Mycket trevlig nyhet

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Azap
Teslaägare

Mycket trevlig nyhet

Inlägg av Azap »

Nu får man bara hoppas att det blir verklighet också !

https://www.dn.se/ekonomi/platserna-som ... ddstolpar/
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: Mycket trevlig nyhet

Inlägg av OfarligTesla »

Låter ju rätt dumt när de själva säger att de inte lär användas mycket, är det verkligen där vi bör lägga pengarna i så fall? Om de inte användas mycket är det helt enkelt inte laddare som saknas av speciellt många vilket gör att nyttan vi får per krona blir rätt låg. Det lär ju finnas ställen där vi kan lägga de pengarna på laddare som faktiskt kommer användas om vi prompt skall använda skattepengar till det, då lär nyttan per spenderad krona vara långt mycket större.
Användarvisningsbild
Azap
Teslaägare

Inlägg av Azap »

Rent egoistiskt för oss i riktiga norrland så är det bra. Men håller med om att det är dumt att staten finansierar.
Men just tillgången på laddare här uppe gör att många är tveksamma till elbilar idag. Så det är som vanligt. Det finns alltid gungor och karuseller.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Det är ju iofs lite av ett "hönan och ägget"-problem, eller kanske snarare "build it and they will come".

Bristen på laddare tas ju ofta fram som argument till varför man inte kan välja elbil idag, speciellt i Norrland, då kanske det inte är så dumt om staten går in och tar bort ett hinder för övergången.

Om/när underlaget blir större så bör möjligheten att driva laddare med lönsamhet öka, då kan väl incitamenten avvecklas.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag ifråga sätter Böda och Finspång lite och även Nässjö. Dessa platser borde kunna få laddare utan särskilt stöd.

Hoppas verkligen att upphandlarna är smarta och skriver bra kontrakt. Det gäller verkligen att dessa laddare får tillgänglighet! De ska alltså helst vara flera på samma plats och service ska ske direkt om de går sönder. Ett sätt att få till det är att leverantörerna måste garantera laddning annars får de stå för bärgning till nästa snabbladdare. Jag har stått vid en icke fungerande laddare med supporten i luren och när de inte lyckats få igång laddningen så har det bara blivit ett ”Jaha”. Det är inte okej när man tagit bidragspengar. Det är också därför jag väljer Tesla.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Azap skrev:
Rent egoistiskt för oss i riktiga norrland så är det bra. Men håller med om att det är dumt att staten finansierar.
Men just tillgången på laddare här uppe gör att många är tveksamma till elbilar idag. Så det är som vanligt. Det finns alltid gungor och karuseller.
Nä, så dumt är det inte. På vissa sträckor kommer det alltid vara svårt att få det kommersiella att fungera så då måste staten gå in.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Lite "kul" att det ar laddöken runt Nässjö, med smålands greencharge sydost och allt, mellersta och södra Norrland all dandy laddmässigt idag?

Bild innan det ligger bakom paywall
Laddstationer kopia 19-1599738646038.png
Senast redigerad av 12man, redigerad totalt 2 gång.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Azap skrev:
Ja det är ju bra för de få som kommer använda dem och någon gång måste vi ju ha ett heltäckande nät och får säkert spendera lite skattepengar för att uppnå det även om det inte gör så mycket nytta. Däremot nu i det tidiga skeden i omställningen så tror jag vi får mer nytta per spenderad krona om de pengarna bygger laddare på andra platser.
fth skrev:
Det är ju iofs lite av ett "hönan och ägget"-problem, eller kanske snarare "build it and they will come".

Bristen på laddare tas ju ofta fram som argument till varför man inte kan välja elbil idag, speciellt i Norrland, då kanske det inte är så dumt om staten går in och tar bort ett hinder för övergången.

Om/när underlaget blir större så bör möjligheten att driva laddare med lönsamhet öka, då kan väl incitamenten avvecklas.

/fth
Så du tror att vi säljer fler extra elbilar på att bygga laddare som vi från början antar att nästan ingen kommer utnyttja kontra att bygga laddare som vi antar att många kommer utnyttja? Vi har ju en begränsad summa pengar att lägga på laddare, i det här fallet verkar det vara 50 miljoner och då bör vi vill få så mycket valuta för pengarna som möjligt. Det är ju nämligen ett antingen eller scenario för dessa pengar, antingen bygga laddare som vi antar har låg efterfrågan eller bygga laddare som man kan anta har stor efterfrågan. Nu försöker ju Sverige vara världsledande på ineffektivt utnyttjande av skattemedel så jag är väl egentligen inte förvånad över att de gör såhär.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Jag ifråga sätter Böda och Finspång lite och även Nässjö. Dessa platser borde kunna få laddare utan särskilt stöd.

