Vad spelar laddnivån för roll huruvida det är bra eller dåligt att backa? Brukar komma till laddstationer med mindre än 5%, oftast 1-2% och har aldrig haft problem att backa pga detta.LarsL skrev:
Mycket bättre att behöva backa ut än att behöva precisions backa in mot laddaren när man har låg laddnivå.
År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Moderator: Redaktion
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag har flera gånger kört in med Leaf med 0% i laddning och sköldpadda. I det läget vill jag inte göra några extra manövrer som att stanna och backa.Svenssons skrev:Vad spelar laddnivån för roll huruvida det är bra eller dåligt att backa? Brukar komma till laddstationer med mindre än 5%, oftast 1-2% och har aldrig haft problem att backa pga detta.LarsL skrev:
Mycket bättre att behöva backa ut än att behöva precisions backa in mot laddaren när man har låg laddnivå.
Nu spelar det ju mindre roll när man har jättebatterier som i Tesla.
Leaf har ju också 360 kamera så inga problem att backa ut ur en parkering... eller in heller iofs.
-
- elbilist
Inga problem med fastfrusen frontlucka vintertid?LarsL skrev:Mitten i fram är ju klart bästa stället. Särskilt när man ska ansluta emot en snabbladdare med typ 0% kvar i batteriet. Då är det bara att sikta rakt in mot laddaren och hoppas att man når fram. Testat många gånger med Leffe.
Har en bekant med Kia e-Niro som svär ve och förbannelse över placeringen av luckan (och radarn).
Eftersom bilen dessutom saknar eluppvärmning av luckan och radarn så blir det ännu värre.
Jag har aldrig haft problem med front luckan på Leaf och den har stått ute och laddat i snart 5 år. Däremot har den flimsiga luckan på Teslan frusit fast ibland. Leafs lucka är ju en rejäl mekanisk konstruktion som i värsta fall skulle gå att bryta uppstan att jag skulle vara rädd för att den skulle gå sönder.Perpendicular skrev:Inga problem med fastfrusen frontlucka vintertid?LarsL skrev:Mitten i fram är ju klart bästa stället. Särskilt när man ska ansluta emot en snabbladdare med typ 0% kvar i batteriet. Då är det bara att sikta rakt in mot laddaren och hoppas att man når fram. Testat många gånger med Leffe.
Har en bekant med Kia e-Niro som svär ve och förbannelse över placeringen av luckan (och radarn).
Eftersom bilen dessutom saknar eluppvärmning av luckan och radarn så blir det ännu värre.
- gasgaraget
- Teslaägare
Just Kia har ju haft problem med avsaknad av yttre tätning som kom med någon modefiering. På Zoe har jag inte haft några problem förbi -30. Men problem skulle nog vara värst strax under nollan. Enklast men mest utsatt i fronten.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Renault Zoe Intens 41kWh -17 nr 2 även den blå
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Renault Zoe Intens 41kWh -17 nr 2 även den blå
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Var laddporten placeras har nog mycket med paketering att göra. Framhjulsdrivna bilar tenderar att ha laddporten fram, medan bakhjulsdrivna har den bak.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Framtiden är väl knappast att ha en bil som kör i sköldpaddemode eller som behöver ha laddporten två meter längre fram för att minska risken att inte komma fram till laddaren... Det är väl knappast fallet ens med dagens bilar.LarsL skrev:Jag har flera gånger kört in med Leaf med 0% i laddning och sköldpadda. I det läget vill jag inte göra några extra manövrer som att stanna och backa.
Leaf har ju också 360 kamera så inga problem att backa ut ur en parkering... eller in heller iofs.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
taliz skrev:Varför skulle det vara ett "starkt argument"? Hur du än vänder och vrider på det så hoppar du ut på vänstersidan i en vänsterstyrd bil.Banane skrev:Erik Viking skrev:Det är som med höger/vänster trafik.
Finns argument för både och,
Jag tycker det är bekvämt med uttaget på förarsidan,
är det ett trångt ställe så ställer jag mig med störst utrymme
på förarsidan.
Smaken är som baken, delad.
Jo, fast ska du stå längs en gata och ladda så kommer stolpen stå på höger sida om bilen. Det är ett starkt argument för att ha luckan på höger sida.
