Re: Bästa sätt förvärma bilen
Postat: 15 dec 2020 14:12
Ja, ni har väl förmodligen sett dagens video från Teslabjörn om preheating och förbrukning, mycket intressant!
tor-ake skrev:Ja.SkipperO skrev:Om man tycker man klarar sig utan stark regen och maxeffekt, kan förvärmningen av batteriet kännas lite onödigt. Finns det andra dokumenterade fördelar med att förvärma batteriet?
https://batteryuniversity.com/learn/art ... mperatures
Om du åker iväg med ett kallt batteri kan det bli så att den totala räckvidden du får ut ur batteriet blir mycket lägre än om du spenderat en liten andel av energin på att värma upp batteret, innan avfärd.
Tesla visar detta i batteridisplayen med snöflinga, blå markering, och en reducerad kilometersiffra.
Ingenstans i artikeln du hänvisar står att läsa att det lönar sig att spendera energi på förvärmning för att utöka räckvidd. Om du drar den slutsatsen genom att läsa artikeln får du gärna förklara din tanke/uträkning.tor-ake skrev:Ja.SkipperO skrev:Om man tycker man klarar sig utan stark regen och maxeffekt, kan förvärmningen av batteriet kännas lite onödigt. Finns det andra dokumenterade fördelar med att förvärma batteriet?
https://batteryuniversity.com/learn/art ... mperatures
Om du åker iväg med ett kallt batteri kan det bli så att den totala räckvidden du får ut ur batteriet blir mycket lägre än om du spenderat en liten andel av energin på att värma upp batteret, innan avfärd.
Tesla visar detta i batteridisplayen med snöflinga, blå markering, och en reducerad kilometersiffra.
Det är inte förbrukningen som går upp när batteriet är kallt, det är den tillgängliga energin som går ned. Om du kollar på grafen jag länkade så ser du spänningen och hur mycket energi man kan ta ut ur en enstaka cell vid olika temperaturer.Arn skrev:tor-ake skrev:Ja.SkipperO skrev:Om man tycker man klarar sig utan stark regen och maxeffekt, kan förvärmningen av batteriet kännas lite onödigt. Finns det andra dokumenterade fördelar med att förvärma batteriet?
https://batteryuniversity.com/learn/art ... mperatures
Om du åker iväg med ett kallt batteri kan det bli så att den totala räckvidden du får ut ur batteriet blir mycket lägre än om du spenderat en liten andel av energin på att värma upp batteret, innan avfärd.
Tesla visar detta i batteridisplayen med snöflinga, blå markering, och en reducerad kilometersiffra.
Säkert?
I dessa lägen har jag exempelvis varit framme på jobbet mef 55% och när man sja resa hem igen på em startat på t.ex 58% De fåtal gånger jag behövt förvärma bilen har den inte dragit mindre el
Är inte allra effektivaste sätt att värma ett kallt batteri att köra iväg med bilen? Finns det temperaturer då man definitivt behöver värma batteriet före avfärd t.ex minus 25?
I artikeln finns en graf över spänningen i en Li-Ion-cell under urladdning, vid olika temperaturer. Energin är arean under kurvan (inte riktigt så dramatiskt som det ser ut i grafen, eftersom skalan på y-axeln börjar vid 2,4V. Eftersom du kan få ut mer energi ur ett varmt batteri än ett kallt så är det bara frågan om hur mycket mer man får ut vs hur mycket energi som åtgår att värma batteriet. Om man kan gå från 65kWh tillgänglig energi til 70kWh genom att spendera 4kWh på att värma batteriet, då har du gått plus 1kWh på affären.macksie skrev:Ingenstans i artikeln du hänvisar står att läsa att det lönar sig att spendera energi på förvärmning för att utöka räckvidd. Om du drar den slutsatsen genom att läsa artikeln får du gärna förklara din tanke/uträkning.tor-ake skrev:Ja.SkipperO skrev:Om man tycker man klarar sig utan stark regen och maxeffekt, kan förvärmningen av batteriet kännas lite onödigt. Finns det andra dokumenterade fördelar med att förvärma batteriet?
https://batteryuniversity.com/learn/art ... mperatures
Om du åker iväg med ett kallt batteri kan det bli så att den totala räckvidden du får ut ur batteriet blir mycket lägre än om du spenderat en liten andel av energin på att värma upp batteret, innan avfärd.