Hoppas verkligen att upphandlarna är smarta och skriver bra kontrakt. Det gäller verkligen att dessa laddare får tillgänglighet! De ska alltså helst vara flera på samma plats och service ska ske direkt om de går sönder. Ett sätt att få till det är att leverantörerna måste garantera laddning annars får de stå för bärgning till nästa snabbladdare. Jag har stått vid en icke fungerande laddare med supporten i luren och när de inte lyckats få igång laddningen så har det bara blivit ett ”Jaha”. Det är inte okej när man tagit bidragspengar. Det är också därför jag väljer Tesla.
Håller helt med, upphandlingen är kritisk här, tillförlitlighet och pris måste reglereras i avtalet, annars får vi opålitliga enstaka stolpar med Ionity-priser.

För egen del är tillgång/tillförlitlighet mer viktigt än maxeffekt, jag ser t.ex. mycket hellre fler stolpar med delad effekt än enstaka stolpar med garanterad hög effekt.

Som ett minimum bör staten kräva typ fyra stolpar med delad 150kW och ett SLA som tydligt definierar hur länge en laddplats får vara offline innan leverantören drabbas av dryga "böter".

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Så du tror att vi säljer fler extra elbilar på att bygga laddare som vi från början antar att nästan ingen kommer utnyttja kontra att bygga laddare som vi antar att många kommer utnyttja?
Ja, till viss del tror jag nog att der är så, på de platser där många laddar finns det ju redan laddplatser, där finns det ju ingen anledning att gå in med statliga pengar?

De här pengarna är ju avsedda just för att fylla ut dom "vita fläckarna", som jag tror iaf till viss del gör att folk tvekar att köpa elbil.

/fth
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Jag tror att det är en nödvändighet i de områdena, annars händer inget på många år. På många av de orterna åker lokalbefolkningen i 30 år och äldra bilar, eftersom bilarna dels inte rostar bort, och dels är medelinkomsterna inte så höga att inköp av "de senaste" elbilarna är en möjlighet. Att det finns en snabbladdare som trygghet gör att många fler kommer kunna köpa begagnade elbilar av dagens generation, dvs räckvidd c:a 15-20 mil på vintern.

Alternativet är att vänta in "nästa generations" elbilar där bilar i Zoe/208/Corsa-e/Leaf-klassen har 30-40 mils eller längre vinterräckvidd, och dessutom att de skall komma ut på begagnatmarknad och ned runt 100.000-strecket i pris, det är ju hyfsat många år bort, 10 år minst?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
Det är ju nämligen ett antingen eller scenario för dessa pengar, antingen bygga laddare som vi antar har låg efterfrågan eller bygga laddare som man kan anta har stor efterfrågan. Nu försöker ju Sverige vara världsledande på ineffektivt utnyttjande av skattemedel så jag är väl egentligen inte förvånad över att de gör såhär.
Fast statliga pengar behövs inte där det finns stor efterfrågan där löser Ionity, Tesla och Circle-k (tex) laddare. Det är ju på sträckor som aldrig kommer löna sig som staten ska gå in.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Exakt.

Det finns inte ens underlag för asfalt utanför storstäderna om man enbart skall räkna lönsamhet.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Ja, till viss del tror jag nog att der är så, på de platser där många laddar finns det ju redan laddplatser, där finns det ju ingen anledning att gå in med statliga pengar?

De här pengarna är ju avsedda just för att fylla ut dom "vita fläckarna", som jag tror iaf till viss del gör att folk tvekar att köpa elbil.

