Sida 2 av 3
Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 23 jan 2016 07:24
av Laban
Det där med 150 kW CCS laddning är intressant, speciellt eftersom de har sagt att det själva inte ska bygga några laddare. De lär inte byggas av sig själv och med ganska stor sannolikhet inte på nationsnivå, ja kanske Tyskland då om man vill skydda sin egen industri.
Frågan är alltså när vi till att börja med får en standard för dessa laddare, samt när de första börjar byggas, och av vem. För man bygger inte ett 150 kW laddnätverk över en dag och Audi kan knappast konkurrera med Tesla utan detta. Tycker det börjar bli dags att visa upp något här snart, samt att de stora tillverkarna ställer sig bakom en gemensam standard för detta. Att sedan Tesla kommer att jubla då detta sker får de helt enkelt leva med

Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 23 apr 2017 00:05
av vigge50
På måndag så kommer Audi börja ta reseravtioner för e-tron i Norge för 20 000 NOK.
http://insideevs.com/audi-opens-reserva ... n-quattro/
Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 23 apr 2017 07:38
av HelectriC
Problemet med Audi är att dom förlitar sig på det kommande utbyggda 150kW-CCS-nätverket. När det är på plats i användbar skala är det ju ingen som vet och att stå och harva vid de gamla 50kW med en eller max två laddpunkter känns inte lockande under de första 1, 2, 3 åren av ägandeskap. Det finns ju ingen som helst indikation (snarare tvärtom eftersom Audi är tyskt och det spec sagts att Tesla inte förhandlar med en tysk tillverkare) på att Audi ska få SC-tillgång.
Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 23 apr 2017 10:06
av bylund
HelectriC skrev:
Problemet med Audi är att dom förlitar sig på det kommande utbyggda 150kW-CCS-nätverket. När det är på plats i användbar skala är det ju ingen som vet och att stå och harva vid de gamla 50kW med en eller max två laddpunkter känns inte lockande under de första 1, 2, 3 åren av ägandeskap. Det finns ju ingen som helst indikation (snarare tvärtom eftersom Audi är tyskt och det spec sagts att Tesla inte förhandlar med en tysk tillverkare) på att Audi ska få SC-tillgång.
Inte för att jag tror att Audi är på väg in i superladdarnätverket, men det som sas 2015, att det var en europeisk men inte tysk tillverkare de pratade med, förhindrar ju inte att de dagen efter började förhandla med alla tyska tillverkare.
Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 23 apr 2017 10:14
av Bjelke
Den största fördelen med en Audi på en SuC är ju att vissa v dom är precis lika snygga och på ungefär samma sätt som en Tesla!
Jag skulle gärna ratta en A5:a eller liknande med äkta batterdrift och då passar den in på en SuC rent estetiskt

Finns även ett par andra som är lika snygga som Teslan (varav en fått fin uppmärksamhet av Tibor för nåt år sedan)
Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 23 apr 2017 10:30
av LarsL
Kommer e-tron med automatisk avståndshållare eller kommer de fortsätta att ligga i röven på folk?
Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 23 apr 2017 11:52
av fnystrom
Den automatiska avståndshållaren är inställd från fabrik att ligga en meter bakom bilen framför.
Jag har nu kört Audi i 20 år, så den här bilen lockar. Frågan är bara vad den kommer kosta. Att nästa bil blir en elbil är helt klart.
Undrar om den får dragkrok?
Och strålkastarrengöring?
Och fungerande vindrutespolare?
Och bakdörrar som inte risker att bli en mardröm att underhålla om ett par år?
Egentligen är det pris och snabbladdningsmöjligheter som är frågetecken just nu.
Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 23 apr 2017 12:10
av Limbster
Den kommer vara så dyr att de kommer sälja mindre än 100 stycken skulle jag tro. En liten e-golf ska wv ha cirka 400 tusen för. Den förra el audin skulle de väl ha närmare 10 miljoner för.
Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 23 apr 2017 23:43
av janni
skulle den ligga strax över miljonen och ha tillgång till SuC skulle Tesla få problem i de segmentet med tanke på vilken kvalité Audi generellt håller.
Även om de haft lite sammarbete så gissar jag att de inte kommer få tillgång till SuC, även om jag tycker de vore bra om alla kunde investera i ett laddnät.
Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 24 apr 2017 06:47
av Bjelke
LarsL skrev:Kommer e-tron med automatisk avståndshållare eller kommer de fortsätta att ligga i röven på folk?

Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 24 apr 2017 08:09
av Zalman3
Du kan boka Audin här
https://bilkjop.audi.no/shop/no/audi-e- ... eservasjon
Coolt med trådlös laddning.
Trådløs lading av batteriet
Med «Audi Wireless Charging» er konseptbilen klar for induksjonslading. Det muliggjør en praktisk og enkel ladeprosess, hvor bilens parkeringssystem selv sørger for at bilen parkeres i riktig posisjon over en ladeplate i bakken, slik at ladingen skjer trådløst.
Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 24 apr 2017 08:49
av Delta
Står det inget om förluster vid trådlös laddning? Jag bedömer det som fel väg att gå. Kanske förlusterna kan accepteras vid laddning av tandborstar och modiltelefoner, men till så stora effekter som laddning av bilar är det för dåligt.
Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 24 apr 2017 09:39
av TiborBlomhall
Några rapporter om folk i långa köer utanför Audi-handlare?

Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 24 apr 2017 09:58
av 12man
Delta skrev:Står det inget om förluster vid trådlös laddning? Jag bedömer det som fel väg att gå. Kanske förlusterna kan accepteras vid laddning av tandborstar och modiltelefoner, men till så stora effekter som laddning av bilar är det för dåligt.
måste vara jobbigt att komma på USP'ar till sina tänkta bilar, många är ju redan tagna av tesla
och "vorsprung durch technik" känns lite uppförsbacke just på elbilar kanske
(usp=unik selling point)
Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 24 apr 2017 10:05
av Jerker
12man skrev:Delta skrev:Står det inget om förluster vid trådlös laddning? Jag bedömer det som fel väg att gå. Kanske förlusterna kan accepteras vid laddning av tandborstar och modiltelefoner, men till så stora effekter som laddning av bilar är det för dåligt.
måste vara jobbigt att komma på USP'ar till sina tänkta bilar, många är ju redan tagna av tesla
och "vorsprung durch technik" känns lite uppförsbacke just på elbilar kanske
(usp=unik selling point)
Kanske "Äntligen fattat galoppen"?
Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 24 apr 2017 10:18
av Verdi
12man skrev:Delta skrev:Står det inget om förluster vid trådlös laddning? Jag bedömer det som fel väg att gå. Kanske förlusterna kan accepteras vid laddning av tandborstar och modiltelefoner, men till så stora effekter som laddning av bilar är det för dåligt.
måste vara jobbigt att komma på USP'ar till sina tänkta bilar, många är ju redan tagna av tesla
och "vorsprung durch technik" känns lite uppförsbacke just på elbilar kanske
(usp=unik selling point)
Såg att förlusterna inte var så mycket sämre än via sladd. Kommer inte ihåg nån siffra tyvärr.
ps. Självgoda Tesla-ägare är faktiskt nåt som talar för Audi.
Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 24 apr 2017 10:42
av Bjorn
Besser spät als nie
Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 24 apr 2017 10:55
av Bjorn
Verdi skrev:12man skrev:Delta skrev:Står det inget om förluster vid trådlös laddning? Jag bedömer det som fel väg att gå. Kanske förlusterna kan accepteras vid laddning av tandborstar och modiltelefoner, men till så stora effekter som laddning av bilar är det för dåligt.
måste vara jobbigt att komma på USP'ar till sina tänkta bilar, många är ju redan tagna av tesla
och "vorsprung durch technik" känns lite uppförsbacke just på elbilar kanske
(usp=unik selling point)
Såg att förlusterna inte var så mycket sämre än via sladd. Kommer inte ihåg nån siffra tyvärr.
ps. Självgoda Tesla-ägare är faktiskt nåt som talar för Audi.
Nä, självgod vill jag inte vara, kan låta lite attityd, men det är bara på skoj i mitt fall. Det är ju ändå Tesla-forum så man kan väl inte bli troll åt det hållet?
Verkligen kul och bra att Audi och Jaguar (annan tråd) satsar. Hoppas att det blir bra och gör livet lite tuffare (men inte omöjligt) för Tesla.
Förlusterna är väl knappast att magnetfälltet tar andra vägar utan i vanlig ordning uppvärmning pga. resistans x ström^2 i ledaren och då att spolarna kanske måste vara lite längre än en anslutningskabel. Förlusterna är således dimensionerbara, men passar naturligtvis bäst för långsammare laddning.
Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 24 apr 2017 16:40
av apkungen
Kul med något skarpt för en gång skull. Har läst om denna himla bil i typ 5 år nu :p. 2018 är ju bara nått åt bort. Jag tror faktiskt att det kommer att hinna komma bra 150kW stationer innan dess, iaf till stora delar av Norge. Fortum har redan insätt att dagens kombiladdare inte är tillräckligt och inte bra för att göra ekonomi i heller. En superchargerliknande lösning är det som behövs med en laddare som servar massor med laddpunker på samma ställe med hög effekt. Det enda tråkiga är priset. Det är ju ingen folkbil...
Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 31 maj 2017 08:14
av janni
Kanske gammalt men nu har info om sportback:en kommit upp på svenska sidan, dock hittar jag inget om den första som ska komma.
http://www.audi.se/se/web/sv/models/e-t ... ncept.html
Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 31 maj 2017 09:12
av Bjelke
Fränt!

Grym design och ungefär samma siffror som en vanlig S85:a typ...
Ge mig en provtur nu! (lär ju dröja ett tag men man kan ju alltid önska)
Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 31 maj 2017 12:09
av _TonyV
Är ett ju enkom ett koncept. De har vi sett flera utav
Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 31 maj 2017 12:28
av Foluke
_TonyV skrev:
Är ett ju enkom ett koncept. De har vi sett flera utav
Jag undrar hur länge fossilbilfabrikanterna kan hålla masken!?
Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 31 maj 2017 14:27
av Seregon
Jösses så ful. Fronten ser ut som att någon har skinnflått stackaren, och bakdelen som en tillplattad SAAB.
Gissningsvis lär den ligga i samma prisklass som I-Pace och då skulle jag välja den alla dagar i veckan framför audin.
Re: Audi e-tron quattro concept
Postat: 31 maj 2017 14:31
av HelectriC
Intressant att dom benämner sin stora bensin-SUV med kort elektrisk räckvidd som en elbil
"Audi e-tron Sportback visar att en helt eldriven framtid är full av möjligheter. Men redan nu erbjuder Audi en serie kraftfulla hybridbilar. Audi Q7 e-tron quattro, som är den första laddhybriden med quattro-drivning, är extremt effektiv och erbjuder den största räckvidden för
elbilar i segmentet"