Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
Moderator: Redaktion
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
Man kan inte räkna så.
Tillverkningen av Bensin eller disel släpper ut en hel del också
Tillverkningen av Bensin eller disel släpper ut en hel del också
MYP -22 | MIB | svart/svart
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
"Vid framställning av europeisk diesel skapas enligt Preem 0,35 kilo koldioxid-ekvivalenter per liter enligt Europaparlamentets ”well to tank”-beräkning."Toja skrev:Man kan inte räkna så.
Tillverkningen av Bensin eller disel släpper ut en hel del också
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
det försvinner mycket el till kråkorna i laddförluster och uppvärmning av batteri. har inte installerat effektmätare än så jag har inga siffror mer än hörsägen på 15-50% antagligen beroende på hur fort man fyller upp batteriet. så vi släpper allt ut en del co2 men det gör ju ICE också med motorvärmare och tillsatsvärmare
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
Nän som har nån koll på energiförlusterna vid byggandet av en elbil (och främst batterierna) kontra en ICE-bil? Jag har en diskussion med en fossilkramare i ett annat forum och han är lite väl envis på att elbil är en total katastrof för hela världen och att det i typ alla länder utom Sverige och Norge (och nått enstaka till) så är det en sämre lösning än att elda fossilt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
Laddförluster för litiumjon är 10-20% enligt Wikipedia https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
Verkningsgraden för en elmotor är 90%
Elbilen har en verkningsgrad med som sämst 72% från el. Men el är en energibärare så den ska skapas på något sätt. Ett oljekraftverk har en verkningsgrad på 40%, alltså hamnar vi då på 28,8% från olja, en diesel bil ligger på ungefär 20-25%.
Verkningsgraden för en elmotor är 90%
Elbilen har en verkningsgrad med som sämst 72% från el. Men el är en energibärare så den ska skapas på något sätt. Ett oljekraftverk har en verkningsgrad på 40%, alltså hamnar vi då på 28,8% från olja, en diesel bil ligger på ungefär 20-25%.
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
Fast nu menade jag ju vid själva tillverkningen av batterierna. Han påstår att man bör lägga på ca 40g/km under 20 000 mil bara p.g.a energiåtgång vid byggande av batterierna. Jag har svårt att hitta uppgifter som vare sig styrker eller motsäger det.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
Här har du en intressant rapport som ger dig det mesta du behöver: http://shrinkthatfootprint.com/wp-conte ... Report.pdfjoel80 skrev:Fast nu menade jag ju vid själva tillverkningen av batterierna. Han påstår att man bör lägga på ca 40g/km under 20 000 mil bara p.g.a energiåtgång vid byggande av batterierna. Jag har svårt att hitta uppgifter som vare sig styrker eller motsäger det.
Sen hur rimliga deras antaganden gällande tillverkning av BEV vs ICE är kan jag faktiskt inte svara på.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
joel80 skrev:Fast nu menade jag ju vid själva tillverkningen av batterierna. Han påstår att man bör lägga på ca 40g/km under 20 000 mil bara p.g.a energiåtgång vid byggande av batterierna. Jag har svårt att hitta uppgifter som vare sig styrker eller motsäger det.
Tesla bygger ju Giga factory i Nevada som kommer att vara driven av sol och vindel och som också kommer att ge ett överskott till elnätet på ca. 20% utöver vad som behövs till batteriproduktionen. Vad kostar batterierna då i g/km?
Kanske tom. ge ett överskott att räkna av på vad det kostar att ta fram metallerna och annat som behövs till batteritillverkningen.
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
Jo, Tesla är ett kapitel för sig..
Hoppas andra tillverkare kan ta efter lite där..
Nu är det mer generellt elbilar som diskuteras, så måste se det lite vidare.
Tack Danni! Den var intressant! Troligen ser siffrorna bättre ut idag då elproduktionen blir lite renare för varje år.

