddare så har Tesla lyckats bygga laddare i norrlands inland trots "låg efterfrågan". För att de vet att detta säljer bilar. VW mfl kan göra detsamma om de är intresserade av att sälja elbilar. Volvo kan väl göra en satsning i Sverige då när nu PS2 finns ute. Jag blir på mer dåligt humör än Verdi när jag tänker på hur välbärgade företag samt människor kräver att skattebetalarna ska stå för denna nota :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Ja det är klart. Men du kan inte slå med stora straffskattshammaren på bensin och diesel om du inte ger folk ett alternativ. Det blir så skevt.

Själv har jag tappat faktiskt tappat lite av min tro på elbilar för alla. Det blir jäkligt knepigt om majoriteten ska köra elbil. Kommer behövas hela skogar av laddstolpar och massor av snabbladdare. Snabbladdare som står tomma 90% av tiden... Men som när det är storhelg eller semester behövs. Det kommer ju inte gå att räkna hem såna investeringar om man inte ska ha Ionity-priser. Men då skriker alla bortskämda elbilsförare som mer eller mindre har inställningen: "Vadå, ska vi betala för oss? Vi är ju de som räddar världen åt er, varför ska vi då själva stå för våra kostnader? Det kan skattebetalarna göra.". Förlåt, men jag blir på dåligt humör när jag ser hur välbärgade människor som precis köpt en ny Tesla för uppåt en miljon frågar om hur de bäst ska kunna utnyttja bidraget för laddbox hemma så att de kan spara några tusenlappar på det allmännas bekostnad... Det är bara girigt.

Och ja, jag vet att jag är skyldig själv också då jag kör Tesla på grund av det låga förmånsvärdet. Fast där kan jag ärligt säga att jag inte haft råd annars. Så är det inte med laddboxarna.
Klart man kan ta fram straffskattehammaren utan att ge folk ett alternativ, det är ingen naturlag att vi människor alltid skall få mer av allt för samma eller lägre kostnad. Ibland kommer saker bli dyrare och vill man fortsätta med samma beteende så är det något annat som får stryka på foten. Iaf om vi skall ha som mål att hålla planeten beboelig för oss människor, sen att det vore politiskt självmord att gå på för hårt är ju en annan femma. Vi lär få dyrare flyg i framtiden också om vi är seriösa med klimatarbetet, det är ju nämligen inte hållbart att kunna flyga runt i Europa som om det vore en bussresa.

Själv tror jag verkligen att det kommer kosta en hel del att köra elbil på långresor på kort till medellång sikt, förmodligen mer än det kostar att köra dieselbil på samma resa idag idag och ser inget konstigt med det. Jag är inte emot Ionitys priser alls egentligen (speciellt inte för de anslutna företagen där abonnemang finns om man förbrukar mycket) då det i det stora hela blir en rätt lite post när vi pratar dyra bilar, tror snarare sagt det är runt där vi kommer hamna. När elbilarna blir billigare blir det ju också inget konstigt med att det kostar en del att ladda på snabbladdarna, för då kostar elbilarna som fossilbilarna gör i inköp.

Men jag tror å andra sidan inte vi kommer klara av att hålla planeten speciellt beboelig heller, stora delar kommer bli mer eller mindre omöjliga att bo på vilket kommer skapa krig och oroligheter när någon miljard människor måste fly undan klimatet. Och det är ju bara första stoppet på våran förstörelseresa...
Laban skrev:
Vet inte hur mycket vi behöver sponsra hemmaladdning i dagsläget. Tycker det är relativt billigt som det är.