/fth
Om det var så att många ville ladda där och det var det som stod ivägen för deras elbilsköp så borde deras analys visat att det fanns en större efterfrågan, vilket ju inte är vad som gjorts. Själv tror jag inte att det är bristen på snabbladdare i Norrland som är varför folk inte köper elbilar faktiskt. Tror t.ex. att 150 kW laddare på väg till fjällen hade övertygat fler, eller varför inte bygga ut massvis med hemmaladdning för alla som bor i lägenhet kring städer? Pengarna räcker ju dessutom till många fler AC-laddare än snabbladdare så att smälla upp tusentals AC-stolpar hade nog gjort bra mycket mer för omställningen.
LarsL skrev:

Fast statliga pengar behövs inte där det finns stor efterfrågan där löser Ionity, Tesla och Circle-k (tex) laddare. Det är ju på sträckor som aldrig kommer löna sig som staten ska gå in.
Staten bör gå in där det ger mest nytta, i det här fallet handlar det då om flest extra elbilar sålda per investerad krona eftersom det är fler elbilar vi försöker uppnå.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Så... lite statsbudgetmässiga kaffepengar som i stort sett ska "elektrifiera" en enda riksväg, E10 i norr?

Resten av Norrbotten, Västerbotten och Jämtland då? Är det fortfarande bara Tesla elbilar som har en chans att snabbladda där?

De kunde ha tagit hälften så många laddare längs E10 och spritt ut resten lite mer.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

TiborBlomhall skrev:
Så... lite statsbudgetmässiga kaffepengar som i stort sett ska "elektrifiera" en enda riksväg, E10 i norr?

Resten av Norrbotten, Västerbotten och Jämtland då? Är det fortfarande bara Tesla elbilar som har en chans att snabbladda där?

De kunde ha tagit hälften så många laddare längs E10 och spritt ut resten lite mer.
Kanske nån miljöpartist som bor där
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Tror t.ex. att 150 kW laddare på väg till fjällen hade övertygat fler, eller varför inte bygga ut massvis med hemmaladdning för alla som bor i lägenhet kring städer?
För båda dessa "användnigsfall" byggs det ju redan laddare av kommersiella aktörer, jag tror inte dom är så roade av att få konkurrensen snedvriden av statliga pengar.

I Stockholms innerstad byggs det laddstolpar/laddplatser i överflöd just nu, vad jag kan bedöma finns det ingen som helst brist på destinationsladdning i City längre.

Bara i mitt garage har Aimo Park smällt upp >50 11kW-platser, som mest tror jag att jag har sett typ tio bilar som laddar, dvs minst 400% överkapacitet.

Samma visa på de "laddgator" som finns i min närhet, sällan mer än kanske 1/4 beläggning.

Nej, här behövs det inga statliga pengar, jag tror det är helt rätt att använda dom för att fylla ut där kommersiella aktörer i dagsläget inte är aktiva.

/fth
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
För båda dessa "användnigsfall" byggs det ju redan laddare av kommersiella aktörer, jag tror inte dom är så roade av att få konkurrensen snedvriden av statliga pengar.

I Stockholms innerstad byggs det laddstolpar/laddplatser i överflöd just nu, vad jag kan bedöma finns det ingen som helst brist på destinationsladdning i City längre.

Bara i mitt garage har Aimo Park smällt upp >50 11kW-platser, som mest tror jag att jag har sett typ tio bilar som laddar, dvs minst 400% överkapacitet.

Samma visa på de "laddgator" som finns i min närhet, sällan mer än kanske 1/4 beläggning.

Nej, här behövs det inga statliga pengar, jag tror det är helt rätt att använda dom för att fylla ut där kommersiella aktörer i dagsläget inte är aktiva.

/fth
Jag menade inte direkt Stockholms innerstad, där är det inte pengarna som saknas utan att det tar tid att gräva upp för att uppgradera infrastrukturen för laddarna (som de behövt göra här) och kommunen behöver dedikera parkeringsplatser för stolparna. Dock tycker jag det är för få laddare här när hybrider blockar dem och knappt laddar eller folk ICE:ar men det är som sagt inte pengar som saknas.

Där jag tänkte mig man skulle spendera pengarna var i områden med mycket lägenheter i städer som Luleå, Gällivare, Jokkmokk och liknande. Där skulle pengapåsen kunna användas till att smälla upp massa laddstolpar i många städer, det skulle gissningsvis driva på omställningen bra mycket mer. Det brukar ju vara det som vi säger är det viktigaste för att leva med elbil, att kunna ladda hemma eller på jobbet.
Verdi

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Låter ju rätt dumt när de själva säger att de inte lär användas mycket, är det verkligen där vi bör lägga pengarna i så fall? Om de inte användas mycket är det helt enkelt inte laddare som saknas av speciellt många vilket gör att nyttan vi får per krona blir rätt låg. Det lär ju finnas ställen där vi kan lägga de pengarna på laddare som faktiskt kommer användas om vi prompt skall använda skattepengar till det, då lär nyttan per spenderad krona vara långt mycket större.