Tesla visar detta i batteridisplayen med snöflinga, blå markering, och en reducerad kilometersiffra.
Gillar representationen att arean motsvarar energi, och ja det stämmer ju när jag reflekterar över det. Smart sätt att se på grafen.tor-ake skrev:I artikeln finns en graf över spänningen i en Li-Ion-cell under urladdning, vid olika temperaturer. Energin är arean under kurvan (inte riktigt så dramatiskt som det ser ut i grafen, eftersom skalan på y-axeln börjar vid 2,4V. Eftersom du kan få ut mer energi ur ett varmt batteri än ett kallt så är det bara frågan om hur mycket mer man får ut vs hur mycket energi som åtgår att värma batteriet. Om man kan gå från 65kWh tillgänglig energi til 70kWh genom att spendera 4kWh på att värma batteriet, då har du gått plus 1kWh på affären.macksie skrev:Ingenstans i artikeln du hänvisar står att läsa att det lönar sig att spendera energi på förvärmning för att utöka räckvidd. Om du drar den slutsatsen genom att läsa artikeln får du gärna förklara din tanke/uträkning.tor-ake skrev:Ja. https://batteryuniversity.com/learn/art ... mperaturesSkipperO skrev:Om man tycker man klarar sig utan stark regen och maxeffekt, kan förvärmningen av batteriet kännas lite onödigt. Finns det andra dokumenterade fördelar med att förvärma batteriet?
Om du åker iväg med ett kallt batteri kan det bli så att den totala räckvidden du får ut ur batteriet blir mycket lägre än om du spenderat en liten andel av energin på att värma upp batteret, innan avfärd.
Tesla visar detta i batteridisplayen med snöflinga, blå markering, och en reducerad kilometersiffra.
Intuitivt kan det verka konstigt, men det beror på att ett batteri inte är ett perfekt energilager, det är en kemisk reaktion som skyfflar runt elektroner, och den kemiska reaktionen går långsammare vid lägre temperaturer, vilket ger lägre spänning.
Dessutom är det så att uppvärmningsenergin är nånting man får "betala" ändå, eftersom den inre resistansen i batteriet är högre med kallt batteri, så det kan mycket väl bli så att de där 4kWh går åt ändå, bara det att batteriet når sin arbetstemperatur först i slutet på resan när batteriet redan är slut, istället för att pröjsa dem i början och kunna ta ut mer energi totalt.
Har kanske med 4-hjuldrift att göra, eller anti-spin?wheels skrev:Kona har ju "winter mode" som man kan slå till och ifrån. Osäker på hur det fungerar. säger bara att man kan få kortare range om man har den till
Halvera tiden för uppvärmningen så kommer du ändå komma fram till en varm bil men har halva förbrukningen. Tycker att 5 minuter räcker oftast men här nere blir det oftast inte kallt.SkipperO skrev:70% av mina resor är korta, en typisk hämtabarntrip är 20km/30minuter. Med förvärmning 30min vid nollgradigt blir förbrukningen uppskattningsvis i kWh: förvärmning batteri 3,5 +förvärmning kupé 1 + kupévärme 1.5 + framdrivning 3 = 9kWh eller 12% eller 450Wh/km eller 3x mer än en ljummen sommardag. Det tycker jag är anmärkningsvärt. Samtidigt ingen jättefråga då varken miljö eller plånbok tar så mycket stryk och jag kan ladda hemma.