När det gäller subventionerade laddare så har Tesla lyckats bygga laddare i norrlands inland trots "låg efterfrågan". För att de vet att detta säljer bilar. VW mfl kan göra detsamma om de är intresserade av att sälja elbilar. Volvo kan väl göra en satsning i Sverige då när nu PS2 finns ute. Jag blir på mer dåligt humör än Verdi när jag tänker på hur välbärgade företag samt människor kräver att skattebetalarna ska stå för denna nota :-)
Jag tycker inte vi bör sponsra alls, mer än att kommuner kan bygga stolpar på sina parkeringaroch ta ut en kostnad från de som använder dem som minst täcker investeringen (samt bereda plats åt bolag som vill sätta upp stolpar på gatan). Men om vi nu bestämt att vi skall spendera X kronor så bör de spenderas på bästa sätt, då tror jag verkligen att "hemmaladdning" på kommunala parkeringar/gator i kommuner som annars skulle ha svårt att få budget för det är en bättre investering än 50 kW laddare som man från början tror få vill använda.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
Så... lite statsbudgetmässiga kaffepengar som i stort sett ska "elektrifiera" en enda riksväg, E10 i norr?

Resten av Norrbotten, Västerbotten och Jämtland då? Är det fortfarande bara Tesla elbilar som har en chans att snabbladda där?

De kunde ha tagit hälften så många laddare längs E10 och spritt ut resten lite mer.
Exakt min tanke. Inget ont om nordligaste norra Norrland, men det finns många vita fläckar i Sverige som ligger betydligt längre söderut. Småland, Värmland och typ allt mellan Östersund och Kiruna, dvs i stort sett halva landets yta. Konstig prioritering.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Att de behöver lägga längs E10 är ju inte konstigt eftersom där inte finns en enda snabbladdare nu.

Att det skulle behövas norr om Östersund i inlandet, visst, men jämför med vägnätet, E45 är en krokig skitväg med mycket lägre trafikintensitet än E4 längs kusten, och vill man upp till Kiruna och Riksgränsen finns det ingen annan väg än E10. De som bor och jobbpendlar i Norra Norbottens län bor i huvudsak längs E10.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är ju de här ställena som är vita fläckar, alltså mer än 10 mil mellan laddarna. Så får vi till det här så är ju hela Sverige istäckt med snabbladdare.

Hemmaladdning borde inte ha något stöd alls. Det skulle pressa ner priserna om man inte fick hälften i stöd, tror jag. Det som samhället skulle kunna göra är att kräva laddning på alla bostadsparkering. Norge har ju en lag som gör att intern hyresvärd kan neka laddning, det hade varit något för Sverige också. Kommunala bostäder borde gå före och sätta upp uttag åt alla.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Exakt min tanke. Inget ont om nordligaste norra Norrland, men det finns många vita fläckar i Sverige som ligger betydligt längre söderut. Småland, Värmland och typ allt mellan Östersund och Kiruna, dvs i stort sett halva landets yta. Konstig prioritering.
Nu är jag emot subventioner av denna typ men om man nu nödvändigtvis ska göra det så håller jag med om att det är en märklig placering av laddarna. Måste man ha en laddare i Överkalix om man bygger en i Töre, 5 mil därifrån ? I förlängningen kanske ja, men knappast i detta skede.

Känns som att vi ska bygga laddare för "gamla" elbilar med 10 mils räckvidd, vilket också dessa ord indikerar:
I det här fallet har Trafikverket definierat den undre gränsen för ”snabbladdning” som 50 kilowatt. Det är ungefär vad många av dagens elbilar klarar av att ta emot.
Det om något är slöseri med skattebetalarnas pengar. Ändra istället till min 100-150 kW men tillåt delad effekt. Fixa yttäckningen i hela landet istället för laddare med 5 mils mellanrum efter E10.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

tor-ake skrev:
Att de behöver lägga längs E10 är ju inte konstigt eftersom där inte finns en enda snabbladdare nu.
Förutom Teslas.

Vilket visar att även "marknadskrafter" kan få upp laddinfrastruktur i glesbygden bara viljan finns.

"bara" :(
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

För min del är jag glad över att Lesjöfors och Fredriksberg är med på kartan, familjen gillar Säfsen (Fredriksberg) men där finns bara 2 st Schuko till hela området.
Kravet på snabbladdaren är minst två CCS som delar på 150 kW och två typ 2 22kW. Stationen ska vara tillgänglig minst 97% av årets timmar, externa partners strömavbrott oräknat.
Chademo finns det inget krav på såklart, så leafen får inte någon ny laddplats.Bild
Elbilist sedan 2014
Verdi

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:

Klart man kan ta fram straffskattehammaren utan att ge folk ett alternativ, det är ingen naturlag att vi människor alltid skall få mer av allt för samma eller lägre kostnad.