Det handlar väl om "demokrati". Att man ska kunna leva på lika villkor i hela landet. Antar att det inte var särskilt lönsamt att dra ut el och telefon till ensligt belägna hus och stugor heller. Eller på senare tid mobilnätet och bredband.

Eller ska man säga typ "Ledsen, men ni är inte lönsamma så vi skiter i er. Flytta om ni vill kunna ha bredband, prata i mobil eller köra elbil".

Dessutom, tänk på de näringsidkare som lever på turism på avlägsna platser. Riksgränsen, Abisko osv. Ska folk hyra en fossilbil för att kunna ta sig dit?

För mig är bilen en frihetssymbol. Det handlar mycket om möjligheten att kunna om jag vill.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Jag menade inte direkt Stockholms innerstad, där är det inte pengarna som saknas utan att det tar tid att gräva upp för att uppgradera infrastrukturen för laddarna (som de behövt göra här) och kommunen behöver dedikera parkeringsplatser för stolparna. Dock tycker jag det är för få laddare här när hybrider blockar dem och knappt laddar eller folk ICE:ar men det är som sagt inte pengar som saknas.

Där jag tänkte mig man skulle spendera pengarna var i områden med mycket lägenheter i städer som Luleå, Gällivare, Jokkmokk och liknande. Där skulle pengapåsen kunna användas till att smälla upp massa laddstolpar i många städer, det skulle gissningsvis driva på omställningen bra mycket mer. Det brukar ju vara det som vi säger är det viktigaste för att leva med elbil, att kunna ladda hemma eller på jobbet.
Ok, jag förstår, jag slarvläste nog "storstäder" i ditt inlägg :)

Här finns det väl iofs redan incitament i form av investeringsstöd, men det kanske inte är tillräckligt generöst?

Det ena borde iofs inte utesluta det andra, sockra investeringsstödet ytterligare, ställ krav på antal laddplatser vid byggnation av garage, och ge stöd till snabbladdare i "obygden", etc.

/fth
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Själv tror jag inte att det är bristen på snabbladdare i Norrland som är varför folk inte köper elbilar faktiskt
För jag som är resande i Norrland.
För mig är snabbladdare helt avgörande!

Och eftersom jag ännu inte kan ladda hemma så laddar jag nästan bara på snabbladdare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

TiborBlomhall skrev:

E10 är den enda (!) väg som försörjer Sverige med transporter mm till och från den tyngsta industri vi har. Eftersom det är glest befolkat har det varit svårt med infrastrukturella satsningar.

Målet är att ha 10 mils avstånd mellan laddmöjligheter, övriga sträckor i Sverige har förmodligen detta redan idag.

Kartans perspektiv är missvisande vad gäller avstånd.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare

Inlägg av Emg »

Jag gillar detta. Delvis av egoistiska skäl som norrbottning. Jag skulle idag ha svårt utföra en vanlig jobbresa Luleå-Gällivare tor.
Det är ju inte så att staten kommer sätta upp stolpar på ALLA dessa platser, utan det ges möjlighet till stöd för investering här.
Om inte något liknande som detta kommer skulle det nog dröja länge innan nån sätter upp vettiga laddare efter E10. Nu kanske vi får en i Lansjärv tex som är ett bra stopp efter vägen.
Tror detta kan hjälpa många efter norrkusten och i malmfälten att kunna ta steget till eldrift.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Det handlar väl om "demokrati". Att man ska kunna leva på lika villkor i hela landet. Antar att det inte var särskilt lönsamt att dra ut el och telefon till ensligt belägna hus och stugor heller. Eller på senare tid mobilnätet och bredband.

Eller ska man säga typ "Ledsen, men ni är inte lönsamma så vi skiter i er. Flytta om ni vill kunna ha bredband, prata i mobil eller köra elbil".

Dessutom, tänk på de näringsidkare som lever på turism på avlägsna platser. Riksgränsen, Abisko osv. Ska folk hyra en fossilbil för att kunna ta sig dit?

För mig är bilen en frihetssymbol. Det handlar mycket om möjligheten att kunna om jag vill.
Ja men vi måste ju dra gränser hela tiden, vi har ju inte 100% täckning för något idag så det är ju alltid en lägstanivå som måste uppnås för att det skall anses vara värt att erbjuda det. Idag stänger vi ju dessutom sjukhus på sina platser och säger "flytta om ni vill kunna hinna in till BB". Så länge vi inte har obegränsat med resurser så måste vi välja mellan olika alternativ och bör då försöka nyttomaximera, och även om Sossarna inte verkar tro det så är skattepengarna begränsade. När vi då pratar elbilar som är i en klar minoritet idag så har jag svårt att se hur det på något vis kan tolkas som en rättighet att ha snabbladdning var man än åker. Lönsamhet har inget att göra med det hela utan det handlar om nyttomaximering.

Så frågan kvarstår, om man bedömer att efterfrågan på stolparna är låg, är det verkligen det vi skall bygga för att sälja fler elbilar. Jag tror som sagt mer på kraftigt utbyggd hemmaladdning i den regionen istället.
fth skrev:
Ok, jag förstår, jag slarvläste nog "storstäder" i ditt inlägg :)

Här finns det väl iofs redan incitament i form av investeringsstöd, men det kanske inte är tillräckligt generöst?

Det ena borde iofs inte utesluta det andra, sockra investeringsstödet ytterligare, ställ krav på antal laddplatser vid byggnation av garage, och ge stöd till snabbladdare i "obygden", etc.

/fth
Så länge det inte är obegränsat med resurser så utesluter det ena alltid något annat, så när vi har en påse pengar så bör den spenderas på bästa sätt för att uppnå målet. Så jag anser helt enkelt att vi bör spendera pengar i den ordning vi tror det ger mest nytta, det innebär ju att jag håller med om att vi vid något skede bör bygga så det finns heltäckande snabbladdning (även om jag tycker vi borde fläska på med 150 kW som kan delas mellan 2 när vi ändå bygger) men att vi inte är där ännu.

Hade vi t.ex. gett en påse pengar till kommunerna som blir öronmärkta för laddare längs gatan/i kommunala garage/centrumparkering så hade kommunerna kunnat bygga dem utan kostnad men ta betalt för elen. Alla kommuner har ju inte budget som går runt till att börja med så att investera någon miljon i AC-laddare lär vara svårt även om de bara behövde betala hälften.
Verdi

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:

Ja men vi måste ju dra gränser hela tiden, vi har ju inte 100% täckning för något idag så det är ju alltid en lägstanivå som måste uppnås för att det skall anses vara värt att erbjuda det. Idag stänger vi ju dessutom sjukhus på sina platser och säger "flytta om ni vill kunna hinna in till BB". Så länge vi inte har obegränsat med resurser så måste vi välja mellan olika alternativ och bör då försöka nyttomaximera, och även om Sossarna inte verkar tro det så är skattepengarna begränsade. När vi då pratar elbilar som är i en klar minoritet idag så har jag svårt att se hur det på något vis kan tolkas som en rättighet att ha snabbladdning var man än åker. Lönsamhet har inget att göra med det hela utan det handlar om nyttomaximering.

Så frågan kvarstår, om man bedömer att efterfrågan på stolparna är låg, är det verkligen det vi skall bygga för att sälja fler elbilar. Jag tror som sagt mer på kraftigt utbyggd hemmaladdning i den regionen istället.

Ja det är klart. Men du kan inte slå med stora straffskattshammaren på bensin och diesel om du inte ger folk ett alternativ. Det blir så skevt.

Själv har jag tappat faktiskt tappat lite av min tro på elbilar för alla. Det blir jäkligt knepigt om majoriteten ska köra elbil. Kommer behövas hela skogar av laddstolpar och massor av snabbladdare. Snabbladdare som står tomma 90% av tiden... Men som när det är storhelg eller semester behövs. Det kommer ju inte gå att räkna hem såna investeringar om man inte ska ha Ionity-priser. Men då skriker alla bortskämda elbilsförare som mer eller mindre har inställningen: "Vadå, ska vi betala för oss? Vi är ju de som räddar världen åt er, varför ska vi då själva stå för våra kostnader? Det kan skattebetalarna göra.". Förlåt, men jag blir på dåligt humör när jag ser hur välbärgade människor som precis köpt en ny Tesla för uppåt en miljon frågar om hur de bäst ska kunna utnyttja bidraget för laddbox hemma så att de kan spara några tusenlappar på det allmännas bekostnad... Det är bara girigt.

Och ja, jag vet att jag är skyldig själv också då jag kör Tesla på grund av det låga förmånsvärdet. Fast där kan jag ärligt säga att jag inte haft råd annars. Så är det inte med laddboxarna.
Skriv svar