Nu är det mer generellt elbilar som diskuteras, så måste se det lite vidare.

Tack Danni! Den var intressant! Troligen ser siffrorna bättre ut idag då elproduktionen blir lite renare för varje år.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
Jag brukar säga, boka en testkörning så kan vi fortsätta snacka efter att du gjort det... Diskutionen brukar då handla mer om finansiering 
Miljön är bara en grej med elbilen, kanske inte ens den viktigaste?

Miljön är bara en grej med elbilen, kanske inte ens den viktigaste?
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
Intressant rapport men känns som man får ta vissa siffror med en näve salt. Det verkar som man utgår från all all el som bilen laddas med under sin livstid är extra el som inte producerats om bilen hade drivits med fossilt bränsle. En stor del av elbilarna laddas ju på natten då det finns ett överskott och detta överskott finns oavsett.
En annan kommentar är att vi inte bör jämnföra el och fossilt rakt av. Om vi inte börjar införa elbilar nu så har vi heller ingen chans att se över vart elen till dessa kommer ifrån. Länder som Indien och Sydamerika bör kunna få ut kopiösa mängder el ur sol och vågkraft på sikt och om man då kör på el får man dubbel vinst direkt.
En annan kommentar är att vi inte bör jämnföra el och fossilt rakt av. Om vi inte börjar införa elbilar nu så har vi heller ingen chans att se över vart elen till dessa kommer ifrån. Länder som Indien och Sydamerika bör kunna få ut kopiösa mängder el ur sol och vågkraft på sikt och om man då kör på el får man dubbel vinst direkt.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
Trött på mentaliteten att det inte ger så mycket så vi skiter i det. Typ som när folk slänger skräp på gatan för att det redan är så mycket skräp där, vad gör lte skräp till.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
Fossilfantaster brukar missa att det går rätt stora mängder CO2 att tillverka bensin och diesel, det är inte enbart vid förbränning som CO2 släpps ut. De verkar sedan också tro att batteriet "bränns upp" liknande bensin/diesel när det faktiskt går att använda råvarorna även efter 10-20 år när batteriet börjar bli trött.
CO2-utsläppen är sedan bara del i miljöanalysen. Att släppa ut aerosoler, kolväten och svavelgaser i stadsmiljö är inte särskilt trevligt. Giftig smog är nog det som stadsbor märker tydligast av fossilbilens miljökonsekvenser.
För mig är dock inte miljön det som gör att jag vill ha en elbil, det är bara en positiv bieffekt.
CO2-utsläppen är sedan bara del i miljöanalysen. Att släppa ut aerosoler, kolväten och svavelgaser i stadsmiljö är inte särskilt trevligt. Giftig smog är nog det som stadsbor märker tydligast av fossilbilens miljökonsekvenser.
För mig är dock inte miljön det som gör att jag vill ha en elbil, det är bara en positiv bieffekt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
Om du menar rapporten jag länkade till så använder de ländernas genomsnittliga energimix, vilket väl känns ganska rimligt.chpaulin skrev:Intressant rapport men känns som man får ta vissa siffror med en näve salt. Det verkar som man utgår från all all el som bilen laddas med under sin livstid är extra el som inte producerats om bilen hade drivits med fossilt bränsle. En stor del av elbilarna laddas ju på natten då det finns ett överskott och detta överskott finns oavsett.
En annan kommentar är att vi inte bör jämnföra el och fossilt rakt av. Om vi inte börjar införa elbilar nu så har vi heller ingen chans att se över vart elen till dessa kommer ifrån. Länder som Indien och Sydamerika bör kunna få ut kopiösa mängder el ur sol och vågkraft på sikt och om man då kör på el får man dubbel vinst direkt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