Eller om möjligt, hoppa in i bilen och slå på camp mode, då avbryts batterivärmningen. Tror det är höga effektuttag som inte är så bra för kallt batteri, så vid normal körning tror jag inte batteriet degraderas, kanske snarare tvärtom då kallare batteri ska vara bra ur degraderingssyfte, men nu är jag lite ute och cyklar.Svenssons skrev:Halvera tiden för uppvärmningen så kommer du ändå komma fram till en varm bil men har halva förbrukningen. Tycker att 5 minuter räcker oftast men här nere blir det oftast inte kallt.SkipperO skrev:70% av mina resor är korta, en typisk hämtabarntrip är 20km/30minuter. Med förvärmning 30min vid nollgradigt blir förbrukningen uppskattningsvis i kWh: förvärmning batteri 3,5 +förvärmning kupé 1 + kupévärme 1.5 + framdrivning 3 = 9kWh eller 12% eller 450Wh/km eller 3x mer än en ljummen sommardag. Det tycker jag är anmärkningsvärt. Samtidigt ingen jättefråga då varken miljö eller plånbok tar så mycket stryk och jag kan ladda hemma.
Hos oss är det sällan under nollan, och då tycker jag 2-3 minuter alltid räcker fint för att lätt få 23 grader i bilen.Svenssons skrev:Halvera tiden för uppvärmningen så kommer du ändå komma fram till en varm bil men har halva förbrukningen. Tycker att 5 minuter räcker oftast men här nere blir det oftast inte kallt.SkipperO skrev:70% av mina resor är korta, en typisk hämtabarntrip är 20km/30minuter. Med förvärmning 30min vid nollgradigt blir förbrukningen uppskattningsvis i kWh: förvärmning batteri 3,5 +förvärmning kupé 1 + kupévärme 1.5 + framdrivning 3 = 9kWh eller 12% eller 450Wh/km eller 3x mer än en ljummen sommardag. Det tycker jag är anmärkningsvärt. Samtidigt ingen jättefråga då varken miljö eller plånbok tar så mycket stryk och jag kan ladda hemma.
Kan du vänligen berätta hur du kom fram till siffrorna att gå från 65 till 70 kWh genom att spendera 4 kWh på uppvärmningtor-ake skrev:I artikeln finns en graf över spänningen i en Li-Ion-cell under urladdning, vid olika temperaturer. Energin är arean under kurvan (inte riktigt så dramatiskt som det ser ut i grafen, eftersom skalan på y-axeln börjar vid 2,4V. Eftersom du kan få ut mer energi ur ett varmt batteri än ett kallt så är det bara frågan om hur mycket mer man får ut vs hur mycket energi som åtgår att värma batteriet. Om man kan gå från 65kWh tillgänglig energi til 70kWh genom att spendera 4kWh på att värma batteriet, då har du gått plus 1kWh på affären.
Intuitivt kan det verka konstigt, men det beror på att ett batteri inte är ett perfekt energilager, det är en kemisk reaktion som skyfflar runt elektroner, och den kemiska reaktionen går långsammare vid lägre temperaturer, vilket ger lägre spänning.
Dessutom är det så att uppvärmningsenergin är nånting man får "betala" ändå, eftersom den inre resistansen i batteriet är högre med kallt batteri, så det kan mycket väl bli så att de där 4kWh går åt ändå, bara det att batteriet når sin arbetstemperatur först i slutet på resan när batteriet redan är slut, istället för att pröjsa dem i början och kunna ta ut mer energi totalt.
Har ni diskuterat inre resistans( Ri ) ?tor-ake skrev:
Teorin är inte svår, när spänningen sjunker pga kyla kan man inte ta ut all kapacitet ur cellen. Om man värmer upp den kan man ta ut resterande kapacitet.
Noll vid +40, resistansen ökar sedan allt mer vid minskad temperatur.kenjon skrev:Är Ri noll vid 40 grader? Jag trodde den ökade när batteriet var kallt, och minskade när det värms.