Men jag tror å andra sidan inte vi kommer klara av att hålla planeten speciellt beboelig heller, stora delar kommer bli mer eller mindre omöjliga att bo på vilket kommer skapa krig och oroligheter när någon miljard människor måste fly undan klimatet. Och det är ju bara första stoppet på våran förstörelseresa...

Tycker ändå det är cyniskt att kasta relativt fattiga människor under bussen för att de måste köra bil för att överleva när välbärgade storstadsbor åker på shoppingresor till New York över helgen. För att inte nämna det som sker i andra länder och som stora företag gör. Vi måste börja i rätt ända. Inte slå på de som redan ligger. Känns fel om vi ska utarma hela landsdelar i nån slags from förhoppning om att det möjligen eventuellt gör en liten moralisk och symbolisk skillnad för klimatet.

Fast en del kanske vill att vi ska göra som Kina och tvinga folk att flytta dit det bäst passar statens intressen?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:

Klart man kan ta fram straffskattehammaren utan att ge folk ett alternativ, det är ingen naturlag att vi människor alltid skall få mer av allt för samma eller lägre kostnad.

Tycker ändå det är cyniskt att kasta relativt fattiga människor under bussen för att de måste köra bil för att överleva när välbärgade storstadsbor åker på shoppingresor till New York över helgen. För att inte nämna det som sker i andra länder och som stora företag gör. Vi måste börja i rätt ända. Inte slå på de som redan ligger. Känns fel om vi ska utarma hela landsdelar i nån slags from förhoppning om att det möjligen eventuellt gör en liten moralisk och symbolisk skillnad för klimatet.

Fast en del kanske vill att vi ska göra som Kina och tvinga folk att flytta dit det bäst passar statens intressen?
Jag har själv växt upp på landet och det där dravlet om att man "måste" köra bil stämmer inte. Man har generellt kortare pendling och kör MINDRE bil på landet än i stan.
Man slipper också parkeringsavgifter, vägtullar och liknande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Klintan skrev:
För min del är jag glad över att Lesjöfors och Fredriksberg är med på kartan, familjen gillar Säfsen (Fredriksberg) men där finns bara 2 st Schuko till hela området.
Kravet på snabbladdaren är minst två CCS som delar på 150 kW och två typ 2 22kW. Stationen ska vara tillgänglig minst 97% av årets timmar, externa partners strömavbrott oräknat.
Chademo finns det inget krav på såklart, så leafen får inte någon ny laddplats.Bild
Jag hade iofs gärna sett krav på >=4 platser, men detta är ju ett bra steg i rätt riktning, SLA på 97% borde kanske kompletteras med hur snabbt snabbt laddaren skall vara tillbaka i tjänst vid driftstörning.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

taliz skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:

Jag har själv växt upp på landet och det där dravlet om att man "måste" köra bil stämmer inte. Man har generellt kortare pendling och kör MINDRE bil på landet än i stan.
Bwahahahaa

Den statistik du läst bygger på att tjänstebilar är skrivna på företagets huvudkontor i Stora Staden.

Pratar vi den norra halvan av Sverige där det bor ca 1 miljon människor så är pendling 3-4 mil enkel väg närmast regel, 15 mil enkel är verklighet för många. Och grejen är: Det FINNS inte fungerande kollektivtrafik. Ergo bil.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:

För det första behöver få människor köra bil för att överleva, de kanske får högre livskvalitét men de dör inte utan bilen, vi behöver inte ta till hyperboler. För det andra så är det klart att det finns fördelar och nackdelar med var man än väljer att bo, samhällen är ju dessutom flytande så var vi bor och arbetar förändras över tid.