Vet någon varför Tesla valde vänster? För att det är närmare förardörren?
Du lär också ha en kabel som är tillräckligt lång att nå runt oavsett, annars kan det ju bli knepigt att ladda på andra ställen.
Jag fortsätter hävda att det vettigaste är att ha laddporten på förarsidan. Tills bilen kör sig själv kommer man ALLTID att ta den vägen.
Om du ska stå på en laddgata i stan så får du dra kabeln runt bilen eller parkera mot färdriktningen. Jag tycker det väger tyngre än att behöva ta ett par extra steg. Men du kanske är en sån som alltid måste försvara Tesla i allt oavsett?
Vi har väl alla olika förutsättningar? Jag har hittills aldrig laddat på en laddstolpe vid vägen under de år som jag haft elbil. Skulle jag behöva det så behöver kabeln troligen inte behöva dras runt bilen utan endast bakom bilen. Jag har dock nästan dagligen laddat hemma och även vid snabbladdare där laddluckan hamnar rätt. Att jag ska behöva gå runt bilen varje dag för att slippa dra kabeln bakom bilen någon enstaka gång på flera år ser inte jag som en fördel.Banane skrev:
Om du ska stå på en laddgata i stan så får du dra kabeln runt bilen eller parkera mot färdriktningen. Jag tycker det väger tyngre än att behöva ta ett par extra steg. Men du kanske är en sån som alltid måste försvara Tesla i allt oavsett?
Håller med. Normala bilar parkerar man ju alltid med "nos fram". Troligen för att det är enklast och mest naturligt.LarsL skrev:Mycket bättre att behöva backa ut än att behöva precisions backa in mot laddaren när man har låg laddnivå.Svenssons skrev:Jag håller inte med om detta. Då måste man backa ut från laddplatsen vilket jag inte föredrar. Gissar att jag inte är ensam.LarsL skrev:Nej, jag tror de flesta är överens om att en frontlucka är bäst. Men det passar ju inte riktigt på en hybrid som måste ha kylare där. Och sedan vill nog många tillverkare skapa en bil där folk känner igen sig, typ Tesla, och då ska luckan sitta på sidan för det gör de på fossilerna för att komma bort från krockzoner.
De enda fall som jag varit med om att man inte gör så, är på vissa industrianläggningar (oljeraffinaderier, kemiska anläggningar) där det är krav på att man skall kunna utrymma området snabbt vid en olycka.
Troligen är det mest av tradition som man har laddintag bak (där sitter ju tank och bränsleintag för ICE:er), eller möjligen av säkerhetsskäl som du är inne på (man vill vid krock inte ha en massa högspänningsledningar i nosen och i deformationszonerna).
Sedan har jag aldrig varit med om så låg laddnivå. Tror jag aldrig någonsin varit mycket under 10%. Tror att jag en enda extrem gång kom ner till 8%, men vill inte gå under 10% då det kraftigt försämrar batterierna. Så tror inte just det har någon betydelse för hur man parkerar.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Kör ganska ofta med släp. När jag måste backa in mot laddplatsen så måste jag då först koppla loss släpet. Min teoretiska röst faller därför på lucka i fronten. Men nu har vi ju redan en stor vagnpark med superchargers byggda för att ladda där laddluckan sitter idag, därför tycker jag det är idiotiskt att flytta på den.
MYP
X90d
Tycker det är ett argument som håller. Har vid ett tillfälle fått soppatorsk 20 meter från supercharger.Svenssons skrev:Vad spelar laddnivån för roll huruvida det är bra eller dåligt att backa? Brukar komma till laddstationer med mindre än 5%, oftast 1-2% och har aldrig haft problem att backa pga detta.LarsL skrev:
Vad är problemet med att backa ut jämfört med att backa in. Du måste ju backa samma sträcka i båda fallen.
MYP
X90d
Tror som du att Tesla inte kommer flytta på porten. De har byggt upp alla parkeringar och laddstolpar på SuC efter denna förutsättningen.
Men för tyska biltillverkare, så kan jag förstå att de tex. väljer att standardisera på höger bak. Iaf. i alla länder som har högertrafik (dvs. på vänsterstyrda bilar). Passar väl in när många tyska och andra europeiska städer, inför restriktioner för ICE i stadskärnorna, och samtidigt underlättar för elbilar i city genom att sätta upp laddstolpar vid fickparkeringar längs stadsgatorna.
Fronten hade nog varit mest praktiskt för oss bilförare, som diskuterats innan i tråden, men tror det kan vara av både tradition och av säkerhetsskäl som man som biltillverkare tycker det är lämpligare att ha intaget bak på bilar.
Men för tyska biltillverkare, så kan jag förstå att de tex. väljer att standardisera på höger bak. Iaf. i alla länder som har högertrafik (dvs. på vänsterstyrda bilar). Passar väl in när många tyska och andra europeiska städer, inför restriktioner för ICE i stadskärnorna, och samtidigt underlättar för elbilar i city genom att sätta upp laddstolpar vid fickparkeringar längs stadsgatorna.
Fronten hade nog varit mest praktiskt för oss bilförare, som diskuterats innan i tråden, men tror det kan vara av både tradition och av säkerhetsskäl som man som biltillverkare tycker det är lämpligare att ha intaget bak på bilar.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Kör du med så små marginaler? Knappast. Några meters backning tar inte många elektroner.LarsL skrev:Jag har flera gånger kört in med Leaf med 0% i laddning och sköldpadda. I det läget vill jag inte göra några extra manövrer som att stanna och backa.Svenssons skrev:Vad spelar laddnivån för roll huruvida det är bra eller dåligt att backa? Brukar komma till laddstationer med mindre än 5%, oftast 1-2% och har aldrig haft problem att backa pga detta.LarsL skrev:
Kör en eGolf nu, körde Zoe innan.
Vet inte hur många ggr det stod "motorhuv öppen" på Zoen, för jag glömt stänga laddluckan.
En stor plastig klump på ett väldigt utsatt ställe, särskilt illa när det blåste och regnade rejält på öresundsbron. Stannade faktiskt på Pepparholmen några ggr och stängde den.
Usel design helt enkelt.
Då föredrar jag definitivt plåtlocket bak på eGolfen. Om jag glömmer stänga det så stänger det sig själv av fartvinden typ...
Vet inte hur många ggr det stod "motorhuv öppen" på Zoen, för jag glömt stänga laddluckan.
En stor plastig klump på ett väldigt utsatt ställe, särskilt illa när det blåste och regnade rejält på öresundsbron. Stannade faktiskt på Pepparholmen några ggr och stängde den.
Usel design helt enkelt.
Då föredrar jag definitivt plåtlocket bak på eGolfen. Om jag glömmer stänga det så stänger det sig själv av fartvinden typ...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ja precis. Vi har alla olika behov. Ditt specifika behov är rätt irrelevant.Svenssons skrev:Vi har väl alla olika förutsättningar? Jag har hittills aldrig laddat på en laddstolpe vid vägen under de år som jag haft elbil. Skulle jag behöva det så behöver kabeln troligen inte behöva dras runt bilen utan endast bakom bilen. Jag har dock nästan dagligen laddat hemma och även vid snabbladdare där laddluckan hamnar rätt. Att jag ska behöva gå runt bilen varje dag för att slippa dra kabeln bakom bilen någon enstaka gång på flera år ser inte jag som en fördel.Banane skrev:
Ska folk i städerna kunna ha elbil krävs laddgator och då är det praktiskt med uttaget på höger sida. Är samma anledning till att tanklocket sitter på höger sida. Även om såna mackar där det krävs är ovanliga numera.
Laddar man hemma så spelar det väl ingen större roll?
Du verkar ignorerar alla specifika krav utom dina egna? Det är väl bara bra om det finns valfrihet? Det finns inte särskilt många laddgator i städerna, än färre på andra platser och i garage funkar det utmärkt att backa in i parkeringsplatsen för laddning. Hälften av befolkningen i Sverige bor sedan i en villa där laddningen kan anpassas efter hur man vill ha det. Själv vill jag slippa gå runt bilen 99,9% av gångerna och ser inget problem med att ha en laddkabel liggande bakom bilen om det skulle vara så att jag skulle stanna och ladda på en laddgata.Banane skrev:
Ja precis. Vi har alla olika behov. Ditt specifika behov är rätt irrelevant.
Ska folk i städerna kunna ha elbil krävs laddgator och då är det praktiskt med uttaget på höger sida. Är samma anledning till att tanklocket sitter på höger sida. Även om såna mackar där det krävs är ovanliga numera.
Svenssons skrev:Du verkar ignorerar alla specifika krav utom dina egna? Det är väl bara bra om det finns valfrihet? Det finns inte särskilt många laddgator i städerna, än färre på andra platser och i garage funkar det utmärkt att backa in i parkeringsplatsen för laddning. Hälften av befolkningen i Sverige bor sedan i en villa där laddningen kan anpassas efter hur man vill ha det. Själv vill jag slippa gå runt bilen 99,9% av gångerna och ser inget problem med att ha en laddkabel liggande bakom bilen om det skulle vara så att jag skulle stanna och ladda på en laddgata.Banane skrev:
Ja precis. Vi har alla olika behov. Ditt specifika behov är rätt irrelevant.
Jag har inget behov av att ha luckan på någon sida. För mig kvittar det. Däremot försöker jag tänka större och se till helheten (även svenska förhållanden är irrelevanta då världen är mycket större än så) och då lutar det åt att höger sida är bäst. Det är kanske ett litet hinder för dig (du kan väl backa också?) men att ha luckan på vänster sida kan vara ett stort hinder för andra. Och att det inte finns så många laddgator än är inget argument.
Höger bak är bäst för gatuparkering? Nej, jag tror inte det. Titta på bilden den röda kabeln är höger bak, där sticker handtaget ut och lyfter kabeln in över trottoaren. Den gröna kan smita ut med marken och inte ta utrymme på trottoaren. Risken här är ju att någon som kör förbi på gatan slår i kontakten. Så här vinner återigen frontluckan.
Skulle nog funka utan problem att kör in till Superchargers också utan att behöva ändra något. Möjligen att man kan sätta porten något åt höger i fronten.martinot skrev:Tror som du att Tesla inte kommer flytta på porten. De har byggt upp alla parkeringar och laddstolpar på SuC efter denna förutsättningen.
Är det ett stort hinder att ha laddkabeln liggandes under bakre delen av bilen? Hur många år med elbilsladdning har du i erfarenhet eller pratar du utifrån erfarenheten att tanka diesel och bensin och därför inte har behov av en lucka på någon sida?Banane skrev:
Jag har inget behov av att ha luckan på någon sida. För mig kvittar det. Däremot försöker jag tänka större och se till helheten (även svenska förhållanden är irrelevanta då världen är mycket större än så) och då lutar det åt att höger sida är bäst. Det är kanske ett litet hinder för dig (du kan väl backa också?) men att ha luckan på vänster sida kan vara ett stort hinder för andra. Och att det inte finns så många laddgator än är inget argument.
Tesla är knappast ensamma om att ha laddlucka på vänster sida och det är knappast något tillverkarna som har laddlucka på den sidan valt för någons irrelevanta särbehov.
Vem vill ha en elkabel liggandes? Framtidens laddning lär vara induktiv.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Man ska väl inte ha kabeln över trottoaren?LarsL skrev:Höger bak är bäst för gatuparkering? Nej, jag tror inte det. Titta på bilden den röda kabeln är höger bak, där sticker handtaget ut och lyfter kabeln in över trottoaren. Den gröna kan smita ut med marken och inte ta utrymme på trottoaren. Risken här är ju att någon som kör förbi på gatan slår i kontakten. Så här vinner återigen frontluckan.
Nej, det verkar dumt. Men problemet är samma ändå.nek0 skrev:Man ska väl inte ha kabeln över trottoaren?LarsL skrev:Höger bak är bäst för gatuparkering? Nej, jag tror inte det. Titta på bilden den röda kabeln är höger bak, där sticker handtaget ut och lyfter kabeln in över trottoaren. Den gröna kan smita ut med marken och inte ta utrymme på trottoaren. Risken här är ju att någon som kör förbi på gatan slår i kontakten. Så här vinner återigen frontluckan.
Allt det där är ju en smaksak. Skall man ladda på gatan, så är ju höger sida bäst (fram eller bak) eftersom stolpen oftast står i mitten. På Circle K eller liknande passar det ju bäst att ha den fram (man behöver inte köra så långt fram) o.s.v