Vad har du för bil ? Har haft kallstarter efter bilen stått nån vecka i typ -20. Förvärmning nån timme, sen inga problem.Arn skrev:Hej på er
Nu varit på fjällresa. Påhemresan var det kall morgon -8 grader. Förvärmde 20 min på max. Hjälpteinte mycket. Det var riktigt svårt komma in i passagerardörrarna bak. Framdörrar gick ok.
Det var is på nedre delen av rutorna som var problemet. Efter rikligt med flytande isskrapa och 10 min ytterligare vätme på max kom alla in i bilen.
Sedan uppenbarade sig nästa problem, vindrutetorkarna. Först efter 1 timme lyckades jag på en bensinmack få igång dem. Rikligt med is som hindrade dem att kunna arbeta
Nästa gång tror jag minst 30 min på max men har jag möjlighet att koppla in bilen så kommer jag köra max längre t.ex 45 min.
När det gäller att komma in en bil med karmlösa rutor är ju -20 att föredra framför runt nollan. Det är ju när det går från blött till is fram och tillbaka som det blir problem.jans skrev:Vad har du för bil ? Har haft kallstarter efter bilen stått nån vecka i typ -20. Förvärmning nån timme, sen inga problem.Arn skrev:Hej på er
Nu varit på fjällresa. Påhemresan var det kall morgon -8 grader. Förvärmde 20 min på max. Hjälpteinte mycket. Det var riktigt svårt komma in i passagerardörrarna bak. Framdörrar gick ok.
Det var is på nedre delen av rutorna som var problemet. Efter rikligt med flytande isskrapa och 10 min ytterligare vätme på max kom alla in i bilen.
Sedan uppenbarade sig nästa problem, vindrutetorkarna. Först efter 1 timme lyckades jag på en bensinmack få igång dem. Rikligt med is som hindrade dem att kunna arbeta
Nästa gång tror jag minst 30 min på max men har jag möjlighet att koppla in bilen så kommer jag köra max längre t.ex 45 min.
Som nämnts tidigare. Om du väntar mycket snö så gå till servicemeny och tryck Wiper service mode innan du lämnar bilen.Arn skrev:Hej på er
Nu varit på fjällresa. Påhemresan var det kall morgon -8 grader. Förvärmde 20 min på max. Hjälpteinte mycket. Det var riktigt svårt komma in i passagerardörrarna bak. Framdörrar gick ok.
Det var is på nedre delen av rutorna som var problemet. Efter rikligt med flytande isskrapa och 10 min ytterligare vätme på max kom alla in i bilen.
Sedan uppenbarade sig nästa problem, vindrutetorkarna. Först efter 1 timme lyckades jag på en bensinmack få igång dem. Rikligt med is som hindrade dem att kunna arbeta
Nästa gång tror jag minst 30 min på max men har jag möjlighet att koppla in bilen så kommer jag köra max längre t.ex 45 min.
Bästa tipset på vintern, synd bara att det är så jäkla lätt att glömmaNiklasTesla skrev:Som nämnts tidigare. Om du väntar mycket snö så gå till servicemeny och tryck Wiper service mode innan du lämnar bilen.Arn skrev:Hej på er
Nu varit på fjällresa. Påhemresan var det kall morgon -8 grader. Förvärmde 20 min på max. Hjälpteinte mycket. Det var riktigt svårt komma in i passagerardörrarna bak. Framdörrar gick ok.
Det var is på nedre delen av rutorna som var problemet. Efter rikligt med flytande isskrapa och 10 min ytterligare vätme på max kom alla in i bilen.
Sedan uppenbarade sig nästa problem, vindrutetorkarna. Först efter 1 timme lyckades jag på en bensinmack få igång dem. Rikligt med is som hindrade dem att kunna arbeta
Nästa gång tror jag minst 30 min på max men har jag möjlighet att koppla in bilen så kommer jag köra max längre t.ex 45 min.
Mvh