"Not many other details were given — Audi's saving those for its own, independent press conference in Frankfurt tomorrow — but from what we saw on stage this evening, the car looks very close to something that could go into production. Odds are this isn't more than a couple years off."
Den ser inte ut att ha så bra cW värde. Det försämrar räckvidden i högre farter. Inga backspeglar, tillåtet än?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Tycker den ser ut som en LEGO bil. Inte för att jag har något emot LEGO, tvärtom. När jag såg videon första gången trodde jag att jag dålig bandbredd och saknade några pixels.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Trevligt. Håller med, snygg design. Jag gillar Tesla men det gör inget om det finns mer än ett alternativ när det är dags att byta bil nästa gång (eller näst nästa...)
Skummade kort..
-Solar cells in the roof feed electricity directly into the battery
-charge the battery by AC power, the top method being contactless Audi Wireless Charging with piloted parking
-Small cameras replace the door mirrors and eliminate the blind spot.
-interior offers space for four persons
Står även att det kommer vara ett batteri på 95 kWh, kommer tesla släppa ett nytt större batteri innan de eller kan det bli så att Audin slår Model X på räckvidd? Det kan nog bli en riktig fajt då Tesla inte vill bli slagna av Audi och Audi vill inte släppa en elbil med sämre räckvidd än Tesla.
Står även att det kommer vara ett batteri på 95 kWh, kommer tesla släppa ett nytt större batteri innan de eller kan det bli så att Audin slår Model X på räckvidd? Det kan nog bli en riktig fajt då Tesla inte vill bli slagna av Audi och Audi vill inte släppa en elbil med sämre räckvidd än Tesla.
Vill de slå Tesla borde de tagit i lite mer. Svårt att tänka mig att inte Model X finns med 95-100kWh innan denna bil finna på vägarna. Troligtvis har den större förluster i luftmotstånd om de inte får igenom skippandet av backspeglarna.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Står även att det kommer vara ett batteri på 95 kWh, kommer tesla släppa ett nytt större batteri innan de eller kan det bli så att Audin slår Model X på räckvidd? Det kan nog bli en riktig fajt då Tesla inte vill bli slagna av Audi och Audi vill inte släppa en elbil med sämre räckvidd än Tesla.
Vill de slå Tesla borde de tagit i lite mer. Svårt att tänka mig att inte Model X finns med 95-100kWh innan denna bil finna på vägarna. Troligtvis har den större förluster i luftmotstånd om de inte får igenom skippandet av backspeglarna.
Vi får väl se, det gäller ju för Audi mm att flytta fokus till det de kan leverera. Uppenbarligen kan de inte leverera 7 eller åtminstone 5 säten till sin Model X "dödare".
Står även att det kommer vara ett batteri på 95 kWh, kommer tesla släppa ett nytt större batteri innan de eller kan det bli så att Audin slår Model X på räckvidd? Det kan nog bli en riktig fajt då Tesla inte vill bli slagna av Audi och Audi vill inte släppa en elbil med sämre räckvidd än Tesla.
Vill de slå Tesla borde de tagit i lite mer. Svårt att tänka mig att inte Model X finns med 95-100kWh innan denna bil finna på vägarna. Troligtvis har den större förluster i luftmotstånd om de inte får igenom skippandet av backspeglarna.
De har lyckats med ett väldigt imponerande luftmotstånd på den här modellen för att vara en SUV. Även om den måste ha backspeglar lär den slå Model X, skulle jag tippa. Om, och det är ett stort om, de behåller alla aktiva aerokomponenter i produktionsversionen. Vilket nog blir för dyrt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Står även att det kommer vara ett batteri på 95 kWh, kommer tesla släppa ett nytt större batteri innan de eller kan det bli så att Audin slår Model X på räckvidd? Det kan nog bli en riktig fajt då Tesla inte vill bli slagna av Audi och Audi vill inte släppa en elbil med sämre räckvidd än Tesla.
Vill de slå Tesla borde de tagit i lite mer. Svårt att tänka mig att inte Model X finns med 95-100kWh innan denna bil finna på vägarna. Troligtvis har den större förluster i luftmotstånd om de inte får igenom skippandet av backspeglarna.
De har lyckats med ett väldigt imponerande luftmotstånd på den här modellen för att vara en SUV. Även om den måste ha backspeglar lär den slå Model X, skulle jag tippa. Om, och det är ett stort om, de behåller alla aktiva aerokomponenter i produktionsversionen. Vilket nog blir för dyrt.
Om så är fallet så coolt Gillar Audi men fått lite bismak i munnen sen de varit så kyliga mot full eldrift så länge.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Skummade kort..
-Solar cells in the roof feed electricity directly into the battery
-charge the battery by AC power, the top method being contactless Audi Wireless Charging with piloted parking
-Small cameras replace the door mirrors and eliminate the blind spot.
-interior offers space for four persons
Solcellerna är ju mest en bondfångare. På taket lär det som mest gå ha solceller på ca 250 watt och då måste det vara rätt effektiva celler och täcka hela taket. Under de mest gynnsamma förhållandena då solen står i zenit kommer de alltså kunna ge maximalt 250 Wh på en timme, lägre när det är sämre vinkel. På en dag kan nog maximalt 1 kWh ges till batteripaketet. 1 kWh motsvarar ca 5-6 km under bra förhållanden.
Byråkrater och lobbyister kommer säkert fram att dessa solceller skall kunna räknas 5-6 mil per dag när det kommer till bränslekalkylen men teoretiska maxvärdet ligger som sagt kring 5-6 km, troliga praktiska sträcka är nog 2-3 km en solig dag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag läste för ett tag sedan någon som frågade Tesla Motors på deras Twitter om varför de inte har solceller på taket och fick till svar att den ökade vikten inte rättfärdigade det hela, eller något i den stilen.
En av orsakerna med att visa upp den här konceptbilen tror jag är att man vill visa att man hänger med i utvecklingen och inte är en tråkig taditionell tillverkare. En annan orsak, åtminstone i det här fallet, är nog att ge intrycket av att det inte är Tesla som leder utvecklingen. Man tar med andra ord med så mycket man kan och solceller på taket kan ge ett intryck för bland annat en stor mängd icke-insatta journalister att det här är framtidsbilen...
Ja, nu undrar man ju om det är samma igen eller nåt helt nytt. Kan ju bli intressant. Sen får man hoppas dom bygger några riktiga bilar också och inte bara koncept.
Nu påstår Audi att deras drivning med tre motorer kommer revolutionera hela segmentet eftersom att båda bakhjulen kan styras separat. Vi får se hur marknaden ser ut om 3 år http://insideevs.com/audi-says-producti ... e-changer/