Och oavsett allt det så blir då frågan hur du hade tänkt vi skall lösa klimatproblemen? Det är ju nämligen så att vi alla kommer behöva dra ner på resor och konsumtion och välja nya produkter och tjänster som gissningsvis lär vara dyrare till en början. Antingen får vi göra det som vi i väst brukar göra och styra beteenden med straffskatter och incitament, eller så blir det som i t.ex. Kina där man bestämmer vad som får och inte får göras med lagar. Vilket förmodligen skulle vara mycket effektivare men ge mindre frihet.

Skall vi försöka bibehålla allt som vanligt och göra små punktinsatser här och där kommer vi inte lyckas, nu tror jag visserligen inte vi kommer lyckas oavsett vilket är en av anledningarna till att jag inte kommer skaffa barn. Jag lär vara gammal nog för att inte bry mig när de stora oroligheterna kommer men det skulle inte eventuella barn vara.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

fth skrev:
Klintan skrev:
Jag hade iofs gärna sett krav på >=4 platser, men detta är ju ett bra steg i rätt riktning, SLA på 97% borde kanske kompletteras med hur snabbt snabbt laddaren skall vara tillbaka i tjänst vid driftstörning.

/fth
Ja, 11 dygns nertid totalt per år är ju en del, men annars kan Trafikverket kräva återbetalning helt eller delvis av stödet. Ligger i ägarens intresse då att åtgärda felet så fort som möjligt för att ha lite marginal.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare

Inlägg av BjornS »

BrooklynS skrev:
Den statistik du läst bygger på att tjänstebilar är skrivna på företagets huvudkontor i Stora Staden.
Nej, den bygger på avståndet mellan personers bostadsadress och arbetsplats:
medianavstånd-arbete.jpeg
Världen ser inte alltid ut som man tror.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Fast medianen är kanske lite farlig att använda sig av ? Att pendla 10-15 mil tur och return är inte ovanligt häruppe, låt säga Töre-Luleå. Sen bor det inte så många i Töre då så det påverkar kanske inte medianen i någon större usträckning.

Sen kan man förstås argumentera för att pendling med dessa avstånd kan göras utan snabbladdningsmöjligheter.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

BrooklynS skrev:
Bwahahahaa

Pratar vi den norra halvan av Sverige där det bor ca 1 miljon människor så är pendling 3-4 mil enkel väg närmast regel, 15 mil enkel är verklighet för många. Och grejen är: Det FINNS inte fungerande kollektivtrafik. Ergo bil.
Det skulle ju rent ut sagt vara korkat att tro att man kan erbjuda kollektivtrafik på landsbygden. Det skulle bli så sjukdyrt och därmed omiljövänligt mot att möjliggöra bilkörning istället.

I storstaden kan man ju istället fråga sig om det verkligen behövs bilar?
B99

Inlägg av B99 »

Sökning för bidrag till platser längs E45 kommer ut under våren 2021.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

BrooklynS skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:

Bwahahahaa

Statistik? Jag är som sagt uppväxt på landet. Även där bor man oftast i en by. Man har arbete, affär, skola etc inom cykelavstånd.
Likaså "i norr", de flesta bor i städer.
Det finns också kollektivtrafik på de flesta ställen. De går inte var 5e minut som i storstan, men de brukar vara anpassade för att fungera just för pendlare.
Tjänstebilar är ett storstadsfenomen, få som har det på landet. Det begreppet existerade överhuvudtaget inte i byn jag växte upp i. Hade man en 10 år gammal Volvo så hade man en finare bil än de flesta andra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

BjornS skrev:
BrooklynS skrev:
Nej, den bygger på avståndet mellan personers bostadsadress och arbetsplats:
medianavstånd-arbete.jpeg
Världen ser inte alltid ut som man tror.
Vad säger denna bild egentligen? Den säger ingenting om antalet människor som har så långt till jobbet att de inte kan ta sig dit på ett annat sätt än med bilen. Om hälften av alla invånare i en glesbygdskommun bor och jobbar i tätorten och alla andra kommuninvånare bor utspridda över ett område som sträcker sig över tiotals mil, ett scenario som inte är ovanligt, så är medianavståndet till jobbet fortfarande bara någon eller några få kilometer, medan verkligheten ser ut så att hälften av kommuninvånarna pendlar en massa mil om dagen till jobbet. Men det återspeglas inte i bilden.
Det spelar ingen roll hur många det är som har nära till jobbet. Det som är relevant i sammanhanget är hur många det är som pendlar långt varje dag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare

Inlägg av BjornS »

mati skrev:
Det spelar ingen roll hur många det är som har nära till jobbet. Det som är relevant i sammanhanget är hur många det är som pendlar långt varje dag.
Bilden visar precis det: Det är bara en liten andel människor i glesbygden som pendlar flera mil varje dag. De allra flesta har nära till jobbet. Djupare detaljkunskap och exakta siffror finns förstås hos SCB för den som vill förkovra sig ytterligare.

Jag tycker bilden är intressant just eftersom väldigt många människor är övertygade om att bilpendling flera mil är norm för alla utanför storstäderna. Det får folk att tro att vi är mycket mer bilberoende än vi faktiskt är.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Verdi

Inlägg av Verdi »

BjornS skrev:
mati skrev:
Bilden visar precis det: Det är bara en liten andel människor i glesbygden som pendlar flera mil varje dag. De allra flesta har nära till jobbet. Djupare detaljkunskap och exakta siffror finns förstås hos SCB för den som vill förkovra sig ytterligare.

Jag tycker bilden är intressant just eftersom väldigt många människor är övertygade om att bilpendling flera mil är norm för alla utanför storstäderna. Det får folk att tro att vi är mycket mer bilberoende än vi faktiskt är.

Jo, fast på landsbygden så kanske man måste cykla på en hårt trafikerad riksväg för att ta sig till jobbet. Det är rent av livsfarligt. Särskilt på vintern. Det är ganska långt från de välplogade och upplysta cykelvägarna i storstan. Dvs även om man bara har 3-4 km så måste man nästan ta bilen. (om man inte råkar bo precis där bussen går)
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

BjornS skrev:
mati skrev:

Det kan vara det bilden visar, jag har inte siffrorna, så det är svårt att bevisa.
Det kan också betyda att inom ett område (för att överdriva lite) bor 100001 människor.
50000 människor bor granne med jobbet, och går 100 meter varje dag
1 människa har 1 mil t/r
50000 människor pendlar 30 mil t/r.
Medianen blir 1 mil.
Snittet blir typ 15 mil.
Kartan visar medianen, och är svår att tolka utan att ha tillgång till siffrorna.
Användarvisningsbild
Azap
Teslaägare

Inlägg av Azap »

Här finns lite info om hur det är tänkt att fungera:

https://www.trafikverket.se/tjanster/an ... -elfordon/
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

TiborBlomhall skrev:
tor-ake skrev:
Förutom Teslas.

Vilket visar att även "marknadskrafter" kan få upp laddinfrastruktur i glesbygden bara viljan finns.

"bara" :(
Ja, Tesla har *en* snabbladdare längs E10. Behövs lite fler än så, det är långt mellan orterna där. Inte ovanligt att man från Överkalix har ärende upp till Gällivare, 28 mil t.o.r. utan en laddare längs vägen.

Ja jag vet att det finns en i Töre, men den servar ju snarare E4 än E10, och en är tydligen på väg uppåt riksgränsen nånstans. Men det är 42 mil från Töre till Riksgränsen!

De som har jobb som utförs utanför kontor eller fabrik behöver kunna resa långt för att hålla sig sysselsatta, t.ex. hantverkare, veterinärer (finns inte så mycket djurhållning där uppe iofs) hemtjänsten, osv osv. Finns ingen elbil som det funkar med idag, kommer det upp som enligt denna plan öppnar det helt andra möjligheter.

Visst finns det andra ställen där det också skulle behövas, men också ställen där det kanske inte är så viktigt.

Bild

Notera att det där längst upp i norr finns två röda prickar med totalt 40.000 människor. Milsvida omkring finns "ingen befolkning". Och dessa 40.000 människor finns där primärt av ett enda skäl, LKAB, en verksamhet som omsätter 30 miljarder varav 10 miljarder i vinst till statskassan. Tror nog att staten kan kosta på att klämma dit några snabbladdare?
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar