År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Verkar som att många Tyska bilar nu har laddporten höger bak.
Tidigare har de ju kunnat sitta lite var som helst.
Är det någon ny EU standard på gång, eller vad ligger bakom denna placering?
Tidigare har de ju kunnat sitta lite var som helst.
Är det någon ny EU standard på gång, eller vad ligger bakom denna placering?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Off Grid Byggaren skrev:Verkar som att många Tyska bilar nu har laddporten höger bak.
Tidigare har de ju kunnat sitta lite var som helst.
Är det någon ny EU standard på gång, eller vad ligger bakom denna placering?
Det låter logiskt eftersom vi har högertrafik. Har inte tyska elbilar alltid luckan där?
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Inte hört tala om det, men är ju en mycket logisk och vettig placering. Speciellt nu med tanke på att många tyska städer har börjat att sätta upp laddstolpar vid parkeringsrutor längs med stadsgator.Off Grid Byggaren skrev:Verkar som att många Tyska bilar nu har laddporten höger bak.
Tidigare har de ju kunnat sitta lite var som helst.
Är det någon ny EU standard på gång, eller vad ligger bakom denna placering?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Bmw i3 har haft laddluckan där sedan 2013. Funkar bra.
- Erik Viking
- Teslaägare
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
- Ort: Goteborg
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Det är som med höger/vänster trafik.
Finns argument för både och,
Jag tycker det är bekvämt med uttaget på förarsidan,
är det ett trångt ställe så ställer jag mig med störst utrymme
på förarsidan.
Smaken är som baken, delad.
Finns argument för både och,
Jag tycker det är bekvämt med uttaget på förarsidan,
är det ett trångt ställe så ställer jag mig med störst utrymme
på förarsidan.
Smaken är som baken, delad.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Mitten i fram är ju klart bästa stället. Särskilt när man ska ansluta emot en snabbladdare med typ 0% kvar i batteriet. Då är det bara att sikta rakt in mot laddaren och hoppas att man når fram. Testat många gånger med Leffe.
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Erik Viking skrev:Det är som med höger/vänster trafik.
Finns argument för både och,
Jag tycker det är bekvämt med uttaget på förarsidan,
är det ett trångt ställe så ställer jag mig med störst utrymme
på förarsidan.
Smaken är som baken, delad.
Jo, fast ska du stå längs en gata och ladda så kommer stolpen stå på höger sida om bilen. Det är ett starkt argument för att ha luckan på höger sida.
Vet någon varför Tesla valde vänster? För att det är närmare förardörren?
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Samtidigt laddar man ju oftast hemma, och då kopplar man ju gärna in på förarsidan
Senast redigerad av Bernando, redigerad totalt 1 gånger.
MS P85 2014
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Jag hade gärna haft laddluckor på båda sidor bak.
Tesla gör det annars rätt med luckan i rätt höjd, inga jobbiga extra flärpar man måste bråka med och en lucka som stängs automatiskt.
Tesla gör det annars rätt med luckan i rätt höjd, inga jobbiga extra flärpar man måste bråka med och en lucka som stängs automatiskt.
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Tyska bilar brukar ju ha tankluckan höger bak. Jag antar att placeringen av laddporten är alltså bara gammal vana.
Konstigt egentligen att e-tron har laddporten vid framskärmen/skärmarna. Har aldrig fattat varför. Det är ju inte särskilt praktiskt med den placeringen heller.
Konstigt egentligen att e-tron har laddporten vid framskärmen/skärmarna. Har aldrig fattat varför. Det är ju inte särskilt praktiskt med den placeringen heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
[dubbelpost]
Senast redigerad av Bernando, redigerad totalt 1 gånger.
MS P85 2014
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Gillar mitten fram bäst som på våran Zoe.
Räcker med en 2m kabel i bilen då för man når alltid fram till laddaren och en CCS kabel blir aldrig för kort.
Nu kör jag runt med en 7m kabel i Teslan för att den ska räcka om laddaren står dumt till vilket känns onödigt.
CCS kan även det vara en pina att få in i bilen om det är tajt vid en mack.
Räcker med en 2m kabel i bilen då för man når alltid fram till laddaren och en CCS kabel blir aldrig för kort.
Nu kör jag runt med en 7m kabel i Teslan för att den ska räcka om laddaren står dumt till vilket känns onödigt.
CCS kan även det vara en pina att få in i bilen om det är tajt vid en mack.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Varför skulle det vara ett "starkt argument"? Hur du än vänder och vrider på det så hoppar du ut på vänstersidan i en vänsterstyrd bil.Banane skrev:Erik Viking skrev:Det är som med höger/vänster trafik.
Finns argument för både och,
Jag tycker det är bekvämt med uttaget på förarsidan,
är det ett trångt ställe så ställer jag mig med störst utrymme
på förarsidan.
Smaken är som baken, delad.
Jo, fast ska du stå längs en gata och ladda så kommer stolpen stå på höger sida om bilen. Det är ett starkt argument för att ha luckan på höger sida.
Vet någon varför Tesla valde vänster? För att det är närmare förardörren?
Du lär också ha en kabel som är tillräckligt lång att nå runt oavsett, annars kan det ju bli knepigt att ladda på andra ställen.
Jag fortsätter hävda att det vettigaste är att ha laddporten på förarsidan. Tills bilen kör sig själv kommer man ALLTID att ta den vägen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Öppnar ju definitivt upp för problem på supercharger-stationer. Worst case scenario. Finns ledig plats, men det går inte att ladda
MYP
X90d
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3673
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Jag tror BMW:s laddhybrider har samma placering av laddporten. Dock inte överraskande att en laddhybrids laddport sitter en bra bit från tankluckan och det finns goda skäl att hålla dem på avstånd från varandra.mati skrev:Tyska bilar brukar ju ha tankluckan höger bak. Jag antar att placeringen av laddporten är alltså bara gammal vana.
Konstigt egentligen att e-tron har laddporten vid framskärmen/skärmarna. Har aldrig fattat varför. Det är ju inte särskilt praktiskt med den placeringen heller.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Ja, laddhybrider är en annan sak. De kan ju precis som du säger inte ha laddport och tanklock på samma ställe.
VWs GTE-modeller har laddporten i nosen, vilket jag anser är bästa placeringen. Mycket olyckligt att e-Golf har laddporten under tanklocket istället. Men det beror nog på att det ändå finns ett hål med lock i karossen där bak. De gör ju ingen specialkaross utan hål enbart för e-Golf.
Varför dock iD-bilarna har fått sin laddlucka på samma ställe där andra bilar har sitt tanklock är inte helt uppenbart för mig.
VWs GTE-modeller har laddporten i nosen, vilket jag anser är bästa placeringen. Mycket olyckligt att e-Golf har laddporten under tanklocket istället. Men det beror nog på att det ändå finns ett hål med lock i karossen där bak. De gör ju ingen specialkaross utan hål enbart för e-Golf.
Varför dock iD-bilarna har fått sin laddlucka på samma ställe där andra bilar har sitt tanklock är inte helt uppenbart för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3673
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Jag tänkte att eftersom laddhybrider varit huvudspåret för många tillverkare så har tänket därifrån hängt med vad gäller placeringen av laddporten när rena elbilar tagits fram, men jag vet inte hur vanligt det är.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Det finns ju en anledning att tanklocket oftast sitter på höger sida på våra bilar i högertrafikländer. Ska man ladda i en trång carport/garage/gata går man ut på vänster sida och vill inte ha nån sladd att snubbla på hela tiden. Då är det naturligt att ha laddaren på höger sida och slippa kliva över sladden.
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Varför gå in och ur bilen med laddsladden i? Jag brukar lossa den innan jag kliver i och sätta i den när jag kliver ur. Då är det bäst att ha de nära till hands.Black skrev:Det finns ju en anledning att tanklocket oftast sitter på höger sida på våra bilar i högertrafikländer. Ska man ladda i en trång carport/garage/gata går man ut på vänster sida och vill inte ha nån sladd att snubbla på hela tiden. Då är det naturligt att ha laddaren på höger sida och slippa kliva över sladden.
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Alla bara: ”Jag har dessa förutsättningar, därför är den lösning som passar mig bäst den enda rätta.” 

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Nej, jag tror de flesta är överens om att en frontlucka är bäst. Men det passar ju inte riktigt på en hybrid som måste ha kylare där. Och sedan vill nog många tillverkare skapa en bil där folk känner igen sig, typ Tesla, och då ska luckan sitta på sidan för det gör de på fossilerna för att komma bort från krockzoner.
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Jag håller inte med om detta. Då måste man backa ut från laddplatsen vilket jag inte föredrar. Gissar att jag inte är ensam.LarsL skrev:Nej, jag tror de flesta är överens om att en frontlucka är bäst. Men det passar ju inte riktigt på en hybrid som måste ha kylare där. Och sedan vill nog många tillverkare skapa en bil där folk känner igen sig, typ Tesla, och då ska luckan sitta på sidan för det gör de på fossilerna för att komma bort från krockzoner.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Mycket bättre att behöva backa ut än att behöva precisions backa in mot laddaren när man har låg laddnivå.Svenssons skrev:Jag håller inte med om detta. Då måste man backa ut från laddplatsen vilket jag inte föredrar. Gissar att jag inte är ensam.LarsL skrev:Nej, jag tror de flesta är överens om att en frontlucka är bäst. Men det passar ju inte riktigt på en hybrid som måste ha kylare där. Och sedan vill nog många tillverkare skapa en bil där folk känner igen sig, typ Tesla, och då ska luckan sitta på sidan för det gör de på fossilerna för att komma bort från krockzoner.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Beror väl på laddplatsen. Trångt och eländig parkering eller rymlig laddstation.LarsL skrev:Mycket bättre att behöva backa ut än att behöva precisions backa in mot laddaren när man har låg laddnivå.Svenssons skrev:Jag håller inte med om detta. Då måste man backa ut från laddplatsen vilket jag inte föredrar. Gissar att jag inte är ensam.LarsL skrev:Nej, jag tror de flesta är överens om att en frontlucka är bäst. Men det passar ju inte riktigt på en hybrid som måste ha kylare där. Och sedan vill nog många tillverkare skapa en bil där folk känner igen sig, typ Tesla, och då ska luckan sitta på sidan för det gör de på fossilerna för att komma bort från krockzoner.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Ja Teslas nya stationer med drive-through funkar ju bra fast på de andra skulle jag föredra frontlucka.