Yes de använder ländernas genomsnittliga energimix men det jag menar är att de utgår från att all el som behövs för bilarna är +el. Alltså om produktionen är 100% idag och elbilarna kräver en motsvarighet till 5% räknar de på att det behövs 105% när alla kör elbil. Felet med detta är att det produceras ett överskott på natten då man inte bara kan stänga av alla verk samtidigt som det måste finnas kapacitet om det skulle komma pikar osv. Flertalet av elbilarna kommer nyttja denna överproduktion för att ladda sina bilar och blir då en klimatvinst då den elen normalt sett använts för att elda för kråkorna. Tar man en fossilbil så är det samma miljöpåverkan oavsett när du tankar då det till skillnad från elbilen är när du använder upp bränslet som utsläppen sker inte enbart vid produktionen.danni skrev:Om du menar rapporten jag länkade till så använder de ländernas genomsnittliga energimix, vilket väl känns ganska rimligt.chpaulin skrev:Intressant rapport men känns som man får ta vissa siffror med en näve salt. Det verkar som man utgår från all all el som bilen laddas med under sin livstid är extra el som inte producerats om bilen hade drivits med fossilt bränsle. En stor del av elbilarna laddas ju på natten då det finns ett överskott och detta överskott finns oavsett.
En annan kommentar är att vi inte bör jämnföra el och fossilt rakt av. Om vi inte börjar införa elbilar nu så har vi heller ingen chans att se över vart elen till dessa kommer ifrån. Länder som Indien och Sydamerika bör kunna få ut kopiösa mängder el ur sol och vågkraft på sikt och om man då kör på el får man dubbel vinst direkt.
Tyckte rapporten var bra men tycker att den lite felaktigt visar att en elbil är sämre ur en miljösynpunkt i nästan halva jordens länder beroende på när bilarna laddas osv. Man har fler val när man kör på el, ej så med fossilt drivmedel.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
Aha, då förstår jag vad du menar.chpaulin skrev:Yes de använder ländernas genomsnittliga energimix men det jag menar är att de utgår från att all el som behövs för bilarna är +el. Alltså om produktionen är 100% idag och elbilarna kräver en motsvarighet till 5% räknar de på att det behövs 105% när alla kör elbil. Felet med detta är att det produceras ett överskott på natten då man inte bara kan stänga av alla verk samtidigt som det måste finnas kapacitet om det skulle komma pikar osv. Flertalet av elbilarna kommer nyttja denna överproduktion för att ladda sina bilar och blir då en klimatvinst då den elen normalt sett använts för att elda för kråkorna. Tar man en fossilbil så är det samma miljöpåverkan oavsett när du tankar då det till skillnad från elbilen är när du använder upp bränslet som utsläppen sker inte enbart vid produktionen.
Tyckte rapporten var bra men tycker att den lite felaktigt visar att en elbil är sämre ur en miljösynpunkt i nästan halva jordens länder beroende på när bilarna laddas osv. Man har fler val när man kör på el, ej så med fossilt drivmedel.
Rapporten är extremt förenklad på många sätt. Men jag tycker ändå den är intressant därför att den ger en ganska bra grundläggande utgångspunkt att tänka vidare från. Den visar ändå att till och med om man har rätt pessimistiska antaganden så är elbilar oftast rätt vettiga. Och till skillnad från andra bilar så kommer elbilarna sannolikt bara bli mer och mer miljövänliga - alla länder måste börja byta sin fordonsflotta redan nu, och samtidigt påbörja en omställning mot mer förnybar energi. Om de bara gör ena eller andra så blir effekterna mindre.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
Precis! Vi behöver ta oss ur gropen vi grävt oss och försöken att gräva oss ut har klarligen misslyckats 

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
Man kan undra om Jönköpings kommun har ett gäng fossilkramare på sin kommunikationsavdelning, eller om de bara har en taskig språkförståelse! Hahaha..

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jon ... jorntjanst
(Jag reagerar också på att dom skriver "tjäna".... jag är rätt övertygad om att man sparar pengar med elbil, men att man också skulle tjäna pengar... om man nu inte kör taxi eller budbil...)
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jon ... jorntjanst
(Jag reagerar också på att dom skriver "tjäna".... jag är rätt övertygad om att man sparar pengar med elbil, men att man också skulle tjäna pengar... om man nu inte kör taxi eller budbil...)

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
Haha sicka nissar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B6rntj%C3%A4nst

En björntjänst är en välmenad tjänst som får förödande, eller i varje fall negativa, följder för mottagaren
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
uberPOP! Vilken marginal du får när bränslet knappt kostar nåt! (Seså, ändra genast din Volvo-beställning till en Tesla, nu när du vet hur du ska finansiera detjoel80 skrev:(Jag reagerar också på att dom skriver "tjäna".... jag är rätt övertygad om att man sparar pengar med elbil, men att man också skulle tjäna pengar... om man nu inte kör taxi eller budbil...)

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
joel80 skrev:(Jag reagerar också på att dom skriver "tjäna".... jag är rätt övertygad om att man sparar pengar med elbil, men att man också skulle tjäna pengar... om man nu inte kör taxi eller budbil...)
Japp det är lite udda. Å andra sidan är dom inte ensamma. Ser sett samma på många andra annonser mm.
Och min sambo tror att hon har varit ute och tjänat pengar när hon har handlat på rea.
Har försökt förklara, men nästa gång så är det samma ord som används.
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
Fråga vad hon sparar i lön varje månad... 

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
Myt nr 10 handlar om just det:joel80 skrev:Nän som har nån koll på energiförlusterna vid byggandet av en elbil (och främst batterierna) kontra en ICE-bil? Jag har en diskussion med en fossilkramare i ett annat forum och han är lite väl envis på att elbil är en total katastrof för hela världen och att det i typ alla länder utom Sverige och Norge (och nått enstaka till) så är det en sämre lösning än att elda fossilt.
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
Meanwhile... http://www.theatlantic.com/magazine/arc ... le/407881/TiborBlomhall skrev:Myt nr 10 handlar om just det:joel80 skrev:Nän som har nån koll på energiförlusterna vid byggandet av en elbil (och främst batterierna) kontra en ICE-bil? Jag har en diskussion med en fossilkramare i ett annat forum och han är lite väl envis på att elbil är en total katastrof för hela världen och att det i typ alla länder utom Sverige och Norge (och nått enstaka till) så är det en sämre lösning än att elda fossilt.
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/
"On whether we should all be driving electric cars:
People think, Oh, well, I’ll just get an electric car. There are places where if you buy an electric car, you’re actually increasing CO2 emissions, because the electricity infrastructure is emitting more CO2 than you would have if you’d had a gasoline-powered car."
Är Bill Gates en elbilsmytoman?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...
Han har rätt i att de platserna finns. Men de är inte särskilt många, så för de flesta vore det ett felaktigt sätt att tänka. Här har du en bra utgångspunkt för att ta reda på mer om den saken: http://shrinkthatfootprint.com/electric-cars-greenTeslaspolen skrev:Meanwhile... http://www.theatlantic.com/magazine/arc ... le/407881/TiborBlomhall skrev:Myt nr 10 handlar om just det:joel80 skrev:Nän som har nån koll på energiförlusterna vid byggandet av en elbil (och främst batterierna) kontra en ICE-bil? Jag har en diskussion med en fossilkramare i ett annat forum och han är lite väl envis på att elbil är en total katastrof för hela världen och att det i typ alla länder utom Sverige och Norge (och nått enstaka till) så är det en sämre lösning än att elda fossilt.
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/
"On whether we should all be driving electric cars:
People think, Oh, well, I’ll just get an electric car. There are places where if you buy an electric car, you’re actually increasing CO2 emissions, because the electricity infrastructure is emitting more CO2 than you would have if you’d had a gasoline-powered car."
Är Bill Gates en elbilsmytoman?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com